Vergeten schoonheid - waar rijden jullie vaak voorbij?

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Vergeten schoonheid - waar rijden jullie vaak voorbij?

Bericht#1 » 20 okt 2020, 21:27

Hebben jullie dat ook, dat je vaker ergens voorbij rijdt, misschien zelfs dagelijks, wat jou niet (meer) opvalt maar waarvan je denkt: eigenlijk is dat best heel mooi of bijzonder... Zoals wellicht deze foto's die ik hier nu plaats.

Vanwege mijn werk rij ik vaker grotere afstanden, lang en ver weg. En ja, altijd op de scooter. En dan kom ik vaak langs dingen zoals deze. Meestal neem "je" dan niet even de tijd om te stoppen en het te bewonderen of er een foto van te maken want jij bent eraan gewend... maar voor mensen die het niet kennen, zeker de moeite waard.

Waar rij jij regelmatig voorbij en wil je daarvan een foto plaatsen? Daar kunnen we van leren en inspiratie uit opdoen :thumbsup:

Afbeelding

Oude lokomotief voor het oude stationsgebouw (nu kantoorruimte) van en in Aalsmeer.

Afbeelding

De oude watertoren van Aalsmeer aan de Westeinderplassen, nabij Vrouwentroost (yep ;-) ). Mooi weer die dag (16 oktober 2020), zonnig en weinig wind, en een hele groep zeilbootjes op het meer. De toren zelf van dichtbij is ook heel mooi, interessante architectuur.

Afbeelding

Dezelfde toren in de verte, genomen vanaf de kade bij / in Kudelstaart. Waar Wim Kan woonde... voor wie dat nog weet ;-). Rechts de haven van Kudelstaart.

Dat was op dezelfde dag, nog geen half uur later. Let op de compleet andere golfslag.


Afbeelding

De Westeinderplassen vanaf dezelfde lokatie, maar dan naar links. Totaal nutteloze informatie maar misschien toch interessant om te weten: de dijk en de kade waar ik nu sta, zijn Zuid Holland. Maar het meer zelf is Noord Holland. De provinciale grens ligt dus precies op de waterkant.


Wie wil er nog meer een doodgewone dagelijkse schoonheid delen ? :-)
3 x

Gebruikersavatar
vp50
Berichten: 268

Re: Vergeten schoonheid - waar rijden jullie vaak voorbij?

Bericht#2 » 20 okt 2020, 21:58

Dat is mooi die oude lokomotief ,heb nog mee gereden bij mijn eerst baas ze noemde het een sik ,ik denk dat Jan- Oldy hem ook wel ken.

Groeten
Peter
1 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Vergeten schoonheid - waar rijden jullie vaak voorbij?

Bericht#3 » 20 okt 2020, 23:06

Het is nu een soort van monument c.q. speelrek. Staat op een klein stukje rails voor het gebouw. Je kunt en mag erop klimmen maar je kan er niet in.

Tenzij @Oldy die sleutel nog heeft ;-)

"Tractievorm Diesel-elektrisch
Fabrikant Werkspoor
Type Sik
Fabrieksnummer 889
Bouwjaar 1950
Spoorwijdte 1435 mm
Standplaats Aalsmeer
Bedrijfswaardig nee
Gewicht 21,00 ton
Lengte o/b 7,22 m
Asindeling Bo
Vermogen 85 PK (62,5 kW)
Max. snelheid 60 km/h
Oorspr.eigenaars NS


De locomotor staat sinds 2000 als monument voor het oude station van Aalsmeer"

Bron: http://www.nmld.nl/nl/object/3075

21 ton... die duw je niet even naar huis voor in je voortuin :neh!:
0 x

Gebruikersavatar
vp50
Berichten: 268

Re: Vergeten schoonheid - waar rijden jullie vaak voorbij?

Bericht#4 » 20 okt 2020, 23:23

Inderdaad maar je hoeft er niet in om er mee te kunnen rijden je staat namelijk aan de zijkant op een treeplank, het remmen was nogal zwaar ,je moest dat gewicht naar je toe trekken en tegelijk op dat lange rempedaal gaan staan,bij de stoomstichting Nederland in Rotterdam Kralingen hebben ze er nog een in gebruik om te rangeren ,daar werden ze hoofdzakelijk voor gebruikt.de sleutel zat er altijd in bij ons als ik mij niet vergis achter het middelste deurtje. :thumbsup:

Groeten
Peter
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Vergeten schoonheid - waar rijden jullie vaak voorbij?

Bericht#5 » 21 okt 2020, 09:50

Buitenplaats Trompenburgh, in opdracht gebouwd voor Cornelis Tromp de zeevaarder (huis heeft een scheepachtige vorm en ligt in het water). Op de route naar mijn werk kom ik elke dag langs deze buitenplaats, en nog een aantal meer. Maar deze is het mooiste, en best zichtbaar vanaf de weg:

Afbeelding Foto via: https://www.trompenburgh.nl

Het gebied rond de Vecht staat vol met dit soort parels van buitenplaatsen, waarvan sommigen leeg staan en flink in verval zijn geraakt. De onderhoudskosten zijn gigantisch, maar alleen al voor de historie zouden ze bewaard moeten blijven.

Als mensen dit willen zien kunnen we wel een mooi tourtje maken, van Hilversum door 's Graveland naar het Torenfort in Weesp en via de Vecht (Weesp, Nederhorst den Bergh, Loenen aan de Vecht) naar Breukelen (Kasteel Nijenrode), en binnendoor langs de Loosdrechtse Plassen weer naar Hilversum. In de zomer het mooiste! :thumbsup:
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Vergeten schoonheid - waar rijden jullie vaak voorbij?

Bericht#6 » 08 nov 2020, 16:53

De Meerpolder, m'n achtertuin:

Afbeelding

Afbeelding
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Vergeten schoonheid - waar rijden jullie vaak voorbij?

Bericht#7 » 12 nov 2020, 09:56

Goedemorgen,
Leuk topic om het forum interessant te houden tegen de wintertijd.
Ga zeker kijken of ik ook locaties uit mijn omgeving kan posten.
Onderstaand een foto van het Landgoed "De Tempel" aan de Delftweg tussen Overschie en Delft.
Op deze plaats zijn nog tuinbeelden en fundaties van gebouwen uit 1730 overgebleven, maar het hoofdgebouw is uit 1930. De laatste particuliere bewoners zijn in 1948 vertrokken en is het landgoed nu bezit van de gemeente Rotterdam als monument.
Als kind fietste ik hier vaak langs om in De Schie te gaan zwemmen.

Afbeelding
Landgoed De Tempel te Rotterdam.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ruud_B
Berichten: 561

Re: Vergeten schoonheid - waar rijden jullie vaak voorbij?

Bericht#8 » 12 nov 2020, 19:26

Laatst reed ik hieraan voorbij...kon t niet laten..

Afbeelding


Wordt je vrolijk van...
0 x
" IK ACCEPTEER U, ZOALS IK BEN "

Social Media

   

Terug naar “Verslagen van 2020”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer