Verslag ZEE(HOL)LAND TOUR's Avonds, alles wat ik mee moet nemen op tafel gelegd en wat niet teveel van waarde heeft alvast in de scooter opgeborgen. Even naar het tankstation gereden en vol gegooid. Alles is gereed voor de tour. Tjonge
wil helemaal niet vatten, zal je straks zien verslaap ik me en kom straks ik veels te laat.
Het is 6:50
opstaan. Slechte nacht gehad maar ik voel me goed.
De vooruitzichten zijn niet goed maar zo slecht is het met al ook niet. Omstreeks 7:30 heb ik gegeten en gedronken en ben ik klaar om te vertrekken. Het is gelukkig droog en de zon probeert door de bewolking heen te prikken. Routeplanner opgestart naar Willemstad via het pontje van Hekelingen - Nieuw-Beijerland. Af en toe rij ik in de zon en kleurt de lucht op verschillende plekken al blauw.
De reis loopt voorspoedig al heeft de navigatie me wel naar een fietspad met een bordje
niet brommen er onder gestuurd. Maar gelukkig is wel duidelijk welke alternatieve route er beschikbaar is. Al gauw ben ik bij de pont en kan ik na ongeveer 5 min. wachten de oversteek maken.
In de Hoekse waard is het voornamelijk over de dijk rijden en langs de provinciale weg, Om ongeveer 8:45 ben ik al bij de Haringvlietbrug en helaas vallen er nu enkele regendruppels uit de lucht. Het blijft gelukkig bij deze paar druppels. Om even over 9:00 ben ik al in de Voorstraat van Willemstad. Even melden
https://bijbetsie.nl en heb ik afspraak gemaakt over mijn consumptie bonnen.
Om 9:20 komt @
Jan-H aangereden en nemen we samen een kop koffie buiten. Enkele minuten later komen de andere tourrijders aangereden. Het is weer een leuk weerzien. Ik heb dit echt gemist. Ik krijg een bericht binnen dat enkele later komen dus wachten we nog even. Om 10:05 is iedereen er en kunnen de laatste nog gauw wat drinken. Hierna reken ik af met Betsie en wenst zij ons een goede tour.
We gaan op weg, buitenom Willemstad langs de haven naar de Volkeraksluizen.
Het vuurbaken van WillemstadWe verlaten Brabant en komen we via het Hellegatsplein (Zuid-Holland) op het "eiland Goeree-Overflakkee" We rijden over de Volkerakdam met aan de rechterkant het Haringvliet en links de platen van Ooltgensplaat
Uiteindelijk komen we aan in het plaatsje Den Bommel. Hier is in 1964 een standbeeld neergezet van Olivier B. Bommel. Het oorspronkelijke beeld is gemaakt uit klei en raakte beschadigd. In 1995 is vervangen door een bronzen exemplaar. het oude beeld staat sindsdien in de openbare basisschool Ollie B. Bommel.
Gezien de covid-19 moet ik van te voren reserveren en verzoek ik de groep na te denken over welk eet gelegenheid we nemen in Ouddorp. Onderweg naar ons volgende rustpunt moeten we stoppen net buiten "Menheerse". Eén scooter wilde maar moeilijk op snelheid komen en een ander vroeg of het tempo iets lager kan. Na wisselen bougie gaan we verder via de buitenkant van Middelharnis om de drukte te ontlopen en rijden we weer vlug de polder in door naar Sas van Dirksland. Hier nemen we even een kleine pauze en vertel ik dat deze sluis uit 1791 dienst heeft gedaan tot de jaren zeventig van de twintigste eeuw. Nadat de Deltawerken de getijden wegnamen, werd het Sas voor het scheepvaartverkeer overbodig.
Goeree-Overflakkee is tot aan de bouw van de Haringvlietbrug bij het Volkerak een eiland geweest. Het was slechts per boot bereikbaar. Dirksland heeft enkele eeuwen lang een centrumfunctie op het eiland vervuld. Reizigers van de overkant kwamen in de haven van Dirksland aan. Jarenlang werd de post via het Sas over het eiland verspreid. Vele landbouwproducten werden vanuit Dirksland verscheept. Ook mensen die met de boot vanuit Middelharnis vertrokken naar Rotterdam lieten vaak met beurtschippers hun bagage vooruit sturen vanuit Dirksland.
De keuze is door de groep gemaakt en we gaan eten bij
https://www.eterijdering.nl. Helaas waren ze verrast dat ik kwam met een grote groep al had ik dit van tevoren afgesproken. Ze zouden in ieder geval actie ondernemen. Vanaf Sas gaan we weer een stuk terug om via een (brom)fietspad de oversteek te maken naar de overkant en rijden we via de polder door naar Stellendam waar we uiteindelijk bij Goeree even stoppen om te tanken. Daarna gaan we via het historische stadje Goedereede
met kinderkopstraten en een smal steegje richting Ouddorp.
In Ouddorp mogen we met onze scooters wel de ring op en kunnen we bijna voor de deur parkeren van de snackbar. Op dit moment is buiten zitten met een grote groep het makkelijkst alleen na 10 min. gaat het regen dus dan maar binnen zitten.
De vooruitzichten zijn niet positief en omdat het nu regent blijven we wat langer. Om ca 14:30 gaan we vertrekken en de verwachting is dat we op de Brouwersdam en Renesse regen kunnen verwachten. Ik adviseer iedereen om alvast de regenbroek aan te trekken. We verlaten de ring en gaan binnendoor naar de Westduinen
waar het zenderpark van onze marine is en rijden dan door naar de buitenkant van de Brouwersdam.
Tjonge wat staat er hier een wind op de dam, en ter hoogte van de later aangebrachte spuisluis in de dam stoppen we even. We zitten nu in Zeeland. Deze spuisluis is al binnen 10 jaar van de dam gebouwd daar het water in de Grevelingen steeds zouter werd en veel vegetatie en vissen dreigde te sterven. Nu staat de sluis bijna altijd open alleen bij storm en zeer hoog water is deze dicht. Er zwommen zelfs enkele zeehonden voor de inlaat. De reis ging verder naar Renesse waar het ontzettend druk is helaas raken enkele de groep kwijt maar gelukkig zijn we na wachten weer compleet en gaan we door naar Burgh-Haamstede om te tanken. Na het tanken gaan we naar de Koudekerke wat een dorpje aan de Oosterschelde was dat in 1583 zijn kerk verloor en in de zeventiende eeuw van de kaart verdween. Alleen de stenen "Plompe toren" in de Oosterscheldedijk staat er nog.
Nu gaan we nog een groot Delta werk oversteken de Oosterschelde kering. Echter op weg daarheen krijgt de scooter die vanochtend problemen gaf weer storing. Gelukkig is het op te lossen en gaan we even later weer verder. Op de Oosterschelde kering staat een nog hardere wind als op de Brouwersdam en weer strand de scooter.
Na wat gesleutel kunnen we weer verder maar halverwege het eerste stuk gaat het weer fout. Na een geruime tijd weet @
Amendoim toch de scooter rijdend te krijgen.
De Oosterscheldekering is wel één van de moeilijkste en duurste Deltawerk geweest.
https://watersnoodmuseum.nl/kennisbank/oosterscheldekering/Aan het eind van de dam hebben we meer de wind in de rug en blijft de scooter rijden. Nu gauw nog naar Colijnsplaat waar een monument staat naar aanleiding van de gebeurtenissen van 1 februari 1953 . De manier waarop het dorp toen werd gespaard tijdens de Rampnacht was bijzonder. Tientallen mannen uit ‘Colijn’ steunden toen met hun eigen gewicht de vloedplanken in de coupure bij de haven en een belendende wankelende steunbeer. Bij nadering van elke nieuwe zware golf werd er ‘houen jongens’ geroepen en stutten de mannen de planken en de steunbeer. Zonder die inzet was het dorp verloren geweest. Overigens werden deze helden in de loop van de nacht geholpen toen het beurtschip ‘Lead’ lossloeg, recht voor de coupure terecht kwam en zodoende als golfbreker ging fungeren! Het gevaar was definitief geweken toen elders dijken doorbraken en de druk van het water afnam. Deze gebeurtenissen zijn beroemd geworden door het boek ‘Houen Jongens’ van K. Norel (Harlingen 1899- Baarn 1971). In 1993 is aan de Havenstraat het watersnoodmonument geplaatst dat herinnert aan de redding van ‘Colijn’.
Nu het zo laat is geworden en eten in Zierikzee met zo'n grote groep niet gaat lukken besluit ik de reis naar de caisson in Ouwerkerk waar het laatste dijkgat werd gesloten, over te slaan en zo snel mogelijk naar het eindpunt te gaan. Als eerste steken we de Oosterschelde weer over maar nu over de Zeelandbrug, ooit de langste brug (ruim 5km) van Europa.
Vanuit zee is er een dreigende lucht waarneembaar met veel water. Door de straffe wind komt hij snel dichterbij maar met een beetje geluk gaat hij net langs het eiland. Aan de overkant bij Zierikzee wordt besloten om even te stoppen omdat er druppels naar beneden komen en de kans bestaat om een flinke plens over ons heen te krijgen. Hierna gaan we snel verder richting de Grevelingendam bij Bruinisse. Bijna aan het eind van de dam staat nog een kabelanker van de kabelbaan waarmee stortsteen werd gestort tijdens de bouw van de dam.
Aan het eind van de dam zijn we weer terug in Zuid-Holland en moeten we door Oude-Tonge. Of ik heb een afslag gemist of door werkzaamheden kan ik niet de juiste weg vinden waar we als scooters kunnen rijden. Uiteindelijk zijn we het dorp uit en gaan we naar het eindpunt Hellegatsplein. Helaas komt een van de scooteraar ten val bijna bij het eindpunt. Gelukkig kan de scooter nog wel rijden met lichte schade. Op het eindpunt Hellegatsplein nemen we afscheid en gaat ieder zijner weegs.
Het was een fantastische dag en ondanks de dreiging van regen ben ik op enkele druppels na niet nat geworden. Leuk om na zo'n lange tijd weer eens met de club te rijden en ik hoop dat ondanks het zo laat is geworden men het toch waard vond.
Ik haak aan met enkele scooteraars die richting Rotterdam gaan. Bij Barendrecht gaan 2 een andere richting en ga ik met @
People S naar Pernis waar hij richting de Beneluxtunnel gaat en ik doorrij richting Botlekbrug. Om ongeveer 21:45 zet ik m'n scooter weer terug waar ik vanochtend ben vertrokken