Ontmoeten na tour

Ons Archief van alle tours en meetings van alle jaren vind je hier! Snuffel eens rond!
Gebruikersavatar
KoKiem
Berichten: 235

Ontmoeten na tour

Bericht#1 » 25 okt 2021, 21:30

Je hebt zin in te touren en nog niet zo lang geleden een belofte aan een ander clublid gedaan. Wat doe je dan ? Je neemt contact op en spreekt af ! Dat diegene ook zin om te touren heeft komt mooi uit, je kan elkaar dan halverwege treffen. Zo gezegd, zo gedaan, en afgelopen zondag de afspraak gemaakt elkaar in Willemstad te ontmoeten.
De afstand van plm. 85 kilometer is niet zo heel ver en normaliter in twee uurtjes te rijden. Vandaag maak ik er echter een tour van die 110 kilometer telt. Het is nog fris op de 24e van oktober zo rond de klok van half negen. Gevoerd motorpak en handschoenen zijn in de ietwat flardige, mistige ochtendnevel met het laaghangende zonnetje dan geen overbodige accessoires. Alles aangekoppeld en gecontroleerd te hebben rijd ik de straat uit op weg naar de afgesproken locatie.
Met een zoemend motortje en een snelheid van 47-48 km/h op GPS gaat de rit via Middelburg, Arnemuiden en Wilhelminadorp naar Kattendijke, Wemeldinge, Yerseke, Krabbendijke en dan de Oesterdam op naar het eiland Tholen.
Door deze route te rijden rijd ik vele kilometers langs de mooie natuurgebieden die Zeeland rijk is. Het begint al na Arnemuiden met het gebied van de kleine- en grote Piet dat bij Wolphaartsdijk overgaat in de Middelplaten. Een aantal vogelaars trotseren de kou en kijken door hun kijkers of ze nog een bijzondere vogel zien. Maar die zit op de scooter, realiseer ik me. Mijmerend over de vraag "welke gek gaat er nu op een brommer touren", passeer ik het recreatiegebied van Wolphaartsdijk, de Deltaweg (richting Zeelandbrug) en Wilhelminadorp. Ik kan rechtsaf naar Kattendijke, maar besluit linksaf te gaan. Via het havenkanaal bereik ik de Oosterschelde neem het (brom)fietspad onderlangs de dijk. Links het natuurpark Oosterschelde en rechts de lage oude dijkjes die voor de ingebruikname van de stormvloedkering essentieel waren voor de veiligheid. Ik rijd langs de duikplaatsen waar het op dit moment zeer rustig is. Weinig duikers, alleen af en toe wat wegduikende watervogels. Enige tijd later bereik ik Wemeldinge. Het dorp is, op een enkele wandelaar die de hond uitlaat, uitgestorven. Dat was deze zomer wel anders.

Via de Postbrug steek ik het kanaal door Zuid-Beveland over en meteen daarna zie je links en rechts de natuurgebieden van het Yerseke Moer. Dit nat natuurgebied was vanaf de 15e eeuw de plek om zout te winnen uit veen. Hierdoor is een gebied ontstaan van zout kwelwater en hobbelige kleigronden welke in het najaar rood kleuren door het bloeiende zeekraal.
Mooi gebied rondom het dorp Yerseke waar ik nu inrijd. Het dorp maakt zich op om van huis naar het Godshuis te gaan en ik besluit om via de hooggelegen 'mossel- en oester boulevard' het dorp te verlaten. Ik ga langs de spoorlijn in oostelijke richting en kijken hoe ver ik dit kan. Het blijkt tot even voorbij Krabbendijke te kunnen en daar volg ik de N289 naar de Oesterdam. Eenmaal op deze dam rij je op de dijk en kijk je prachtig uit over de Oosterschelde (Zeelandbrug en Bruinisse) en het Bergse Diep met de Speelmansplaten. Ik zie op de hoofdweg een motorrijder rijden. Ik bedenk me dat hij aan de ene kant een dijk ziet en de andere kant bos. Dan is het uitzicht op de brommer toch vele malen mooier. Weer een reden om gewoon brommertochten te rijden.
Inmiddels ben ik op het eiland Tholen beland en neem even de tijd Tholen Stad met een bezoekje te vereren. Het is de eerste keer dat ik dit stadje bezoek. Ik zou me moeten schamen als Zeeuw. Overigens is Tholen zeker een bezoek waardig. Kom echter niet op zondag, dan is het doods. Na enige tijd stap ik weer op het tweewielig orakel en stuur de oude brug op die Tholen scheid van Noord-Brabant. Evenals het vlakke Tholen heeft West-Brabant ook een eigen charme. Het is meer bos en minder vergezicht en rij via Halsteren, Steenbergen naar Dinteloord. Het is inmiddels 11 uur geweest en nog maar een kwartier te gaan naar de afgesproken plek.
Het is een restaurant met heerlijk terras waar we afgesproken hebben en als ik de bocht omga zie ik het ros van mijn maat al staan. Ik parkeer mijn zilveren versie er achter en neem eraf wat ik wil behouden. Dan de boodschappen (beloftes) die ik gedaan heb en ontmoet mijn scootervriend op het terras. Na een :bighug: en een koffie is het tijd voor de lunch. We praten veel en uitgebreid over van alles en nog wat. Touren, de club, Corona, bier, vrouwen :bang!: en :slurp: . We hebben veel gemeen, ondanks kleine verschillen. We begrijpen elkaar en verstaan elkaar tussen het gesproken woord. We nemen nog een glas :drinks: , doen een plas en alles blijft wellicht gewoon zoals het was. Of toch niet ?
Gezelligheid kent geen tijd, maar om vier uur besluiten we er toch een eind aan te breien. Allebei moeten we nog een kleine twee uur terug brommen. Hoewel nog lang niet uitgesproken, hebben we vandaag voldoende verteld. We nemen afscheid en beloven dit nog eens een keer te doen.

Thanks friend.
9 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink en Honda NSC 50R.
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

www.brommerreizen.nl

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Ontmoeten na tour

Bericht#2 » 30 okt 2021, 08:50

Mooi verslag van je tour Ko.
We rijden lezend mee in je geliefde Zeeuwse landschap.
Vooral ook door de geplande meeting met je op een “Grand D” rijdende tourmaat.
Met dank en groet,
Jan.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sjaak
Berichten: 539

Re: Ontmoeten na tour

Bericht#3 » 31 okt 2021, 11:55

Mooi verslag, wil Zeeland ook nog gaan bekijken op de scooter.
0 x

Gebruikersavatar
KoKiem
Berichten: 235

Re: Ontmoeten na tour

Bericht#4 » 31 okt 2021, 13:33

Zou ik zeker aanbevelen Sjaak.
0 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink en Honda NSC 50R.
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

www.brommerreizen.nl

Social Media

   

Terug naar “Verslagen van Tourritten, Meetings & Evenementen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer