Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Bericht#111 » 16 aug 2019, 08:54

Ik verbaas me elke keer hoe snel je met een 50 cc door Europa kan rijden.
De ene dag in Polen de volgende dag al een stuk in Duitsland en vandaag alweer in Nieder-Sachsen?
Dan komt Nederland al dichtbij en waarschijnlijk ook een eind aan jullie prachtige tour. :thumbsup:
Nog veel plezier en dank voor het verslag Henk.
1 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marco_61
Voormalig STN Lid
Berichten: 723

Re: Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Bericht#112 » 16 aug 2019, 09:44

Jullie lijken wel een stelletje kasteelheren, met al die overnachtingen in kastelen. Maar die hebben ze daar dan ook in overvloed. Kastelen bedoel ik dan. Jullie 2 zijn uniek.
Gr, Marco.
1 x

Reyn
R.I.P. In Memoriam
Berichten: 768

Re: Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Bericht#113 » 16 aug 2019, 11:44

Het is geen straf om in zo'n mooi kasteel te overnachten. Jullie weten ze wel uit te zoeken.
1 x
Sym Symphony ST 2018 euro4
Extra's: half hoog windscherm, 39l topkoffer, extra remlicht onder koffer, heidenau K66 banden

Dagrecord: 336 km

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Bericht#114 » 16 aug 2019, 20:43

Vrijdag 16 augustus.

Zoals ik gisteren al schreef, heb ik waarschijnlijk een kou opgelopen.
In ieder geval heb ik zo'n hele droge hoest, waarbij vaak wat rommel loskomt.
Hierdoor ben ik vannacht veel wakker geweest, en uit bed gegaan.
Ik vermoed ook dat ik vanochtend een beetje koorts had.

Maar net als met wielrennen............de tour wacht voor niemand.
Dus een licht ontbijt genomen, met wat jus de orange en koffie.
De scooter had ik al voor het ontbijt weer ingepakt, zodat we om kwart over 8 al wegreden van ons hotel.

Vandaag stond er een lange rit gepland, namelijk 260 km.
Doordat ik me niet echt 100 % voelde, kwam er weinig van fotograferen.
We waren onderweg naar Braunschweig.
Hierbij passeerde we, onder andere, plaatsen als Lutherstadt-Wittenberg , Dessau-Roßlau en Maagdenburg.

Afbeelding

Afbeelding

Lutherstadt-Wittenberg is de bakermat van de reformatie, en tegen de deur van de Slotkerk spijkerde Maarten Luther zijn 95 stellingen,tegen voornamelijk de afkoop (aflaat) van zonden door de rijken, zonder dat ze daarvoor boete hoefde te doen.
Dit wordt ook wel gezien als het ontstaan van het protestante geloof.

Afbeelding

Een groot deel van de route liep langs de Elbe, die een grens vormde tussen Oost-Duisland en West-Duitsland.
Bij Helmstedt zagen we nog een oude wachtpost, vlakbij een bord waarop vermeld stond dat hier de grens tuusen Oost en West had gelopen.
Kees is hier voor zijn werk vaak geweest, omdat hier ook een groot douanekantoor was gevestigd, waar je langs moest, als je het oosten in wilde. (en omgekeerd terug natuurlijk ook)


Afbeelding

Natuurlijk zijn we wel een paar keer gestopt, voor koffie en broodjes.
Rond de klok van half 5 hebben we ingecheckt in het hotel.
De kamers zijn groot, heel groot. Waarschijnlijk waren het vroeger appartementen ,die nu omgebouwd zijn.
Het ziet er allemaal keurig uit.
Voor onze maaltijd hebben we een chinees restaurant bezocht, waar je onbeperkt mocht eten.
We hebben het netjes gehouden, en zijn weer op tijd terug geaan naar ons hotel.

Ik hoop dat de hoest overgaat, zodat ik wat beter slaap.
Het zou zonde zijn als de laatste 2 dagen minder zijn door een hardnekkige kou.

Tot morgen
5 x

Gebruikersavatar
Jo&Marian
Berichten: 1112

Re: Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Bericht#115 » 16 aug 2019, 20:51

Henk probeer eens een Jägermeister...alleen als hij ijs en ijskoud is!

Afbeelding

Beterschap!

Groetjes, Jo
3 x
Als het niet gaat zoals het moet....dan moet het maar zoals het gaat!

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Bericht#116 » 16 aug 2019, 21:40

Kijk, dat is het juiste recept. :slaap:
Beterschap en groet,
Jan.
1 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kymcopeoples
Voormalig STN Lid
Berichten: 2699

Re: Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Bericht#117 » 16 aug 2019, 21:46

Beterschap, doe voorzichtig.
Goede reis.
1 x
Groet uit Soesterberg, Eric

Gebruikersavatar
gerard
Berichten: 141

Re: Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Bericht#118 » 16 aug 2019, 23:18

Beterschap kerel , en blijf veilig rijden.

Afbeelding

Groetjes gerard
Afbeelding

Neem van mij maar een heerlijke curryworst , het betert alles , de rekening krijg ik later wel , en doe Kees er ook maar 1 natuurlijk
1 x

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Bericht#119 » 17 aug 2019, 09:11

Vervelend voor Henk juist nu in zo'n verre reis van huis en haard maar gelukkig is Henk nu niet alleen op pad en kan
Kees een oogje in het zeil houden. "beterschap".
1 x

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Bericht#120 » 17 aug 2019, 17:06

Zaterdag 17 augustus

Wat is het toch snel gegaan.
Vandaag krijgen we alweer de laatste overnachting van onze vakantie.
Dit keer gaat de rit naar Recke.

Het weer is niet best, het heeft al behoorlijk geregend, en het is nog niet droog, al is het wel minder hard gaan regenen.
Ja, niet alle dagen zullen wel droog verlopen, dat was ook best wel te verwachten.
Tot op heden hebben we eigenlijk alleen maar mooi weer gehad.

Mijn verkoudheid is beslist nog niet over, en ik ben dus vanmorgen begonnen met een warme douche, in de hoop dat alles een beetje los zou komen.
Afgelopen nacht ben ik en paar keer uit bed geweest, omdat ik last had van die kriebelhoest.

Nou is dat niks apart, dat ik een paar keer wakker word, want als je ouder wordt, en je drinkt de avond ervoor een paar glazen, dan moet je dat kwijt. En dat gaat wat moeizamer als toen ik 20 was.

Na een uitgebreid, en echt perfect ontbijt, checken we uit, en gaan er vandoor.
Maar niet natuurlijk voordat we onze regenkleding aangetrokken hebben.
Nu heb ik het al vaker verteld, maar na een minuut of 10 werd het droog. Het zag er nog steeds zeer donker uit, maar er viel geen druppel meer.

Toch hebben we de regenkleding maar aangehouden tot de eerste stop in Leveste, waar we bij een benzinestation een heerlijke kop koffie genomen hebben.
En ondanks de zwaar bewolkte lucht, kwam er zowaar toch nog soms een zonnetje tevoorschijn.

Hele lange tijd hebben we een doorgaande weg gereden die naar Osnabrück leidt.
Weliswaar geen spectaculaire weg, maar het schoot lekker op, en je kon op de vluchtstrook rijden, zodat je het overige verkeer niet zo ophoudt.

Toen het tijd was om te tanken, zijn we van de route afgeweken, en zijn even een naastliggend dorp binnengereden.
Meteen hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt om een heerlijk broodje te kopen, zodat mens en machine weer aan het laatste stuk konden beginnen.
Met nog maar 75 km voor de boeg, ging het allemaal wel erg snel.

In Bohmte stopte we even bij een stationnetje, omdat ik Kees wilde zeggen dat hij niet gek op moet kijken als ik ineens bij een boerderij stop.

Afbeelding

Ik had al een paar keer gezien dat er bij heel veel boerderijen, maar ook gewone huizen, iets boven de deur geschreven was.
En, nieuwsgierig als ik ben, wilde ik dat wel van dichtbij zien.
Nou, daar hoefde we niet ver voor te rijden, we stonden al vrij snel weer stil.


Afbeelding

Afbeelding


Nu heb ik er meerdere gezien, en ze zijn allemaal verschillend. Soms lees je wanneer het huis verbouwd is, en door wie.
Soms staat er een spreuk, en daaronder de naam van degenie die de spreuk erop heeft gezet.
En op de foto, een christelijke uitspraak, vertrouw op de Heer, en niet op uw verstand.

Hoe dichter we bij ons hotel kwamen, hoe donkerder de lucht werd, en 20 kilometer voor dat we er waren, begon het weer te regenen. We zijn doorgereden, en hebben het er goed afgebracht, want ook deze bui zette niet echt door.
Scooter nat, helm en jas nat, maar de rest droog.

Bij aankomst wilden we onze spullen uit de scooter halen, toen juist op dat moment de hotel-eigenaar naar ons toe kwam lopen, en ons wees op een prive-parkeerplaats aan de andere zijde van het gebouw.

Nou, daar zeggen we geen nee tegen.
Meteen op de kamer hebben we gedoucht. (Ieder op zijn eigen kamer natuurlijk).
Daarna een klein wandelingetje door het dorpje, om te kijken waar we kunnen eten, want de eigenaar vertelde,
dat sinds de dood van zijn "papa", er geen keuken meer was in het hotel.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is een stil dorpje.De meeste winkels zijn dicht op zaterdagmiddag, behalve een supermarkt, en een modezaak.
Die kunnen ze ook wel sluiten, want er was niet één klant binnen.
Zometeen gaan we een hapje doen, en daarna misschien in de bar van het hotel nog iets drinken.
Het zal niet laat worden, want ik voel me nog niet 100 %.

Morgen de laatste rit, vanaf hier naar het huisadres van Kees. Een afstand van ongeveer 100 km.
Ik zou misschien daar nog een nachtje blijven, maar als ik nog niet in orde ben, rij ik na een kopje koffie door naar huis.
We gaan het zien.


Tot morgen
4 x

Social Media

   

Terug naar “Verslagen van 2019”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer