Mooie temperaturen liggen voor ons in het verschiet. Alleen zal het vertrek morgen ochtend vroeg iets aan de koude kant zijn. Maar dat gaan we later weer ruimschoots goedmaken. Zelfs de Duitse weergoden lijken ons gunstig gezind.
Op deze dag, zaterdag 20 mei, rijden we de tweede tour van dit weekend voor diegenen die nog graag mee willen en dat wordt een heel andere dan die van gisteren. Ten eerste is deze korter: geschat 170 KM, en eventueel, als het moet (vanwege het weer of wat dan ook), is er een kortere, maar wel veel saaiere optie van 150 KM.
In principe zouden we vóór het donker weer terug moeten zijn.
En alhoewel er ook veel natuur in zit, vooral het laatste stuk (de 170KM versie), is dit de tour die over veel platter landschap heen gaat en als thema iets heeft waar de Duitsers nogal trots op zijn, en terecht en dat is hun Industriekultur. We zitten tenslotte midden in het Ruhrgebied en het zal je verbazen hoeveel interessante dingen er te beleven en te zien zijn.
Ik heb de gehele omgeving van Wuppertal de laatste maanden uitgebreid bestudeerd en ik ben een heleboel dingen tegengekomen die ik zelf niet eens wist. Die heb ik bekeken en `voorgereden` dus ik hoop dat jullie het ook leuk vinden.
En op een bepaalde manier komt er zelfs een anti-moment ten opzichte van gisteren. Een tegenpool zeg maar. Maar dat zie je vanzelf wel.
Deze dag starten we op het parkeerterreintje voor auto´s tegenover Schwebebahn station Varresbeck. Dat is vanuit mijn hotel onderaan de heuvel, voor de anderen richting het westen langs dezelfde doorgaande weg en hoofdstraat oost-west.
Kom je daar vandaan aangereden (als je dus niet met mij meerijdt), dat ziet dat er zo uit :
Zo ziet dit Schwebebahm station eruit (ze hebben bijna allemaal een ander uiterlijk, dat is wel heel leuk en bijzonder) en dat ligt dan aan de linkerkant van de weg.
Van de voorkant ziet het er zo uit en de naam Varresbeck(er Straße) staat er heel duidelijk op.
Kom je vanaf het McDreams hotel of verder weg aan de andere kant, dan kom je eerst onder een heel groot bord BAYER boven de weg onderdoor en dan kom je zoals hierboven aanrijden, met het station links en een kruising iets verder. Maar daar moet je niet zijn!
Zowat pal tegenover het station precies aan de andere kant van de weg, dus rechts, zoals ook te zien op deze foto, en dus ook nog ruim vóór de stoplichten ligt een kleine parkeerplaats. DAAR gaan we verzamelen voor deze tweede dagtrip.
Lokatie: op het parkeerplaatsje tegenover Schwebebahn station Varresbecker Straße
Adres: Friedrich-Ebert-Strasse 412, Wuppertal
Verzameltijd: om 09:00 uur
Vertrektijd : direct om 09:00 uur
Benodigdheden:
- goede banden en goede remmen
- warme kleding en regenkleding: alhoewel geen neerslag wordt verwacht, kan het in de ochtend nog best wel kil zijn of wanneer de zon even wegduikt
- MINIMAAL 5 EURO contant geld: in deze route zit een pont die we gaan gebruiken en in februari was die, meen ik, 5 euro voor een scooter met berijder (ponten zijn nu eenmaal duurder in Duitsland, maar we hoeven er maar één te hebben deze dag), maar voor eventuele koffie of een ijsje of andere kleine uitgaven wil je misschien ook wat bij je hebben
- medicijnen voor zover je die nodig hebt voor onderweg / overdag / bij het eten
VOOR DEZE DAG IS GEEN DINER GEPLAND / GERESERVEERD. We zien dus wel wat we gaan doen, samen of individueel indien gewenst. Het Brauhaus is natuurlijk een mogelijkheid maar er zijn vast ook vele andere opties te bedenken. We zien wel waar we stranden of waar we inspiratie opdoen onderweg.
WE GAAN EERST NOG BOODSCHAPPEN DOEN. Na vertrek rijden we eerst een klein stukje door Wuppertal heen in de richting die we moeten gaan. Dan stoppen we in het stadsdeel Vohwinkel nog eerst bij een supermarkt om net zoals gisteren nog een paar inkopen te doen voor wie dat wil (ik wel). Denk dus aan voldoende broodjes, drinken, chocolade of wat je dan ook denkt nodig te hebben. Aangezien we in veel meer verstedelijkt gebied gaan rijden, is er, als de nood aan de man is, vast wel nog een winkel te vinden. Supermarkten op zaterdag in Duitsland zijn meestal open tot 21:00 uur.
Maar denk ook aan je eventuele ontbijt voor zondag (indien niet inbegrepen) en eventuele overige benodigdheden voor de trip weer terug naar huis. Het is ongeveer een 155 KM weer naar de grens, waar in Nederland de supermarkten wel open zijn op zondag.
En dan begint de tour van de tweede dag pas echt, de Tour van de Deutsche Industriekultur, Kunst, Architektuur en Geschiedenis! Industrieel ontwerp kan heel erg mooi zijn en de stad Wuppertal met haar Schwebebahn is daar een heel goed voorbeeld van. Ondanks dat ik er nu al best vaak ben geweest, blijft het een ontzettend bijzondere ervaring om die Zwevende Tram steeds weer over je heen te zien gaan en komen en de hele constructie zelf is een kunstwerk van Duitse inventiviteit en vakmanschap.
Toch wel iets waar ze heel erg trots op mogen zijn en alhoewel ze het in sommige steden geprobeerd hebben te evenaren, eerst in Duitsland zelf maar later ook internationaal, is het elders nooit echt goed van de grond gekomen (ha ha ha).
Bij de eerste keer voorrijden was het koud en nat en hebben zodanige wolkbreuken over ons heen gehad onderweg dat we soms letterlijk geen hand voor ogen zagen. Vreselijk was het. Deze rapportage is een combinatie van een aantal keren op bezoek aldaar. Vandaar dus soms de natte, en dan opeens weer droge foto's.
En op de één of andere manier voel ik me heel erg thuis in Wuppertal, vooral in het stadsgedeelte Vohwinkel. Hoe zou dat toch komen...