Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Gebruikersavatar
martin66
Voormalig STN Lid
Berichten: 860

Re: Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Bericht#91 » 12 aug 2019, 12:08

Hoi
Ik lees jullie verslag met veel plezier kijk elke keer weer uit naar jullie nieuwe ervaringen
Groet Martin
1 x

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Bericht#92 » 12 aug 2019, 22:52

Maandag 12 augustus

Dit wordt een prachtige dag. Dat moet wel, want ten eerste is mijn oudste kleinzoon jarig, en ten tweede gaan we vandaag naar de zoutmijnen.
De dag begint al vroeg, namelijk om half 7.
Rustig de tijd voor wassen en aankleden, en het ontbijt.
Om kwart voor 8 worden we opgehaald door een taxi, die ons naar een ander hotel brengt. Daar zullen we overstappen in een luxe touringcar, die ons, onder begeleiding van een engels sprekende gids, naar de zoutmijnen in Wieliczka brengt.

De taxi is ruim op tijd, en een aardige jongeman brengt ons weg, Tijdens de rit hebben we een leuke conversatie, in het engels natuurlijk, over hoe mooi Krakau is, en over de drukte in deze stad.
Veel te vroeg staan we op de opstapplaats voor onze tour.
Maar dit geeft me wel de gelegenheid om even te bellen met mijn docher en mijn kleinzoon, om hem te feliciteren.

Na een klein half uur komt dan de bus, en het valt me op hoe goed alles georganiseerd is.
De ontvangst door de host, de prachtige bus, de administratie goed op orde, kortom, geheel geen zorgen.
Tijdens de tocht naar de mijnen worden een paar dingen uitgelegd, en wordt er onder andere ook verteld dat we eerst met de trap moeten, 400 treden.
Gelukkig blijkt dit alleen naar beneden te zijn, zodat het wel vol te houden is.
Toch zullen we nog wat meer treden nemen tijdens de rondleiding, zodat we in totaal deze dag 818 treden hebben op- en afgestapt.
Daarbij komt dat we totaal ruim 5 km lopen in deze mijn.
Maar,...............dit is het allemaal waard, want wat we te zien krijgen is schitterend.

De geschiedenis van de zoutmijn gaat eeuwen terug, want al in de 15e eeuw kwamen vele rijken en hooggeplaatste functionarissen al kijken naar de wondere wereld onder de grond.
De eerste zoutwinning vond al plaats in de 11e eeuw.
De mijn heeft een gangenstelsel van meer dan 300 km, en de diepte gaat tot bijna 330 mtr.
Zo diep gaan wij niet, het diepste punt waar wij naar toe geleid worden is ongeveer 140 mtr.

In de mijn zijn vele sculpturen, allen gemaakt van zout.
Helaas is fotograferen in de mijn met het weinige licht, niet helemaal goed gelukt, wat temeer een reden kan zijn om zelf eens een bezoek aan dit werelderfgoed te brengen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het absolute hoogtepunt in deze mijn is wel de kapel met vele sculpturen.
Een grote "zaal, voorzien van houten kroonluchters, versierd met zoutkristallen, die het geheel er doen uitzien als echte kristallen kroonluchters.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En natuurlijk ontbreekt hier niet een sculptuur van de voormalige Poolse paus Johannes Paulus II, die zeer geliefd was hier.

Afbeelding

Als we na een kleine pauze weer verder lopen, komen we bij een heus ondergronds meer
De eerste hieronder getoonde foto heb ik niet zelf gemaakt, maar "geleend".

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben verbaasd om te zien welke complete bouwwerken zijn aangebracht met zware balken.
Gezien de grootte van deze mijn, moet dat een immense klus zijn geweest, om dit te realiseren.
Je kan tenslotte niet met allerlei zware bouwmachines naar binnen rijden.


Afbeelding

Afbeelding

We komen in een ruimte waar zelfs souvenirswinkeltjes zijn ondergebracht, en waar iets te eten en te drinken kan worden gekocht.
Ik maak van de gelegenheid gebruik om wat afbeeldingen aan de wanden te fotograferen, om een indruk te hebben hoe het gangenstelsel er uitgezien heeft.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het bezoek aan de zoutmijn is echt een geweldige ervaring geweest.
De contrasten tussen Auschwitz en Krakau hadden niet groter kunnen zijn.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na 3 uur gaan we dan weer naar boven, niet lopend, maar met de lift.
Op de display van de lift was te zien hoe snel de lift gaat, en ik moet zeggen, de 135 meter die we omhoog moesten, werden in een razendsnel tempo afgelegd.

We waren gewaarschuwd, om een trui of jas aan te trekken, omdat de temperatuur onder de grond ongeveer 15 graden zou zijn.
Maar halverwege de tour, had ik het al warm, ondanks de lagere temperatuur. Je loopt namelijk nog behoorlijk wat af in de mijn.
Maar als je dan uit de lift stapt, en het is 31 graden buiten, nou dan voelt dat even alsof er een hete deken om je heen geslagen wordt.

De bus stond al netjes te wachten op ons, en bracht ons terug naar Krakau. Onze host had al geregeld dat er een taxi klaar stond, om Kees en mij weer netjes terug te brengen naar ons eigen hotel.
Daar hebben we snel een broodje gehaald bij een klein winkeltje op de hoek van de straat, en daarna zijn we bij het hotel op het terras, in de schaduw gaan zitten met een drankje.
Even heerlijk napraten over alles wat we gezien hebben.

Morgen beginnen we aan onze reis richting Nederland.
Maar wel op de manier zoals ook de heenreis verlopen is, gewoon rustig aan, met nog 5 overnachtingen, waarvan 2 in Polen, en 3 in Duitsland.
Hopelijk is het morgen weer droog, want tijdens het eten, brak hier een noodweer los, en viel de regen met bakken uit de lucht.

Wij zijn er in ieder geval klaar voor.


Tot morgen
6 x

Gebruikersavatar
gerard
Berichten: 141

Re: Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Bericht#93 » 12 aug 2019, 23:24

Zout is goed voor je longen , beter zijn mijn wensen voor jullie om veilig hier weer terug te keren in NL

Rij veilig , groetjes gerard
1 x

Gebruikersavatar
vp50
Berichten: 268

Re: Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Bericht#94 » 12 aug 2019, 23:32

Wat een prachtig avontuur weer en ook de foto,s geweldig mooi .
En fijne en veilige reis terug gewenst.
Groeten
Peter
1 x

Gebruikersavatar
Kymcopeoples
Voormalig STN Lid
Berichten: 2699

Re: Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Bericht#95 » 13 aug 2019, 06:34

Wat een prachtig avontuur.
Goede reis huiswaarts.
In afwachting van de komende verslagen en foto’s.
1 x
Groet uit Soesterberg, Eric

Reyn
R.I.P. In Memoriam
Berichten: 768

Re: Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Bericht#96 » 13 aug 2019, 08:06

Mooie foto's en verslag.
Ook nu gefeliciteerd met je kleinzoon Henk.
Veilige terugreis gewenst beide.
0 x
Sym Symphony ST 2018 euro4
Extra's: half hoog windscherm, 39l topkoffer, extra remlicht onder koffer, heidenau K66 banden

Dagrecord: 336 km

Gebruikersavatar
People S
Voormalig STN Lid
Berichten: 38

Re: Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Bericht#97 » 13 aug 2019, 08:20

Geweldig reis mooie foto's geniet ervan
Heel veel plezier en goede reis
Wij blijven jullie volgen :thumbsup: :)
1 x
:thumbsup:

Gebruikersavatar
Marco_61
Voormalig STN Lid
Berichten: 723

Re: Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Bericht#98 » 13 aug 2019, 09:38

Mooi verslag, en mooie foto's. Dat ondergronds meer was ik al weer vergeten. Jullie hebben weer een onvergetelijke dag gehad.
Gr, Marco.
1 x

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Bericht#99 » 13 aug 2019, 20:52

Dinsdag 13 augustus

Vannacht werden we wakker van de harde regen, maar vooral ook het onweer.
Bliksem verlichtte de hemel en de bijbehorende donder was zo hard, dat je het idee had dat het hotel opgeblazen werd.
Dit begon eerst gisteravond, maar na een korte periode dat het droog en rustig was, begon het opnieuw rond 3 uur.

Toch was het om 6 uur weer helemaal droog, en dus hadden we goede hoop dat het een fijne reisdag zou worden.
Het was behoorlijk bewolkt, met een temperatuur van een graad of 23.
Dat is wel even wat anders dan de 30 graden of meer, van de laatste dagen.

Nadat we nog een heerlijk ontbijt hadden gehad, hebben we de kamersleutels ingeleverd, en de dame aan de receptie bedankt voor alle hulp, zowel met het te vroeg inchecken,maar zeker ook met het regelen van het bezoek aan de zoutmijnen.

Rond half 9 reden we aan.
Maar al na een kleine 10 minuten maakte Kees mij erop attent dat het weer begon te regenen.
Eerst dacht ik dat het wel mee zou vallen, maar een stukje verder besloten we toch maar om even te stoppen, en onze regenkleding aan te trekken.
Een wijs besluit, want het begon behoorlijk te regenen.
Een groepje motorrijders, die ons bezig zagen, stonden uiteindelijk een kilometertje verderop ook stil om zich om te kleden.

Vreselijk jammer, het weer, want het nodigde niet uit tot extra stoppen en foto's maken, ondanks dat het een hele fijne weg was om te rijden, in een beboste omgeving.
Na verloop van een uurtje werd het gelukkig droog, en hebben we ons zelf getrakteerd op een lekker kopje koffie, waarbij we ook van de gelegenheid gebruik hebben gemaakt om de regenkleding weer uit te trekken.

Tussen de middag hebben we even getankt, en zijn we in een restaurant gaan zitten.
Kees heeft zich verwend met een salade, en ik heb eens goulash gegeten.

Het werd een echte reisdag, een keer lekker vaart maken, en scooter rijden.
De wegen die we volgden waren over het algemeen 90 km wegen, waar je wel met de scooter mag komen.
Daar waar mogelijk maakten we dan gebruik van de vluchtstrook.
Helaas waren er ook weer een paar wegopbrekingen, die voor de nodige vertraging zorgde, of die ons dwong een andere route te zoeken. Even dachten we van het goede spoor af te zijn, maar al snel kwam de juiste route weer uit de Garmin rollen.

Toen we door het plaatsje Większyce kwamen , viel ons oog op een wel heel mooi gebouw.


Afbeelding

Afbeelding

Het blijkt een exclusief hotel te zijn.
Zelfs de bijgebouwtje zijn zeer de moeite van het bekijken.


Afbeelding

Afbeelding

Het zonnetje liet zich ook steeds meer zien, en de temperatuur werd steeds aangenamer.
Maar echt spannende dingen zijn er nit gebeurd.
We hebben nog even een sanitaire stop gemaakt, waarbij we nog iet op de kiek gezet hebben, maar daar is het wel bij gebleven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We zijn weer veilig aangekomen bij ons hotel, wat buiten de stad van Brzeg ligt.
Jammer, de omgeving is hier niks, maar het hotel is echt super.
Mooie kamer, luxe badkamer, en lekker eten.

Wij komen de avond wel door.
Op tijd slapen, en morgen verder naar onze laatste stop in Polen.


Tot morgen
6 x

Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1150
Contacteer:

Re: Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Bericht#100 » 13 aug 2019, 21:23

Wees blij dat je in een Hotel mocht verblijven ... en niet op een Camping in een tentje...
0 x
Gilera Road-Runner RST 2-takt -2013.. Beep-Beep!
Gilera MHR Speed 7T, The Red-Rockett.
Grand-Dink, The Mean-Machine -2012 : Eat My Dust, Edwin.

Social Media

   

Terug naar “Verslagen van 2019”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Aanmelden  •  Registreer