6 Oktober Lichtjesroute! ! Update ! !

Gebruikersavatar
ROADHOGG
Voormalig STN Lid
Berichten: 1070

6 Oktober Lichtjesroute! ! Update ! !

Bericht#1 » 11 sep 2018, 18:39

Na zwaar aandringen van sommige leden op de jaarmeting, doen we dit jaar toch weer een lichtjestour ! !
Na wat onenigheid met de gastheer van vorig jaar kon ik het niet organiseren zoals ik het wilde... Maar er is blijkbaar animo genoeg ! ! Dus doet dit "lompe varken" toch maar een poging ! !
Ik ben nog opzoek naar een goede tussenstop(maar dat komt goed ! !)
Voor diegenen die niet weten wat de lichtjesroute is ff een beknopte samenvatting ;

Al bij de eerste herdenking van de bevrijding van Eindhoven werd een Feestverlichtingscomité gevormd. Hierin zaten vertegenwoordigers van het Gemeentelijk Energiebedrijf, Philips, de Federatie van Buurtverenigingen, de Eindhovensche Installateursvereniging en de VVV. De bedoeling van dit comité was om met licht de feestvreugde extra glans te geven. De Eindhovense bevolking werd opgeroepen medewerking te verlenen door hun huis met licht mee te laten schitteren. Doordat materialen zo kort na de oorlog schaars waren, lag een kaars voor het raam of vetpotje buiten voor de hand.

Vanaf 1947 was de aanpak professioneler doordat de Stichting Bevrijdingsherdenking de coördinatie van alle bevrijdingsactiviteiten op zich nam. Ook die van de inmiddels tot Lichtjesroute uitgegroeide Lichtjesdag. Op verschillende plaatsen in de stad, de zogenoemde Brandpunten, brandde vier dagen lang de feestverlichting tussen 20.00 en 24.00 uur. Met de jaren groeide het aantal Brandpunten gestaag. En in 1969, 25 jaar na de bevrijding, bedroeg de lengte van de route niet minder dan ruim 40 km. Dit was vooralsnog het laatste 'Lichtjesroute-jaar'.

In 1984 vond een aantal 'fanatiekelingen' het hoog tijd de Lichtjesroute-traditie nieuw leven in te blazen. Via een mailing werd 1000 bedrijven gevraagd om financiële steun. En via de plaatselijke media werden vrijwilligers gezocht die de 'nieuwe' Lichtjesroute mee zouden verwezenlijken.
Afbeelding
Een afbeelding van Frits Philips ter gelegenheid van zijn honderdste verjaardag.
De Lichtjesroute zoals die sinds 1984 is vormgegeven bestaat uit een traject door het centrum van Eindhoven, en door de stadsdelen Stratum, Strijp en Woensel. Omdat de route ongeveer 22 kilometer lang is en vooral populair is bij kleine kinderen wordt hij meestal met de auto gereden. Maar er is ook rekening gehouden met fietsers die de route willen rijden. De route wordt aangegeven door reflecterende 'wijzer' borden waarop een pijl en een rode afbeelding van een gloeilamp staat. Op sommige wijzers staat de tekst 'fietsroute', om aan te geven dat fietsers daar een alternatieve weg moeten volgen.

Langs het traject zijn aan de lantaarnpalen raamwerken bevestigd waaraan lampen zitten, in de vorm van diverse voorwerpen en dieren. Meestal worden meerdere soorten licht-'vormen' die een gemeenschappelijk thema hebben bij elkaar geplaatst - bijvoorbeeld alle dieren bij elkaar. De plaatsing van de vormen verschilt per jaar, maar op sommige plaatsen worden elk jaar dezelfde vormen teruggehangen. Zo hangen er bijvoorbeeld altijd halve maantjes in de Halvemaanstraat, en in Vaartbroek hangen sterrenbeelden omdat de straatnamen daar uit de Griekse en Romeinse mythologie komen. In het Witte Dorp hangen geen raamwerken, maar zijn op de erkers van de huizen rode, witte en blauwe lampen geplaatst die op de witte huizen schijnen.
Afbeelding
Op een aantal punten langs de route bevinden zich rustplaatsen, waar mensen bijvoorbeeld iets kunnen eten of even kunnen rondlopen, zoals op het Hendrik de Keyzerplein. Dit zijn meestal de drukste punten op de route, en hier staan dan ook nogal eens lange opstoppingen. Tot voor kort was het Gelderlandplein ook een dergelijk punt, waar bovendien de auto's in een lus om het plein moesten rijden. Dit is echter de laatste jaren afgeschaft. De armaturen die voorheen te zien waren op het Gelderlandplein zijn nu te zien op het stuk Halvemaanstraat tussen Zwaanstraat en Koenraadlaan. Het voormalig rustpunt Gelderlandplein is verhuisd naar het stuk Koenraadlaan langs Strijp R, en met succes.
In 2006 werd begonnen met de vervanging van gloeilampen door led-verlichting, en werden de eerste duizend led-lampen aangeschaft. Geleidelijk zal afscheid van de gloeilamp worden genomen, maar de benodigde investeringen zijn vooralsnog betrekkelijk hoog. Spaarlampen komen niet in aanmerking vanwege hun grotere gewicht en ongeschiktheid voor buitenverlichting.


De route gaat gereden worden ! ! De uitvoering volgt van de week ! !
Er zijn genoeg B&B's of voordelige Hotels in de buurt....... Voor deze late rit ! ! (Doe GOOGLEN)
Er wordt NIET aan OVB's gedaan, en opgeven kan tot de 1e Oktober.....
Vertrek; café Wilhelmina, Wilhelminaplein rond 20.30.
DEELNEMERS :
@ROADHOGG
@Oldy
@henkhouet
@Roel
@Spikey
@Dennis97
@Marco_61
@Patrick

UPDATE 1
Voor diegenen die willen overnachten tijdens de lichtjesroute een tip ! !
http://www.hotelbenno.com
Gelegen aan het startpunt met binnenplaats voor de brommers, en heeft nog vrij voor 6 Oktober......
2 x 3 persoons kamer met douche - 102,50
1 x 2 persoons kamer - 90
1 x 3 persoons kamer met douche en toilet - 117,50
2 x 1 persoons - 50
Dit alles is incl. Ontbijt.... Wees er vlug bij ! !
Laatst gewijzigd door ROADHOGG op 01 okt 2018, 20:16, 6 keer totaal gewijzigd.
1 x
"I apologize in case I did not offend you"

DAGRECORD : 465 Km.

https://www.scootertourclubnederland.com/forum/viewtopic.php?f=97&t=9947

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: 6 Oktober Lichtjesroute! !

Bericht#2 » 11 sep 2018, 18:41

Ik zal er jammer genoeg niet bij kunnen zijn :(
0 x

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: 6 Oktober Lichtjesroute! !

Bericht#3 » 11 sep 2018, 19:15

YES,YES,YES, ik wil heel graag mee. Gradje ik kan pas rond 19:30 in Eindhoven zijn. Hopelijk is dat niet te laat
0 x

Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 630
Contacteer:

Re: 6 Oktober Lichtjesroute! !

Bericht#4 » 11 sep 2018, 19:16

Ik ben erbij maat
1 x
Langste rit op 1 dag 310 km

Huidige scooter:
Sym fiddle 3 02-07-2020 nieuwe

Eerdere scooters:
Peugeot elystar
Peugeot kisbee sportsline
Kymco New Dink 2013 zwart (black Betty)
Kymco Grand Dink 2008 champagne (Klara)(helaas ongeluk gehad)
Yamaha Neo's
Kymco Grand Dink 2008 antraciet
Peugeot buxy rs
Kymco k12
Peugeot tkr
Tomos

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: 6 Oktober Lichtjesroute! !

Bericht#5 » 11 sep 2018, 19:50

Oldy schreef:YES,YES,YES, ik wil heel graag mee. Gradje ik kan pas rond 19:30 in Eindhoven zijn. Hopelijk is dat niet te laat


vertrek op 20.30. dus zal wel goed komen :-)
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
ROADHOGG
Voormalig STN Lid
Berichten: 1070

Re: 6 Oktober Lichtjesroute! !

Bericht#6 » 11 sep 2018, 20:58

Oldy schreef:YES,YES,YES, ik wil heel graag mee. Gradje ik kan pas rond 19:30 in Eindhoven zijn. Hopelijk is dat niet te laat

Morgen ga ik er op uit om hotels met korting te regelen...... De beste zit op 10 Mtr. Van het vertrek en start punt ! ! Hou deze site in de gaten ! ! Morgenavond Up-date ! ?
1 x
"I apologize in case I did not offend you"

DAGRECORD : 465 Km.

https://www.scootertourclubnederland.com/forum/viewtopic.php?f=97&t=9947

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: 6 Oktober Lichtjesroute! !

Bericht#7 » 11 sep 2018, 21:53

Dit wil ik graag meemaken.
Zet mij er maar bij.

gr, Henk
1 x

Gebruikersavatar
ROADHOGG
Voormalig STN Lid
Berichten: 1070

Re: 6 Oktober Lichtjesroute! !

Bericht#8 » 11 sep 2018, 21:55

Goed bezig Henk ! ! :friends:
1 x
"I apologize in case I did not offend you"

DAGRECORD : 465 Km.

https://www.scootertourclubnederland.com/forum/viewtopic.php?f=97&t=9947

Gebruikersavatar
ROADHOGG
Voormalig STN Lid
Berichten: 1070

Re: 6 Oktober Lichtjesroute! ! Update ! !

Bericht#9 » 12 sep 2018, 15:46

Ff hotel-update gedaan...
1 x
"I apologize in case I did not offend you"

DAGRECORD : 465 Km.

https://www.scootertourclubnederland.com/forum/viewtopic.php?f=97&t=9947

Gebruikersavatar
Spikey
Voormalig STN Lid
Berichten: 151

Re: 6 Oktober Lichtjesroute! ! Update ! !

Bericht#10 » 23 sep 2018, 21:00

Gradje,
Zet mij er ook maar bij want ik heb er zin in.
Zijn er andere deelnemers die er ook naar toe rijden met de scooter vanuit de randstad.
Hotel heb ik al geregeld in Eindhoven.
:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
0 x
Bella 50 - agm lx - Sym st :crap:
Kymco new people S A merk
Dagrecord met de kymco 402 km

Social Media

   

Terug naar “Verslagen van 2018”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer