Van die luie zondagen...

Ons Archief van alle tours en meetings van alle jaren vind je hier! Snuffel eens rond!
Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Van die luie zondagen...

Bericht#1 » 01 jul 2022, 19:38

Van die luie zondagen dat je eigenlijk andere dingen te doen hebt... maar geen zin.... en je dus dan maar een ommetje van 185 KM gaat maken....

Vol goede moed vertrokken wij, omdat we toch niets anders te doen hadden maar wel absoluut behoefte aan ontspanning na wederom een intensieve week, zowel zakelijk als privé, in den vroeghen ochtend richting Den Ooscht, niet wetende waar de wind ons henen brengen zou (nou, eigenlijk wel... maar goed... het gaat om het idee).

Na een korte maar hartelijke begroeting op de grens van Leiden en Zoeterwoude reden we als eerste binnendoor naar Benthuizen om daar de dorstige rossen van laving te voorzien. Aldaar bleek dat je ook maar echt alleen aan de pomp met de pinautomaat kon tanken, en dus niet een pompnummer in kon geven, dus dat was even schuiven met de scoots maar dat kwam goed.

Aangezien we allebei zoiets hadden van: "we kennen de omgeving wel, we zijn hier vaker geweest", besloten we om ons voornamelijk te richten op het genieten van zowel het rijden als het landschap en dus niet om de haverklap te stoppen voor foto's en zo. Dus snelden we voort via Alphen, de brug bij Bodegraven, dan door het oude dorp heen en bij Nieuwerbrug naar de andere kant van de Rijn (prachtig rijden trouwens) om vervolgens bij station Woerden een korte pitstop te houden.

Toen ik nog rookte, was dit ook een bekend traject voor mij. En als je rookt, heb je meestal op bekende trajecten bepaalde plekken waar je altijd stopt(e) voor die oh-zo-nodige paf. Ook nu nog, bijna vier jaar nadat ik gestopt ben, voel ik dat nog steeds. De verleiding is groot. Maar ik geef niet toe...

Allebei zijn we wel toe aan een bak koffie maar ik stel voor dat te doen zo'n 12 kilometer verderop, in Montfoort. Dat was de lokatie van de Jaarmeeting 2020 die een groot succes was en waar we nieuwe vrienden hebben gemaakt :-) Echter, zo blijkt, die lokatie heeft z'n openingstijden aangepast, zonder twijfel vanwege personeelstekort waar zovele ondernemers, vooral in de horeca, mee te kampen hebben vandaag de dag. Het is nu 11 uur en ze gaan pas open om 11:30 uur. We gaan dus echt niet een half uur voor de deur staan wachten. Maar gelukkig kent Montfoort (heel mooi stadje trouwens, aan de Hollandse IJssel) meer plekken waar het Zwarte Goud wordt geserveerd en 2 minuten later rijden we dan ook het dorpsplein op waar twee terrassen naar ons lonken. De meest comfortabele plek heeft een soort van bank met kussens dus we begeven ons, oude mannen die we zijn :-) in die richting. Bij de deur van de linker uitbater staat een jongedame en ik zwaai haar vriendelijk toe, en zij ons terug. Echter, ze loopt weer naar binnen dus ik dartel die kant op en vraag haar of het zelfbediening is. "Nee,", zegt ze, "maar dat is niet mijn terras, dat is van de buren". "Oh,", zeg ik, "sorry maar die zijn dicht volgens mij want hun deur is niet eens open". "Nee hoor, daar kun je terecht". Nee zeggen wij, we wilden alleen comfo zitten. Dus wijst ze op een vergelijkbare bank aan deze zijde van de twee terrassen en daar nemen we dan dus maar plaats. De koffie, en in mijn geval cheesecake, komen snel en daarvan genieten we op deze zonnige ochtend.

Afbeelding

Suikerziekte.

Montfoort is echt een leuk stadje en het heeft zelfs een "kasteel" in het centrum. Ziet er zowel leuk als indrukwekkend uit maar loop je eenmaal over de middeleeuws-uitziende toegangsbrug over het water en door de kasteelpoort heen, dan blijkt het effectief alleen een gevel te zijn met daarachter een open pleintje met ook een brasserie / trouwlokatie daaraan... ergens een beetje teleurstellend, gezien de imposante voorkant. Maar misschien toch de moeite waard om een keer gezien te hebben.

Lang blijven we niet, ondanks de zeer gezellige en vriendelijke jonge gastvrouwe en al snel stappen we weer in de stijgbeugels. Voorwaarts! Naar Nieuwegein...

Onderweg komen we nog een echte ouderwetse jaren-50-stijl Chevrolet-garage tegen waar ik dan toch echt nog even moet stoppen om deze prachtige wonderen der techniek vast te leggen voor het nageslacht :

Afbeelding

Blikvangers

Maar de pret is zowat meteen voorbij en verwordt tot een zwaar irriterende aaneensluiting van organisatorische onkundigheid en verzaken. De landweg rechtsaf die wij moeten hebben, om dan in het zuiden van Nieuwegein te komen, is afgesloten. Iets met een triathlon of zo, weet ik veel. Echt verboden toegang. OK, goed... en nu? Dan hebben ze een deel van de N-weg afgesloten (!!!) zodat het normale fietsverkeer, dat dus geen deel uitmaakt van de triathlon (of zo) daar overheen hun weg kan vervolgen. Bij de volgende afslag moeten we dan rechtsaf, zo wordt verteld. De instructies volgende rijden we dus gedwee over de N-weg naar de volgende afslag bij stoplichten... en raad eens. Ook die weg is dicht. Triathlon of zo. Dus ik raadpleeg de GPS (normaal gesproken niet nodig maar nu wel) en die weet het ook even niet. De miep-in-het-geel kan ook geen uitkomst bieden: zij staat daar alleen om te vertellen dat je van die weg geen gebruik kan maken en verder, tja, waarom gaan we dan niet over de snelweg naar Nieuwegein? Ghhhrnnnllll.....

Met stijgende bloeddruk vertel ik haar dat wij dat niet mogen dus adviseert zij om onder de snelweg de eerste grote afslag naar rechts te nemen en vanaf daar kunnen we dan weer verder. Ik haal diep adem. En we gaan doooorrrr.... bij groen licht. Enige tijd later, inderdaad, is er een bredere weg naar rechts. Dus die slaan we in an rijden die uit richting een grotere kruising. En wat denk je?

Het is een geluk voor iedereen dat ik mijn pillen al genomen heb maar toch kan ik deze incompetentie en volstrekt afwijzen van iedere verantwoordelijkheid in deze maar moeilijk accepteren. Ik uit mijn ongenoegen dan ook tegen de dame van middelbare leeftijd die nonchalant mijn bezwaren wegwuift en zegt dat we er sowieso niet door mogen en maar verder moeten rijden richting centrum Utrecht en daar maar een manier moeten vinden om in Nieuwegein te komen. Centrum Utrecht! En dat wil je juist vermijden, daarom hebben we deze route gekozen! Aaaargh. Het is niet dat we veel keus hebben dus ik start mijn motor om om te draaien waarbij "het mens" meteen tegen mij begint te schreeuwen van ongenoegen: "Meneer!!! Meneer!!!". Ik maak mijn halve draai af en achterom kijkend vraag ik haar: "U zegt???" waarna zij mij nors bedankt en verder negeert.

@Micha raadpleegt zijn Google Maps die zegt dat we wellicht na een rotonde of twee en een paar creatieve wegen rechtsaf mogelijk toch op de doorgaande weg naar Nieuwegein terecht kunnen komen. Maar dan ga je wel via Kanaleneiland... Kanaleneiland. Daar wil je niet dood gevonden worden maar er bestaat een reële kans dat dat wel gaat gebeuren. Wellicht geen goed idee voor twee blanke mannen met dure scoots. Maar hebben we een keus?

Dus na een rotonde of twee, veel postduivengevoel (want de GPS wist het nu ook niet meer) zien we opeens aan de borden dat we inderdaad weer de goede kant opgaan richting het zuiden en Nieuwegein. Nog één grote kruising over en dan zitten we veilig op de doorgaande weg, nu pak 'm beet ongeveer een 15 kilometer(!!!) van Montfoort vandaan. Maar raad eens...
6 x

Gebruikersavatar
Meneer Sloef
Berichten: 133

Re: Van die luie zondagen...

Bericht#2 » 28 mei 2023, 22:30

Mooie foto Amendoim.... Voelt idd een ander sfeertje als je naar deze strakke Amerikanen kijkt. Bij die linkse moet ik aan die ouwe serie van The Walton,s denken vroeger op tv. ( shit ik word echt oud..) En die pompen maken het sfeertje mooi af. Topper!
0 x

Social Media

   

Terug naar “Verslagen van Tourritten, Meetings & Evenementen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer