SYMply Unlimited – Heading north!

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: SYMply Unlimited – Heading north!

Bericht#111 » 31 jul 2019, 13:50

En weer schitterende foto's, van een adembenemende omgeving.
Dank voor jullie mooie verslag en plaatjes, en ik blijf het met spanning volgen.

gr, Henk
1 x

Gebruikersavatar
Dennis97
Voormalig STN Lid
Berichten: 416

Re: SYMply Unlimited – Heading north!

Bericht#112 » 02 aug 2019, 09:02

DAG 11:

Hallo allemaal!

Vandaag hadden we besloten om even een dagje relaxed aan te doen. Het heeft de hele nacht flink doorgeregend en de lucht was grauw. Voor het eerst in de vakantie hebben we geen wekker gezet en konden we lekker uitslapen. Tijdens het ontbijt bespraken we wat we vandaag zouden gaan doen.

We besloten om richting de Briksdalsbre gletsjer te rijden voor een mooie wandeling. Om 12 uur startte we onze SYM scooters en reden we richting het iets lager gelegen plaatsje Stryn. Vanaf daar volgden we de borden Olden. Toen we aan kwamen rijden zagen we opnieuw een enorm cruiseschip voor anker liggen in het Fjord met vele toerbussen ervoor geparkeerd om alle toeristen te transporteren richting de gletsjer. Dat word nog wat dachten we.

In Olden namen we de Fv724 welke ons het Jostedalsbreen Nationaalpark in leidde.
Na een korte klim parkeerden we de scooters op de parkeerplaats van de Briksdalsbre. Het spetterde wat dus besloten we om eerst een kopje koffie te gaan drinken in het restaurant. De koffie smaakte goed maar was ook behoorlijk prijzig. Na de koffie spetterde het nog steeds. Waarschijnlijk omdat de kou van de gletsjer het weer beïnvloedde.

We liepen tussen alle toeristen door richting het begin van het pad naar de gletsjer. Overal stonden shopping borden waarvan sommige zelfs in het chinees! Tsja.. dat krijg je met zo veel toeristen. De route naar de gletsjer liep redelijk stijl omhoog langs de rivier die het smeltwater van de gletsjer zelf afvoert. Het smelt nu behoorlijk en dat in combinatie met de regenval zorgde ervoor dat deze rivier behoorlijk wild was.

Ook de waterval zorgde voor grote nevelwolken waar we via een bruggetje doorheen moesten lopen. Dit zorgde ervoor dat je behoorlijk nat aan de andere kant aan kwam. Dus rennen! We vervolgden onze weg en kwamen aan bij de gletsjer. Een leuk uitzicht! Maar veel was er niet meer van over. De afgelopen jaren is deze gletsjer in record tempo gekrompen. Zelfs de ice-hikes die vroeger gegeven werden waren nu onmogelijk geworden. In het bezoekerscentrum waren foto’s te zien van de gletsjer vanaf 1890 tot 2014. Bizar hoe snel het ijs zich teruggetrokken heeft.

Na een korte pauze liepen we terug naar de scooters. Naar beneden gaat een stuk makkelijker als naar boven en rond half 5 kwamen we weer aan bij de parkeerplaats. We droogden de zadels, startte de 50cc’tjes en reden de prachtige route terug naar Olden. Prachtig langs de azuurblauwe smeltwater meren! In Olden aangekomen besloten we om nog snel een boodschapje te doen waarna we terug reden naar onze hut.

Het was inmiddels 6 uur en we hadden nog pannenkoeken mix vanuit Nederland. Dit bleek echter niet zo’n succes te zijn. Als er nog een antiaanbaklaag in de pan zat dan was dat echt niet veel..

De regenval van afgelopen nacht heeft voor behoorlijk wat schade gezorgd aan de wegen rondom onze volgende stop morgen, Førde. De plaats is voor ons onbereikbaar geworden. Bijna iedere weg richting het zuiden is overspoeld met modder en rotsen. Ook een aantal bruggen hebben schade opgelopen.

Dit gaf ons 3 opties. Morgen een rit van 275 km rijden, het erop gokken en toch proberen langs de afsluiting te rijden of het hotel in Førde proberen te annuleren en iets anders zoeken. Uiteindelijk hebben we voor het laatste gekozen.

Dit betekend dat we morgen flink om gaan rijden en opnieuw langs Sognedal komen. Hierna rijden we richting het westen om over de Gaularfjellet heen te rijden waar we een hut geboekt hebben. Een tocht van 220 kilometer. De dag erop vervolgen we onze weg en sluiten we weer aan op ons reisschema. Helaas, maar het is niet anders.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
4 x
Kawasaki Versys-X 300 ABS (juli 2017) - 21.000 km
SYM Symphony ST euro 4 50cc (juni 2018) - 29.320 km
SYM Symphony ST euro 3 50cc (februari 2017) - 22.793 km
Baotian KillerBee 50cc (2011) - 14.600 km

SYMply Unlimited - A 50cc roadtrip through Europe
SYMply Unlimited - Heading north!

Gebruikersavatar
Dennis97
Voormalig STN Lid
Berichten: 416

Re: SYMply Unlimited – Heading north!

Bericht#113 » 02 aug 2019, 09:11

DAG 12:

Hallo allemaal!

Daar zijn we weer met een nieuw SYMply Unlimited blog. Ondertussen zijn we aangekomen bij alweer de 12e vakantiedag. De tijd vliegt en we hebben het ontzettend naar onze zin. Ook de scooters doen het fantastisch. Inmiddels is de teller van mijn Symphony ST de 28 duizend kilometer gepasseerd. En dat is best wel wat, als je nagaat dat het 50cc scootertje pas 13 maanden oud is. Hij weet mij nog altijd trouw van A naar B te brengen. Of dat nu door de Flevopolder is of langs de gletsjers.

Vandaag stonden er 220 Noorse kilometers op ons te wachten. Dit omdat we om moesten rijden door de afgesloten wegen. Daarom besloten we om rond 9 uur weg te rijden. Uiteindelijk werd het, na ontbeten te hebben, half 10 toen we van de camping de openbare weg opdraaiden en het gas opentrokken. De eerste 25 kilometers richting het plaatsje Stryn, en later Olden, waren bekend. De dag ervoor waren we hierlangs gereden richting de Briksdalsbre gletsjer. Nadat we Olden gepasseerd waren kwamen we op nieuw asfalt terecht.

We reden langs de fjorden en roken de zilte zeelucht. In de fjorden word veel naar zalm gevist. Heidi vertelde mij dat ze heel graag deze vakantie nog echte Noorse zalm wil eten. Dat is haar vakantiegoal. We reden door en het weer was goed. 22 graden met een zonnetje wat zo af en toe door de wolken heen scheen. Trouwens, wat betreft het weer, daar treffen we het echt mee! Noorwegen staat toch wel bekend om het wisselvallige weer en de milde temperaturen. Tot nu toe hebben wij de hele vakantie maar 2 regenbuien gehad. De rest van de dagen was het zonnig met temperaturen boven de 25 graden. Ook morgen krijgen we een zonnetje met opnieuw 25 graden. Top!

We reden door en kwamen aan bij een aantal lange tunnels. In Noorwegen kunnen de tunnels behoorlijk lang zijn. Ook vandaag zaten er achter elkaar een aantal lange exemplaren. 7,5 km, 6,5 km, 4 km.. We hebben het allemaal gehad. De tunnel van 6,5 km was spannend. Deze liep stijl omhoog waardoor de snelheid van mijn ST terugliep naar 40 km/h op een 80 weg. Gelukkig waren mede weggebruikers alert en haalden ze alleen in als dat echt kon.

Na de 3e lange tunnel had Heidi de tunnels wel gezien en stopten we om even te lunchen op een picknick tafeltje in de zon. Het was ook al 1 uur geweest en we hadden best trek gekregen. Na even een half uur de benen gestrekt te hebben konden we verder. De weg daalde nu af richting het plaatsje Sogndal. Dus de scooters hadden er zin in. Met 8700 tpm brulde het motortje luid terwijl we naar beneden knalden.

Toen we de bocht omkwamen doemde er plots een kudde schapen op die midden op de weg stonden. Tsja dat kan hier blijkbaar. We reden door en opnieuw kwam er een tunnel van 3 km op ons pad. Aan het einde van de tunnel verscheen een grote gletsjer welke op nog geen 500 meter van de weg eindigde. Echt prachtig om te zien. Ook dit was een zijarm van het Jostedalsbreen gletsjer massief waar we tijdens onze roadtrip nu onverwacht een compleet rondje omheen gereden zijn.

Nadat we in Sogndal aankwamen besloten we om even te tanken. Daarna reden we 25 kilometer door richting de Ferry die ons van Hella naar Dragsvik heeft gebracht. We moesten nog boodschappen doen en zagen de supermarkt liggen. Echter lag deze aan de overkant van het fjord waardoor er nog eens 20 km aan de 220 km toegevoegd kon worden. Ach.. in ieder geval zijn de uitzichten mooi.

Na de boodschappen in Balestrand reden we richting het begin van de Gaularfjellet autoweg. Het is een geluk bij een ongeluk dat we over deze bekende Noorse weg rijden. Maar wauw wat een prachtige weg. Veel haarspeld bochten waar ik behoorlijk plat met de ST doorheen kon. Ik blijf er enthousiast van worden om zulke wegen met mijn tweewieler te kunnen berijden.

Momenteel verblijven we opnieuw in een hutje met een grasdak ergens midden in de natuur op de Gaularfjellet. Vanuit de hut loop je in 10 minuten naar een grote waterval. De hut zelf is erg basic en was ook best goedkoop. Maar het is prima voor een nachtje.

Vandaag staat er 100 kilometer op de planning waarna we weer aansluiten op de oorspronkelijke route en planning.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
4 x
Kawasaki Versys-X 300 ABS (juli 2017) - 21.000 km
SYM Symphony ST euro 4 50cc (juni 2018) - 29.320 km
SYM Symphony ST euro 3 50cc (februari 2017) - 22.793 km
Baotian KillerBee 50cc (2011) - 14.600 km

SYMply Unlimited - A 50cc roadtrip through Europe
SYMply Unlimited - Heading north!

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: SYMply Unlimited – Heading north!

Bericht#114 » 02 aug 2019, 09:40

Weer spectaculair die foto's, de foto met al die Geiten maar ook de actie foto's in de bocht met de scooters.
Kijk uit met grevel (steentjes) op het wegdek met mooie scherpe bochten nemen. :)
Ook kijk ik stiekem op de foto's naar Dennis zijn knappe vriendin, maar dat zal wel mogen van hem, denk ik. :D
Of niet?,.... :bang!: :lol:
1 x

Gebruikersavatar
Marco_61
Voormalig STN Lid
Berichten: 723

Re: SYMply Unlimited – Heading north!

Bericht#115 » 02 aug 2019, 10:21

Ik had nog wat leeswerk in te halen, daar ik in het hotel waar ik zat, bijna geen internet had. Maar jongens, wat een verhaal, en wat een schitterende foto's. Mijn bek valt er gewoon van open. Wat is het daar mooi. Zeker die fjorden, en meren.
Gr, marco.
1 x

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: SYMply Unlimited – Heading north!

Bericht#116 » 02 aug 2019, 12:19

Het ziet er perfect uit.

Blijf genieten en rij veilig.

gr, Henk
1 x

Gebruikersavatar
Dennis97
Voormalig STN Lid
Berichten: 416

Re: SYMply Unlimited – Heading north!

Bericht#117 » 03 aug 2019, 23:32

DAG 13:

Hallo allemaal,

Vandaag was een relaxte dag. Met maar 100 kilometers op de planning konden we het lekker rustig aan doen. Afgelopen nacht hadden we beide erg goed geslapen. Rond half 10 stonden we op en na een douche plus een lekker ontbijtje op de veranda van onze hut waren we klaar voor de dag.

We hoefden de hut pas om 12 uur te verlaten en daarom besloten we om eerst nog wat bij de hut rond te hangen. Heidi keek een van haar series en ik klooide wat met mijn drone. Het blijft leuk om daar mee rond te vliegen en het geeft prachtige beelden.

Om 12 uur leverden we de sleutels van de hut in en reden we richting de receptie waarna we in westelijke richting op de Gaularfjellet vertrokken. Daardoor begon de rit al direct met een prachtige route door de Noorse natuur. Nadat we naar het dal afgedaald waren reden we door langs het Viksdalsvatnet. Vatnet is Noors voor meer dus op zeeniveau waren we nog niet aangekomen.

We reden door en rond 13 uur besloten we om even te stoppen bij de Spar voor een lunch. Het weer was goed en de lucht was strak blauw. Nadat we de lunch in het zonnetje opgegeten hadden startte we de Jet14 en de Symphony ST. We vervolgden onze weg en kwamen aan bij de E39. Dit is een vrij grote en drukke weg. Deze moesten we 17 kilometer volgen alvorens we weer naar een wat rustigere weg af konden buigen.

In de buurt van Vadheim konden we eraf en liep er een heel smal klein weggetje stijl omhoog. Bij iedere haarspeldbocht moest je het gas loslaten om niet uit de bocht te vliegen. Daarna had het motortje merkbaar moeite om weer op stoom te komen en de scooter omhoog te duwen. Een kleine motorinhoud betekend flink toeren maken om een beetje vermogen op te bouwen. Dus onder de 7000 toeren gebeurt er niet zo veel. Naast de smalle weg liep de berg recht naar beneden en keek je zo de afgrond in. Spannend!

Al snel bereikten we de top en konden we heerlijk over de smalle bochtige weggetjes touren. Het weer was goed, de scooters deden het perfect, de omgeving was mooi en de berijders hadden het naar hun zin. Met een muziekje op reden we door het landschap. Dat landschap is trouwens heel anders. De bergen zijn minder hoog en er zijn veel naaldbomen. Ook de weggetjes zijn smal en verlaten. Het gaf een heel authentiek gevoel tijdens het rijden.

De kilometers vlogen voorbij en rond 16 uur kwamen we alweer aan bij de volgende overnachting. Dit is een gasthuis met drie kamers. Wij zijn echter de enige gasten dus we hebben het complete huis voor onszelf! Het huis ligt direct aan een fjord en heeft een eigen privé strandje. Die gaan wij zo meteen dus even uittesten.

Morgen staan er 165 kilometers op het programma en komen we aan in de Noorse stad Bergen. Hier zullen we dan een kleine citytrip gaan houden voordat onze boot naar Denemarken vertrekt en onze reis in Denemarken verder gaat.

Voor nu alvast een fijne avond en tot morgen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
3 x
Kawasaki Versys-X 300 ABS (juli 2017) - 21.000 km
SYM Symphony ST euro 4 50cc (juni 2018) - 29.320 km
SYM Symphony ST euro 3 50cc (februari 2017) - 22.793 km
Baotian KillerBee 50cc (2011) - 14.600 km

SYMply Unlimited - A 50cc roadtrip through Europe
SYMply Unlimited - Heading north!

Gebruikersavatar
Dennis97
Voormalig STN Lid
Berichten: 416

Re: SYMply Unlimited – Heading north!

Bericht#118 » 03 aug 2019, 23:37

DAG 14:

Hallo allemaal,

Vandaag begon de dag weer goed! De bedden van ons privé gasthuis lagen goed en we hadden perfect geslapen. Om half 9 gingen we naar beneden om verwelkomd te worden door de gastheer en gastvrouw met een heerlijk uitgebreid ontbijt. Er ontbrak werkelijk niets. Vers gebakken brood en lekkere koffie. Heerlijk! Het gasthuis lag aan de zee en gister avond hebben we op het privé strandje samen naar de zonsondergang gekeken. We bedankten de houders van het huis en vertrokken rond 10 uur.

De zon scheen, de lucht was strak blauw en het was een aangename 25 graden. We reden Hyllestad uit en zette koers richting het zuiden. Gister avond hadden we getankt dus we hadden opnieuw een bereik van ruim 300 kilometer. Geen zorgen dus! Tanken doen we wel als we in Denemarken aankomen.

We reden door en na ongeveer 20 kilometer kwamen we aan bij de eerste pont van de dag. Deze bracht ons van het plaatsje Lavik naar Ytre Oppedal en de overtocht duurde ongeveer 20 minuten. Tijdens de boottocht hadden we een prachtig uitzicht over het glinsterende zeewater in de zon. In de verte zagen we echter wel lichte bewolking hangen. Aan de overkant aangekomen was de zon verdwenen onder een dunne nevel.

We reden door en na 20 kilometer draaiden we van de grote weg af richting een van de smalle boeren weggetjes. De weg liep stijl omhoog en mijn snelheid liep terug naar 25 km/h op de teller. Met 7500 toeren duwde het 50cc’tje mij en de ST naar boven. Bij het klimmen merk je echt het verschil tussen gewone rolletjes en de Dr. Pulley sliders die er door Allbike bij Heidi en mij ingezet zijn.

De weg bleef stijgen en na een tijdje reden we de wolken in. Het gaf een mysterieuze sfeer aan de omgeving. Het was vochtig en stil. Tussen de naaldbomen hoorde je verderop zachtjes wat beekjes kabbelen. Het leek alsof je midden in een groot woud reed.

We begonnen aan de afdaling en de weg was perfect! Smal en vol met bochten. Het zonnetje brandde ondertussen door de wolken heen. De omgeving was werkelijk adembenemend. Ontelbare meren en eilanden vol met naaldbomen. We waren bezig met een afdaling waardoor we de snelheid er behoorlijk in hadden zitten.

Heidi reed voor mij. Op een bepaald moment maakte Heidi oogcontact met mij in een van haar zijspiegels. Aan haar manier van kijken begreep ik direct wat ze bedoelde. Op dat moment klonk het nummer Red Eyes van de band The War On Drugs door de speakers van onze helmen en de chase kon beginnen! We trokken het gas open en beide motortjes brulden bijna direct met 8700 toeren tegen de elektronische toerenbegrenzers aan.

De Jet14 van Heidi was sneller op de rechte stukken maar ik kon met mijn ST strakker door de bochten komen waardoor we gelijk op gingen. Ik zat haar op de hielen en het landschap flitste voorbij. Ondertussen heeft Heidi al 3000 kilometer ervaring op de Jet14 dus ze gooide de machine vakkundig plat de bochten in. Ik vloog er op mijn ST achteraan. Vol in de ankers, strak de bocht door en direct weer flink gas erop om vlot de bocht weer uit te accelereren. Dit was genieten! We hadden beide een enorme grijns op onze gezichten en de scooters waren compleet in hun element.

Tijdens het rijden zagen we plots op nog geen 10 meter afstand een redelijk groot wild hert in een van de bosvelden staan. Toen we een foto wouden maken sprong deze tussen de naaldbomen. Jammer! Na een tijdje kwamen we aan bij de tweede en laatste pont van de dag. We zaten ondertussen echt bij de Noordzeekust en reden in de Noorse rotsachtige duinen. Tijdens de overtocht zagen we in de verte talloze grote boorplatformen liggen. Een teken dat we bijna niet meer verder naar het westen kunnen.

Het was ondertussen half 2 en we hadden wel trek. Precies toen we het erover hadden via onze intercom kwam er een supermarkt op ons pad. We stopten en kochten als echte Nederlanders Gouda kaas. We rekenden af en reden door. Na een paar kilometer besloot ik om van de hoofdweg af te gaan in een van de smalle zijstraatjes die stijl naar beneden liep. 100 meter later kwamen we aan bij een klein inhammetje met een steiger welke uitkeek op de zee. Een perfecte plek om even te lunchen. De zon was inmiddels volledig doorgebroken.

Na de lunch moesten we nog 58 kilometer richting Bergen. We reden door en kwamen aan in de buitenwijken van Bergen. Erg mooi en ruim opgezet maar pff wat hebben die Noren veel en vervelende drempels. Zelfs wanneer je er ruim onder de toegestane snelheid overheen gaat stuiter je op je scooter.

Rond half 5 kwamen we aan bij onze AirBNB in Bergen. Het vinden van het appartement bleek nog een hele opgave. Na een half uur gezocht te hebben vonden we uiteindelijk de ingang en konden we even relaxen. We besloten om even een hapje buiten de deur te eten bij restaurant “De Gouden M”. Daarna liepen we nog even door het centrum heen.

Morgen hebben we een rustdag en kunnen we de stad Bergen verkennen. Het is wel weer lekker slim van ons om dit op een zondag te doen. Dus qua winkels is alles helaas dicht. Jammer! Overmorgen Vertrekt onze FjordLine Ferry vanuit de haven van Bergen richting het Deense Hirtshals. We hebben de laatste Noorse kilometers er dus weer bijna opzitten! Onze reis gaat dan verder in Denemarken.

Voor nu een fijne avond!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
3 x
Kawasaki Versys-X 300 ABS (juli 2017) - 21.000 km
SYM Symphony ST euro 4 50cc (juni 2018) - 29.320 km
SYM Symphony ST euro 3 50cc (februari 2017) - 22.793 km
Baotian KillerBee 50cc (2011) - 14.600 km

SYMply Unlimited - A 50cc roadtrip through Europe
SYMply Unlimited - Heading north!

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: SYMply Unlimited – Heading north!

Bericht#119 » 04 aug 2019, 06:06

Super!
Ik vraag me af hoe jullie dit gaan overtreffen (?)
1 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: SYMply Unlimited – Heading north!

Bericht#120 » 04 aug 2019, 06:40

Wat maken jullie toch een prachtige res.

gr, Henk
1 x

Social Media

   

Terug naar “Verslagen van 2019”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer