STN Deutschland Vierdaagse Erlebnis 2023 - Final

Alles over het (komende) buitenlandse lange weekend van de STN
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder

Re: STN Deutschland Vierdaagse Erlebnis 2023 - Final

Bericht#81 » 17 mei 2023, 21:58

Mooie temperaturen liggen voor ons in het verschiet. Alleen zal het vertrek morgen ochtend vroeg iets aan de koude kant zijn. Maar dat gaan we later weer ruimschoots goedmaken. Zelfs de Duitse weergoden lijken ons gunstig gezind.

Afbeelding

Op deze dag, zaterdag 20 mei, rijden we de tweede tour van dit weekend voor diegenen die nog graag mee willen en dat wordt een heel andere dan die van gisteren. Ten eerste is deze korter: geschat 170 KM, en eventueel, als het moet (vanwege het weer of wat dan ook), is er een kortere, maar wel veel saaiere optie van 150 KM.

In principe zouden we vóór het donker weer terug moeten zijn.

En alhoewel er ook veel natuur in zit, vooral het laatste stuk (de 170KM versie), is dit de tour die over veel platter landschap heen gaat en als thema iets heeft waar de Duitsers nogal trots op zijn, en terecht en dat is hun Industriekultur. We zitten tenslotte midden in het Ruhrgebied en het zal je verbazen hoeveel interessante dingen er te beleven en te zien zijn.

Ik heb de gehele omgeving van Wuppertal de laatste maanden uitgebreid bestudeerd en ik ben een heleboel dingen tegengekomen die ik zelf niet eens wist. Die heb ik bekeken en `voorgereden` dus ik hoop dat jullie het ook leuk vinden.

En op een bepaalde manier komt er zelfs een anti-moment ten opzichte van gisteren. Een tegenpool zeg maar. Maar dat zie je vanzelf wel.

Deze dag starten we op het parkeerterreintje voor auto´s tegenover Schwebebahn station Varresbeck. Dat is vanuit mijn hotel onderaan de heuvel, voor de anderen richting het westen langs dezelfde doorgaande weg en hoofdstraat oost-west.

Kom je daar vandaan aangereden (als je dus niet met mij meerijdt), dat ziet dat er zo uit :

Afbeelding

Zo ziet dit Schwebebahm station eruit (ze hebben bijna allemaal een ander uiterlijk, dat is wel heel leuk en bijzonder) en dat ligt dan aan de linkerkant van de weg.

Afbeelding

Van de voorkant ziet het er zo uit en de naam Varresbeck(er Straße) staat er heel duidelijk op.

Afbeelding

Kom je vanaf het McDreams hotel of verder weg aan de andere kant, dan kom je eerst onder een heel groot bord BAYER boven de weg onderdoor en dan kom je zoals hierboven aanrijden, met het station links en een kruising iets verder. Maar daar moet je niet zijn!

Afbeelding

Zowat pal tegenover het station precies aan de andere kant van de weg, dus rechts, zoals ook te zien op deze foto, en dus ook nog ruim vóór de stoplichten ligt een kleine parkeerplaats. DAAR gaan we verzamelen voor deze tweede dagtrip.

Lokatie: op het parkeerplaatsje tegenover Schwebebahn station Varresbecker Straße
Adres: Friedrich-Ebert-Strasse 412, Wuppertal
Verzameltijd: om 09:00 uur
Vertrektijd : direct om 09:00 uur

Benodigdheden:

- goede banden en goede remmen

- warme kleding en regenkleding: alhoewel geen neerslag wordt verwacht, kan het in de ochtend nog best wel kil zijn of wanneer de zon even wegduikt

- MINIMAAL 5 EURO contant geld: in deze route zit een pont die we gaan gebruiken en in februari was die, meen ik, 5 euro voor een scooter met berijder (ponten zijn nu eenmaal duurder in Duitsland, maar we hoeven er maar één te hebben deze dag), maar voor eventuele koffie of een ijsje of andere kleine uitgaven wil je misschien ook wat bij je hebben

- medicijnen voor zover je die nodig hebt voor onderweg / overdag / bij het eten

VOOR DEZE DAG IS GEEN DINER GEPLAND / GERESERVEERD. We zien dus wel wat we gaan doen, samen of individueel indien gewenst. Het Brauhaus is natuurlijk een mogelijkheid maar er zijn vast ook vele andere opties te bedenken. We zien wel waar we stranden of waar we inspiratie opdoen onderweg.

WE GAAN EERST NOG BOODSCHAPPEN DOEN. Na vertrek rijden we eerst een klein stukje door Wuppertal heen in de richting die we moeten gaan. Dan stoppen we in het stadsdeel Vohwinkel nog eerst bij een supermarkt om net zoals gisteren nog een paar inkopen te doen voor wie dat wil (ik wel). Denk dus aan voldoende broodjes, drinken, chocolade of wat je dan ook denkt nodig te hebben. Aangezien we in veel meer verstedelijkt gebied gaan rijden, is er, als de nood aan de man is, vast wel nog een winkel te vinden. Supermarkten op zaterdag in Duitsland zijn meestal open tot 21:00 uur.

Maar denk ook aan je eventuele ontbijt voor zondag (indien niet inbegrepen) en eventuele overige benodigdheden voor de trip weer terug naar huis. Het is ongeveer een 155 KM weer naar de grens, waar in Nederland de supermarkten wel open zijn op zondag.

Afbeelding

En dan begint de tour van de tweede dag pas echt, de Tour van de Deutsche Industriekultur, Kunst, Architektuur en Geschiedenis! Industrieel ontwerp kan heel erg mooi zijn en de stad Wuppertal met haar Schwebebahn is daar een heel goed voorbeeld van. Ondanks dat ik er nu al best vaak ben geweest, blijft het een ontzettend bijzondere ervaring om die Zwevende Tram steeds weer over je heen te zien gaan en komen en de hele constructie zelf is een kunstwerk van Duitse inventiviteit en vakmanschap.

Afbeelding

Toch wel iets waar ze heel erg trots op mogen zijn en alhoewel ze het in sommige steden geprobeerd hebben te evenaren, eerst in Duitsland zelf maar later ook internationaal, is het elders nooit echt goed van de grond gekomen (ha ha ha).

Bij de eerste keer voorrijden was het koud en nat en hebben zodanige wolkbreuken over ons heen gehad onderweg dat we soms letterlijk geen hand voor ogen zagen. Vreselijk was het. Deze rapportage is een combinatie van een aantal keren op bezoek aldaar. Vandaar dus soms de natte, en dan opeens weer droge foto's.

Afbeelding

En op de één of andere manier voel ik me heel erg thuis in Wuppertal, vooral in het stadsgedeelte Vohwinkel. Hoe zou dat toch komen...
1 x

Heinz

Bericht#82 » 17 mei 2023, 22:57

Spannend allemaal, hier gaan de lampjes nu uit, morgen vroeg dag.
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Amendoim

Bericht#83 » 17 mei 2023, 23:28

Afbeelding

Ondanks het feit dat het een hele leuke stad is met een heel diverse, soms cultureel verrijkte en ook zeker vriendelijke bevolking, wonen en werken er ook mensen die je soms aan minder aardige personen thuis doen denken. Maar goed, Ook al zijn het Duitsers, je kunt ze niet overal de schuld van geven.

Afbeelding

Wat alles dan vaak weer goed maakt is de unieke infrastructuur die blijft verbazen. Dit uitzicht heb je vanaf de supermarkt waar ik het eerder over had en waar we dus naartoe gaan.

Afbeelding

Ik vraag me altijd af hoe de mensen die op dezelfde hoogte in die huizen langs de Schwebebahn wonen, en waar je dus zo naar binnen kijkt, hierover denken en of ze er ooit aan gewend raken.

Afbeelding

In ieder geval blijf ik me er nog steeds heel erg thuis voelen, al is dat wel vreemd, geef ik toe.

Afbeelding

En dan verlaten we de stad en gaan op zoek naar onze eerste bestemming en korte stop van deze dag. Wat een prachtige vormgeving, nietwaar? Vooral ook die afwerking met dat elegante betonijzer. Hebben we thuis niet.

Er was nog meer te zien in de omgeving maar helaas, het rolletje was vol.

Afbeelding

Dezelfde kunstenaar van gisteren is ook in deze regio heel erg populair en zie hier zijn meesterwerk "Steen met Mos". En zo gaan we er zeker nog een paar zien.

Afbeelding

In eerste instantie is het landschap vlakker en we vervolgen onze weg over een doorgaande straat. Wel een beetje saai, dat geef ik toe, maar op plekken wordt die mooi geflankeerd door bossen. Niet lang daarna verlaten we die en gaan via een aantal pieteputterige landweggetjes (waar we eigenlijk niet mogen rijden, geef ik toe, maar toch gaan doen) naar de volgende korte, en heel interessante stop in Das Mitte von Fickend Nirgendwo. Maar geloof me, het is interessant.

Afbeelding

Via een tunneltje komen we dan weer op een hoofdweg uit, ja ik weet het, saai, maar helaas onontkoombaar. Deze zullen we een heel eind volgen en aangezien dit bij ons een doorgaande N-weg zou zijn, is het voor diegenen die hier geen ervaing mee hebben, mogelijk behoorlijk spannend. Ja, daar mogen we in Duitsland dus gewoon rijden. De veiligheid zit in de groep.

Afbeelding

Opeens slaan we dan af en duiken een langzame weg op die ons door een natuur- en recreatiegebied heen voert. Sommige andere bezoekers, voornamelijk wandelaars, kijken je dan heel verstoord en soms zelfs boos aan maar je mag daar toch echt rijden. Sterker nog, we moeten wel als we de volgende bestemming willen halen.

Afbeelding

Wat opvalt in dit gebied zijn voornamelijk deze hele speciale bomen. Dat zijn vogelnesten en ze zitten er vol mee. Maar alleen deze bomen, andere niet. Heel apart. Misschien zitten er nu weer veel blaadjes aan maar ik hoop dat dit toch nog zichtbaar zal zijn voor ons.

Afbeelding

En dan komen we eindelijk uit bij de grootste en langste rivier van Europa, waar ook onze eigen STN een hele nauwe band mee heeft, die vanaf zijn bescheiden oorsprong hoog in de bergen van Zwitserland langs het huis van onze @thomas stroomt, ook heel dicht langs de mijne en uiteindelijk uitmondt bij @Micha zowat om de hoek. De machtige Rijn, waar wij zoveel ontwikkeling, inspiratie en welvaart aan te danken hebben, al duizenden jaren lang.

Afbeelding

Onze Oosterburen steken hun bewondering ook niet onder stoelen of banken en aanbidden de rivier met dit prachtige mozaïek direct aan de oever. Je moet er maar opkomen.

Afbeelding

Ook de reeds vele malen genoemde en geroemde kunstenaar laat weer van zich horen, visueel in ieder geval, met deze Ode aan de Rijn, getiteld "Natte Steen". Prachtig.

Afbeelding

Overwinnen wij dan gezamelijk het eigenlijk niet zo heel erg zilte nat, zullen wij, Roadwarriors die we zijn, net zoals de Legioenen van Caesar de andere oever bereiken om daar onze culturele invasie voort te zetten.

Zij hebben drie kleuren, wij hebben drie kleuren, en zijn tevens "Van Duytschen Bloet". Nederlanders zijn dan ook eigenlijk Moerasduitsers, zoals de Engelsen ons noemen, en dat is iets waar we best wel trots op mogen zijn. Meer een geuzennaam dan iets anders.

Aan de overkant is tevens een soort koffie- en lunchgelegenheid, heel erg Duits en aangezien we dan op ongeveer een kwart zijn, en afhankelijk van de behoefte, kunnen we daar misschien een bakkie doen pal langs Den Rijn. Correctie: Den Duytschen Rhijn.

Afbeelding

De beste plannen gaan altijd mis. Zoals ik al eerder zei: heel veel wegen zijn opgebroken of wordt aan gewerkt en in Duitsland, mogelijk nog erger dan hier, kom je daar niet achter totdat je bijna je tanden in de wegafzetting hebt staan na een noodremactie.

En probeer er niet langs te rijden want de weg is echt compleet opgebroken of je duikt in een gat van een paar meter diep. Heel spannend en toeristisch, dat wel maar da's zo'n goocheltruuk die je maar één keer kunt doen.

Afbeelding

Die dag moesten we dus een behoorlijk stuk omrijden, en dat in zeer slecht weer, dus ik hoop dat beiden ons bespaard zullen blijven en dat alles weer doorgaand toegankelijk is.

Afbeelding

Uiteindelijk komen we dan aan op het verste punt van onze tour van vandaag en dat is heel spectaculair en toch echt wel één van de hoogtepunten van de Industriekultur. Dit is iets dat we echt in Nederland niet hebben en je gelooft je eigen ogen niet. Helaas stond mijn camera op standje "zoom" dus een betere foto heb ik niet. Wel een prachtige kunstzinnige kleurstelling, nietwaar? Heel gewaagd.

Ook is het behoorlijk afgelegen en dat maakt het alleen maar specialer. Er woont echt geen kip.

Afbeelding

Kijk, zo ziet het eruit bij nacht. Stikkedonker en verlaten.

Afbeelding

In de winter kan je hier ook komen maar dan moet je wel duidelijk je eigen gevaar meebrengen want anders is het saai. Dit bord is daar heel duidelijk over. En je weet het: doe je in Duitsland niet wat op de borden staat, dan heb je een probleem.

Afbeelding

Het landschap is, zoals beloofd, veel vlakker dan gisteren en voorheen wat ook te zien is aan deze kleine k*theuveltjes. Zandbanken bij ons voor de kust zijn hoger dan dit.

Afbeelding

En toch, en toch is toch ook hier die wereldberoemde sculptuurartiest vertegenwoodigd en presenteert vol trots zijn "Rode Steen Met Groen Gras" als Ode aan het thema van onze tour.

Afbeelding

Een vooral heel lange en rechte weg drijft onze machines voort in de richting van meer stedelijke gebieden waar we even stil zullen staan op deze stenen om de eeuwigheid in ogenschouw te nemen. Hier kunnen we iets langer pauzeren indien gewenst, we zijn op ongeveer tweederde zo niet iets meer, en deze brute kasseien liggen hier al vele honderden jaren. Toch iets om over na te denken. Een terras is nevenaan en indien daar behoefte aan is, en indien er plek is, zouden we ons hier kunnen verpozen en laven.

Afbeelding

De regen hield maar niet op, met bakken kwam het omlaag en aangezien de auto op sommige stukken niet verder mocht, gingen Victor en ik te voet de route verkennen. Na vele omzwervingen lukte het ons om het juiste traject voor jullie vast te stellen en dus ijlden wij ons weer oostwaarts, waar wij voor de tweede keer op deze reis de spreekwoordelijke Rubicon zullen oversteken. Uiteraard laat al die neerslag Moeder Aarde niet onberoerd en zo zag het wegdek er tijdelijk uit.

Afbeelding

Maar na regen komt zonneschijn, zo zegt men, en deze "Belofte God's aan Noach" zagen we dan ook maar als een zegen voor onze komende reis. Het was zelfs een dubbele en de kleuren waren zo fel, dat je ogen er pijn van deden. Geen geintje. Helaas was de camera niet in staat om dat correct vast te leggen....
0 x

Micha

Bericht#84 » 17 mei 2023, 23:57

Geachte heren/dames die naar Duitsland gaan wens ik veel plezier en moge jullie goed gaan genieten.
Helaas ga ik niet mee betreft het niet mee willen werken van mijn gezondheid.
Misschien later in het jaar dat als het weer wat toestaat betreft mijn gezondheid om wat te kunnen ondernemen.
Ik leef met jullie mee en ben benieuwd naar de verhalen en foto's.
Geniet ze.
1 x

Amendoim

Bericht#85 » 18 mei 2023, 05:36

Dat is natuurlijk heel erg jammer @Micha en ik weet dat je het tot het laatste moment geprobeerd hebt. Dapper dat je dan voor jezelf durft te kiezen en je gezondheid en de moeilijke keuze maakt om thuis te blijven. Wat niet gaat, dat gaat nu helaas eenmaal niet. Heel veel sterkte en we zullen aan je denken! En we halen het zeker nog wel een keer in...
1 x

Amendoim

Bericht#86 » 18 mei 2023, 05:55

Nemen we de langere van de twee mogelijkheden, en ik ga ervan uit van wel, dan wil ik jullie nog graag een stukje mooi Sauerlands landschap meegeven als bonus aan het einde van de tweede en laatste tourdag.

Op zich is daar niet zo heel veel over te vertellen dus ik laat de foto's gewoon voor zich spreken :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toch een heel afwisselend landschap dat veel te bieden heeft en ook wel spannende wegen.

Afbeelding

Afbeelding

Bos en meer platteland wisselen zich regelmatig af en ook de diverse dorpjes waar we doorheen komen, zijn heel erg leuk om te zien. Nogmaals, het is geen Tirol maar dat maakt het zeker niet minder leuk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En mochten we niet nog iets spannends gaan doen onderweg of iets anders, zo is er bijvoorbeeld een soort van Herberg onderweg, een Gaststätte waar we eventueel zouden kunnen eten in een mooie omgeving, dan komen we uiteindelijk weer aan in onze thuisbasis Wuppertal en is de STN Deutschland Vierdaagse Erlebnis een voldongen feit! Uiteraard moeten we nog naar huis toe de volgende dag maar wat deze omgeving betreft, zeggen we dan

Afbeelding

... en heel graag tot een volgende keer!

Postscriptum.

Mocht het weer nu onverwacht toch zodanig slecht zijn dat het niet gaat om op tour te gaan, of jij wilt of er is iets anders dan is het ook zeker de moeite waard als alternatief om gewoon de hele dag eens met de Schwebebahn te gaan verkennen. Zoals gezegd stopt die in alle centra van de stad Wuppertal en vanaf de stations is alles binnen loopafstand. Bovendien is het een heel bijzondere ervaring.

En voor het geld hoef je het niet te laten!

Afbeelding

Een dagkaart voor één persoon, en die geldt voor 24 uur voor AL het openbaar vervoer binnen groot Wuppertal, kost EUR 7,60.

Afbeelding

En ben je met een groepje (of een gezin) dan kun je ook een kaart voor meerdere personen nemen zoal deze voor 3 reizigers samen voor EUR 15,20. Dat is een mooie prijs voor zoiets bijzonders.

Afbeelding

Maar we gaan er natuurlijk vanuit dat alles wel goed gaat en dat we, op welke manier dan ook, van dit mooie weekend gaan genieten. Ik vertrek zometeen en ik ben er klaar voor....
0 x

Heinz

Bericht#87 » 18 mei 2023, 06:07

Cheers to that.

Afbeelding

Tot straks, wij vertrekken 6.45 uur.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

René K

Bericht#88 » 18 mei 2023, 08:38

Goede reis allemaal.
0 x

Amendoim

Bericht#89 » 18 mei 2023, 13:12

Afbeelding

Groeten uit het gezellige Kleef
6 x

boukeent

Bericht#90 » 21 mei 2023, 19:18

Ik ben terug van een mooi en gezellig weekend. Iedereen die mee was bedankt voor gezelligheid, vrijheid en saamhorigheid. Ik heb genoten en veel ervaringen op gedaan zowel met de groep als ik alleen.

Ik heb veel ervaring opgedaan qua spullen en kleding die ik meegenomen heb. de starthulp was op heenweg al nuttig. inbus 5 voor mijn spiegels was ik juist weer vergeten. qua kleding had ik wederom minder mee maar toch kan het minder. voor mij was dit ook een test/ervaar trip voor mijn 2 weken vakantie richting italy.

Bouke
3 x
kymco xtown 300i, 2018
sym joymax z 300i, 2019
mash dirt track 650, 2019

Social Media

Terug naar “STN Deutschland Vierdaagse Erlebnis”