Verslagen STN ZEE(HOL)LAND TOUR 27-06-2020

Gebruikersavatar
Victor-San
Berichten: 676

Verslagen STN ZEE(HOL)LAND TOUR 27-06-2020

Bericht#1 » 28 jun 2020, 13:08

Hier kun je je foto's en verslagen kwijt over de STN Zee(Hol)Land Tour van 27-06-2020.
0 x

Gebruikersavatar
Victor-San
Berichten: 676

Re: Verslagen STN ZEE(HOL)LAND TOUR

Bericht#2 » 28 jun 2020, 17:06

Gisteren vertrokken wij om 6 uur richting Willemstad. Het was heerlijk om vroeg te rijden maar onderweg had wij een flink storm gehad...

Afbeelding

Helaas door de storm hebben laat gearriveerd. @Oldy had drinken trakteert en wij konden snel drinken bestellen bij Betsie Koffiehuis. Ik heb heel korte met eigenaresse van de koffiehuis gesproken daarna gingen wij echte touren.

Wij hebben een hele mooie stuk Zeeland gereden. Ik zag achter onze groep een rode scooter en zij hebben heel lang samen met ons gereden. Helaas gingen ze verder, dag gezegd en wij gingen naar de eerste stop. @Oldy heeft hele mooie speech gemaakt en uitgelegd over de geschiedenis van elke historische plek in Zeeland.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna gingen wij verder rijden tussen mooie dorpjes. Na een paar kilometers verder op een fietspad had @Gerald scooterpech. Omdat @Amendoim veel kennis van Kymco - Grand Dink heeft, ging hij hem helpen. Hij had een nieuwe bougie vervangen en de mooie Grand Dink van @Gerald "was alive again". Wij waren allemaal blij en wij gingen verder rijden.

@Oldy heeft ons naar een kerk gebracht en ik dacht dat wij naar binnen moesten maar hij had meer drinken voor iedereen gegeven. :bighug: :slurp:

Wij gingen verder rijden en wij hebben bij een bijzondere sluis in Dirksland Sas. Daar heeft @Oldy een mooie speech gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding
@Jan-H & Bella-B2

Daarna gingen wij verder rijden richting Ouddorp om te lunchen. Wij gingen naar de snackbar Eterijdering te eten. Het was daar makkelijk te parkeren vlakbij de snackbaar. Toen begonnen te regen en gelukkig kom iedereen binnen zitten. Victor had lekker pataat ketchup en ik had pataat speciaal gegeten. Het was lekker en goed service!

Afbeelding

Afbeelding

Wij gingen verder rijden naar de prachtig omgeving van Brouwersdam en Renesse. Het was een bijzondere ervaring om te rijden tegen wind en zand en het maakte mooie effect op de vloer... heel veel Duitsers met caravans. Het leek alsof wij in Duitsland waren :bang!: .. Ik heb daar Zeehond ook gezien.

Afbeelding

Afbeelding

Wij waren in Plompe toren gearriveerd. Wat een charmant plek! In een kant kan je water en de andere zand zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het was al eind van de dag en nog veel kilometers te rijden. Het was heel wind onderweg en @gerard had weer scooterpech gehad. @Amendoim ging weer de bougie zien op nat of een nieuwe moest vervangen. De bougie was ok en hij ging weer terug zetten. Gelukkig kort daarna, ging de mooie Grand Dink van @gerard weer starten.Wij gingen stuk verder rijden...

En onderweg hadden wij nog meer wind en zand... en de combinatie was weer scooterpech. @gerard was zat en hij wou ANWB bellen of alleen terug naar Willemstad gaan maar @Amendoim zei samen komen samen gaan als een groep. Het was mooie locatie dus ik vond helemaal niet erg om daar te stoppen. Na een tijd de scooter deed weer en wij gingen weer rijden.

Afbeelding

Wij hebben langs de hele mooie plek gereden. Hier kom ik even een mooie foto maken toen @gerard weer scooterpech had.

Afbeelding

Daarna gingen wij verder rijden. Ik wou meer foto's maken maar helaas mijn batterij was op. Het was heel raar want ik had ook geen internet verbind. Ik heb heel veel bijzondere plek gezien, op een langere brug gereden en heel veel dorpen gezien maar ik weet niet meer waar waren wij...(typisch vrouw). Tijdens rijden en eind van een fietspad naar de Provincialeweg viel helaas HarryC van zijn scooter af. @Bjorn en @Amendoim gingen helpen met HarryC scooter. Gelukkig was niets ernstigs en wij gingen verder rijden naar eind bestemming.

Wij hebben vlakbij Helwijk afscheid genomen en verder onderweg naar huis gereden. In totaal ongeveer 3 uur rijden zonder probleem of storm.

Bedankt iedereen! Het was heel leuk om jullie allemaal van STN's gezond te zien.
@Oldy het was echt ontzettend prachtige tour!!! Wij hadden hele mooie weer gehad en heel goed georganiseerd. Dankjewel voor mooie dag en ik hoop volgende keer je weer te zien!!! :bighug:

PS: @Oldy, bedankt voor de cola's!!!
7 x

Gebruikersavatar
Scooterbulletje
Berichten: 71

Re: Verslagen STN ZEE(HOL)LAND TOUR

Bericht#3 » 28 jun 2020, 17:12

Bedankt voor de foto's en t verslag.
0 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Verslagen STN ZEE(HOL)LAND TOUR

Bericht#4 » 28 jun 2020, 22:05

Aller eerst wil ik Oldy bedanken voor de rit en voor de tijd en moeite die hij gestopt heeft in de voorbereiding. Bedankt Jan :thumbsup: .

Het was leuk om weer een aantal scooter collega's te zien en om gezamenlijk de rit te maken. Tijdens de stops gaf Jan wat informatie over de plek waar we stonden en wat daar te zien was. Op vertelde hij over wat zijn familie en hij daar hebben mee gemaakt, o.a. de watersnoodramp en alle veranderingen door de vooruitgang/modernisering. Zeer informatief.

Op het laatste stuk over de Zeeland brug kwam er een stevige party wolken op zetten van uit zee die, naar ons idee, ons een nat pak zou gaan bezorgen. Dus iedereen trok de regen kleding aan om dat voor te zijn. Er zijn wel wat druppels uit gevallen maar niet genoeg voor een nat pak. Die kregen we pas 5 minuten voor aankomst in Willemstad.

Nog lekker na getafeld met een aantal collega scooteraars en om hal 11 richting huis vertrokken.

Nogmaals bedankt Jan en tot de volgende rit.
4 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Verslagen STN ZEE(HOL)LAND TOUR 27-06-2020

Bericht#5 » 29 jun 2020, 11:48

Het was een bijzondere tour, met diverse landschappen van polders en duingebieden op Goeree én de door de ramp van 1953 zwaar getroffen gebieden van de Zeeuwse Delta.

Tevens bijzonder, vanwege het feit dat STN gastheer mocht zijn voor leden van de onlangs opgerichte Roadrunners, die deze tour graag wilde meemaken.

Complimenten aan Oldy (Jan T) die ons prima heeft verzorgd met koffie/thee en met frisdrank bij aanvang van deze stevige tour.

Tijdens de stops kregen wij per locatie zéér uitgebreide en deskundige uitleg over o.a. de vele kunstwerken die zijn gebouwd om de mensen uit deze regio te beschermen tegen de zee.

Over het weer kan ik alleen zeggen dat de temperatuur prima was en we genoten hebben van de prachtige wolken, die ook weleens een regenbuitje over de groep hebben uitgestort.

Met de tourleider afgesproken, dat ik na het passeren van de Zeelandbrug ter hoogte van Bruinisse de autoweg zou opgaan om huiswaarts te gaan en kon daardoor tot mijn spijt niet van iedereen persoonlijk afscheid nemen.

En zo kon al ik om 20.15 uur, best moe maar tevreden Bella-B2 in de schuur zetten en een verdiende borrel pakken op een geslaagde tourdag.

Alle deelnemers, dank voor de gezelligheid en Jan voor zijn goede begeleiding op deze dag.

Groet,
Jan.

Afbeelding
Heer Bommel.

Afbeelding
Lunch in Ouddorp

Afbeelding
Altijd een helpende hand.

Afbeelding
De frieten smaakten Victor prima.

Afbeelding
Tegenlichtopname van zee en wolken.

Afbeelding
Victor en de zee.
3 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jo&Marian
Berichten: 1112

Re: Verslagen STN ZEE(HOL)LAND TOUR 27-06-2020

Bericht#6 » 29 jun 2020, 18:42

Ik heb hier uren staan wachten....
Afbeelding
Maar heb jullie helaas niet mogen ontmoeten!

:roll: Jo
1 x
Als het niet gaat zoals het moet....dan moet het maar zoals het gaat!

Gebruikersavatar
vp50
Berichten: 268

Re: Verslagen STN ZEE(HOL)LAND TOUR 27-06-2020

Bericht#7 » 29 jun 2020, 20:17

Ze staan achter je Jo :rlol: :rlol:
Groeten
Peter
0 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Verslagen STN ZEE(HOL)LAND TOUR 27-06-2020

Bericht#8 » 29 jun 2020, 22:20

We zijn wel over de Oosterschelde dam gereden, maar dan had je om ons te zien een hele goede verrekijker moeten hebben.
Jammer dat het niet gelukt is langs te komen.

Groet ook aan Marian. :thumbsup:
Jan-H
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Verslagen STN ZEE(HOL)LAND TOUR 27-06-2020

Bericht#9 » 02 jul 2020, 21:40

Verslag ZEE(HOL)LAND TOUR

's Avonds, alles wat ik mee moet nemen op tafel gelegd en wat niet teveel van waarde heeft alvast in de scooter opgeborgen. Even naar het tankstation gereden en vol gegooid. Alles is gereed voor de tour. Tjonge :yawn: wil helemaal niet vatten, zal je straks zien verslaap ik me en kom straks ik veels te laat. :slaap: Het is 6:50 opstaan. Slechte nacht gehad maar ik voel me goed. :thumbsup: De vooruitzichten zijn niet goed maar zo slecht is het met al ook niet. Omstreeks 7:30 heb ik gegeten en gedronken en ben ik klaar om te vertrekken. Het is gelukkig droog en de zon probeert door de bewolking heen te prikken. Routeplanner opgestart naar Willemstad via het pontje van Hekelingen - Nieuw-Beijerland. Af en toe rij ik in de zon en kleurt de lucht op verschillende plekken al blauw. :yahoo: De reis loopt voorspoedig al heeft de navigatie me wel naar een fietspad met een bordje niet brommen er onder gestuurd. Maar gelukkig is wel duidelijk welke alternatieve route er beschikbaar is. Al gauw ben ik bij de pont en kan ik na ongeveer 5 min. wachten de oversteek maken.
Afbeelding
In de Hoekse waard is het voornamelijk over de dijk rijden en langs de provinciale weg, Om ongeveer 8:45 ben ik al bij de Haringvlietbrug en helaas vallen er nu enkele regendruppels uit de lucht. Het blijft gelukkig bij deze paar druppels. Om even over 9:00 ben ik al in de Voorstraat van Willemstad. Even melden https://bijbetsie.nl en heb ik afspraak gemaakt over mijn consumptie bonnen.
Afbeelding
Om 9:20 komt @Jan-H aangereden en nemen we samen een kop koffie buiten. Enkele minuten later komen de andere tourrijders aangereden. Het is weer een leuk weerzien. Ik heb dit echt gemist. Ik krijg een bericht binnen dat enkele later komen dus wachten we nog even. Om 10:05 is iedereen er en kunnen de laatste nog gauw wat drinken. Hierna reken ik af met Betsie en wenst zij ons een goede tour.
We gaan op weg, buitenom Willemstad langs de haven naar de Volkeraksluizen.
Afbeelding
Het vuurbaken van Willemstad
We verlaten Brabant en komen we via het Hellegatsplein (Zuid-Holland) op het "eiland Goeree-Overflakkee" We rijden over de Volkerakdam met aan de rechterkant het Haringvliet en links de platen van Ooltgensplaat
Afbeelding
Uiteindelijk komen we aan in het plaatsje Den Bommel. Hier is in 1964 een standbeeld neergezet van Olivier B. Bommel. Het oorspronkelijke beeld is gemaakt uit klei en raakte beschadigd. In 1995 is vervangen door een bronzen exemplaar. het oude beeld staat sindsdien in de openbare basisschool Ollie B. Bommel.
Afbeelding
Gezien de covid-19 moet ik van te voren reserveren en verzoek ik de groep na te denken over welk eet gelegenheid we nemen in Ouddorp. Onderweg naar ons volgende rustpunt moeten we stoppen net buiten "Menheerse". Eén scooter wilde maar moeilijk op snelheid komen en een ander vroeg of het tempo iets lager kan. Na wisselen bougie gaan we verder via de buitenkant van Middelharnis om de drukte te ontlopen en rijden we weer vlug de polder in door naar Sas van Dirksland. Hier nemen we even een kleine pauze en vertel ik dat deze sluis uit 1791 dienst heeft gedaan tot de jaren zeventig van de twintigste eeuw. Nadat de Deltawerken de getijden wegnamen, werd het Sas voor het scheepvaartverkeer overbodig.
Goeree-Overflakkee is tot aan de bouw van de Haringvlietbrug bij het Volkerak een eiland geweest. Het was slechts per boot bereikbaar. Dirksland heeft enkele eeuwen lang een centrumfunctie op het eiland vervuld. Reizigers van de overkant kwamen in de haven van Dirksland aan. Jarenlang werd de post via het Sas over het eiland verspreid. Vele landbouwproducten werden vanuit Dirksland verscheept. Ook mensen die met de boot vanuit Middelharnis vertrokken naar Rotterdam lieten vaak met beurtschippers hun bagage vooruit sturen vanuit Dirksland.
Afbeelding
De keuze is door de groep gemaakt en we gaan eten bij https://www.eterijdering.nl. Helaas waren ze verrast dat ik kwam met een grote groep al had ik dit van tevoren afgesproken. Ze zouden in ieder geval actie ondernemen. Vanaf Sas gaan we weer een stuk terug om via een (brom)fietspad de oversteek te maken naar de overkant en rijden we via de polder door naar Stellendam waar we uiteindelijk bij Goeree even stoppen om te tanken. Daarna gaan we via het historische stadje Goedereede
Afbeelding
met kinderkopstraten en een smal steegje richting Ouddorp.
Afbeelding
In Ouddorp mogen we met onze scooters wel de ring op en kunnen we bijna voor de deur parkeren van de snackbar. Op dit moment is buiten zitten met een grote groep het makkelijkst alleen na 10 min. gaat het regen dus dan maar binnen zitten. :feestje: :slurp:
De vooruitzichten zijn niet positief en omdat het nu regent blijven we wat langer. Om ca 14:30 gaan we vertrekken en de verwachting is dat we op de Brouwersdam en Renesse regen kunnen verwachten. Ik adviseer iedereen om alvast de regenbroek aan te trekken. We verlaten de ring en gaan binnendoor naar de Westduinen
Afbeelding
waar het zenderpark van onze marine is en rijden dan door naar de buitenkant van de Brouwersdam.
Afbeelding
Tjonge wat staat er hier een wind op de dam, en ter hoogte van de later aangebrachte spuisluis in de dam stoppen we even. We zitten nu in Zeeland. Deze spuisluis is al binnen 10 jaar van de dam gebouwd daar het water in de Grevelingen steeds zouter werd en veel vegetatie en vissen dreigde te sterven. Nu staat de sluis bijna altijd open alleen bij storm en zeer hoog water is deze dicht. Er zwommen zelfs enkele zeehonden voor de inlaat. De reis ging verder naar Renesse waar het ontzettend druk is helaas raken enkele de groep kwijt maar gelukkig zijn we na wachten weer compleet en gaan we door naar Burgh-Haamstede om te tanken. Na het tanken gaan we naar de Koudekerke wat een dorpje aan de Oosterschelde was dat in 1583 zijn kerk verloor en in de zeventiende eeuw van de kaart verdween. Alleen de stenen "Plompe toren" in de Oosterscheldedijk staat er nog.
Afbeelding
Nu gaan we nog een groot Delta werk oversteken de Oosterschelde kering. Echter op weg daarheen krijgt de scooter die vanochtend problemen gaf weer storing. Gelukkig is het op te lossen en gaan we even later weer verder. Op de Oosterschelde kering staat een nog hardere wind als op de Brouwersdam en weer strand de scooter.
Afbeelding
Na wat gesleutel kunnen we weer verder maar halverwege het eerste stuk gaat het weer fout. Na een geruime tijd weet @Amendoim toch de scooter rijdend te krijgen. :yahoo:
De Oosterscheldekering is wel één van de moeilijkste en duurste Deltawerk geweest.

https://watersnoodmuseum.nl/kennisbank/oosterscheldekering/

Afbeelding
Aan het eind van de dam hebben we meer de wind in de rug en blijft de scooter rijden. Nu gauw nog naar Colijnsplaat waar een monument staat naar aanleiding van de gebeurtenissen van 1 februari 1953 . De manier waarop het dorp toen werd gespaard tijdens de Rampnacht was bijzonder. Tientallen mannen uit ‘Colijn’ steunden toen met hun eigen gewicht de vloedplanken in de coupure bij de haven en een belendende wankelende steunbeer. Bij nadering van elke nieuwe zware golf werd er ‘houen jongens’ geroepen en stutten de mannen de planken en de steunbeer. Zonder die inzet was het dorp verloren geweest. Overigens werden deze helden in de loop van de nacht geholpen toen het beurtschip ‘Lead’ lossloeg, recht voor de coupure terecht kwam en zodoende als golfbreker ging fungeren! Het gevaar was definitief geweken toen elders dijken doorbraken en de druk van het water afnam. Deze gebeurtenissen zijn beroemd geworden door het boek ‘Houen Jongens’ van K. Norel (Harlingen 1899- Baarn 1971). In 1993 is aan de Havenstraat het watersnoodmonument geplaatst dat herinnert aan de redding van ‘Colijn’.
Afbeelding
Nu het zo laat is geworden en eten in Zierikzee met zo'n grote groep niet gaat lukken besluit ik de reis naar de caisson in Ouwerkerk waar het laatste dijkgat werd gesloten, over te slaan en zo snel mogelijk naar het eindpunt te gaan. Als eerste steken we de Oosterschelde weer over maar nu over de Zeelandbrug, ooit de langste brug (ruim 5km) van Europa.
Afbeelding
Vanuit zee is er een dreigende lucht waarneembaar met veel water. Door de straffe wind komt hij snel dichterbij maar met een beetje geluk gaat hij net langs het eiland. Aan de overkant bij Zierikzee wordt besloten om even te stoppen omdat er druppels naar beneden komen en de kans bestaat om een flinke plens over ons heen te krijgen. Hierna gaan we snel verder richting de Grevelingendam bij Bruinisse. Bijna aan het eind van de dam staat nog een kabelanker van de kabelbaan waarmee stortsteen werd gestort tijdens de bouw van de dam.
Afbeelding

Afbeelding
Aan het eind van de dam zijn we weer terug in Zuid-Holland en moeten we door Oude-Tonge. Of ik heb een afslag gemist of door werkzaamheden kan ik niet de juiste weg vinden waar we als scooters kunnen rijden. Uiteindelijk zijn we het dorp uit en gaan we naar het eindpunt Hellegatsplein. Helaas komt een van de scooteraar ten val bijna bij het eindpunt. Gelukkig kan de scooter nog wel rijden met lichte schade. Op het eindpunt Hellegatsplein nemen we afscheid en gaat ieder zijner weegs. :bighug:
Het was een fantastische dag en ondanks de dreiging van regen ben ik op enkele druppels na niet nat geworden. Leuk om na zo'n lange tijd weer eens met de club te rijden en ik hoop dat ondanks het zo laat is geworden men het toch waard vond.
Ik haak aan met enkele scooteraars die richting Rotterdam gaan. Bij Barendrecht gaan 2 een andere richting en ga ik met @People S naar Pernis waar hij richting de Beneluxtunnel gaat en ik doorrij richting Botlekbrug. Om ongeveer 21:45 zet ik m'n scooter weer terug waar ik vanochtend ben vertrokken :thumbsup:
3 x
Groetjes Oldy :sct1:
Rijd Sym Symphony
Langste rit op één dag 319,5 km
van Alzey naar Krefeld via de Eifel (D) op 13 augustus 2018

Gebruikersavatar
Scooterbulletje
Berichten: 71

Re: Verslagen STN ZEE(HOL)LAND TOUR 27-06-2020

Bericht#10 » 04 jul 2020, 08:24

Mooi verslag..
0 x

Social Media

   

Terug naar “Verslagen van 2020”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer