Vakantie naar Hongarije

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Vakantie naar Hongarije

Bericht#1 » 12 aug 2017, 16:25

Vrijdag 11 augustus : de eerste dag

Zoals ik al eerder had aangekondigd, heb ik plannen gemaakt om dit jaar op vakantie te gaan naar Hongarije. Niks aparts natuurlijk, behalve dan misschien dat ik ook dit jaar weer op de scooter ga.

Mijn uiteindelijke bestemming is Veszprem, een plaats ongeveer 110 km voor Boedapest. In totaal is de heenreis ongeveer 1600 km. Daarmee zal ik dus totaal ongeveer 3500 km afleggen de komende 19 dagen. (Ik zal ter plaatse ook nog wel wat rondrijden).

Gisteren heb ik de scooter nog weggebracht voor een grote onderhoudsbeurt, en zijn er nieuwe Heidenau banden op gelegd. Dus alles is weer in tiptop conditie. Ik verwacht dan ook geen enkel probleem met de scooter.


Afbeelding


Afbeelding

En vandaag is het dan zover, de vakantie is begonnen. Het leek er even op dat het niet door kon gaan, want een paar weken geleden is mijn vennoot met zijn scooter gevallen, en heeft daarbij zijn voet gebroken. En tot overmaat van ramp, op de dag dat hij loopgips kreeg, stootte hij met zijn goede voet tijdens het oefenen met zijn loopgips, tegen zijn kruk aan, en brak daarbij zijn kleine teen van zijn goede voet.

Omdat ik mijn werk niet achter kan laten zonder bezetting, en mijn vennoot totaal 6 weken in het loopgips moet blijven, ben ik afhankelijk van de zoon van mijn vennoot, of hij bereid is om gedurende mijn vakantie te komen werken.

Gelukkig wil hij dat wel, en kan ik dus toch aan mijn reis beginnen.

Vandaag eerst nog gewerkt, maar wel geprobeerd zo snel mogelijk klaar te zijn. Alle kleding en andere zaken had ik al ingepakt, zodat ik meteen weg kon na mijn werk.

Een paar dagen geleden kreeg ik van Oldy, oftewel Jan, een berichtje, dat hij het leuk zou vinden om de eerste dag met me mee te rijden, helemaal naar de eerste overnachtingsplaats. Helemaal te gek, natuurlijk. Dus Jan regelde met veel moeite zijn overnachting in hetzelfde hotel, en we spraken af om elkaar in Utrecht op te pikken.

De eerste rit voert ons naar Uedem in Duitsland. Dit plaatsje ligt in de nabijheid van Kalkar , waar sinds 1995 een attractiepark gevestigd is, in en op het complex wat ooit bedoeld was als nucleaire kweekreactor. De Nederlandse zakenman Hennie van de Most is de eigenaar van dit attractiepark.
Rond half 2 uur heb ik Hoofddorp achter me gelaten, en ben ik via Wilnis in de richting van Utrecht gereden.

Afbeelding

Snel even een foto gemaakt van de korenmolen, en daarna de Vecht gevolgd, langs Nijenrode, naar Overvecht in Utrecht, waar Jan al stond te wachten.

Afbeelding


Afbeelding

Vanaf hier gingen we via Zeist, Ede, Arnhem en Zevenaar, naar de grensovergang met Duitsland , om dan koers te zetten naar Uedem.

Afbeelding

Afbeelding

Het weer laat te wensen over. Het is gelukkig wel droog, maar de zon laat zich niet zien. Van mooi zomers weer is totaal geen sprake.
Na een rit van 181 km (en voor Jan zelfs 230 km) komen we bij het hotel aan. Het ligt behoorlijk afgelegen, en het lijkt gesloten. Nadat we de scooters hebben geparkeerd, zoeken we de ingang, maar alle deuren zijn op slot. Dus maar even aanbellen, en ja hoor, daar komt een jonge dame de deur open maken, geeft ons de sleutel van de kamer, en laat even zien waar we deze nacht zullen slapen.

