Franks Zomertour

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: Franks Zomertour

Bericht#51 » 06 aug 2019, 21:21

Vandaag werd ik om 7.15 wakker door de eerste zonnestralen die door het raam naar binnen vielen. En oh wat doet een hotelovernachting een mens goed zeg na 6 nachten gekampeerd, of zoals sommigen zeggen "gekrampeerd" te hebben. Het hotel bood een ontbijtbuffet aan waar ik maar al te graag gebruik van heb gemaakt. En hoewel het simpel was was het erg lekker. Toen ik om een kop koffie vroeg werd er gevraagd "Grande?" waar ik meteen ja op antwoorde. Ik verwachte gewoon een grote kop koffie, maar niets was minder waar, ik kreeg gewoon een hele pot koffie op tafel. En ik heb die hele pot gretig op gedronken!

Nog een voordeel van een hotel, je hoeft geen tent af te breken en allemaal dingen in te pakken. Dus nadat ik heerlijk rustig ontbeten had heb ik me nog even gewast en rustig alles op de scooter geladen. En om 9 uur kon ik weer op pad. Met een prachtige route in het vooruitzicht.

De route begon met de SS36, en net buiten het dorp stuitte ik meteen op wegwerkzaamheden. Maar waarom ze de weg opnieuw aan het asfalteren waren snap ik niet helemaal, zo slecht was het wegdek nog niet. Maar na een paar minuutjes kon ik mijn weg gelukkig weer vervolgen. Als je dan op een helling van (denk ik) 8% stil moet staan voor een langere periode mis je toch vrij snel een handrem op zo'n scooter ;).

Na de SS36 verlaten te hebben nam ik koers in naar het Como meer. En dat heb ik maar mooi gezien. Al is het bekende gedeelte van het meer de zuidkant bij het plaatsje Como en heb ik nu helemaal aan de noordkant gestaan. Maaarrrrr, dat maakt niet uit natuurlijk. Gezien is gezien. Aangezien ik al eventjes aan het rijden was besloot ik om maar eens op zoek te gaan naar een supermarkt. Maar dat was lang nog niet zo gemakkelijk. Sommige supermarkten die in mijn garmin stonden waren er gewoonweg niet, en bij andere stuurde hij me denk ik naar het verkeerde adres. Toen ik eenmal in een klein stadje was aangekomen heb ik de telefoon maar eventjes in de hand genomen om met google maps de laatste kilometer te navigeren.

Dus ik loop vol vertrouwen naar de bakkersafdeling en op het moment dat ik ga vragen om een baguette die ik zie liggen bedenk ik me "noemen ze dat eigenlijk in het Italiaans ook een baguette?" Ik weet niet precies wat ik toen gezegd heb, maar met het mooiste Italiaanse accent wat ik kon bedenken heb ik iets gezegd in de trent van "Baaaguetta" En aan de blik van de dame achter de balie begreep ik dat dat niet juist was. Maar gelukkig draaide ze zich half om om te wijzen naar? Juist, een stokbrood, dus het is toch gelukt! Yess! Snel 65 eurocent afgerekend en weer naar buiten.

En eventjes later kwam ik op mijn route het bord Passo San Marco tegen. Dus ik denk nog, "heh, staat er vandaag ook een pas op het programma?". Wat ik thuis niet wist toen ik de route plande over de mooie bochtige weggetjes was dat die mooie bochtige weggetjes dus deel uitmaakte van de pas. En als snel schoten de hoogte meters weer omhoog. Op ongeveer 1000 meter heb ik de zojuist gekochte baaaguetta genuttigd en we konden weer door. En terwijl ik de meter naar de 1500 zag kruipen, en de bomen schaarser zag worden, en de wolken wel heel dichtbij kwamen besefte ik me. Dit is misschien dan wel niet een Hochalpenstrasse, maar hoog gaat hij zeker zijn. En hoog was hij, 1992 meter maar liefst.

Maar deze pas heeft Claire helaas de das om gedaan. Ongeveer 100 meter (in afstand dan, gelukkig niet in hoogte) viel de motor opeens uit. En toen ze op de top niet wou starten maar na een half uur rondgeken te hebben weer wel zij een stemmetje in mijn achterhoofd al "het zal toch geen warmloper zijn he". Maar na een paar minuten dalen werd deze gedachte bevestigd, ondanks dat ik bergafwaarts ging liepen de toeren toch weer terug en viel de motor weer uit. Shit, dus toch. Maar ach, ik had een lange afdaling voor de boeg dus die zorg was voor beneden aan de voet aan de berg.

De afdaling zelf ging erg goed, motor uit en in de vrijloop. Alleen sommige haarspeldbochten voelden wat raar aan aangezien je daar normaal met gas erop uitrijd om je scooter weer overeind te helpen. Maar toen kwam de eerste tunnel in zicht, met daarbij een bord 1600meter. En ik was zeer zeker niet van plan om door dit soort tunnels zonder verlichting aan te gaan rijden. Want ja, Claire is nog van voor de tijd dat verlichting op motoren ten alle tijde moest branden, dus mijn licht word gevoed vanaf de dyamo. En brand dus niet als de motor niet draait. Dus was heb ik gedaan? Ik heb de stelschroef van de achterrem, langleve de trommelrem in dit geval, helemaal uitgedraaid zodat ik de remhevel kon intrekken zonder dat ik zou remmen om een achterlicht te hebben. En ik heb mijn telefoon in de hand genomen met de zaklamp aan als koplamp. Tja, je moet wat in noodsituaties. En in het dal kwam ik voor een dilemma te staan. Ga ik proberen de nog 90 kilometer te rijden naar de vanochten besproken camping, of ga ik naar het centrum van Bergamo rijden wat op 20 kilometer lag. En na kort nadenken was de keus snel gemaakt. 90 kilometer had ik zeker weten niet meer gehaald en in de stad is eten, zijn er hotels en autoverhuurbedrijven mocht het zover komen.

Intussen was de motor zo ver afgekoeld dat ik met een heel klein beetje gas en heel weinig toeren te maken vooruit kon komen. Want ja, 20 kilomter duwen is een heel eind. En mogelijkerwijs waren dit mijn langzaamste 20 kilometers ooit! Door de snelheid uiteraard maar ook doordat ik eens in de zoveeltijd de motor even uitzette om het een paar minuten te laten afkoelen. En zo ben ik doorgereden tot waar ik nu ben. Het B&B hotel in Bergamo. Daarnet ben ik even een stukje gaan lopen om eerst langs de plaatselijke universiteit en luchtmacht onderzoekscentrum te komen en toen bij een biologische pizzeria lekker gegeten te hebben.

En hoe nu verder vragen jullie je waarschijnlijk af. Nou Claire zal deze reis geen meter meer rijden heb ik besloten. Overmorgen komt mijn vader deze kant op met een motortrailer om op vrijdag samen met mij weer terug naar Nederland te rijden. En de komende twee dagen zal ik Bergamo gaan bekijken en een auto huren om de omgeving toch nog even te kunnen bekijken en om mijn doel om in een van deze bergmeren gezwommen te hebben waar te gaan maken.

"En waarom laat je haar dan niet lokaal repareren"
Voornamelijk vanwege de tijd en kosten die het met zich mee brengt. Eerst zou ik een monteur moeten vinden die aan haar zou willen en kunnen sleutelen. Een progrose opmaken van wat er allemaal vervangen moet worden en dan moeten de onderdelen besteld worden. Ik verwacht niet dat die in de buurt zullen zijn aangzien het kleine aantal 50cc scooters wat hier rondrijden of 4takt zijn, of op basis van het minarelli blok. Dus stel de onderdelen moeten uit Nederland komen gaat daar zomaar 3 dagen overheen. En naast de kosten die dat allemaal met zich meebrengt zal ik ook al die nachten in hotels moeten slapen. En dat is ook niet zo heel erg goedkoop. Dus vandaar mijn besluit.

Voor nu ben ik wel heel blij dat ik in een hotel zit want het is zojuist met recht gaan stormen. De regen komt met bakken tegelijk uit de hemel en het onweer klinkt alsof er een stuk vuurwerk naast je hoofd afgaat. Dat was dus niet leuk geweest in de tent.

En nu wens ik jullie allemaal een heel fijne avond en wil ik iedereen die lieve en geruststellende berichten gestuurd hebben bedanken. En met name mijn familie die in Nederland vanaf het eerste bericht direct naar oplossingen is gaan zoeken.

Uiteindelijk is de dagafstand 151km. Waarvan 100 dus onder eigen kracht en totaalafstand geindigd op 1393km.
4 x

Gebruikersavatar
Marco_61
Voormalig STN Lid
Berichten: 723

Re: Franks Zomertour

Bericht#52 » 06 aug 2019, 23:37

Shit Frank, wat is dat nou jammer. Niets is zo vervelend dan je reis af te moeten breken wegens panne. Je hebt geluk dat de familie je komt ophalen, dat is dan weer positief.
Ik vind het toch een hele prestatie, dat zondemeer. Toch nog een paar prettige dagen gewenst, en een goede reis terug straks.
Gr, Marco.
1 x

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Franks Zomertour

Bericht#53 » 07 aug 2019, 00:55

Nou, dat is erg jammer dat je een vastloper hebt. Betekent dit dat de oliepomp niet meer werkte of heb je te veel van "Claire" gevraagd :?:
Gelukkig heb je vervoer geregeld en kun je met een ander vervoermiddel de omgeving nog verkennen. Nog een fijne vakantie ondanks deze tegen slag. :cheers:
0 x

Gebruikersavatar
peter stupers
Berichten: 1206

Re: Franks Zomertour

Bericht#54 » 07 aug 2019, 08:43

Nou Frank dat is erg jammer om deze prachtige reis zo te moeten afsluiten. Wel fijne gedachte dat je
vader jou en de scooter op kan en wil halen. Hoop dat je daar nog enkele mooie dagen hebt.
Succes.
0 x
Groeten Peter.

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Franks Zomertour

Bericht#55 » 07 aug 2019, 13:20

Ik zag je bericht al of Facebook Frank en heb daarop je Pa al gecomplimenteerd met zijn hulp om jou en Claire op te halen.
Maar je gaat gelukkig niet bij de pakken neerzitten en maakt er nog het beste van. :thumbsup:
Goede thuisreis gewenst hoor.
Groeten,
Jan.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: Franks Zomertour

Bericht#56 » 07 aug 2019, 19:53

Zonde Frank, dat je met een kapotte scooter bent komen te staan.
Italie en 50cc scooter is soms een ongelukkige combinatie.

Ik ben blij dat er een oplossing is om jou, en je scooter, weer thuis te krijgen.
Maak er nog wat van, een kom veilig thuis.

gr, Henk
0 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Franks Zomertour

Bericht#57 » 07 aug 2019, 21:01

Mooi avontuur Frank. Later is het zeker leuk om hier nog eens aan terug te denken. Ondanks de dikke pech!
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: Franks Zomertour

Bericht#58 » 07 aug 2019, 21:18

Deze ochtend begon zeer goed, de bedden van het B&B hotel liggen best wel goed en ik had dus een goede nachtrust gehad. Maar wat was ik gisteravond blij dat ik niet in een tent lag. Het stormde echt heel hard. En hoewel ik in de tent uiteraard droog was gebleven wil ik niet weten hoe de camping waar ik had moeten staan er momenteel uitziet. Maar dat terzijde, het ontbijt (waar je trouwens flink voor betaald) was ook erg goed. Er was een ruime keuze uit broodjes, goede koffieautomaten, lekker sap uit een automaat, yoghurt, muesli en scrambled eggs. Echt voor ieder wat wils dus. Er waren zelfs mini donuts en mini cupcakes om het laatste beetje ruimte in je maag ook nog even te vullen met iets zoets.

En toen was het idee om een auto te huren om de omgeving te kunnen verkennen. Maar dat is nog makkelijker als gezegd als je geen credit card hebt. Wel heeft mijn broer een credit card, maar die ligt natuurlijk in Nederland. En de grote Europese verhuurders (Europcar, Hertz etc.) die kunnen door verschillende policies dan helemaal niets. Ook al zou ik mijn broer via facetime bijvoorbeeld mij kunnen machtigen om zijn kaart te gebruiken. Maar een relatief kleine plaatselijke verhuurder gaf uitkomst. Zij konden via de mail een formulier naar Nederland sturen en als dat werd ingevuld was het goed. Zo gezegd zo gedaan, en om 10 uur kon ik in mijn eigen (voor vandaag dan) Fiat 500 wegrijden.Eigenlijk miste alleen het cabriodak nog maar dit voelde wel uber Italiaans aan. Als eerste ben ik naar het Iseo meer gereden waar ik mijn doel om in een van de meren gezwommen te hebben voltooid heb. En terwijl ik daar van de zon lag te genieten bedacht ik me "shit ik ben de zonnebrand vergeten mee te nemen. Toen ben ik dus maar snel weer teruggereden naar het hotel waar ik ook meteen de natte zwembroek voor een gewone korte broek gewisseld heb.

Maar toen kwam de moeilijkste vraag van vandaag, waar ga ik nu heen. Uiteindelijk besloot ik om de oostkust van het Como meer te gaan verkennen. Dus ik ben via de autostrada naar het meer toe gereden en toen overgestapt op de kleine weggetjes om via Lecco naar Varezza te rijden. En hoe noorderlijker ik kwam, hoe bewolkter het werd. Eigenlijk had ik ook het idee om in Varezza een rondvaart te gaan doen over het meer, maar toen ik daar aankwam begon het met regenen. En aangezien ik alleen een shirt aanhad en verder niets bij me qua jas oid besloot ik om de rondvaart maar te laten voor wat het was. En ben ik rustig weer naar het zuiden toe gereden met veel tussenstops om foto's te maken. En het bleef maar donkerder worden, en uiteindelijk reed ik van bui naar bui, en deze regen verergerde de avondspits denk ik ook wat ik heb best vaak even vast gestaan. Uiteindelijk besloot ik rond 5 uur om te stoppen bij de Mac Donalds om daar maar wat te eten. in de hoop dat de regen en de spits na het eten wat verder weg was. De spits was dat wel, maar de regen was alleen maar erger geworden. Ik moest van de deur tot aan de auto hoogstens 15 grote stappen zetten, en in die tijd ben ik goed doorweekt geraakt. Dus met de kachel in de auto aan, heel raar om die aan te zetten als het buiten 23 graden is, ben ik terug naar Bergamo gereden. Waar ik de auto weer heb ingeleverd en snel terug ben gelopen naar het hotel. Dat was ook nog een voordeel van deze verhuurder, ze zaten op 10 minuten loopafstand. Terwijl alle grote jongens op het vliegveld zitten wat ongeveer 40 minuten met het ov is vanaf mijn hotel. Op de hotelkamer heb ik een lekker warme douche genomen en zit ik nu dit verslag te schrijven en een biertje wat ik vanmiddag in een supermarkt gekocht heb te nuttigen terwijl het buiten door blijft gieten en onweren. Vanuit Nederland kreeg ik al te horen dat zowel de regen van gisteravond als de bui die ik na bij de Mac op mijn kop kreeg al in het nieuws en weerbericht benoemd waren. Oke, het lijkt dus niet alleen heftig, dat is het ook gewoon. Ik zou Claire bijna nog dankbaar worden dat ze kapot gegaan is.

En nu zal ik nog even lekker op de kamer relaxen met de gedachte dat mijn vader druk onderweg is om met de auto en aanhanger hier naartoe te komen. Als hij in een ruk doorrijd komt hij hier vanavond laat aan en anders morgenmiddag ergens. Maar een ding is zeker, op het moment van schrijven heeft hij al heel wat kilometers gemaakt en zit hij waarschijnlijk in Zwitserland.

En dan nu een korte review van de Fiat 500 (jaartal onbekend)
Een leuk autotje met een paar leuke functies zoals hill assist waardoor je op stijle hellingen (flauwe hellingen merkt hij niet op en zul je wel handmatig moeten doen) zonder handrem de hellingproef kunt uitvoeren. Ook heeft hij een of andere assist die bij het naar voren kruipen of file rijden helpt. Als je rustig de koppeling op laat komen zonder gas geeft hij zelf een beetje gas om op weg te komen. Hierdoor is het ondanks dat het een benzine auto is makkelijker om zonder het gaspedaal weg te rijden als in een gemiddelde diesel auto. En aangezien ik op die manier heb leren koppelen ben ik daar relatief goed in (al zeg ik het zelf). Verder zit er een knopje op de middenkolom waarmee je de stuurbekrachting zeer veel sterker maakt die Fiat de "City" modus noemt. Nou vergemakkelijkte het vooral het inparkeren in soms rare plekken, maar wat ik jammer vind is dat het niet automatisch uitgschakeld boven een bepaalde snelheid. 1 keer vergat ik het dus uit te zetten terwijl ik de snelweg op reed. En bij 100+ km/h heb je toch liever iets meer gevoel in de stuurbewegingen kan ik je vertellen. Al met al een grappig autotje. Maar echt zuinig ermee rijden zal misshien na veel oefening wel kunnen. Maar dat is mij vandaag niet gelukt, het moterblokje heeft onderin zo weinig pit dat als je een beetje door wilt trekken of moet invoegen op een snelle weg heel wat toeren moet maken (he het lijkt wel een scooter ;) ) Al met al ben ik wel heel blij dat ik hem vandaag ter beschikking had, want jeetje wat is het Como meer mooi, de reisgidsen liegen daar echt niet over.
4 x

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: Franks Zomertour

Bericht#59 » 07 aug 2019, 21:34

Toch nog een beetje vakantie, ook al is Claire even buiten werking.

gr, Henk
1 x

Gebruikersavatar
Zeeuws Meisje
Berichten: 26

Re: Franks Zomertour

Bericht#60 » 07 aug 2019, 22:23

Balen van je scooterpech. Maar wat klinkt dit verder als een heerlijke vakantie.

De waterval in Zwitserland zou ik ook graag eens naar toe willen brommen.

Hopelijk is je scooter snel weer in orde.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Verslagen van 2020”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten

Aanmelden  •  Registreer