7 eilanden en 3 provincies

Gebruikersavatar
KoKiem
Berichten: 235

7 eilanden en 3 provincies

Bericht#1 » 19 jul 2020, 21:28

Ongeveer 50 jaar geleden, ik moet zo 7 of 8 jaar zijn geweest, gingen we met het gezin een (lang) weekend logeren bij mijn oom en tante in Krabbendijke. Mijn vader reed destijds op een brommer, want ons gezin beschikte nog niet over een auto. Normaal zou de reis met de trein zijn, maar omdat we daar een fietstocht zouden gaan maken, werd besloten op de fiets te gaan. Hoe de reis verliep heb ik verdrongen, want ik denk dat ik die dag het fietsen als "laatste vervoersmogelijkheid" ben gaan beschouwen. Maar het is nu wel aanleiding om de toen gereden (vermoedelijke) route op deze toertocht als eerste deel te rijden.
De infrastructuur aan het begin van de 70-er jaren van de vorige eeuw was echter heel anders dan nu, dus met regelmaat moet er een alternatief parcours worden gereden. Dit begint al na enkele kilometers, maar hier ben ik nog bekend.
Via Middelburg rijd ik naar Nieuw- & Sint Joosland, dan de oude rijksweg (Langeweg) in de richting van Arnemuiden om vlak voor het dorp de oude rijksweg te blijven volgen die over de Sloedam naar Lewedorp gaat. Halverwege stop ik even bij het monument ter nagedachtenis aan de strijd op de Sloedam. Deze operatie door Canadese troepen, werd operatie Mallard genoemd en was een hele belangrijke, maar ook onbekende, veldslag in WOII. Door deze operatie in combinatie met Britse troepenlandingen op het eiland Walcheren, kon na een hevig bloedende strijd de Duitsers uit Walcheren verdreven worden. Hierdoor werd het mogelijk dat geallieerde troepen- en bevoorradingsschepen de haven van Antwerpen bereikten.

Afbeelding

Op deze plek is het Mallardviaduct waarover goederentreinen naar de haven van Vlissingen rijden. Dit is sinds 2008 en wordt daarmee weer geconfronteerd met grote infrastructurele wijzigingen. Want in de tijd van de fietstocht liep het spoortracé van Vlissingen-Oost parallel aan de N62 en kwam enkele kilometers verder in de richting van Goes pas op de hoofdlijn Roosendaal-Vlissingen. Met deze gedachte rijd ik verder via Lewedorp richting 's Heer Arendskerke om voortijdig af te slaan in de richting Goes. Ook hier kleine wijzigingen, maar al snel kom ik op de Nieuwe Rijksweg. Deze naam doet vermoeden dat hij nieuw is, maar in de 70-er jaren van de vorige eeuw lag hij er al.
Even voor Goes ligt een rotonde waar je als tweewieler onderdoor gaat. In het hart van de rotonde is een mini-rotonde voor tweewielers en er staat goed aangegeven welke richting men kan gaan. Ik volg het bordje Bergen op Zoom en kom op de ventweg links van de oude doorgaande weg (Rijksweg) door Goes. Daar ik in Goes nog redelijk goed bekend ben, weet ik wanneer ik welke weg moet volgen. Als ik de borden volgen zou, zou ik verdwalen ;) . Na het station rijd ik nog steeds op de N289 en ben extra alert op borden die voor de bromfietsrijder bedoeld zijn. Ik zie ze niet, of heb ze dan toch nog in het woud der verkeersborden niet opgemerkt. Ik weet het niet, maar waar ik nu rijd op de scooter is echt niet voor de bromfiets bedoeld. :oops: Ik besluit de ventweg te nemen en via de B-wegen naar Kapelle te gaan.
Ik denk er aan dat er vroeger een 5 tegels breed fietspad naast vele Rijkswegen lag. Dit was gemakkelijk want zo konden alle vervoermiddelen gebruik maken van dezelfde faciliteiten (borden, wegrestaurants, benzinepompen enz.). Nu wordt je overal naar toe gestuurd en alternatieven aangedragen. Jammer dat de bromfiets geen status aparte heeft. Dit zou verkeerstechnisch en infrastructureel een goed alternatief zijn. Ik zou pleiten voor bromfietsers (met AM-rijbewijs) de snelheid te verhogen tot max. 70 km/h en niet meer op de fietspaden, maar wel op de wegen, m.u.v. auto(snel)wegen. Met die gedachte rijd ik langs Kapelle om door Biezelinge weer naar de N289 te geraken.
Van de fietstocht, waar ik dit verhaal begon, weet ik nog goed dat ik voor de eerste keer de Vlakebrug zag. Dit is de brug over het kanaal door Zuid-Beveland. Toen twee boogbruggen, één voor het wegverkeer en één voor het spoorverkeer. Zo een grote brug had ik toen als klein jochie nog nooit gezien. Omdat ik toentertijd ook al geïnteresseerd in treinen was, en er op dat tijdstip destijds net een trein over de brug reed (met oorverdovend lawaai), is dit eigenlijk het enige dat ik me nog heug van die fietstocht.
Ook hier is de infrastructuur gewijzigd. De boogbrug van het autoverkeer is vervangen door een vlakke brug. Ik heb er toch maar even een foto van genomen, want het is nog steeds een mooi gezicht.

Afbeelding

Ik vervolg mijn weg in de richting van Kruiningen en ook door de komst van de Vlaketunnel zal de loop van de weg wel gewijzigd zijn. Maar al snel zit ik weer op de oude weg. Vroeger lag er in mijn beleving links en rechts van de snelweg een tegelpad voor (brom)fietsers. Nu wordt je over de ventweg geleid. Vlak achter de heg meen ik nog de oude infrastructuur te zien van het oude betegelde fietspad. Of zou ik dit willen zien ? Ik rijd verder in de richting van Krabbendijke en bedenk bij de Aldi van Kruiningen dat hier tot 15 maart 2003 de afslag naar het veer Kruiningen-Perkpolder was. Hier zal ook veel veranderd zijn, want inmiddels is het veerplein omgetoverd in een complete nieuwe (woon)wijk. Wat is er in die kleine 50 jaar veel veranderd.....
Een kwartiertje later zie ik een bekend beeld op mijn netvlies verschijnen. Een kleine molen, een zg. grondzeiler. Dit beeld herken ik nog als de molen van Krabbendijke. Hier sla ik ook af richting Krabbendijke-centrum. Eens kijken of ik het nog een beetje herken.
Hoewel ik er al jaren niet meer geweest ben en weet dat de oude winkel van mijn oom en tante er niet meer is, weet ik de plek snel te vinden. Er is veel veranderd. De snackbar van vroeger is nu een Chinees restaurant en verplaatst naar een nieuw winkelcomplex op de tegenoverliggende hoek. Het is stil op deze zondag in Krabbendijke. Alles is gesloten en maakt een doodse indruk. De winkels zullen vandaag hun deuren niet openen. Dat het zo stil is komt omdat de kerkdiensten nog niet zijn beëindigd want anders zou er veel 'zwart' op straat lopen; en hierbij bedoel ik niets racistisch. Gewoon de kerkgangers op weg naar huis.
Ik rijd het dorp uit wetende dat ik ouder geworden ben en de fietstocht van weleer nu op een iets gemakkelijker manier heb volbracht. Ik zie een benzinepomp opdoemen en wil tanken. Geen pinautomaat, het is denk ik zelfs geen zelfbedieningspomp; donker en verlaten. Waarschijnlijk ook op zondag dicht. Ik rij het dorp uit en neem even een pauze aan de kant van de weg bij een aardig kunstwerk. Het symboliseert de enorme omvang van de fruitteelt in Krabbendijke e.o. De kernen (pitten) zouden in de wind moeten draaien. Waarschijnlijk is de 5 à 6 Beaufort windkracht vandaag te weinig om dit ook daadwerkelijk te laten geschieden. Al zittend op het bankje bij het kunstwerk bedenk ik me dat de pitten waarschijnlijk afgesteld staan dat ze op zondag niet werken. :lol2:

Afbeelding

Een illusie armer en een ervaring rijker rij ik verder richting Rilland. Soms denk ik wel eens dat vroeger alles beter was. Nu ik Krabbendijke weer heb beleeft, weet ik dat dit niet zo is. Het was anders; rustiger. Maar beter ?
Bij Rilland zijn twee tankstations, waarvan ik zeker weet dat ze open zijn. Dit blijkt te kloppen en gooi mijn tank vol voordat ik via de Oesterdam (N659) naar Tholen rijd. Er staat een stevige westenwind die precies over het Oosterscheldewater mijn zijkant raakt. De zilte lucht prikt in mijn neus en terwijl ik stevig de pas erin houd, zie ik regelmatig groepjes mensen aan de kant van de weg en het water. Deze dam staat bekend dat veel uit Azië afkomstige mensen oesters rapen om die bij de auto te grillen (barbecuen). Vanwege de wind zijn er slechts een stuk of 10 groepjes. Op mooie dagen zijn er aanmerkelijk meer.
Vrolijk tuf ik verder op de Kymco Gran Dink, die zich prima staande houd. Het waait behoorlijk, maar gelukkig geen rukwinden zodat ik niet hoef te corrigeren. Bijna aan het einde van de Oesterdam is de Bergsche diepsluis. Hier pauzeer ik even voor een boterhammetje en zie dat er een groepje boten op sleeptouw de sluishaven binnen varen. Een zeilschool, vermoed ik, die de aspirant zeilers gaan of hebben onderwezen. Een leuk gezicht.

Afbeelding

Zodra ik de lunch heb genuttigd en wat heb gedronken, stap ik weer op. Helaas duurt de rit nog geen minuut. Ik moet de motor uitzetten want ik heb pech. De brug gaat net voor mijn neus open. Uiteraard de bootjes die ik zojuist gefotografeerd heb, komen door de sluis. Het enige dat ik van alle zeilbootjes zie is een klein vlaggetje dat boven het rijdek uitsteekt. Als de masten enkele tientallen centimeters korter zouden zijn, zou de brug niet open hoeven. Maar ja, het is een plezierrit dus even wachten geeft ook de mogelijkheid de omgeving in je op te nemen. Ik moet zeggen het is prachtig met de zoute Oosterschelde aan de ene kant en het zoete Bergsche diep met de Speelmansplaten aan de andere kant.
De brug zakt en rij verder tot het einde van dam. Hier zou ik linksaf moeten. Fietspad; helaas, dan maar rechtdoor. Kruispunt; geen borden. Dan maar googlen. Via de dijken en binnenwegen wordt ik door Google maps naar Middelharnis geleid; want dat heb ik ingesteld. Als we toch geen navigatie hadden, zou brommer rijden nog vervelend worden (dus niet!).

Ik bevind me nu nog steeds in de provincie Zeeland, op het eiland Tholen. Na Walcheren en Zuid-Beveland het 3e eiland van deze dag. Op een bepaald moment zie ik in de verte een brug met een molen op de voorgrond en een leuk kerkje daarachter. Ik denk; een leuke foto. Dus bij deze.

Afbeelding

Nu is mijn topografische kennis vrij redelijk aangaande dorpen en steden, dus weet dat dit kerkje en de brug Nieuw-Vossemeer is. Dit is de provincie Noord-Brabant. Ik check Google even en zie dat deze me via deze brug binnendoor naar een andere brug zal brengen. Ik denk dat dit een leuk rondje is en volg mijn gsm het Brabantse land in. Het is een mooi stukje Brabant waar ik door Google doorgeloodst wordt en geniet ervan.
Via de tweede brug kom ik de N257 op en rijd dan weldra op de Philipsdam op het 4e eiland van die dag; Philipsland ofwel Flipland. Halverwege bevind zich de plaat van Vliet, één van de vele natuurgebieden van Zeeland. Even een fotomomentje...

Afbeelding

Een stukje verder gaat de brug net open dus.... foto!

Afbeelding

Ik ga aan het einde van de Philipsdam rechtsaf de Grevelingendam op en rijd Goeree-Overflakkee op. Dit is de provincie Zuid-Holland; dus de 3e provincie die ik vandaag aandoe. En dat op de bromscooter. Via het vlakke land van Flakkee (of is het nu Vlak eej) volg ik de weinig omzoomde dijken via Nieuwe Tonge naar Middelharnis. Vandaar via wat binnenwegen naar het volgende dorpje; waar ik nog nooit geweest ben. Dirksland. Ik wist niet dat dit zo pittoresk was. Een mooi dorpje met leuke woningen en ik zal zeker in een volgende toertocht Dirksland eens gebruiken als rustpunt.
Ik volg de N215 richting Goedereede en dat rijd vlot door. Hoewel wind pal tegen toch nog voldoende vermogen en de Kymco tuft er aardig op los. Maar dan komt de ellende. Ik volg de (fiets)borden Ouddorp, anders kom ik op de N57 en die is verboden voor bromfietsers. Ik denk dat ik de bordjes te lang heb gevolgd want kom in Ouddorp zelf uit. Geen enkel bordje meer en hoe langer ik richting Westen rijd, hoe meer ik van mijn doel verwijderd raak. Dan ineens fietspaden, gesloten verklaringen en doodlopende wegen. De infrastructuur t.b.v. de dam, natuur en milieu, toerisme en N57 is voor bromfietsend Nederland een ware puzzelrit. Ik kom er niet uit en Google ook al niet meer, dus besluit maar even burgerlijk ongehoorzaam te zijn en delen van fietspaden en andere wegen te nemen. Uiteindelijk na een half uur ronddolen kom ik toch op de Brouwersdam.
Gelukkig was dit ronddolen in de provincie Zuid-Holland, anders zou het voor de eerste keer zijn dat ik in de eigen provincie aan het dolen ben.
Op de Brouwersdam is het druk. Ondanks het niet zonnige weer zijn er toch massa's toeristen in camper en caravan op de dam gaan staan. Ook de stranden zijn druk en het aantal kite-surfers is met deze ferme wind dan ook aardig om te zien. Het is een mooi gezicht.

Afbeelding

Ik volg het verkeer op de Brouwersdam in de richting van Renesse. Na de dam besluit ik op de Laone te gaan richting Renesse. Het is een leuke rit over de kop van Schouwen. Hoe dichter ik bij Renesse kom, hoe drukker. Natuurlijk! Midzomer op een dag dat naar het strand gaan niet zo lekker is. Dus in Renesse opstopping en langzaam rijden. Blij dat ik op de scooter ben en laverend door de rij van parkeerplaats-zoekende automobilisten kan doorrijden. Ik neem dan ook de kortste weg het dorp uit.
Nu richting Burgh-Haamstede waarbij ik toch nog even de toerist uithang door via de Lagezoom en de Hogezoom het dorp binnen te rijden. Ik besluit dan wel linksaf het dorp uit te gaan i.p.v. rechtsaf het dorp in. Zal zeker even zo druk zijn als Renesse. Via de hoofdwegen kom ik op de hoogte voor de Oosterscheldekering. Het waait nog steeds, maar het is absoluut niet koud. Heerlijk scooterweer eigenlijk. Ik rijd de kering over en stop halverwege op de pijlerdam om nog wat foto's te nemen. De eerste is richting Vrouwenpolder / Noordzeestrand, de tweede richting Oosterschelde / Zeelandbrug.

Afbeelding

Afbeelding

Na Walcheren, Zuid-Beveland, Tholen, Philipsland, Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland kom ik nu een heel klein stukje over Noord-Beveland, het 7e eiland van mijn tocht. Via de Veersedam kom ik weer op het voor mij vertrouwde Walcheren en rijd via Serooskerke en Middelburg weer op huis aan.

Deze dag heb ik een rit gemaakt waarvan ik enorm heb genoten. De 190 kilometers heeft de Kymco het fantastisch gedaan en is mijn zitvlees wat gaan branden. Gelukkig went het zadel zodat dit minder is dan vorige week. Ondanks dat de infrastructuur steeds veranderd, ben ik redelijk geslaagd in het vinden van de weg. Helaas bemerk ik, net als vele andere bromfietsliefhebbers dat dit vervoermiddel een stiefkindje is op de wegen. Met de komst van pedalec-fietsers zal dit misschien nog verbeteren. Of zullen we massaal aandringen in Den Haag op een betere wegen- en verkeerspositie.

Graag tot een volgende keer.
Laatst gewijzigd door KoKiem op 19 jul 2020, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
5 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink en Honda NSC 50R.
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

www.brommerreizen.nl

Gebruikersavatar
Victor-San
Berichten: 676

Re: 7 eilanden en 3 provincies

Bericht#2 » 19 jul 2020, 21:55

:thumbsup: :sct1: Wat een leuke verslag met historische informatie Kokiem! ik ben benieuwd wat de volgende verslag zullen zijn
1 x

Gebruikersavatar
KoKiem
Berichten: 235

Re: 7 eilanden en 3 provincies

Bericht#3 » 19 jul 2020, 22:17

Victor-San schreef::thumbsup: :sct1: Wat een leuke verslag met historische informatie Kokiem! ik ben benieuwd wat de volgende verslag zullen zijn


Fijn dat je het verslag lezen wilde.

Groetjes Ko.
0 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink en Honda NSC 50R.
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

www.brommerreizen.nl

Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 630
Contacteer:

Re: 7 eilanden en 3 provincies

Bericht#4 » 20 jul 2020, 02:41

Mooi verslag en foto's
1 x
Langste rit op 1 dag 310 km

Huidige scooter:
Sym fiddle 3 02-07-2020 nieuwe

Eerdere scooters:
Peugeot elystar
Peugeot kisbee sportsline
Kymco New Dink 2013 zwart (black Betty)
Kymco Grand Dink 2008 champagne (Klara)(helaas ongeluk gehad)
Yamaha Neo's
Kymco Grand Dink 2008 antraciet
Peugeot buxy rs
Kymco k12
Peugeot tkr
Tomos

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: 7 eilanden en 3 provincies

Bericht#5 » 20 jul 2020, 03:44

..........Maar dan komt de ellende. Ik volg de (fiets)borden Ouddorp, anders kom ik op de N57 en die is verboden voor bromfietsers. Ik denk dat ik de bordjes te lang heb gevolgd want kom in Ouddorp zelf uit. Geen enkel bordje meer en hoe langer ik richting Westen rijd, hoe meer ik van mijn doel verwijderd raak.
Als je op Ouddorp bent moet de bordjes "De Punt" volgen.
1 x

Gebruikersavatar
KoKiem
Berichten: 235

Re: 7 eilanden en 3 provincies

Bericht#6 » 20 jul 2020, 08:38

Oldy schreef:..........Maar dan komt de ellende. Ik volg de (fiets)borden Ouddorp, anders kom ik op de N57 en die is verboden voor bromfietsers. Ik denk dat ik de bordjes te lang heb gevolgd want kom in Ouddorp zelf uit. Geen enkel bordje meer en hoe langer ik richting Westen rijd, hoe meer ik van mijn doel verwijderd raak.
Als je op Ouddorp bent moet de bordjes "De Punt" volgen.


Okay. Dankjewel. Ga ik voor een volgende keer onthouden.
0 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink en Honda NSC 50R.
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

www.brommerreizen.nl

Gebruikersavatar
Rebellious Granddad
Berichten: 81

Re: 7 eilanden en 3 provincies

Bericht#7 » 20 jul 2020, 12:25

Mooi verslag en prachtige foto's . Petje af voor de flinke afstand die je hebt afgelegd. Mijn grootste dagetappe tot dusverre (op de bromscooter) is 114 km... :schater:

M.v.g. Jaap.
1 x
SYM Symphony ST 50 (van 2016).

SYM Fiddle II 50s injectie (Euro 5 2021)

Gebruikersavatar
Henk Roeleveld
Berichten: 141

Re: 7 eilanden en 3 provincies

Bericht#8 » 20 jul 2020, 13:16

Met plezier gelezen.
Groeten Henk
1 x
Ik rij op een Kymco G-Dink 08-2013

Gebruikersavatar
Scooterbulletje
Berichten: 71

Re: 7 eilanden en 3 provincies

Bericht#9 » 20 jul 2020, 13:52

Mooi verslag en foto's. Heel herkenbaar sommige stukken,woon bij Tholen aan de andere kant van t water.
1 x

Gebruikersavatar
Sjaak
Berichten: 539

Re: 7 eilanden en 3 provincies

Bericht#10 » 20 jul 2020, 21:46

Mooi verslag en idem geschreven, een leuke tocht gemaakt zo te lezen!
1 x

Social Media

   

Terug naar “Verslagen van 2020”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer