Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 1151

Re: Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Bericht#101 » 14 aug 2019, 05:40

Jij hebt nog nooit wat klaar gespeeld hier in de club en nog nooit op meetings geweest @Brute-Force en je mag best wel wat meer respect tonen voor deze 2 heren dan alleen maar een keyboard held te zijn.
3 x

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Bericht#102 » 14 aug 2019, 17:57

Nu kan brute force zijn bericht op twee manieren te begrijpen zijn en al begrijp ik mischa zijn sentiment
we gaan dit onderwerp niet besmeuren met dit soort discussie s.
Dus laat dit een waarschuwing zijn.
En nu allemaal weer genieten van dit pronkstuk van een reis en verslag
4 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Bericht#103 » 14 aug 2019, 20:21

Woensdag14 augustus

Gisteren was ik echt moe, en ben dus vroeg gaan slapen.
Na een wat onrustige nacht, waarin ik een paar keer wakker ben geweest, ben ik gaan douchen en aankleden.
Kees zat al te wachten aan de ontbijttafel toen ik om kwart voor 8 binnen kwam lopen.
Zoals bijna in ieder hotel, stond ook hier weer een uitgebreid ontbijt klaar, met vers fruit, vele soorten brood, beleg, en vele andere gerechten.

Een half uurtje later gingen we afrekenen, en waren we klaar voor vertrek.
Wat me opviel, buiten, is dat er iemand aan het stofzuigen was.

Afbeelding

Er is zoveel schade aan wegen en gebouwen in dit land, waar nog niets aan gedaan is, maar men kiest ervoor om de straat te stofzuigen.
Dit was al de tweede keer dat we dat zagen in Polen.

Het is bewolkt, en de zon laat zich niet zien. Maar het is droog, en dat is veel waard.
Vol goede moed vertrekken we naar de volgende bestemming, namelijk Łagów.
Dit plaatsje ligt niet ver van de Duitse grens, en dit zal onze laatste overnachting in Polen worden.

Zo gauw als we van de drukkere wegen af zijn stop ik even, want Kees wilde graag een actiefoto.
Dus sta ik klaar met de camera, als mijn maat komt aanrijden.

Op deze foto is Kees nog heel ver weg.

Afbeelding


En op deze foto is Kees al voorbij.

Afbeelding


Gelukkig hebben we ook nog een foto kunnen maken waarop hij wel zichtbaar is.

Afbeelding

Na een paar uurtjes, begonnen we allebei wel een "houten" kont te krijgen, zodat we even gestopt zijn.
Toevallig bij het klooster van St. Hedwig van Silesia.
Dit klooster is gebouwd in 1723, en na 1727 werd er een nieuwe kerk bijgebouwd.
De inzegening van dit geheel vond plaats in oktober 1731 door de bisschop Elias von Sommerfeld.

Sinds 1961 is er in het klooster een opvang voor gehandicapten gerealiseerd, waarvan er tot op heden nog
steeds 450 wonen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo rond het middaguur hadden we allebei wel trek, en dit keer stopten we bij een supermarkt.
Binnen lijkt het wel een Lidl.
Ik nam een paar hartige broodjes, gevuld met tomaat en kaas.
Kees kwam aan met een fles melk, maar wilde eigenlijk een vruchtenyoghurt.
Maar ja, we hebben van alles bij ons, maar geen lepel natuurlijk.

Gelukkig kon ook de supermarkt ons daar aan helpen, en Kees is nu de trotse bezitter van een kinderbestekje.

Afbeelding

Met nog 65 km voor de boeg, en een zonnetje wat is gaan schijnen, rijden we via een doorgaande weg verder naar ons hotel.
We hebben gereserveerd in Hotel Palac Łagów, een voormalig kasteeltje of paleis (al vind ik die omschrijving overdreven).
Het ligt wat afgelegen van de doorgaande wegen, maar het is een aanrader.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kamers op de 1e verdieping zijn authentiek, met hier en daar nog de balkconstructies zichtbaar, en zijn .voorzien van een moderne badkamer.


Afbeelding

Afbeelding

Natuurlijk hebben we even het terras bezocht, om een heerlijk biertje te drinken, en een smakelijke maaltijd te nemen.
We hebben ook nog even in het kleine kasteeltje rondgekeken, en kwamen in een kamer met een prachtige plafondschildering.
Wat werd er vroeger toch veel geld besteed, en aandacht gegeven, aan details.


Afbeelding

Afbeelding

Als het ontbijt net zo goed is als de rest van ons hotel, dan begint de dag, morgen, weer goed.


Tot morgen
Laatst gewijzigd door henkhouet op 14 aug 2019, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
7 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Bericht#104 » 14 aug 2019, 20:57

Merci alweer Henk. Levendige beschrijving van je waarnemingen. De humor word ook gewaardeerd.
1 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
gerard
Berichten: 141

Re: Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Bericht#105 » 14 aug 2019, 22:49

bertocello schreef:Merci alweer Henk. Levendige beschrijving van je waarnemingen. De humor word ook gewaardeerd.



Ik sluit mij hier helemaal bij aan , ik geniet van je verhalen en details , welk merk stofzuiger was het Henk ? , slaap ze en rij veilig morgen , en geniet , groetjes van mij vanuit Brabant
1 x

Gebruikersavatar
Rolinda
Berichten: 336
Contacteer:

Re: Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Bericht#106 » 15 aug 2019, 18:17

Ik smul van je verhalen!! ;)
Wat een :sct1: maken jullie beiden toch!
Het kamp hebben wij ook bezocht en ben daar heel lang mee bezig geweest. Te verschrikkelijk voor woorden wat die mensen daar meegemaakt hebben!
Geweldig en zo gaaf dat wij mogen meegenieten!!
Drive safe!!
:sct1:
1 x
..HappyCaferacer..

Afbeelding
Van 24-03-2017 tot 22-11-2018 caferacer raw 50
22-11-2018 A Rijbewijs, Mash 250 Scrambler
Totaal 1888 km gereden
Dag record 280 km
Volg onze avonturen op FB!https://www.facebook.com/groups/288962908449615
Brommervakantie Zwitserland 2018 https://youtu.be/tJqMS_vEOy8

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Bericht#107 » 15 aug 2019, 21:14

Donderdag 15 augustus

Het verblijf in "ons kasteeltje" is weer voorbij, en de volgende bestemming lonkt alweer.
We treffen het, het is zonovergoten, en niet te heet.


Afbeelding

Afbeelding

Ik besluit zelfs, om toch nog even een trui aan te trekken, wat ik heb al 2 dagen last van mijn keel.
Waarschijnlijk toch een kou opgelopen, door de temperatuursverschillen in de mijnen en daarbuiten.

Om 8 uur zijn we klaar met het ontbijt, en een kwartiertje later zitten we al op de scooter.
Na een paar minuten staan we bij een benzinestation om te tanken, en dan kan de tour beginnen.
Al binnen een kwartier passeren we de Duitse grens, en als we dan een stukje verder zijn komen we in een bosrijk gebied terecht.
Dit gebied is omwille van zijn bio-diversiteit, beschermd door Unesco.
De route door dit bos duurt meer dan 50 km. Heerlijk onder de bomen, terwijl de zon volop schijnt, en de temperatuur alweer oploopt.

Om niet al te vroeg bij ons hotel aan te komen, maken we even een sanitaire stop, en maak ik van de gelegenheid gebruik om mijn trui weer uit te trekken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als we dan eindelijk even door een dorpje komen, willen we koffie gaan drinken.
We stoppen bij een gasthaus / cafe. De deur is niet op slot, maar de eigenaar verteld dat ze nog niet open zijn.
Wel vraagt hij wat we willen. Ik vertel hem dat we op zoek waren naar een kopje koffie.
Daar maakt hij geen probleem van, en zittend op een terras op de binnenplaats van dit cafe, brengt de vriendelijke man ons een pot koffie, samen met twee kopjes, en toebehoren.
Kees is gek van autootjes, dus zijn oog valt nog op een klein trapautootje.

Afbeelding

Als we weg gaan, en afrekenen, kost de hele pot koffie (6 kopjes) totaal 5 euro.
Het hoeft dus niet duur te zijn.

De route loopt weer verder door bebost terrein, op een weg met weinig verkeer.
Als we al worden ingehaald is dat op de Duitse manier, met veel tussenruimte tussen ons, en de inhalende auto's.
Toch zien we op diverse plaatsen kruizen, met daarbij bloemen, in de berm van de weg.

Rond het middaguur zie ik in een flits een imbiss, langs de kant van de weg, waarbij het parkeerterrein vol staat met vrachtauto's.
Omdat Kees 40 jaar lang vrachtwagenchauffeur is geweest, denk ik dat hij het wel leuk zou om daar iets te eten.
Een snelle, maar verse hap wordt voor ons klaargemaakt, en hierna kunnen we er wel weer tegen tot de avond.

Afbeelding


Ondertussen is de zon achter de wolken verdwenen. Het ziet er een stuk minder uit als in de ochtend, en we hopen dan ook maar dat het toch droog blijft.
IJdele hoop, want het begint een klein beetje te regenen.
Maar wij zijn 2 bikkels, die niet schrikken van een beetje regen, en gelukkig, het was ook maar een beetje.
Onze scooters zijn zo snel, dat we de bui voor kunnen blijven.

Omdat onze tocht vandaag maar 169 km was, zijn we al vroeg bij ons hotel. Alleen de laatste 2 kilometer duurden wat langer, want het wegdek was een grote gatenkaas, gecombineerd met ongelijk liggende kinderkopjes.
Voor de rug en de nieren een ware hel.

Maar ja, je moet er wat voor over hebben, want het hotel is dan weer heel apart.

Schloss Grochwitz.

Dit slot is in 1732 gebouwd onder verantwoording van de premier Graaf Heinrich von Brühl, en de huidige eigenaren doen er alles aan om dit slot met veel liefde voor detail, te restaureren.

Afbeelding


Een lieve, maar broodmagere jongedame checkt ons in, en laat ons het slot zien, waarbij we ook op eigen gelegenheid, alle kamers mogen kijken en binnengaan.
Zo veel mogelijk is alles in oude stijl, ook de slaapkamers.

Afbeelding

Wat er wel uitspringt, is de bibliotheek.

Afbeelding

Kees wil wel even in een van de stoelen zitten voor een leuk kiekje.
Dat kan ik natuurlijk niet weigeren.

Afbeelding

Afbeelding

We nemen uitgebreid de tijd om rond te kijken.
Hoewel oud, is het toch een hele aparte ervaring om hier te overnachten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onze scooters mochten we veilig wegzetten in de voormalige stallen.
De deur kan op slot, en we kunnen met onze sleutel zelf naar binnen en buiten als we willen.


Afbeelding

Dat is maar goed ook, want het Schloss heeft geen restaurant.
Hoewel we weinig zin hadden in een lange wandeling, wagen we ons eraan om naar een grill-restaurant te lopen.
Als we er dan eindelijk aankomen, blijken ze rustdag te hebben op donderdag.
Dus weer terug naar het hotel.
Toen hebben we maar de scooer gepakt, en zijn we naar de stad gereden, waar we bij de plaatselijke griek, een heerlijke gyrosschotel hebben besteld.
Dit keer geen bier, maar suikervrije cola. Wat wij toch allemaal doen om af te vallen................

Nadat we ook nog een lekkere kop koffie hebben gedronken, zijn we naar het hotel gegaan.
Tijd om te rusten.
Morgen weer een nieuwe tour, naar Braunschweig.

Tot morgen
4 x

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Bericht#108 » 15 aug 2019, 22:09

Als meubelmaker en bouwrestaurateur kijk ik mijn ogen uit met die kiekjes Henk!
1 x

Gebruikersavatar
vp50
Berichten: 268

Re: Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Bericht#109 » 15 aug 2019, 22:56

Ziet er weer mooi uit,en met dat gewicht zal het wel meevallen........ :schater:

Groeten
Peter
1 x

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019

Bericht#110 » 15 aug 2019, 23:17

Wauw, weer een prachtig hotel ook nog een mooi orgel! Daar zou ik graag mijn vrouw achter de speeltafel zetten. Prachtig om te zien.
Veel plezier morgen en rij veilig. Geniet er van!
1 x

Social Media

   

Terug naar “Verslagen van 2019”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten

Aanmelden  •  Registreer