Eten in het hotel is vandaag helaas vandaag niet mogelijk, omdat er een grote festiviteit gepland is, en daarvoor de hele zaal al is ingericht. Dus na het opfrissen maar weer op pad, om een kleine 10 km verderop in het dorp iets te gaan eten. Niet alleen wij moesten iets nuttigen, ook de scooters moesten voorzien worden van brandstof. Het eerste tankstation wat we gevonden hadden, bleek al gesloten. Dus, na het eten, zo rond de klok van half 10, maar even gevraagd of er in de buurt nog een tankstation was, waar we nog terecht konden.

Gelukkig nog net op tijd, konden we de scooters volgooien, en zijn daarna terug gereden naar het hotel. Het was ondertussen al 10 uur, dus een mooie tijd om te gaan rusten.

Morgen zet Jan weer koers naar huis, en ga ik alleen verder naar Hongarije. Ik zal m’n maatje wel missen, want het was toch wel gezellig om samen op te trekken.

Helaas kreeg ik geen verbinding met internet, zodat dit verslag pas later op het internet gezet is. Hopelijk gaat dat de komende dagen wat beter.
Voor nu, lekker slapen, en morgen weer fris verder.

Tot morgen.
9 x

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: Vakantie naar Hongarije

Bericht#2 » 12 aug 2017, 16:38

Leuk verslag van de eerste dag. De rest van jou verslagen zal ik waarschijnlijk pas later lezen aangezien ik morgen op stap voor mijn eigen vakantie. Iets korter, dat dan wel. Na 1600km ben ik alweer thuis.
1 x

Gebruikersavatar
Ruud_B
Berichten: 561

Re: Vakantie naar Hongarije

Bericht#3 » 12 aug 2017, 18:43

Top Henk! Wat leuk en interessant om je verslag te lezen!

Vai! Zou men in Italië zeggen.

Vrgr Ruud
1 x
" IK ACCEPTEER U, ZOALS IK BEN "

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: Vakantie naar Hongarije

Bericht#4 » 12 aug 2017, 20:57

Zaterdag 12 augustus – de tweede dag

Nadat ik gisteravond nog een tijdje bezig ben geweest om te proberen om verbinding met internet te krijgen, wat overigens niet lukte, ben ik maar gaan slapen.

Het was ondertussen ook al half twaalf, dus ook wel verstandig om rust te nemen.

Via sms had ik een berichtje naar mijn vrouw en familie gestuurd, om te laten weten dat ik veilig aangekomen was. Omdat ook de telefoonverbinding te wensen overliet, ging dit allemaal zeer moeizaam.

Maar toen ik net lag te slapen, kwamen er allemaal reacties op dat sms-je, zodat ik nog een tijdje wakker gelegen heb.

En dan gaat mijn alarm op mijn telefoon, het is 7 uur, en dus tijd om op te staan. Ik kijk naar buiten en zie dat het grauw en grijs weer is, maar, nog steeds droog.

Nadat ik lekker gedoucht had, wilde ik naar beneden gaan voor het ontbijt. Jan stond ondertussen ook al op de gang, en was er ook helemaal klaar voor. De ontbijtruimte hadden we helemaal alleen voor ons zelf, er was verder niemand.
Het ontbijt was voor ons ruim voldoende.

Ongemerkt begon het buiten te regenen. Dus bij het vertrek vanuit het hotel, direct de regenkleding aangedaan, en mijn Garmin in een plastic hoesje gedaan.
Ik heb nu eenmaal geen dure navigatie, en mijn Garmin is dus ook niet waterdicht.
De voeding komt vanuit een powerbank, dus die heb ik ook nog even afgedekt tegen de regen.

Toen alles weer op de scooter vast gezet was, heb ik afscheid genomen van Jan (Oldy). Het was erg leuk om zo een dag samen te rijden, en wat mij betreft smaakt dat naar meer.

De rit vandaag ging naar Willingen, een afstand van 221 km. Ik moet zeggen, geen pretje als het regent.
Want regenen, nou, dat deed het wel. Voor mijn vakantie begon, heb ik een regenoverall gekocht, en heb de laatste weken een paar keer met regen gekeken hoe dat ging.
En, hoewel het thuis allemaal perfect ging, was het nu toch wel even anders. Over zo’n lange afstand blijken er toch kleine lekjes te zijn, en ik kreeg het ook behoorlijk fris.

Mijn handschoen zijn niet waterdicht, dus die nemen wel wat vocht op. Zolang je ze aanhoudt, valt het allemaal wel mee, maar uitdoen, en daarna weer aan, dat gaat minder lekker, en voelt ook niet lekker aan.

Van foto’s maken is dan ook erg weinig gekomen, helaas. Want de route die ik gereden heb, liep via mooie wegen door bossen, leuke stadjes en dorpjes, en best wel wat bezienswaardigheden.

Alles bij elkaar een goede reden om nog eens een keer in deze omgeving terug te komen. (en ook op de terugweg kan ik er nog van genieten)

Net voor ik het plaatsje Willingen bereikte, stuurde mijn Garmin mij een apart weggetje op. Het bleek een bosweg te zijn, die gebruikt wordt door houthakkers. Voor ik het wist was ik bezig om tegen een berg op te rijden, redelijk steil, en niet meer geasfalteerd. De ondergrond bestond uit grof puin.
Ik schoof dan ook letterlijk van links naar rechts, en had moeite om op het pad te blijven.

Gelukkig had ik nieuwe banden op de scooter laten zetten, met een grof profiel, iets waar ik nu heel blij mee was. Ik zat dan ook helemaal verkeerd, en moest uiteindelijk dat rotstuk weer terug.
Glijdend en glibberend ben ik weer beneden gekomen.
En door even over een andere weg te rijden, kwam ook de Garmin weer tot inkeer, en wees mij uiteindelijk de goede richting.

Om half 3 was ik bij mijn hotel. Niet eens zo langzaam, want ik was om 9 uur vanochtend vertrokken.
Ik moet zeggen, ik heb verder ook weinig oponthoud gehad, en ik had nog niet geluncht.

Zoals gezegd, foto’s zijn er bij ingeschoten, op een paar na.

Bij het plaatsje Delecke, staat een toren, een zogenaamde Bismarcktoren. Deze heb ik nog even op de foto gezet.
In Duitsland staan veel meer torens met de naam Bismarcktoren, een soort eerbewijs aan de eerste bondskanselier van Duitsland, Otto von Bismarck.

Afbeelding

Afbeelding

Deze toren, met een hoogte van slechts 18 meter, is gebouwd van zandsteen. De bouw heeft, door diverse omstandigheden, uiteindelijk 20 jaar !!! geduurd.
Men begon in 1914 te bouwen, maar door de oorlog werd de bouw gestopt, en ging met eerst weer in 1920 verder, maar bouwde hem niet af. Pas in 1933 werd, in verband met de 119e verjaardag van Bismarck de toren afgebouwd, om dienst te doen als uitkijktoren.

Afbeelding

Oh ja, en in mijn hotel even een foto van mijn kop koffie met gebak.
Deze goede gewoonte wilde ik ook dit jaar maar weer voortzetten.

Afbeelding

Hopelijk morgen iets beter weer, zodat ik wat meer dingen kan bekijken.
Ik ben ondertussen lekker gaan douchen en daarna gaan eten.
Heerlijk gegeten, biertje erbij, en nu lekker onderuit hangen, even tv kijken en dan slapen.

Morgen weer een nieuwe dag.


Tot morgen
6 x

Gebruikersavatar
Patrick
Voormalig STN Lid
Berichten: 414
Contacteer:

Re: Vakantie naar Hongarije

Bericht#5 » 12 aug 2017, 21:03

Nu al mooie verslagen begeleid met leuke foto's.
Ik wens je nog heel veel plezier en een fijne vakantie .
2 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1365

Re: Vakantie naar Hongarije

Bericht#6 » 13 aug 2017, 08:39

Hallo Henk,

Tot nu toe een super-verslag...

Ik hoop voor je dat je zonder motorschade Duitsland zult doorkruisen, wij komen er net vandaan (gistermiddag thuisgekomen), want in alle benzinesoorten zit tenminste 5% bio-ethanol.

Goede reis verder en vriendelijke groet,
Frans
1 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: Vakantie naar Hongarije

Bericht#7 » 13 aug 2017, 08:50

In nederland zit vrijwel overal 7% in als ik me niet vergis. Ik ga op mijn trip lekker 98 tanken. Geen ethanol en alsnog goedkoper gemiddeld dan 95 in nederland. En nu ga ik mezelf aankleden om te vertrekken. ciauo.
2 x

Gebruikersavatar
gerard lift
Berichten: 1277

Re: Vakantie naar Hongarije

Bericht#8 » 13 aug 2017, 11:10

Erg mooi begin maak er mooie reis van met veilige kilometers
1 x

Gebruikersavatar
hanskleij
Voormalig STN Lid
Berichten: 550

Re: Vakantie naar Hongarije

Bericht#9 » 13 aug 2017, 17:34

Hoi Henk zit nu al te genieten van je verslagen en zit er naar uit te kijken naar het vervolg van je reis, veel plezier en je weet het voorzichtig.
Groet Hans
0 x

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: Vakantie naar Hongarije

Bericht#10 » 13 aug 2017, 18:49

Zondag 13 augustus – de derde dag.

Heerlijk geslapen.
Om 7 uur ging mijn alarm af, en eigenlijk had ik helemaal geen zin om op te staan.
Ik bedacht me dat het vakantie is, en ik moet kunnen doen en laten wat ik wil.
Maar ja, ik heb een hotel besproken voor vanavond, in een dorp, ruim 240 km hier vandaan, dus ik heb nog een stukje te gaan.

Eenmaal uit bed, en in de douche, komt de zin om te vertrekken alweer terug.
Ik ruim al mijn spullen weer op en loop naar de ontbijtruimte.

Ik verblijf in een mooi hotel, maar mijn kamer is gelegen in een dependance, recht tegenover het hotel. Dus, even de straat oversteken, niet meer dan 5 meter, en ik ben er.
Ik ben de eerste, het is dan ook nog vroeg, en het is zondag, dus veel gasten komen wat later ontbijten.
Het buffet is zeer uitgebreid, het ontbreekt werkelijk aan niets. Een goed ontbijt is aan mij wel besteed, dus ik laat deze kans niet onbenut om van allerlei broodjes, roerei, en fruit tot mij te nemen.
Dit, aangevuld met jus de orange en koffie, zorgt ervoor dat ik er weer tegenaan kan.

Mijn helm en handschoenen waren gisteren zeiknat, maar gelukkig heb ik alles kunnen drogen, door een verwarming aan te zetten.
Wederom ziet het er buiten grauw en grijs uit, al is het wel droog. Daarom besluit ik toch maar om alvast mijn regenoverall weer aan te trekken, en me voor te bereiden op de komende regen.
Om 9 uur ben ik met alles oppakken klaar, en begin ik aan mijn rit naar Streufdorf, een kleine 240 km verderop.

De lucht is vochtig, en het duurt dan ook niet lang of de eerste spatjes regen komen alweer naar beneden. Maar daar blijft het gelukkig bij.

Afbeelding

Misschien komt het doordat ik mezelf tussen allerlei bergen bevindt, maar een stuk verderop lijkt de lucht ietwat op te klaren.

Afbeelding

Omdat het even droog is, maak ik snel even een foto van de omgeving. Hier wil ik nog wel een keer terug komen, want Willingen is echt de moeite waard om te bezoeken.
Het dorp zelf is wat toeristisch, maar de natuur is echt prachtig.

Langzaam maar zeker klaart het weer verder op, en rijd ik verder naar Korbach, Waldeck en het Edertal richting Bad Wildlungen.
Het waterig zonnetje wordt steeds sterker, en hoewel ik beslist nog niet hoef te smeren met een zonnebrand factor 40, wordt het wel steeds aangenamer.

Bij Homberg ben ik even van route afgeweken en ben ik naar het stadscentrum gereden. Tjonge jonge, wat een leuk stadje, vol met vakwerkhuisjes, en pittoreske straatjes en pandjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is ondertussen alweer 11 uur. Dus tijd voor een kleine pauze.
Mijn oog valt op een Mc Donalds, met Mc Cafe. Tijd voor koffie met iets lekkers.
Eerst moet ik me ontdoen van mijn helm, handschoenen, regenoverall en niergordel, voordat ik naar binnen kan.
Ik bestel een grote koffie met een nutella muffin. Nou, dat heb ik geweten. De koffiekop had het formaat van een kinderbadje.
Niettemin heeft het me wel gesmaakt.

Afbeelding

Toen ik na een half uurtje weer buiten bij de scooter kwam, besloot ik om mijn regenoverall maar eens niet meer aan te trekken, in de hoop dat het verder droog zou blijven.

En het is droog gebleven.

Sterker nog, het werd heerlijk weer, de zon bleef steeds langer schijnen, en hoewel de lucht vol met wolken was, heb ik genoten van de zon, en de bijbehorende temperatuur.

Afbeelding

Mijn rit gaat verder naar het hoogtepunt van mijn dag, de plaats waar de toenmalige scheiding van de DDR en West Duitsland tot stand kwam, met daarbij checkpoint Alpha. Een plaats die ik graag wilde bezoeken, en waar ik dus even de tijd voor heb genomen.

Afbeelding

Dit was een van de drie posten waar de grens gepasseerd kon worden tussen Oost en West.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is in deze tijd, waarin sprake is van het Schengen verdrag, nog moeilijk voor te stellen, dat vrij reizen tussen Oost en West niet mogelijk was.
Sterker nog, hele families zijn door het plaatsen indertijd van de muur, gescheiden van elkaar, en konden elkaar niet meer ontmoeten.
Als je dan op deze plaats rondloopt, en je ziet nog delen van de prikkeldraadhekken, stukjes mijnenveld, en de hondenbewaking, dan voel je dat dit toch verschrikkelijk moet zijn geweest.

Vrijheid is voor de meeste van ons een gemeengoed, en het afnemen daarvan is goed gemeen.

Afbeelding

Langs mijn route kwam ik dan ook steeds weer uitkijktorens tegen, die gebruikt werden om elkaar in de gaten te houden.

Het was een prachtige dag, vol van bezienswaardigheden, mooie natuur, en echt een schitterende route.

Afbeelding

Ik was stiekem best een beetje trots op mezelf voor het uitzetten van deze rit, want de wegen die ik gereden heb, waren voor motorrijders, en dus ook scooterrijders een lust om te doen.
Weliswaar met stijgingspercentages van 10 %, waarbij de snelheid terug viel nnaar ongeveer 20 km per uur, maar dat maakt het juist ook zo mooi.

Om 4 uur ben ik aangekomen bij mijn hotel.

Een eenvoudig hotel, maar de mensen die het runnen hebben echt een warm hart. Alles is mooi schoon, en leuke kamer, perfecte WiFi, en een lekker biertje.

Ik ga even een hapje eten, en dan lekker nog even wandelen in het dorp.
Hopelijk houdt dit weer nog even aan, dan wordt het morgen ook wel weer en mooie dag.

Tot morgen
7 x

Social Media

   

Terug naar “Verslagen van 2018”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten

Aanmelden  •  Registreer