Mijn eerste dagrecord

Gebruikersavatar
KoKiem
Berichten: 235

Mijn eerste dagrecord

Bericht#1 » 20 sep 2020, 11:44

De STN jaarmeeting vond dit jaar plaats in de omgeving van Montfoort. Zo een kleine 150 km van mijn woonplaats af. Een mooie reden om eens een lange dag te scooteren op mijn Gran Dink 50 cc 2-takt. Via dit forum heb ik daar al wat info voor gevraagd en enkele leden hebben daarop gereageerd, waarvoor dank.
Een week voorafgaande aan de meeting heb ik voor de tweede keer een flinke route in de provincie gemaakt om een beeld te krijgen wat een lange rit inhoud. Een route zonder onderbrekingen voor foto's of versnaperingen. Maar genieten van de omgeving terwijl je op de scooter je route rijdt. Ik ben toen ook meer gaan inzien dat dit eigenlijk het doel is van een tocht. Je vertrekt thuis om 150 km verder thuis aan te komen. Ik zeg je: "als thuis je doel zou zijn geweest, had je jezelf de route kunnen besparen maar, had je de belevenissen tijdens de route zelf niet meegemaakt".
De route van 150 km was in een kleine 4 uur gereden waarbij brandstof en versnapering in één korte pauze zijn gerealiseerd. Daarmee wist ik wat ik kon verwachten voor mijn rit naar de jaarmeeting.

Op 19 september vertrok ik om 8.00 uur thuis (gem. Vlissingen) om via de Zeelandbrug, Bruinisse, Rotterdam en Gouda in Montfoort aan te komen. Het eerste stuk tot na de Grevelingendam heb ik zonder navigatie gereden. Een frisse noordoostelijke wind die ik telkens tegen had, maakte dat het tempo af-en-toe inzakte. Maar toch kwam ik aan een gemiddelde van 40 km/h. Een prima resultaat dat iets boven de verwachting lag. Na de Grevelingendam heb ik mijn navigatie op de scooter aangezet, maar die gaf 400 km aan. Hoe dit komt ? Alleen geschikt voor auto. Als je dan autosnelwegen ontwijkt....... dan wordt het lastig voor dit soort apparaten. Dus dan google maps op de telefoon instellen op "fiets".
Nu had ik vooraf de route via de computer al gecheckt en kan dat iedereen aanbevelen. Via google maps plannen en daar waar je verrassingen verwacht, kijk je op streetview. Zo beperk je frustraties onderweg waardoor de route ontspannender wordt. Je moet ook in kortere stappen denken als je op de brommer rijdt. Voor de route naar Montfoort zou ik als automobilist denken: Bergen op Zoom, Rotterdam-Oostelijk, Gouda dan richting Utrecht, afslag Montfoort. Op de brommer moet ik denken: Arnemuiden, Wolphaartsdijk, Zierikzee, Bruinisse, Oude-Tonge, Ooltgensplaat, Mijnsheerenland, Barendrecht, Rotterdam-Zuid, Rotterdam-Rivium, Moordrecht, Gouda, Oudewater en dan pas Montfoort. Waarom ? Ik heb bemerkt dat google soms ook de weg niet exact weet of dit anders (korter) wil dan gemakkelijker. De rood-witte bordjes bieden dan steeds uitkomst als je de plaatsen kent die je aandoet.
Met het zonnetje en inmiddels een betere temperatuur ga ik via de gekozen route verder en geniet van de natuur om me heen. Ik zie pittoreske dorpjes met even pittoreske namen, de kilometerslange 's Gravenweg met zwanen, ganzen en andere watervogels. Mooie huizen, kerken en markante gebouwen, uitgestrekte weidelandschappen. Rivieren, de meanderende Hollandse IJssel. Ik zie ook voorbijrazende auto's op de snelweg met chauffeurs die dat alles niet in de gaten hebben omdat hun ogen op het drukke wegverkeer gericht zijn en voel mij bevoorrecht. Dit is inderdaad het doel. De STN meeting is de bestemming.

Aangekomen op de meeting zijn we na de lunch nog een toertocht gaan maken die ongeveer 60 km was. Ook die was geweldig om te rijden. Hier doe je het voor: dus de tocht is weer het doel ! Zowel tijdens als na de tocht was het weer goed rusten met een hapje en drankje. Aangesterkt ben ik om 19.00 uur de terugreis gaan maken. Deze was vanaf Bodegraven en voor de zekerheid neem ik dezelfde weg terug (maar dan aan de andere kant van de weg) :rlol:
Het is al vrij vroeg donker op deze midden-septemberdag en ben blij Rotterdam al door te zijn voordat het echt donker is. Google stuurt me nog even een kilometer via een fietspad waar niet op gebromd mag worden, maar zie het bord veel en veel te laat. :nono2: Dat mag de pret echter niet drukken en in de schemerdonker rijd ik Barendrecht binnen. Ik neem de rondweg naar de Heinenoordtunnel en vanaf daar is het donker.
In het donker rijden is wel even een dingetje. Dikwijls ontbreekt wegmarkering of zie je deze te laat (bij verkeersdrempels). Omdat je ook dikwijls op een ventweg naast een auto(snel)weg rijdt, wordt je verblind door de autolampen. Hierdoor wordt het rijden bemoeilijkt en eist dit meer concentratie en lager tempo. Als je dan al 250 km in het zitvlees hebt, kost dit veel energie. Maar omdat ik veel herkenningspunten van de heenreis had verliep de reis verder prima. Eenmaal op bekend terrein (de eigen provincie) wordt het allemaal weer wat eenvoudiger en kan de concentratie weer wat verminderen, al blijft het opletten !
Eenmaal op de Zeelandbrug is het genieten van het nog varende scheepvaartverkeer op de Oosterschelde en de lichtjes op de Bevelanden met het toplicht van de Goese TV-toren als baken. De brug bij Katseveer over en afslaan naar Wolphaartsdijk. Langs het Veerse meer, de schelphoek, de middenplaten en via de Grote Piet en Arnemuiden rijd ik Middelburg weer binnen. Nog 6 kilometer en dan ben ik thuis.
Ik parkeer om 22.30 uur de scooter in de garage en loop naar huis. Voldaan met een verhaal van 368 kilometer en een tasje opgedane ervaring.
Volgend jaar, als het even kan, ga ik een meerdaagse tocht via de Ardennen naar de Moezel en terug maken. De fysieke voorbereidingen daarvoor heb ik vandaag zittend op de scooter genomen, i.p.v. achter de computer. Nu begint de voorpret. Zoeken naar een spannende route, een passend logement en veel plezier. Jullie horen van me.
9 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink en Honda NSC 50R.
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

www.brommerreizen.nl

Gebruikersavatar
Jo&Marian
Berichten: 1112

Re: Mijn eerste dagrecord

Bericht#2 » 20 sep 2020, 12:46

KoKiem schreef: Maar genieten van de omgeving terwijl je op de scooter je route rijdt. Ik ben toen ook meer gaan inzien dat dit eigenlijk het doel is van een tocht. Je vertrekt thuis om 150 km verder thuis aan te komen. Ik zeg je: "als thuis je doel zou zijn geweest, had je jezelf de route kunnen besparen maar, had je de belevenissen tijdens de route zelf niet meegemaakt".


PRECIES!!!!
Dit is ook helemaal mijn stijl van toeren, als ik op m'n "fiets" stap dan is de reis mijn bestemming!
Gr. Jo
2 x
Als het niet gaat zoals het moet....dan moet het maar zoals het gaat!

Gebruikersavatar
Rebellious Granddad
Berichten: 81

Re: Mijn eerste dagrecord

Bericht#3 » 20 sep 2020, 12:48

Kokiem, een mooi verslag van je (lange) rit vanuit Zeeland naar Montfoort v.v.
Respect hoor. :thumbsup:

M.v.g. Jaap.
2 x
SYM Symphony ST 50 (van 2016).

SYM Fiddle II 50s injectie (Euro 5 2021)

Gebruikersavatar
Victor-San
Berichten: 676

Re: Mijn eerste dagrecord

Bericht#4 » 20 sep 2020, 13:37

:worshippy: heel goed gedaan @KoKiem :thumbsup: en heel mooi verslag !!!
1 x

Gebruikersavatar
Scooterbulletje
Berichten: 71

Re: Mijn eerste dagrecord

Bericht#5 » 20 sep 2020, 15:07

Mooi verslag en toer geweest
1 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Mijn eerste dagrecord

Bericht#6 » 21 sep 2020, 14:17

Genoten van het uitgebreide verslag van je dag record Kokiem.
368 km op één dag is een prima prestatie en je hebt er veel plezier aan gehad lees ik.
Ik had graag op de meeting gekomen, maar een rugblessure heeft helaas roet in het eten gestrooid.
Ik hoop je eens te kunnen ontmoeten om over je komende tourplannen te praten.
Met vriendelijke groet,
Jan-H


Afbeelding
Maastour 2020
1 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
KoKiem
Berichten: 235

Re: Mijn eerste dagrecord

Bericht#7 » 21 sep 2020, 20:36

Dankjewel Jan. We komen elkaar vast nog wel eens tegen.
0 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink en Honda NSC 50R.
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

www.brommerreizen.nl

Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 630
Contacteer:

Re: Mijn eerste dagrecord

Bericht#8 » 24 sep 2020, 19:18

Mooi eerste dagrecord. Was leuk om kennis met je te maken.
1 x
Langste rit op 1 dag 310 km

Huidige scooter:
Sym fiddle 3 02-07-2020 nieuwe

Eerdere scooters:
Peugeot elystar
Peugeot kisbee sportsline
Kymco New Dink 2013 zwart (black Betty)
Kymco Grand Dink 2008 champagne (Klara)(helaas ongeluk gehad)
Yamaha Neo's
Kymco Grand Dink 2008 antraciet
Peugeot buxy rs
Kymco k12
Peugeot tkr
Tomos

Social Media

   

Terug naar “Verslagen van 2020”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer