Verslagen van de S.T.N. Lichtjestour Eindhoven 25-09-2021

Ons Archief van alle tours en meetings van alle jaren vind je hier! Snuffel eens rond!
Gebruikersavatar
KoKiem
Berichten: 235

Re: Verslagen van de S.T.N. Lichtjestour Eindhoven 25-09-2021

Bericht#1 » 26 sep 2021, 13:54

Normaliter ga ik vroeg het bed uit als ik een toerrit mee ga rijden, maar vandaag is dat anders. De Eindhovense lichtjestoer wordt 's avonds verreden, dus heb ik alle tijd. Ik haal Mycko, mijn trouwe Kymco GranDink uit de garage om een kleine check uit te voeren. Luchtfilter uitblazen, wat boutjes vastzetten, banden op voldoende spanning zetten, lichtjes controleren, olie bijvullen en meer van die kleine dingetjes. Na het middagboterhammetje (alledaags woord voor lunch) trek ik de beschermende kleding aan, neem handschoenen en een extra trui mee en start het 50 cc motortje. Nog even zwaaien, dan de poort uit en de weg op.
Vanuit Vlissingen heb ik 4 mogelijkheden om de provincie uit te rijden. Wil ik naar de Hollanden, dan ga ik via de dammenroute naar Maassluis of Beneluxtunnel. Voor Utrecht, Gelderland en verder noordelijk is de Zeelandbrugroute naar het Hellegatsplein de beste optie. Voor Zuidwest België en Frankrijk de veerboot Vlissingen-Breskens en dan Gent of Brugge. Wil ik naar Brabant of Limburg, dan is de beste optie de weg over Zuid-Beveland. Vandaag rij ik deze laatste route tot aan de oude weg naar Antwerpen die ik neem tot aan de grensplaats Putte. Onderweg rij ik door de bossen van Hoogerheide en Ossendrecht en sla ik net over de Belgische grens linksaf de N117 op. Deze voert mij over de Kalmthoutse heide naar Sint Job-in-'t-Goor (mooie naam overigens).
Onderweg zie ik hoe de heide inmiddels is uitgebloeid en de bomen al langzaam hun herfstkleuren gaan tonen. Het is al weer zover, hoewel ik het aan de weersgesteldheid niet bemerk. De zon schijnt volop en de temperatuur is inmiddel naar 22°C gestegen. Heerlijk om zo lekker rustig te brommen.
Aangekomen in Sint Job (en zo goor is het er helemaal niet) wil de navigatie mij op het jaagpad van het kanaal Dessel-Turnhout-Schoten sturen. Thuis heb ik al gezien dat dit jaagpad tot Turnhout loopt en vrij recht (saai) is, dus besluit nog wat door te rijden. De weg gaat dan in de richting van Malle en voert langs de abdij van Westmalle (inderdaad van het bier) naar Oostmalle, dat een alleraardigst plaatsje is. Ik volg de aanwijsbordjes naar het kasteel en wat blijkt: het is een kasteel van Renesse. Familie van de Renesses die aan Renesse op Schouwen-Duiveland hun naam verbonden. En ook in Renesse staat een kasteel van diezelfde familie. Alhoewel de familie allang geen eigenaren meer zijn, is ook dit kasteel een mooi optrekje.
De Kerk van Oostmalle is ook om even bij stil te staan, en dat doe ik ook. Aan de pittoreske toren zie ik een nieuw gebouw gebouwd. Echt iets voor de Belgen, denk ik. Maar mijn vooroordeel is net als ieder ander vooroordeel weer eens ongepast. Wat blijkt is dat er in 1967 een heuse tornado over dit gebied is gegaan die de totale Kerk met torenspits heeft verwoest. Trouwens om in kerkse termen te blijven, heel het dorp moest er aan geloven. In een paar minuten tijd is toen dit dorp veranderd in een oorlogsgebied. Ik wist helemaal niet dat dit in onze gebieden voorkwam. Ik denk bij tornado's aan de VS, de Carabieën of Japan.

Ik rij verder over de N12 door de Belgische Kempen naar Vosselaar en Turnhout. Daar gaat de navigatievoorkeur toch weer voor het jaagpad en ach, ik heb tijd genoeg. Hoe zat het ook alweer in België met die aanduidingen????? Type A, type B en type P......
Oh ja, A is snorfiets (25 km/h), B is brommer (45 km/h) en P is Pedalec (45 km/h elektrisch). Maar voor ik me dat weer precies realiseer, zit ik al enkele honderden meters verder en het jaagpad is te smal om terug te keren. Het is overigens niet druk, dus waag ik het er maar op. Mijn ongehoorzaamheid wordt echter wel gestraft want een vijftal kilometers verderop, stopt het jaagpad abrupt en ben ik gedoemd om een andere weg te zoeken. Via onverharde paden, bosweggetjes, diverse slagbomen en een campingterrein bereik ik weer iets dat op een weg lijkt.
Wat nu ? Ik besluit naar het noorden te rijden (dus van de zon af) dan kom ik vanzelf in Brabant. Via enkele binnendoor wegen bereik ik weer een grotere weg die mij bekend voorkomt. Het blijkt de N119 te zijn die ik al vaker met de auto heb gereden. Bij de grens sla ik af in de richting van Weelde en volg dan weer de navigatie. Enkele jaren geleden heb ik op een camping in Lage Mierde gestaan en toen hebben we in deze contreien gefietst. Dus enige herkenning was er wel. Alleen de grens over is dan wel een dingetje. Maar ach, rustig door het droge enigszins verharde spoorzand rijden gedurende een paar honderd meter is geen probleem en je geniet van de bosrijke omgeving. In Lage Mierde besluit ik even een drankje te nuttigen en wat te knabbelen. Het is heerlijk toeven in het zonnetje met een verDUVELd goed glas en een bakje nacho's uit de oven.

Aangesterkt en het lichaam weer een beetje in vorm vervolg ik een klein uurtje later mijn weg naar Eindhoven. Via Netersel, Hoogeloon en Knegsel bereik ik het chique Veldhoven Dorp en volg de navigatie over de Brabantlaan naar het centrum van Eindhoven. Het is druk op deze zaterdagmiddag en omstreeks half zes bereik ik de locatie. Ik besluit nog wat te drinken en een hapje te eten. Daarna mensen kijken.... veel mensen kijken.... nog meer mensen kijken en dan verschijnen @Angelstar en @Peter die de lichtjestoer ieder jaar organiseren. Natuurlijk hadden zij ook hun beider hondjes bij zich.
Later voegen @Jan H en @Oldy zich bij de groep en ook @Marc en Nel, die een B&B geboekt hebben, zijn van de partij. Natuurlijk eerst even 'bijpraten' en voordat je het dan weet is het half negen. Nog even dit en dat en dan om 20.45 uur de toer gestart.

Het jaarlijks georganiseerde lichtjesfestijn van Eindhoven heeft een geschiedenis. De eerste keer dat dit georganiseerd werd was in september 1945, een jaar na de bevrijding van Eindhoven, als dank voor de bevrijders en als feest voor de bevrijden. Dus zeg maar "een soort bevrijdingsdag, maar dan op een andere datum". Het is heel leuk om te zien hoeveel werk er in de vele kunstwerken gestoken is. We rijden langs allerlei voorstellingen van lichtslangen en lampen die aan (lantaarn)palen zijn gemonteerd en allemaal branden, knipperen of flikkeren. Het is enorm druk, want veel mensen rijden de route in de auto. Daar wij met meerdere (brom)scooters zijn, kunnen we niet laveren door deze opgehoopte autorijen zodat we in het fileleed blijven. Tevens zijn de fietspaden ook druk en voor brommers niet toegankelijk.
Op een bepaald moment rijden we door een wijk waar alle witte huizen voorzien zijn van rode, witte en blauwe verlichting en uiteindelijk komen we op een plein waar het thema circus is gekozen. Het zijn grootse verlichte kunstwerken waar een klein (buurt)feestje onderdeel is van de saamhorigheid. Een van de deelnemers vergeleek het met de praalwagen traditie bij carnaval.

https://youtu.be/QvpeE-fpDo0

De route is leuk en steeds meer zien we allerlei verlichte werken verrijzen langs de weg van muziekinstrumenten tot klaprozen, emoji's tot kaarsen, geestfiguren tot lampen van lampen, teveel om op te noemen. We kwamen zelfs bij een heus smurfendorp, gesitueerd in een vijver. Idyllisch en fantastisch gekozen, ontworpen en gerealiseerd! Hopelijk heeft iemand nog mooie foto's, want van mij waren allemaal overbelicht.

https://youtu.be/_3DZTDB2irc

Of nog beter......
Peter heeft toegezegd volgend jaar weer graag deze toer te organiseren, dus kom het zelf bekijken. Doe als @Marc en neem een B&B, camping of rij op-en-neer met brommer of motorscooter. Het is heel gezellig en zeer de moeite waard.
De toer die we reden duurde tot ongeveer 23.00 uur en hebben toen afscheid genomen van diegene die die naar bed wilden. Voor mij en enkele anderen was het nog geen bedtijd en hebben samen met @peter @Angelstar nog iets gedronken, gebabbeld en geknabbeld. Om kwart voor twaalf werd het voor mij ook bedtijd, maar had nog even een stukje (170 km) te rijden.
Voor mij was het de eerste keer in het holst van de nacht op de scooter te rijden. Navigatie aan, verstralers aan en dan maar gaan. Via Moergestel, Tilburg, Gilze, Bavel, Zundert en Essen kwam ik weer op de bekende weg naar Zeeland. Oh ja, in het donker rijden is toch wel wat anders dan overdag. Gelukkig heb ik navigatie waarop het verloop van de weg te zien is. Hier kan je goed op anticiperen i.v.m. het bochtenwerk. Toch kom je voor verrassingen. Zo moest ik wederom de grens passeren door een paar honderd meter onverharde weg te nemen. Dit is in het diepst van de nacht best een dingetje. Een paar honderd meter lijkt dan snel een paar kilometer. Echter gezond verstand en 'even rustig aan doen' is dan het advies. De laatste 60 kilometer was bekende weg en om 03.20 uur stapte ik thuis over de drempel en kon ik, terugkijkend op een mooie toerdag, naar bed.

Ieder bedankt voor de bijdrage in deze geslaagde dag.
11 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink en Honda NSC 50R.
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

www.brommerreizen.nl

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Verslagen van de S.T.N. Lichtjestour Eindhoven 25-09-2021

Bericht#2 » 26 sep 2021, 15:54

KoKiem schreef: De laatste 60 kilometer was bekende weg en om 03.20 uur stapte ik thuis over de drempel en kon ik, terugkijkend op een mooie toerdag, naar bed.

Ieder bedankt voor de bijdrage in deze geslaagde dag.

Wouw dat is een latertje, maar fijn dat je heel tijds thuis bent gekomen. Wij @Jan-H en @Oldy waren om 1:40 thuis.
5 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Verslagen van de S.T.N. Lichtjestour Eindhoven 25-09-2021

Bericht#3 » 26 sep 2021, 15:58

Na het uitgebreide verslag van Ko mijn bijdrage:
Voor de rit naar Eindhoven heb ik afgesproken met Jan (Oldy) om te vertrekken van het Shell station Portland op- de A15 bij Rhoon.
Net 17.30 uur gearriveerd op het Tankstation, en daar kwam Jan al aan op zijn rode Honda PCX.
Direct na de begroeting het gas erop voor de 135 km naar De Vrienden op het Stationsplein in Eindhoven.
Het verkeer is normaal druk, maar geen spoor van mogelijke file's. Wij rijden langs Dordrecht en Tilburg en stoppen op een parkeerplaats voor montage van mijn iPhone aan de rechter spiegel van de Medley.
Het restaurant als doel ingesteld en achter G-Maps aan op naar onze bestemming.
Ruim voor 19.00 uur rijden we richting Centrum, maar ik vergis mij in de route en wij verzanden in een omleiding van ruim 4 km door de stad en ik zie voor het eerst het PSV VOETBALSTADION. Na een tunnel onder het spoor zien we plotseling met 10 minuten vertraging onze bestemming met een rij scooters ervoor geparkeerd.

Het is hier gezellig druk met mooie terrassen, die allemaal goed bezet zijn met gezellige mensen.
Ook vinden wij onze gastheer en vrouw, samen met hun hondjes en Kokiem aan een gereserveerde tafel.
Na de begroeting tijd voor koffie en een drankje, dat ons door Peter wordt aangeboden vanwege zijn a.s. verjaardag op maandag. Ook krijgen wij een doos met Belgische chocolade zeevruchten mee.
Wat leuk en lief van Peter en Angela. om ons zo te verwennen. Inmiddels staan Marc en Nel al bij onze scooters en is het tijd om aan de tour te beginnen. Wij duiken achter Peter met zeven scooters de stad in
om van al het moois te genieten. De zon gaat nu snel onder en de lichtornamenten komen geheel tot leven.

Afbeelding

Afbeelding
Deze buurtbewoners hadden koffie voor de mensen, die op dit pleintje gezellig bleven genieten van de muziek.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Door het drukke autoverkeer waren diverse wegen naar de grotere lichtornamenten volledig gesperd en was niet veel tijd over voor meer stops om foto's te maken. Dus wie dat echt wil zien, kan zich komend jaar bij P en A aanmelden.
Tegen 23.30 uur terug bij De Vrienden en na een afzakkertje hebben Oldy en ik afscheid van de groep genomen voor tanken en de terugreis naar Brielle en Maassluis.

Oldy had een alternatieve route bedacht op de Langstraat, via Den Bosch en Waalwijk.
Dan rechts aanhouden voor de oprit naar de A16 voor het bekende deel van de route over Dordrecht enz.
Voor de Benelux tunnel ging Jan rechtdoor naar Brielle en ik rechtsaf de tunnel door voor het laatste stuk over de A20 naar Maassluis.

Met 300 km op de teller was ik 01.45 uur weer thuis, met veel indrukken van dit feest in De Lichtstad.
Dank voor de gezelligheid aan:
Peter, Angela, Marc, Nel en onze Zeeuwse STN-er Kokiem... én mede aan Oldy voor de snelle nachtelijke rit naar huis.
Het was TOP! :thumbsup:

Groet,
Jan.
8 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sjaak
Berichten: 539

Re: Verslagen van de S.T.N. Lichtjestour Eindhoven 25-09-2021

Bericht#4 » 26 sep 2021, 16:25

@KoKiem wat een indrukwekkend verslag!! Mooi alles beschreven
Het nachtrijden vind ik ook erg speciaal. Ben een paar x tussen 03.00 en 04.00 vertrokken en was bijzonder.
Vind het altijd leuk om andere mensen tegen te komen middenin de nacht.
Nogmaals, zeer mooi opgeschreven!!
3 x

Gebruikersavatar
peter stupers
Berichten: 1206

Re: Verslagen van de S.T.N. Lichtjestour Eindhoven 25-09-2021

Bericht#5 » 26 sep 2021, 19:12

Nou is weer gezellig geweest zo te lezen :thumbsup: Mooie opnames. :worshippy:
2 x
Groeten Peter.

Gebruikersavatar
vp50
Berichten: 268

Re: Verslagen van de S.T.N. Lichtjestour Eindhoven 25-09-2021

Bericht#6 » 26 sep 2021, 19:32

Zag er weer gelikt uit ,mooi hoor.
Groeten
Peter
2 x

Gebruikersavatar
Victor-San
Berichten: 676

Re: Verslagen van de S.T.N. Lichtjestour Eindhoven 25-09-2021

Bericht#7 » 26 sep 2021, 22:23

Leuk en wat een mooie verslag @KoKiem!!! :thumbsup: :worshippy:
3 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Verslagen van de S.T.N. Lichtjestour Eindhoven 25-09-2021

Bericht#8 » 28 sep 2021, 08:43

Mooi hoor, ik heb wat gemist zo te zien!
2 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Marc
Berichten: 818

Re: Verslagen van de S.T.N. Lichtjestour Eindhoven 25-09-2021

Bericht#9 » 28 sep 2021, 13:49

Ik zal mede namens @Nel onze belevenissen met deze tour ook nog even beschrijven. Eindhoven is voor ons 130 km en omdat de tour ook nog 's avonds gereden ging worden hebben wij een B&B geboekt in Eindhoven. Zo konden we op zaterdag naar Eindhoven rijden en 's avonds de tourtocht doen en zondag weer terug.

Dus vertrokken we zaterdag even na tienen samen op de ND. Eerst nog even tanken in Apeldoorn Zuid en toen richting Arnhem. Net voor het Burgers Dierenpark flitste er een rood oliekannetje aan op het dashboard. Verbaasd stuurde ik meteen de scooter op de stoep want ik had de olie net nog gecontroleerd. De motor draaide nog netjes en soepel en ik zag dat de peilstok er nog in zat en er drupte ook niets. Bovendien heeft de New Dink helemaal geen oliedruk controlelampje. Ik besloot om even door te rijden met 20 km/h over het fietspad naar de Shell 3 km verderop. Daar afgestapt en olie gepeild maar niets aan de hand. Boekje erbij gepakt en toen bleek het lampje van de serviceintervalindicator te zijn. Stand 2004 km en bij 2000 gaat het lampje aan. Na dit te hebben gereset konden we de rit weer vervolgen.

Tot aan de brug bij Ravenstein was het voor ons een bekende route, wij rijden zoals waarschijnlijk wel bekend altijd zonder navigatie. Ik had nu een klein briefje gemaakt voor Nel met daarop plaatsen en vooral straatnamen zodat je meteen weet of je nog goed zit. Via Reek, Zeeland (hier een korte pauze), Volkel naar Erp en Beek en Donk. Langs het kanaal over de tweede brug via het fietspad langs de N615 naar Lieshout. Toen verder naar Gerwen en vandaar binnendoor naar Nuenen. In Nuenen via de Opwettenseweg richting Eindhoven. Net voor de kruising met de N270 rechtsaf achter de BP langs naar de Berenkuil. Ik dacht dat alleen Utrecht een Berenkuil had maar in Eindhoven is er ook eentje. Helaas konden we er niet doorheen want er was een graffiti evenement aan de gang. Na een klein stukje te zijn omgereden pakten we de juiste koers weer op. Na het riviertje de Dommel de grote weg oversteken en zo stonden wij om 2 uur schuin tegenover het restaurant de Vrienden alwaar de tour een aanvang zou gaan nemen. Doel bereikt. Nu eerst naar de B&B aan de Hoogstraat, langs het PSV stadion de tweede stoplichten rechts bij de apotheek. Vlot gevonden en vriendelijk ontvangen door de gastvrouw. De scooter kon ik zo in de schuur schuiven. We hadden een kamer en een keukentje tot onze beschikking en hebben eerst lekker een kopje koffie gemaakt. Vervolgens een kleine wandeling en een bezoek aan de Jumbo waar we eten hebben gekocht. Zo konden we lekker eten in de keuken van de B&B en na nog een beetje TV gekeken te hebben was het 19:15 en werd de ND weer opgestart voor de rit terug naar het restaurant. Ruim op tijd kwamen we daar aan en hebben op een bankje bij het station gewacht op de andere deelnemers. Wij zagen de bekende scooters al staan. Even na 20:00 kwam Peter aangelopen, al snel gevolgd door de rest. De ontvangst was hartelijk en gezellig.

Het was mooi donker geworden en de tourtocht kon beginnen. De drukte in de binnenstad viel best wel tegen maar door steeds naast een van de mededeelnemers te gaan staan kan je een leuk praatje houden terwijl je staat te wachten en zo viel het mij best mee ondanks het feit dat ik nou niet bepaald bekend sta om mijn eindeloze geduld. De vele lichtbeelden in de stad maakten echter alles dubbel en dwars goed want het was werkelijk fantastisch om te zien. Ik heb wel foto's maar die zijn gelijk aan de geplaatste foto's in de verslagen hierboven dus die laat ik verder maar weg. Je keek werkelijk je ogen uit. Wij vonden het geweldig. Om ongeveer 23:30 namen we bij de Vrienden afscheid van de andere deelnemers en keerden terug naar de B&B. En zo waren wij van iedereen het eerst 'thuis'. :thumbsup:

De andere morgen kregen we om 08:30 een heerlijk ontbijt geserveerd en tegen half 10 begonnen we aan de rit terug naar Apeldoorn. Eerst was het tijd voor een kleine tour de historique. We gingen tanken bij de Shell aan de Aalsterweg en toen een woonwijk in om het pand te zoeken waar ik in 1983 drie maanden op kamers zat vanwege een stage bij Daf Trucks. De woning was snel gevonden en we reden daarna de route die ik in 1983 ook reed naar Daf, ik had toen ook al mijn brommer bij me, mijn Yamaha DT50 van 1982. Erg leuk om na bijna 40 jaar dezelfde rit weer te rijden met een brommer. Ook aan Nel nog even de plek laten zien waar ik in de winter onderuit schoof, dat was de tweede keer van twee dat ik met de brommer onderuit ging in de winter. De schade viel mee, de polyester kap om de koplamp heb ik later zelf gerepareerd en gespoten. Toen werd het tijd om via de Geldropseweg langs Daf, rechtsaf voor de hoofdingang langs, de Tongelresestraat in te rijden richting de kruising met de N270 en Nuenen. Geen Berenkuil voor ons deze keer.

De terugreis was in de omgekeerde volgorde van de heenreis met een pauze in Zeeland en in Oosterbeek. Om 14:30 stond de ND met 290 km meer op de klok weer in de schuur.
Afbeelding

Wij bedanken Peter en Angela voor de organisatie en de andere deelnemers voor het meerijden en de gezelligheid.
6 x
Groeten van Marc & Nel

Piaggio MP3 500 HPE (2021-)
Kymco New Dink (2015- 2021)
AGM VX50 (2014-2015)
Aprillia Habana (2000-2014)
Solex Oto (1983- )
Yamaha DT 50 (1982-1985)
Tomos 4 TL (1981-1982)

Langste rit solo op 1 dag: 473 km (09-08-2015)
Langste rit met Nel achterop op 1 dag: 346 km (24-07-2016)

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Verslagen van de S.T.N. Lichtjestour Eindhoven 25-09-2021

Bericht#10 » 28 sep 2021, 15:48

Jammer dat ik het heb moeten missen. Volgend jaar beter.
Bedankt voor de verslagen. Ik heb ze met plezier gelezen en bekeken, en ik zie er naar uit om een keer tour mee te rijden op mijn Mash.
2 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Social Media

   

Terug naar “Verslagen van Tourritten, Meetings & Evenementen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer