Even lekker getourd

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Even lekker getourd

Bericht#1 » 21 apr 2018, 21:26

Vandaag was ik niet in de gelegenheid om op tijd naar het hoge noorden te rijden, om deel te kunnen nemen aan de rit die Roelf georganiseerd heeft.
Maar om toch ten volle van het prachtige weer te kunnen genieten, ben ik wel een stukje gaan touren.

Om 09.00 uur vertrok ik thuis in Hoofddorp, in de richting van Mijdrecht. De zon scheen al heerlijk.
Vervolgens ben ik naar Utrecht gereden, een stad waar ik een kleine 7 jaar heb gewerkt als beroepsmilitair.
De kazerne waar ik vroeger gelegerd was, is afgebroken en heeft plaats gemaakt voor een modern gebouwencomplex, wat ook weer de naam "Kromhoutkazerne" draagt.

De rit ging van daaraf naar Bunnik, via een mooie route door de Utrechtse provincie.
De temperatuur begon ondertussen al aardig op te lopen, zodat het tijd werd om de dikke jas en broek uit te trekken, en een wat luchtigere kleding aan te trekken.

Wie had ooit gedacht op 21 april last van de warmte te kunnen hebben??

Daarna heb ik de weg gevolgd naar Wijk bij Duurstede, en wilde ik naar Brabant, om langs de Maas de dijk te volgen.
Dus maar weer richting Tiel gereden en de Nederrijn overgestoken met de pont. (Wijdse Veer).

Meteen na de oversteek op een terrasje gezeten met een kop koffie en een broodje.

Afbeelding

Met een leuk uitzicht aan de ene kant over het water, en aan de andere kant de rust van de Brabantse natuur.

Afbeelding

Vanaf hier de navigatie ingesteld op een route naar Lith.
Wat kan ik toch genieten van deze omgeving.

Als geboren en getogen Bosschenaar, ben ik vroeger vaak in deze omgeving geweest, maar dat is wel al héél lang geleden.
Toch zien sommige dorpjes eruit, alsof de tijd heeft stil gestaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aan het einde van deze maasdijk, kwam ik uit bij Empel, waar tegenwoordig de Koningin Maximasluizen zijn.
Vroeger ging alle scheepvaart via het Zuid Willemskanaal, om dan via een sluis bij Engelen de Maas op te varen, maar het water is geheel omgelegd, en tegenwoordig wordt het kanaal, zoals Bosschenaren de Zuid Willemsvaart noemen, niet meer op die manier gebruikt.

Afbeelding

Afbeelding

Via de Maaspoort, kwam ik in Den Bosch, mijn geboortestad.
Ik ben even naar het centrum gereden, om weer te zien wat er allemaal veranderd is, in de loop van de laatste jaren.
Toen besloot ik even te gaan kijken bij de Citadel.
Dit is een geheel gerestaureerd stukje geschiedenis, in de vorm van een fort, op een vesting.
Deze vesting heeft diverse bestemmingen gehad, als fort, als militaire gevangenis, en als kazerne.

Maar ik heb er ook nog op school gezeten, omdat het voor de restauratie als dependance dienst deed voor de LTS in Den Bosch Zuid.
Tegenwoordig is het Rijksarchief van Noord Brabant er gevestigd, onder de naam "Brabants Historisch Informatie Centrum" .


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Onderstaande foto is NIET van mezelf, maar geeft een prachtig beeld van de Citadel.


Afbeelding

Op deze plaats komen ook de Zuid Willemsvaart en de Dieze samen. Een deel van de dieze is tegenwoordig erg in trek om met een boot te volgen, omdat dit onder een deel van Den Bosch doorloopt. (de zogenaamde Binnendieze)


Afbeelding

Omdat het nog steeds prachtig weer was, besloot ik om via Vught naar Tilburg te rijden.
Onderweg bij Udenhout, heb ik mezelf even getrakteerd op een heerlijke milkshake.

Vanaf Tilburg ben ik in de richting van Dongen gereden, om vanaf daar weer verder te gaan naar Dussen.
Hier ben ik de Bergse Maas overgestoken met een pontje.

Nu werd het toch wel tijd om weer richting huis te gaan, en dus zette ik koers naar Woudrichem, en Gorinchem, waar ik via de brug de Boven Merwede ben overgestoken.
Dit is allemaal bekend terrein voor me, want deze route heb ik al vaak gereden.

Dus verliep de reis verder via Schoonhoven, naar Gouda.
Onderweg is me al vaak een dak van een boerderij opgevallen, en dat heb ik dus even op de foto gezet.


Afbeelding

Nadat ik Gouda achter me had gelaten, ben ik via Alphen aan de Rijn, Leimuiden, en Nieuw Vennep, weer thuis aangekomen.

Totaal een afstand afgelegd van 301 km.

Geen record, maar toch een aardig stukje, en een goede oefening voor de komende vakantie.

gr, Henk
8 x

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Even lekker getourd

Bericht#2 » 21 apr 2018, 22:08

Hoi Henk, het grappige vind ik dat ik een groot gedeelte vlak bij je in de buurt ben geweest met de trein. Ik moest vandaag vanaf de Maasvlakte naar Acht (bij Eindhoven) Ivm werkzaamheden verliep de rit vanaf Maasvlakte-Rotterdam-Gouda-Utrecht-Culemborg-Geldermalsen-Den Bosch-Boxtel en uiteindelijk Acht
Afbeelding Culemborg
Afbeelding Zaltbommel
AfbeeldingDen Bosch
AfbeeldingBoxtel
Na een tijd gerangeerd te hebben met de dienstauto terug naar Maasvlakte. Omdat ik toch nog iets nodig had gelijk maar naar Dongen gereden naar Crane..... Daarna via Raamsdonksveer richting Dordrecht-Rotterdam naar de Maasvlakte
:oops: even :offtopic:
3 x
Groetjes Oldy :sct1:
Rijd Sym Symphony
Langste rit op één dag 319,5 km
van Alzey naar Krefeld via de Eifel (D) op 13 augustus 2018

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: Even lekker getourd

Bericht#3 » 21 apr 2018, 22:23

Ja, @Oldy, ik had je foto's al gezien.
We zien elkaar binnenkort weer.

gr, Henk
0 x

Reyn
R.I.P. In Memoriam
Berichten: 768

Re: Even lekker getourd

Bericht#4 » 21 apr 2018, 22:24

Mooi verslag van een mooie route Henk.
Voor een echte Bosschenaar blijft het toch trekken he.
2 x
Sym Symphony ST 2018 euro4
Extra's: half hoog windscherm, 39l topkoffer, extra remlicht onder koffer, heidenau K66 banden

Dagrecord: 336 km

Gebruikersavatar
peter stupers
Berichten: 1206

Re: Even lekker getourd

Bericht#5 » 21 apr 2018, 23:53

Ja, mooie foto’s van den Bosch. Ben er zelf ook geboren en sinds 43 jaar geleden in Tilburg woonachtig.
1 x
Groeten Peter.

Gebruikersavatar
Patrick
Voormalig STN Lid
Berichten: 414
Contacteer:

Re: Even lekker getourd

Bericht#6 » 22 apr 2018, 07:43

Mooi verslag Henk begeleid met mooie foto's .
Het was ook wel weer fantastisch weer om te gaan Touren ;)
1 x

Gebruikersavatar
axisissi_NL
Berichten: 293

Re: Even lekker getourd

Bericht#7 » 22 apr 2018, 16:37

Mooie rit Henk ::- bij mij in Assendelft was er ook een dak waar Jesus leeft op stond maar dat is op last van schiphol ivm de vliegroute verwijdert :schater:
Waar mensen zich allemaal toch aan storen :lol2:
1 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Even lekker getourd

Bericht#8 » 22 apr 2018, 21:32

axisissi_NL schreef:Mooie rit Henk ::- bij mij in Assendelft was er ook een dak waar Jesus leeft op stond maar dat is op last van schiphol ivm de vliegroute verwijdert :schater:
Waar mensen zich allemaal toch aan storen :lol2:


In Giessenburg staat een huis met "Jezus Redt" op het dak.
De eigenaar wordt de Dakevangelist genoemd.
Ik reed er een keer langs. Het valt wel op...

Edit: Oh barst. Het is die foto die Henk ook geplaatst heeft. LOL.
Alleen zit er nu een ander raam in het dak.
2 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Even lekker getourd

Bericht#9 » 24 apr 2018, 13:23

Tja, er zijn de afgelopen dagen mooie ritten gereden door STN-ers.
Ik was het weekend met het 'Westlands Mannenkoor' twee dagen op concertreis in Friesland.
Vijf maal opgetreden in soms tropische temperatuur.
Tweemaal uitverkochte kerken met na afloop staande ovaties.
Ook bij een grote veehouder voor 250 koeien gezongen, waarbij de dames ons bedankten met mooi geloei.
We hebben daarmee niet alleen in Friesland de pers gehaald, maar ook landelijk. Kijk b.v. op de NOS site voor een impressie.
Groet,
Jan.
2 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Social Media

   

Terug naar “Verslagen van 2018”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer