Rond de Westerschelde

Ons Archief van alle tours en meetings van alle jaren vind je hier! Snuffel eens rond!
Gebruikersavatar
KoKiem
Berichten: 235

Rond de Westerschelde

Bericht#1 » 19 mar 2022, 21:38

Wat eens als een gedachtespinsel begon, wordt vandaag werkelijkheid. Een toer maken rond de Westerschelde. Hiervoor begin ik bij de Westerscheldeferry. Dit zal ook het eindpunt zijn.
In de voorbereidingen voor de routeplanningen van dit jaar heb ik reeds een deel van de LF 13a (lange fietsroute) gevolgd. Nu ben ik deze fietsroute vanaf het begin gevolgd.
Het was omstreeks 09.30 uur dat de reis begon en de weergoden speelden op deze donderdag de 17e maart een fantastische rol. Het was fris met een aangenaam zonnetje en geheel in motorkledij gestoken, prima te doen op de Honda.
Aan het begin is het bekend terrein, maar vandaag met het zonnetje en de kale natuur, lijkt het wel of ik beter rond me heen kijk. Dicht bij huis ervaar ik zaken dikwijls als normaal, terwijl het best aantrekkelijk en mooi is. Neem nu de volgende foto.

Afbeelding

Is het geen aanzichtkaart ? Nog geen twintig kilometer van huis. Soms moet je de zegeningen tellen en dit is vandaag al de zoveelste. Een enkele wandelaar, fietser of tractor deelt vandaag op een gemoedelijke wijze de weg met me. Even voorbij 's-Gravenpolder word ik de op deltahoogte gebrachte dijk opgestuurd en kan een eerste blik geworpen worden op de Westerschelde.

Afbeelding

Als mensen mij vragen stellen over de aantrekkelijkheid van Zeeland, zal ik zeker strand en zee opnemen in mijn verhaal. Opmerkelijk is eigenlijk dat een groot gedeelte van Zeeland geen strand kent. Daar waar ik nu rij ook niet of nauwelijks. Wel prachtige buitendijkse schorrengebieden en nu het laag water is zie ik ook de grote zandplaten voor de kust waar een kolonie zeehonden liggen te rusten. In de verte aan de horizon is het havengebied van Antwerpen al zichtbaar. De twee kenmerkende koeltorens van de kerncentrale van Doel stoten wolken damp uit. Een schip vaart naar het "nauw van Bath" en wellicht daarna door naar de Antwerpse haven.

Afbeelding

De schorrengebieden worden steeds groter en steken dieper de rivier in. Schepen varen dichter bij elkaar als ze elkaar passeren. Het nauw van Bath is een kromming in de Westerschelde waarbij de vaargeul zeer smal is. Vele schepen zijn in het verleden al vastgelopen op de zandplaten of de kust en zorgden voor een attractie voor de locals. Even voorbij Bath zie je de grote schepen de Schelde opvaren. Om 13.00 uur bereikte ik Antwerpen-Centrum en heb op de Melkmarkt bij een, voor mij bekend kroegje, genoten van een tas koffie. Daarna even de Grote Markt over en een lekker Belgisch frietje met eigengemaakte tartaarsaus gegeten. Hoewel geen culinaire hoogstand, wel van uitmuntende kwaliteit. Laat dat maar aan de Belgen over.
De Schelde kan je bij Antwerpen eigenlijk op twee plaatsen fatsoenlijk met een brommer oversteken. Ik rij naar Hoboken en neem het pontje naar Kruibeke. Dit aan de linkeroever van de Schelde gelegen poldergebied is een overloopgebied (soort uiterwaarden) bij hoge waterstanden in de rivier. Het is een prachtig gebied dat zo dichtbij een groot stadscentrum ligt. Zeker eens een bezoek waard, maar op een ander keer. Mijn reis gaat verder over de Scheldeduinen (ietwat heuvelachtig gebied) richting Sint Niklaas. Ik besluit om noordelijk van de stad te gaan en dan richting Hulst. Ik wil tenslotte een rondje Westerschelde maken en daarvoor wil ik weer bij Perkpolder deze rivier zien. Het is al ruim over drie uur als ik mijn scooter op de markt van Hulst parkeer en een zonovergoten terras opzoek voor een welverdiend (vind ik zelf) biertje.

Afbeelding

Perkpolder stelt niets voor en is slechts een gehucht dat het meest bekend is geworden door de veerdienst Kruiningen-Perkpolder. Dit was tot de opening van de Westerscheldetunnel één van de twee veerdiensten op de Westerschelde. Bij Perkpolder neem ik de buitendijkse weg en na enkele kilometers kom ik bij de radartoren van Ossenisse. Het unieke van deze radartoren is dat je deze buitenom kan beklimmen. Ik parkeer de scooter onderaan de toren en begin de 160 treden lange klim naar boven. Eenmaal boven gekomen kijk je wijds uit over Zeeuws-Vlaanderen, Zuid-Beveland en België. In de verte zie de smalle landstrook van Zuid-Beveland en zoals vandaag, als het zicht helder is, zie je ook de Oosterschelde.

Afbeelding

Ik blijf nog even turen naar alles wat ik zie voordat ik de 160 treden tellende afdaling inzet. Dit gaat gemakkelijker dan de heenweg en start de Honda voor het stuk naar Terneuzen. Dit gedeelte rij ik afgewisseld buiten- en binnendijks zodat ik steeds weer verrast wordt als ik de dijk over ben. Schorren en slikken afgewisseld met landbouwgebieden en uitgestrektheden. De zon gaat lager staan en zorgt voor lange schaduwen.

Afbeelding

In Terneuzen rij ik naar de McDonalds om even snel een hapje fastfood te scoren. Binnen no-time is mijn maaltijd gereed en ben ik aan het eten van een hamburger. Nu is dit restaurantketen niet mijn favoriet en bij de eerste hap realiseer ik me weer waarom dat zo is. De maag is in een split second gevuld en heb het weer gehad te zitten in een atmosfeer van extreem onnodig lawaai. Ik stap de scooter op, zet een rustgevend muziekje op m'n headset en start de motor voor het laatste stukje. Rechtstreeks via Hoofdplaat en Nummer Één naar Breskens.
Zodra de boot aangemeerd is tel ik meer man personeel dan reizigers. Ik rij aan boord en bevestig mijn scooter d.m.v. de aanwezige touwen aan het daarvoor bestemde hekwerk. De motoren gaan iets meer toeren maken om voldoende elektriciteit op te wekken voor de motoren die onder water voor de voortstuwing zorgen. Even achteruit, draaien en dan met een snelheid van ca. 20 km/h naar het vertrouwde Vlissingen.

Afbeelding

Een fijne rit verreden die ca. 240 km lang was. In totaal ben ik 10 uur en een kwartier onderweg geweest. Regelmatig gepauzeerd om foto's te nemen, een drankje te drinken of te eten. Veel gezien en weer meer scooter-ervaring rijker. Ik kan niet wachten op een volgende toer. Komt zeker een vervolg.

Wil je het volledige verslag van deze tocht lezen en meer mooie foto's van onderweg bekijken ? Surf dan naar mijn blog over deze route door op de volgende link te klikken: https://brommertours.blogspot.com/2022/ ... helde.html

Wil je de GPX van de route downloaden klik dan op de bijlage.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
6 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink en Honda NSC 50R.
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

www.brommerreizen.nl

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Rond de Westerschelde

Bericht#2 » 21 mar 2022, 08:45

Dat ziet eruit als een hele mooie tour!

Nog aanvullend, hoe bevalt de Honda? Ik ben vooral benieuwd naar de wegligging. Ik denk namelijk dat er bij de NSC50R een diagonale framebuis loopt van het balhoofd naar het subframe, waardoor het frame stijver is dan dat van de NSC50 Vision.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Victor-San
Berichten: 676

Re: Rond de Westerschelde

Bericht#3 » 22 mar 2022, 19:00

Woow Ko, het was echt een mooie trip!!!
0 x

Gebruikersavatar
KoKiem
Berichten: 235

Re: Rond de Westerschelde

Bericht#4 » 22 mar 2022, 19:27

Heinz schreef:Nog aanvullend, hoe bevalt de Honda? Ik ben vooral benieuwd naar de wegligging. Ik denk namelijk dat er bij de NSC50R een diagonale framebuis loopt van het balhoofd naar het subframe, waardoor het frame stijver is dan dat van de NSC50 Vision.


Voor een dagtrip is het een prima scooter. Goede wegligging door de 14" banden. Ik heb de Honda nog niet open gehad, dus kan niets zinnigs vertellen over het frame. Wel heb ik een middenconsole met vrij diep kastje, waardoor ik van mening ben dat er geen diagonale framebuis loopt; maar zoals ik zei: "nog niet open gehad".
Wel bemerk ik dat ik eerder zadelpijn heb dan bij mijn GranDink en op de Honda gedwongen wordt in één positie te zitten. Door de middenconsole moeten de voeten noodgedwongen op de voetplateaus gezet worden. Regelmatig even afstappen (voor een foto of versnapering) is de oplossing om een prettige toerdag met de Honda te hebben.

Groetjes.
0 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink en Honda NSC 50R.
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

www.brommerreizen.nl

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Rond de Westerschelde

Bericht#5 » 29 mar 2022, 11:18

Dan zal hij inderdaad geen extra framebuis hebben. Persoonlijk vind ik de wegligging van de NCS50 Vision van mijn pa niet goed, dus ik probeer oorzaken te vinden hoe dat komt.

Zo'n Honda is sowieso een krappere scooter dan een Grand Dink natuurlijk. Maar qua blok wel weer heel stil en zuinig. Jammer dat Kymco geen ruime tourscooter meer maakt met een goed 4-takt blok.
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
KoKiem
Berichten: 235

Re: Rond de Westerschelde

Bericht#6 » 30 mar 2022, 19:53

Ik heb geen problemen met de wegligging van de Honda. Het rijdt anders dan de Kymco, maar zeker niet slecht. Waarschijnlijk heb je het frame en de wielenlijn al wel gecontroleerd. Toen ik achter je vader reed op de wintertoer, heb ik gedacht dat het achterwiel niet haaks op het wegdek stond; maar daar kan ik me in vergissen doordat multifocale glazen soms een ongemerkt kromming hebben. Wellicht eens achter hem rijden om te zien of ik ongelijk heb ?

Inderdaad maakt Kymco geen toerscooters meer, maar onlangs zag ik een Aprillia SRX50 in de showroom staan, en ik denk dat dit een knappe equivalent is.
0 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink en Honda NSC 50R.
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

www.brommerreizen.nl

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Rond de Westerschelde

Bericht#7 » 04 apr 2022, 08:31

Nou, ik heb dat nog niet specifiek gecontroleerd maar het zou me niet verbazen als in die regionen het issue zit. Tijdens het rijden lijkt er speling op het achterwiel te zitten. Ik ga het t.z.t. controleren.

De Aprilia SRX50 vind ik een hele mooie scooter. Ik las echter wel wat issues met slechte prestaties (iets waar veel E5-scooters last van hebben).
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Social Media

   

Terug naar “Verslagen van Tourritten, Meetings & Evenementen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer