Skûtje Hoalen

Ons Archief van alle tours en meetings van alle jaren vind je hier! Snuffel eens rond!
Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Skûtje Hoalen

Bericht#11 » 21 sep 2022, 16:27

Erratum: in tegenstelling tot wat ik eerder schreef, is deze Grand Dink, en dus ook het frame, niet uit 2010 maar uit 2006, zoals terecht opgemerkt door @Brute-Force. Sowieso was ze van de eerste eigenaar die haar al blijkbaar sinds 2006 had volgens OVI Kentekenregistratie (de dealer was nummer 2 en ik ben nu nummer 3, de terminaal laatste). Waarschijnlijk heb ik deze per abuis verward met een andere waar ik ook nog mee bezig was. Waarvan akte.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

We zitten helemaal aan het einde van een industrieterrein alhier in Egmond en de weg is in principe doodlopend, met uitzondering dan van een doorgaand fietspad. Het weer is ook veel beter dan verwacht: alle voorspelde regen, en dat was heel wat, is vanochtend al gevallen en ondanks een aantal overtrekkende wolkjes is het knisperend zonnig, helemaal niet slecht voor de tijd van het jaar.

Afbeelding

Richard heeft niet al teveel tijd, voor hem is het tenslotte ook weekend, en we duwen de scoot dus naar buiten de poort naar de andere kant van de weg, half op de stoep bij een soort van parkeerplaatsje. Ook blootgesteld aan de brute waarheid van het rauwe daglicht stelt ze nog steeds niet teleur, zoals helaas bij sommige machines en mensen vaak wel het geval is. Als jij een slager was en dit een bot, zou je zeggen: daar zit nog heel wat vlees aan.

Tijd om het administratief en technisch dan maar in orde te gaan maken en den handen uit den mouwen te steken. De vechtgenote gaat samen met de kleine en de papieren en mijn rijbewijs naar het dichtstbijzijnde overschrijfpunt wat de Primera in Heiloo blijkt te zijn. Dus we halen de tassen met uiteraard zelf meegenomen gereedschap, handdoeken, kleine doekjes, WD40 en andere benodigdheden uit de auto en we gaan aan de slag.

Afbeelding

Na een week hard werken staat bij @Micha het schuim op de bek van frustratie en kan hij dit, zoals iedereen zich kan voorstellen, goed gebruiken. "Unstoppable Force of Nature" als hij is, is hij dan ook niet meer te remmen en gaat er eens uitgebreid voor zitten. Ikzelf later ook en we zijn net twee sumo-worstelaars, inclusief bijbehorende geluiden. We staan dus ook eigenlijk liever niet weer op. Maar goed...

Afbeelding

De gespoten kappen zijn er natuurlijk al vanaf, en dat is een enorm voordeel qua tijd. Het is nu ongeveer kwart over 2 en samen beginnen we met strippen. Hij heeft heel veel technische kennis, veel meer dan ik, maar ik ken een Grand Dink van binnen en van buiten hoe die in elkaar zit dus met die twee Super Powers gecombineerd gaat het voorspoedig.

Allereerst halen we de olietank los en die zit nog half vol. Daar had ik op gerekend. Dus die laten we via het afgekoppelde slangetje leeglopen in een oude oliefles die ik zelf juist voor dit doel had meegebracht. Die olie kan ik tenslotte weer gewoon in een andere Grand Dink gebruiken en opmaken. Ja ik ben niet zo dom als mijn vrouw zegt dat ik eruit zie. Beslagen ten ijs, ondanks dat het zomer is. Daarna beginnen we met het zwarte kappenwerk en zodra dat allemaal is verwijderd, ondanks wat vastgeroeste normale schroefjes, pakken we meteen de benzinetank aan.

Afbeelding

Waar de sensor, of benzine-haan, de tank in gaat is ook een zwak punt van de GD. Waarom ze dit ooit zo gemaakt hebben, effectief een deuk waar dan die sensor in zit zodat daar altijd water in blijft staan en dus gaat roesten, is mij een raadsel. Het enige wat je kan doen om rotten te voorkomen is zorgen dat alles goed in de verf zit, of tectyl, en daarna een hele laag vet er over- en omheen. Maar uiteindelijk: roesten doet ze toch. Deze tank valt wel mee. Het ziet er erger uit dan het is want er zit vettigheid op en veel ervan is gewoon vuil, dat naast water natuurlijk in die holte ook altijd blijft zitten en plakken.

Een aantal maanden geleden heb ik een benzinetank aan @KoKiem gedoneerd omdat die van hem bij inspectie doorgeroest bleek te zijn en niet meer te fixen of te lassen. Makkelijk als je er dan toevallig nog een op voorraad hebt, nietwaar? En ik heb er dus dan nu weer eentje extra terug op de plank. Zeeland... zoute lucht... zou zomaar nog eens kunnen gebeuren tenslotte. Of bij iemand in Dordrecht... wie weet.

Afbeelding

Aan de luchtslang naar voren is te zien dat er nooit veel mee geknoeid is want die is nog origineel en compleet, iets wat bij bijna alle Grand Dinks niet zo is want dat rijdt heel slecht. Dan slaat de lucht namelijk in die slang bij flinke tegenwind of storm en dan gaat je "waakvlammetje" de hele tijd bijna uit, zo voelt het, gaat de Dink stotteren en inhouden en wordt je snelheid meteen met de helft gereduceerd. Dat belooft dus wel veel goeds inzake hoe ze vroeger onderhouden is en dus de algemene staat en kwaliteit van de onderdelen. Ook de roest is slechts oppervlakkig en dus geen probleem.

Afbeelding

Van boven gezien ziet het er allemaal echt heel netjes uit. Helaas ben ik mijn borstels vergeten maar het meeste is gewoon vuil, stof, bagger en een beetje oppervlakteroest. Zowel het blok zelf als de kabels en leidingen lijken helemaal in orde te zijn. Zo te zien zoals verwacht lijkt er heel weinig aan te zijn ge[luchthaven van Zürich]t.

Wel zijn sommige bouten en boutjes afgebroken kunnen we zien, ook van bepaalde kleinere onderdelen. Juist die, maar dat moet je weten welke, moet je goed onderhouden en in het vet zetten want anders gaat het geheid specifiek op deze punten altijd mis. En ja, die breken dan altijd af op die plekken, en nee, dat gaat nooit meer goed. En dat is dan uiteraard net weer bij onderdelen die moeilijk te vinden of heel duur zijn. Door schade en schande en ervaring en zo... Die zullen dus moeten worden uitgeboord een keer. Maar dat heeft absoluut geen haast. In ieder geval is alles verder "solide", en niet door- of weggerot.

Afbeelding

En terwijl Richard de verkoper ons gezelschap houdt, hij moet tenslotte toch wachten tot het papierwerk in orde is, en wij hem vertellen over de club en onze avonturen, groeien langzaam maar zeker de stapels onderdelen aan beide kanten...
8 x

Gebruikersavatar
Liberty
Berichten: 138

Re: Skûtje Hoalen

Bericht#12 » 02 okt 2022, 10:45

Op antwoord van je artikel 'Skûtje hoalen' wil ik je mededelen dat 13 november a.s er een toertocht in dit gewest wordt georganiseerd . Sterker nog: je meldde je als eerste aan :lmao: De beoogde bunkers die je bedoeld, laten we dan niet links liggen
0 x

    Social Media

       

    Terug naar “Verslagen van Tourritten, Meetings & Evenementen”

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

    Aanmelden  •  Registreer