Nog vier weken en dan zitten we er! Dan is de 2023 editie van de STN Deutschland Erlebnis een feit. Na drie moeilijke jaren waarin reizen problematisch was, gaat deze bijna traditionele happening van de STN weer plaatsvinden en dit jaar is het mijn eer om deze te morgen organiseren.
Zoals bekend zal het dit jaar in de regio Wuppertal zijn, ongeveer een kilometer of 300 "van huis". De reden voor deze keuze is omdat het niet ál te ver van huis is om in één dag te rijden en omdat ik, ondergetekende, de regio aardig ken.
Dit topic bevat de uiteindelijke informatie betreffende dit lange weekend met Hemelvaart, de laatste ontwikkelingen en informatie, zoveel mogelijk up to date. Ook zal er een beknopte beschrijving worden gegeven over de geplande activiteiten.
De vorige topics met onder andere de peilingen zijn hierbij dan ook gesloten, om zo mogelijke verwarring te voorkomen. In dit topic gaan we dus verder.
Wellicht is het geheel overbodig om het nogmaals te zeggen, maar niemand is verplicht om waar dan ook aan mee te doen. Ik heb diverse zaken (in)gepland zoals tours, restaurantbezoek etc. maar als jij andere of betere plannen hebt: ga je gang, je hoeft nergens aan mee te doen als je niet wilt. Laat het alleen wel even weten, zodat we ons dan geen zorgen maken over waar jij bent en of het wel goed met je gaat.
De deelnemerslijst voor zover nu bekend, dat wil zeggen: mensen die aangegeven hebben dat ze zeker meegaan, is als volgt:
01) Ko @KoKiem
02) Kees @Liberty
03 Micha @Micha
04) Hans @Heinz
05) Bouke @boukeent
06) Thomas @thomas + gast
07) Sandra @Victor-San
08) Victor @Victor-San
09) Edwin @Amendoim
Er is natuurlijk altijd ruimte voor meer, je mag en kan je altijd nog aanmelden.
De waar en wanneer :
Van donderdag 18 mei (Hemelvaart) tot en met zondag 21 mei 2023.
De heenreis vindt plaats op donderdag 18 mei. Dat kan individueel of in groepsverband, dat moet iedereen zelf bepalen.
Vrijdag 19 mei en zaterdag 20 mei heb ik elke dag een tour gepland in de omgeving, waarover later mee. Nogmaals: deelname aan wat dan ook is geheel vrijwillig en op generlei wijze verplicht (behalve opgeven voor reserveringen, waarover later ook meer).
Zondag 21 mei reizen we dan weer af, ook weer solo of samen in een groep naar keuze, terug richting onze respectievelijke huisadressen.
Waar moet je scooter aan voldoen:
De te behalen snelheid moet minimaal 50 KM/u zijn op GPS, dus geschat 55+ op jouw teller. Niet omdat we zo hard gaan rijden, het is tenslotte geen race, maar er zitten een aantal aardige klimmetjes in en daar moet je genoeg power voor hebben. Neem ook alleen het hoognodige mee voor onderweg, zoals een extra bougietje en wat te eten en drinken en zo, maar laat de rest in je hotelkamer. Heb je een scoot die standaard 45 op de teller gaat, dan ga je het niet halen.
Goede banden: afgezien van het feit dat het ook nat op de weg zou kunnen zijn, kom ik weer terug op die klimmetjes en afdalingen. Bovendien gaat een groot deel door natuurgebied heen en dan kan er van alles en nog wat op de weg liggen. Goed profiel is dus ten zeerste aan te bevelen.
Goede remmen: ik val weer in herhaling. Alhoewel de "ergste" stukken ongeveer 10 tot 11 procent stijging zijn (voor zover ik kon zien), en niet kilometers achter elkaar, kun je je voorstellen wat er gebeurt als deze niet in hele goede staat zouden zijn. Voordeel: je bent wel als eerste beneden. Die dag heb jij gewonnen. Al is dat het laatste wat je zou willen.
Nog dingen om rekening mee te houden (mogelijk ten overvloede):
Olie, alle olie is stervensduur in Duitsland. Heb je dus olie nodig onderweg (al zorg je er natuurlijk voor dat jouw scoot in uitstekende technische staat is en afgevuld aan alle kanten), neem dat dan zelf mee. Een liter tweetakt ben je zo 20 euro voor kwijt en viertakt doet er niet veel voor onder.
Je pinpas (en creditcard) kan je zowat overal gebruiken, ook bij supermarkten en tankstations, maar soms niet bij bars, restaurants etc (wel waar ik gereserveerd heb, waarover later meer). Duitsland heeft nog een grote cash-only economie. Zorg er dus voor dat je wat contant geld bij je hebt, voor het geval dat. Bovendien zitten er minimaal twee ponten in de door mij geplande routes dus neem wat kleingeld mee, en voor een ijsje als je wilt.
Winkels gaan op zaterdag- en feestdagen dicht al vanaf 12 of 1 uur in Duitsland. Alleen de supermarkten zijn open van 7 uur 's ochtends tot vaak 9 uur 's avonds (maar het brood is al rond het middaguur op) en op zondag is echt helemaal niets open, ook geen supermarkten. Wat wel open is op zondag ochtenden zijn bakkerijen, Bäckerei, een soort veredelde verse bakkerij annex koffietent, tot een uurtje of 12. Als je dus niets hebt voor het ontbijt of te eten, dan kun je daar terecht. We zijn er met Hemelvaart en ik weet niet precies, omdat dat een feestdag of -weekend is in Duitsland, wat er precies wel of niet open is. Hou daar rekening mee.
Benzine in Duitsland is goedkoper. Ze hebben niet exact dezelfde aanduidingen als wij, maar gebruiken Super (95) en Super Plus (98). Echter: hun gewone Super is onze 95 MAAR met 5 % ethanol. Dus vergelijkbaar met onze 98. Die kun je dus met een gerust hart tanken en is goedkoper dan hun Super Plus (98). E10 is nog goedkoper en wordt aangeduid met... het label E10.
Qua rijgedrag: je mag in Duitsland bijna overal op elke weg rijden met je brommerke behalve op Autowegen en Snelwegen. Da's dus normaal. Voor de rest valt een bromfiets onder dezelfde wetgeving als een motor en dient zich dus ook zo te gedragen. Echte bromfietspaden hebben ze niet en zijn ook niet verplicht dus we rijden altijd op de openbare weg. Fietsers mogen in Duitsland gewoon op het trottoir tussen de voetgangers dus kijk niet vreemd op. Mijn persoonlijke ervaring is dat Duitsers over het algemeen betere automobilisten zijn dan Nederlanders en daar sta ik dus op N wegen geen doodsangsten uit in tegenstelling tot hier.
Als we in groepsverband ergens onderweg zijn, dan geldt uiteraard: samen uit, samen thuis. Tenzij er een omstandigheid is waarbij dat niet kan of niet wenselijk is, blijven we bij elkaar en helpen elkaar. Zorg dat je van minimaal één ander lid van de groep het mobiele nummer hebt zodat je iemand op de hoogte kunt stellen bijvoorbeeld als je ziek of onderweg verdwaald bent, of pech hebt. Dan komen we je helpen. Uiteraard blijf je wel zelf verantwoordelijk voor je eigen acties: als je afwijkt van de route en een stuk je eigen weg gaat, om wat voor reden dan ook, bijvoorbeeld om foto's of video's te maken of om te laten zien hoe hard je wel niet kunt, en je raakt de groep kwijt, dan is het jouw verantwoordelijkheid om weer aansluiting te vinden. Met uitzondering dus van calamiteiten of overmacht is de groep niet aansprakelijk voor het individu.
Tenslotte: zorg ervoor dat je je scooterpapieren, rijbewijs, paspoort, medicijnen en alle noodzakelijke dingen bij je hebt. Een reisverzekering is ook geen overbodige luxe, al is dat aan iedereen om dat zelf te bepalen. Ik heb een MedKit en diverse gereedschap, bandenplak en reserve-onderdelen bij me maar je zal net zien dat ik jouw bougie niet heb. Neem het minimum mee maar wel het belangrijkste.
Dit om mee te beginnen. Straks kom ik terug met het volgende deel van deze samenvattende post over deze reis. Vragen, opmerkingen en suggesties zijn natuurlijk van harte welkom en kunnen hieronder worden geplaatst.