Rondje West-midden Zeeland

Ons Archief van alle tours en meetings van alle jaren vind je hier! Snuffel eens rond!
Gebruikersavatar
KoKiem
Berichten: 235

Rondje West-midden Zeeland

Bericht#1 » 02 mar 2022, 19:47

Het is de laatste dag van februari en de weergoden zijn mij goed gezind. Na een koude nacht (0°) komt een fel oranje gloeiende bal vanachter de horizon en klimt langzaam de blauwe hemel in. Het belooft veel goeds voor vandaag. Straks de scooter pakken, motorkleding aantrekken en eindelijk weer op pad. Na deze Covid-winter ben ik toe aan toeren.

Momenteel staat de kymco GranDink in de schuur voor een grote onderhoudsbeurt waarbij oa. de benzinetank vernieuwd moet worden. Nu heb ik gelukkig onlangs een andere scooter erbij gekocht, dus deze zal vandaag dienst doen. Welke route ik neem, weet ik nog niet precies. Ik wil de route van vandaag opnemen (tracking) zodat andere brommer toerliefhebbers deze via navigatie kunnen narijden. Om dit te bewerkstelligen rij ik naar een gemakkelijk te bereiken startpunt met volop parkeermogelijkheden. Ik kies daarvoor de McDonalds in Middelburg. Zowel hier als op de naastgelegen Mortiereboulevard is voldoende parkeermogelijkheid. Aangekomen bij de Mac begin ik met de route-opname die uiteindelijk het hieronder gevisualiseerde resultaat gaat opleveren.

Afbeelding

Het ligt in mijn bedoeling om vaker routes op te nemen voor algemeen gebruik door derden. Op het internet zijn er wel diverse routes voor motoren, auto's en fietsers, maar specifiek voor bromfietsers nauwelijks of in het geheel niet. Als vanouds ben ik de route met de klok mee (rechtsom) gaan rijden, maar als tip wil ik meegeven om dit tegen de klok in te doen.

De route gaat vanaf het startpunt in de richting van de Westerscheldezeedijk naar het station van Vlissingen (zou ook als startpunt kunnen dienen). Vervolgens over het sluizencomplex (stapvoets rijden of lopen) en de buitendijkse weg naar het centrum van Vlissingen. Via het oude droogdok, de villawijk en bungalowgebied verlaat ik Vlissingen en ga onderlangs de duinen in de richting van Zoutelande.

Afbeelding

In Zoutelande wordt het centrum vermeden omdat dit 's zomers enorm druk kan zijn en op bepaalde dagen er markt gehouden wordt waardoor het centrum voor alle verkeer afgesloten is. Overigens als u het centrum wilt bezoeken, er zijn aan de hoofdstraat vele horeca gelegenheden.
Ik vermijd het centrum en rij door het woongedeelte van het dorp naar de binnenwegen, die op het eiland Walcheren veelal door heester begroeiing zijn omzoomd. Uiteindelijk bereik ik de hoofdweg naar Westkapelle, een dorp dat gedomineerd wordt door de vuurtoren.

Afbeelding

Vanaf Westkapelle, dat overigens geen oude gebouwen heeft, ga ik de dijk over en kom op het punt waar de Westerschelde in de Noordzee uitmondt. Vervolgens rij ik buitendijks verder in de richting van Domburg en ook hier wordt het centrum vermeden.
Tussen Domburg en Oostkapelle gaat de route de polder in om in Grijpskerke een rondje rond de kerk te maken en weer de polder in te duiken.
Hier doorkruis ik een nat-natuurgebied dat rust biedt aan vele watervogels op doortrek en een populaire spotplaats voor ornithologen is. De weg veranderd in een fietsstraat waar het behoorlijk druk kan zijn. Langzaam rijden is geboden; overigens is de fietsstraat niet verboden voor bromfietsers.
De van grote afstand zichtbare 'lange Jan' toren van Middelburg komt steeds dichterbij. Bij de eerste stoplichten is rechts een benzinepomp. Als u de route rijd, zorg dan voor voldoende brandstof. Wilt u de route blijven volgen, dan is dit de laatste pomp voor 40 à 50 km.
Via de singels (hier vesten genaamd) ga ik het centrum binnen. Middelburg is zeker een bezoek meer dan waard en op de Markt (voor het oude stadhuis) zijn diverse leuke terrassen. Ik adviseer hier toch iets verder de route te volgen en één van de zaken onder de 'lange Jan' eens te proberen.
Mocht u meteen verder willen, dan voert de route via het oude gedeelte van Middelburg en over de singel naar het buitengebied.

Afbeelding

Via de bekendste kaasboerderij van Walcheren "Schellach" genaamd, gaat de route in de richting van Gapinge. Daarbij doorkruis ik het kleine ringdorp en ga het buitengebied in. De route komt uit op de Polredijk die een mooi overzicht op het Veerse meer biedt. Uiteindelijk kom ik in Veere waar het altijd wel druk is in de toeristenseizoenen. Na een rondje door Veere gaat de route over het tweede sluizencomplex, waarbij dezelfde regels in acht moeten worden gehouden als op het sluizencomplex in Vlissingen.
Ik rij nu langs de kanaaldijk het poldergebied van Arnemuiden in. Daarbij neem ik ook nog een stukje oude dijk (deels onverhard) waar rechts van de dijk een klein stukje natuurgebied ligt dat al ruim honderd jaar niet veranderd is. Dit was vroeger de dijk waarop bewoners van Arnemuiden de zee aftuurden naar terugkomende vissersschepen. Nu is er geen zee meer te zien; alleen vlak landbouwgebied.
Via het natuur- en recreatiegebied 'de Piet' en het vliegveld Midden-Zeeland gaat de route over van het eiland Walcheren in Zuid-Beveland. Door dit landbouwgebied waar voornamelijk aardappelen en uien geteeld worden, gaat de route richting de Oosterschelde. Links ziet men dan de Zeelandbrug liggen zodra de weg buitendijks gaat. Een hele tijd blijft de route buitendijks tot er weer een sluizencomplex(je) overgestoken moet worden. Ook hier gelden weer dezelfde regels als bij de andere twee.

Goes is de laatste 50 jaar enorm uitgebreid. Vanwege de centrale ligging in de provincie is er veel bedrijvigheid gekomen, met name aan de zuidzijde van de stad. Het noordelijke gedeelte is voor woningbouw uitgebreid en via het luxe resort-achtige Goese meren rij ik dan langzaam via de stadshaven de stad binnen.

Afbeelding

Goes is, evenals Middelburg, een stad dat gedomineerd wordt door in oude stijl gerestaureerde gebouwen. Zeker de moeite waard om in rond te struinen of een terrasje te nemen op de Grote Markt. Deze route gaat de stad wel iets door, maar i.v.m. afsluitingen voor diverse verkeer, besluit ik om bij de singels uit te komen. Via de de oude rijksweg (N289) verlaat ik Goes. Hier kunt u nog wel even tanken, mocht dit nodig zijn.
Via landbouwgebied waar ook wat fruitteeltbedrijven zijn, rij ik naar Wemeldinge. Net voordat ik Wemeldinge binnenrijd, sla ik af om langs het kanaal en een kilometer verder over de brug naar de oostzijde te komen. Via het natuurgebied Yersekemoer ga ik naar Yerseke, het dorp van de mosselen en oesterkweek. In bassins worden hier de in de Oosterschelde opgekweekte zeevruchten verder verwatert en verwerkt.

Afbeelding

Binnendoor ga ik via Yerseke en Kruiningen naar het nieuwe sluizencomplex van het kanaal door Zuid-Beveland. Hier steek ik het kanaal over (de bekende regels gelden ook hier) en kom in Hansweert.
Deels binnendijks, maar ook buitendijks gaat de route door het zuidelijk gebied van Zuid-Beveland, de "zak" genaamd. Bij Hoedekenskerke kom ik langs het oude treinstation dat in gebruik is als eindstation van de Stoomtrein Goes-Borsele. Met geluk staat hier in de zomermaanden een oude stoomtrein met enkele rijtuigen te dampen en te puffen. Zowel op de dijk als beneden bij het station kan er heerlijk vertoefd worden.

Het laatste gedeelte van de tocht gaat over kronkelige oude bloemendijken en fruitteelt percelen (het wordt hier de Zeeuwse Betuwe genoemd) naar het laatste stuk zeedijk van deze route. Uiteindelijk gaat de route in het zicht van de kerncentrale nog even door het dorp Borssele en langs het havengebied. Dan via Nieuwdorp en Nieuw- & Sint Joosland weer terug naar McDonalds. Het begin- en eindpunt van de route.

Dit is een prachtige dagtocht van 194 km die op het gemak gereden, met enkele pauzes voor eten en versnaperingen, ongeveer zeven uren in beslag neemt.
Hierbij een link naar de route. https://mt.513gs.com/?d=b80d14&l=nl&u=1
Wilt je het GPX bestand, dan kun je dat hieronder downloaden.
Laat maar horen hoe je het vond.

Wil je meer foto's zien, klik dan op de volgende link. https://brommertours.blogspot.com/2022/03/brommerroute-west-midden-zeeland.html
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door KoKiem op 03 mar 2022, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
3 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink en Honda NSC 50R.
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

www.brommerreizen.nl

Gebruikersavatar
Victor-San
Berichten: 676

Re: Rondje West-midden Zeeland

Bericht#2 » 02 mar 2022, 20:17

:thumbsup: Wooooowww Ko, prachtig!!! :worshippy: :sct1:
0 x

Social Media

   

Terug naar “Verslagen van Tourritten, Meetings & Evenementen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer