Tourtocht Bevelanden

Gebruikersavatar
KoKiem
Berichten: 235

Tourtocht Bevelanden

Bericht#1 » 12 jul 2020, 21:56

Vandaag hadden ze heerlijk weer afgegeven om een toertocht te maken. De Kymco Grand Dink heb ik vandaag een week in het bezit en wil deze graag testen in een iets grotere ronde dan tot heden gedaan.
Vanuit mijn huis in Oost Souburg, nabij Vlissingen, rij ik eerst naar de zeedijk om een mooie foto te maken van mijn aanwinst.

Afbeelding

Na de fotoshoot een stukje doorgereden in de richting van Vlissingen-Oost. Daar bevind zich het fort Rammenkens, een oud zeefort. Het dateert uit 1547 en is daarmee het oudste zeefort van West-Europa. Door de eeuwen is het in gebruik geweest door Spaanse militairen, Hollandse watergeuzen, Indiëvaarders en ook in WOII werd het door de Duitsers gebruikt.

Afbeelding

Dat de Duitsers het eiland Walcheren als strategisch punt beschouwden, blijkt uit de vele bunkers die her en der op het eiland verspreid zijn. Ook een stukje verder dan het fort Rammenkens is een bunker. Deze bevind zich in de anti-tankwal die door de Duitsers is aangelegd. Deze bunker is aan het eind van de vorige eeuw herondekt en voor het publiek te bezichtigen.

Afbeelding

De toertocht kan nu echt beginnen en ik vervolg mijn weg in de richting van Vlissingen-Oost. Het 2.200 hectare grote industriegebied met diepe zeehavens is de economische motor van deze omgeving. Inmiddels is het de thuishaven voor de bouw van windmolen op zee. Immens hoge masten en enorm lange vleugeldelen zijn opgeslagen en worden met enige regelmaat naar zee gebracht om te voldoen aan onze onstilbare honger naar energie.

Afbeelding


Afbeelding

Dat energie enorm belangrijk is blijkt ook uit het feit dat aan de andere kant van de windmolenbouw een enorm zonnepark is verrezen. In totaal 140.000 zonnepanelen leveren ongeveer 50 megaWatt elektrische stroom, genoeg voor ca. 14.000 huishoudens. Dat alles bij elkaar is trouwens maar een schijntje vergeleken met de aan het einde van de weg gevestigde energiecentrale. De KCB ofwel kerncentrale Borssele levert ca. 3.000.000 megaWatt (3 terraWatt); dus 60.000 keer zoveel als het zonnepark. De ruimte die het zonnepark inneemt is 38 ha, dit is ongeveer 12 x zoveel als de plek die de kerncentrale inneemt. Dit geeft wel te denken of zonne-energie toekomstbestendig is, schiet door mijn hoofd.
Fijn dat je tijdens een toertocht gewoon ook kan nadenken en relativeren. Komt dit doordat je langzamer rijdt dan in een auto ? Ontspannender bent ? Tot op heden al een lekker stukje gereden en laat de industrie voor wat het is en sla af in de richting van het dorp Borssele.
Als ik het dorp binnenrijd zie ik een vliedberg. Op deze plek heeft in de 13e eeuw het kasteel van de heren van Borsselen gestaan. Het is zondag, dus erg stil in het dorp. De enige mensen die momenteel op straat lopen zijn op deze mooie dag in het zwart gehuld. Borssele is één van de 17 dorpen in Nederland met een beschermt dorpsgezicht. Opvallend is het strakke stratenpatroon. Alle straten staan haaks op elkaar en in het centrum van het dorp de Kerk met daarvoor een vijver.

Afbeelding

Ik vervolg mijn weg in de richting van de zeedijk en rijd deze binnendijks totdat ik een weg heb die over de dijk heen gaat. Daardoor kom ik op het buitendijkse asfaltpad wat heerlijk rijdt. Het is niet druk op deze mooie zonnige dag, terwijl het toeristenseizoen in volle gang is. Ik geniet van het wijdse uitzicht over de Westerschelde met aan de overzijde van het water Terneuzen. De scheepvaart er tussenin zorgt voor een prachtig plaatje in combinatie met de schorren en slikken die door de eb zijn drooggevallen. Kilometers rij ik door met een gangetje van 40 km'/h en plots wordt het iets drukker als ik Ellewoutsdijk nader. Hier stop ik even om een foto van het fort te maken.

Afbeelding

Het 19e eeuwse fort is gebouwd na de Belgische afscheiding en diende samen met de kanonnen op de Terneuzense vesting voor de bewaking van de Westerschelde. In WOII is het door de Duitsers gebruikt als gevangenis en zij bouwden er een bunker bij. Na de oorlog heeft het ook nog tijdelijk dienst gedaan als gevangenis voor NSB-ers. Het fort is te bezichtigen maar ik wil vandaag nog een hele ronde tuffen op mijn Grand Dink, dus opstappen en gas geven.
Ik volg de binnendijkse weg en dat dwingt mij alleen links van mij te kijken. Rechts is de hoge dijk die begroeid met gras is en vrij weinig variatie heeft. Landinwaarts doet er in de verte af-en-toe een dorpje op en rijd ik langs natuurgebieden waar een zout-zoet gebied is ontstaan. Vele vogels, schapen en runderen fourageren hier en het is een lust voor het oog. De weg is goed te berijden en heeft heerlijke bochten waar ik de Kymco beter leer kennen.

Afbeelding

Het schiereiland Zuid-Beveland waar ik rijd staat ook bekent om de vele boomgaarden; voornamelijk appels en peren. Maar ook alle zwarte bessen die in Hero cassis zitten worden in Zuid-Beveland gekweekt. Het is afwisselend en inmiddels wordt het weer wat drukker. Ik nader de camping van Baarland. Het is druk met fietsers en mensen die van en naar het bijna enige strand aan de Westerschelde van Zuid-Beveland gaan.
Als Zeeuw zie ik het strand regelmatig maar er gebruik van maken doe ik het liefst als het waait. Dus ga ik verder in de richting van Hoedekenskerke op de scooter. Nog steeds heb ik rechts de dijk en links het vlakke land, alhoewel er nu wel wat lagere dijkjes komen. Deze oude dijkjes zijn zeker meer dan 5 meter lager dan de nieuwe dijk. Niet vreemd dus waarom er in het verleden (voor 1900) zo vaak dele onderliepen. Dit gebied bestond ook veel uit poelen, plassen, slikken, schorren en veenafgravingen. Het landschap doet wel stukken vriendelijker aan dan het eerste stuk.
Heel ontspannen rijd ik langs het station van Hoedekenskerke. Het perron van de stoomtrein Goes-Borssele ligt er verlaten bij. De trein moet nog aankomen dus het is nog rustig. Hoedekenskerke is een pittoresk dorpje met een leuk koffietentje op de dijk, een beeldig kerkje en een gratis te bezoeken museumwinkeltje. Toch sla ik dit jaar even over i.v.m. alle corona-regels. Mijn doel was een leuke dagtoer en tot op heden ben ik daar al aardig in geslaagd.

Afbeelding

Na een inschattingsfoutje waardoor ik ineens Engels ging rijden (gelukkig zonder ander verkeer) ben ik de weg gaan vervolgen naar Hansweert. Dit dorp ligt aan de zuidkant van het kanaal door Zuid-Beveland. Langs dit kanaal zal ik naar Wemeldinge rijden. In Hansweert is door de steeds toenemende scheepvaart en grootte van de schepen het kanaal verlegd en een nieuw sluizencomplex gerealiseerd. Hierdoor kon het dorp uitbreiden op de plaats waar eerst het oude kanaal lag (dit is gedempt) incl. het oude sluizencomplex. Een deel is echter (deels) bewaart gebleven en is opgegaan in de omgeving. Wel vreemd om te zien, vind ik.

Afbeelding

Wemeldinge is de laatste jaren sterk in toerisme gegroeid. De ligging aan de Oosterschelde aan de monding van het kanaal heeft het dorp behoorlijk wat toeristen gebracht. Hier houd ik een pitstop. Er staat nu ruim 60 km meer op de teller vandaag dan gisteren, dus strijk ik neer op een terras. Het is heerlijk toeven achter de dijk in de zon met een koele versnapering.
Ik ben al redelijk lang onderweg en net over de helft, maar geen haast. Op het gemak drink ik mijn drankje en bekijk de flanerende mensen die over straat en dijk lopen. Ook hier heeft men een deel van de oude waterloop van het kanaal gelaten voor wat het is. Speels is er een eilandje ontstaan met nieuwbouw. Een soort Ille du Wemeldinge. Grappig mooi.

Afbeelding

Tijd om weer verder te gaan richting Wilhelminadorp. Onderweg is het op sommige plaatsen erg druk door de vele duikers die in de Oosterschelde duiken. Deze sport wordt voornamelijk door onze zuiderburen zeer fanatiek bedreven. Tussen Wemeldinge en Kattendijke zijn er diverse duikmogelijkheden. Overigens Kattendijke is een heel pittoresk dorpje met een idem torenkerkje. Het achtkantige torentje lijkt wel een kasteeltoren. Snel even een foto maken en dan door naar Wilhelminadorp.

Afbeelding

Wilhelminadorp is een redelijk nieuw dorp. Het is ontstaan in de vroege 19e eeuw door inpoldering. De brug over het Goese sas (kanaal van Oosterschelde naar Goes) kan ik nog net overheen voordat deze open gaat voor pleziervaart. Deze brug samen met het kanaal maken het dorpje meer bijzonder. Ik volg de weg richting Kats en ga daar Noord-Beveland op. De naast de autoweg liggende ventweg schiet lekker op en voordat ik het weet maak ik de draai van de Zeelandbrug af. Natuurlijk beklim ik even de dijk om een foto te nemen van de (bij de opening) langste brug van Europa.

Afbeelding

Ik rijd weer langs de dijk en heb nu wind tegen. Dat voel ik goed doordat Noord-Beveland enorm vlak is. Ik moet wennen aan het windgeruis door de helm. De dijken zijn aan de Oosterschelde stukken lager dan aan de Westerschelde. Dit omdat de Oosterschelde beschermd wordt door de stormvloedkering; de Zeeuwse trots als kroon op de deltawerken. Ik tuf aardig door via de bochtige wegen over het eiland richting Wissenkerke en Kamperland.
Zoals ik al schreef is Noord-Beveland vlak en is de afwisseling uitsluitend in veldgewassen. Hele velden aardappelen wisselen de suikerbieten af en omgekeerd. Pas bij Wissenkerke en Kamperland krijgt het eiland weer wat meer speelsheid. Ik besluit om nu in door te rijden naar huis. Het wordt later en later en het stoppen en nemen van foto's kost best wel wat tijd.
Via Kamperland rijd ik over de Veerse dam, langs de N59 via Vrouwenpolder, Serooskerke en Middelburg weer naar huis.
Het was een mooie eerste tocht van 120 km deze middag. Dit ga ik zeker vaker doen, hoewel ik de Oosterschelde zijde van Noord-Beveland niet zo dikwijls meer zal nemen.

Afbeelding
6 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink en Honda NSC 50R.
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

www.brommerreizen.nl

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Tourtocht Bevelanden

Bericht#2 » 12 jul 2020, 22:45

Leuk, ik kom af en toe met de trein op Sloe. Leuk je verslag. Pas ook een tour gedeeltelijk door Zeeland gemaakt. We hadden toen behoorlijk veel wind vooral op de dammen en Zeelandbrug
Verslagen STN ZEE(HOL)LAND TOUR 27-06-2020
1 x

Gebruikersavatar
Scooterbulletje
Berichten: 71

Re: Tourtocht Bevelanden

Bericht#3 » 13 jul 2020, 03:55

Bedankt voor t verslag.
1 x

Gebruikersavatar
Meneer Sloef
Berichten: 133

Re: Tourtocht Bevelanden

Bericht#4 » 13 jul 2020, 08:38

Mooi verslag, en foto,s!! En een nette scooter. Mooi weer doet lekker erop uit. Zo hoort het.
1 x

Gebruikersavatar
Rebellious Granddad
Berichten: 81

Re: Tourtocht Bevelanden

Bericht#5 » 13 jul 2020, 11:17

Fantastisch verslag en bijzonder informatief, hulde! :thumbsup:
Veel plezier met je mooie scooter, het is een plaatje. :sct1:

M.v.G Jaap.
1 x
SYM Symphony ST 50 (van 2016).

SYM Fiddle II 50s injectie (Euro 5 2021)

Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 630
Contacteer:

Re: Tourtocht Bevelanden

Bericht#6 » 13 jul 2020, 12:54

Mooie toer en mooi verslag
1 x
Langste rit op 1 dag 310 km

Huidige scooter:
Sym fiddle 3 02-07-2020 nieuwe

Eerdere scooters:
Peugeot elystar
Peugeot kisbee sportsline
Kymco New Dink 2013 zwart (black Betty)
Kymco Grand Dink 2008 champagne (Klara)(helaas ongeluk gehad)
Yamaha Neo's
Kymco Grand Dink 2008 antraciet
Peugeot buxy rs
Kymco k12
Peugeot tkr
Tomos

Gebruikersavatar
Roy
Berichten: 392

Re: Tourtocht Bevelanden

Bericht#7 » 13 jul 2020, 14:33

prachtig verslag hoor
1 x
Dag record 153,5 km :sct1:
Sym Fiddle 2 deep ocean blue

Gebruikersavatar
Victor-San
Berichten: 676

Re: Tourtocht Bevelanden

Bericht#8 » 14 jul 2020, 22:25

Bedankt voor een prachtig verslag KoKiem! :thumbsup: En ook de foto van jouw mooie Grand Dink! Heel interessante over de bunker en fort. Ik zou ook een keer daar naartoe willen gaan :moto2:
1 x

Social Media

   

Terug naar “Verslagen van 2020”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer