Koude scooter voelt aan alsof er een aanhangwagen achter hangt

Ons Archief van alle tours en meetings van alle jaren vind je hier! Snuffel eens rond!
Anouke

Koude scooter voelt aan alsof er een aanhangwagen achter hangt

Bericht#1 » 27 jan 2025, 15:46

Mijn Kymco X-Town 125, heeft een probleem. Als die koud is en ik duw haar uit de garage, dan heb ik al mijn kracht nodig om haar vooruit te duwen. Alsof er een aanhangwagen achter hangt. Ik laat haar dan een minuut of tien warm draaien, dan gaat het een beetje beter. Na een kilometer of twee rijden voelt het weer gewoon aan. Daarvoor fungeert mijn gashendel als een soort rem.

Ik vraag me af wat het kan zijn? Schijfblokken die aanlopen? Voor ik ga rijden een paar maal de remmen inknijpen maakt het erger. Of moet het in de aandrijving gezocht worden? Ik sleutel zelf niet, maar ik heb liever een idee dat ik tegen de monteur kan vertellen in plaats van dure zoekuren.
0 x
Heb nooit genoeg brommers/scooters :scoot:

Burt Munro

Re: Koude scooter voelt aan alsof er een aanhangwagen achter hangt

Bericht#2 » 28 jan 2025, 07:41

Zet de Scooter is op de middenstandaard , en draai is aan voor en achterwiel.
T klinkt als vastzittende remzuigers .....
0 x
It's nice to be a Lunatic.

peter stupers

Bericht#3 » 28 jan 2025, 07:49

Ja ik denk ook dat de remklauwen een schoonmaakbeurt nodig hebben.
Zeker als jezelf al merkt met het inknijpen en lossen van de remmen dat het dan erger wordt.
Duidelijk dat ze blijven hangen. Succes met het onderhoud.
0 x
Groeten Peter.

Jo&Marian

Bericht#4 » 29 jan 2025, 16:53

Een simpele test Anouke:

Stap er koud op...rij een kilometer...stap af en voel aan de remschijf.
Als het vel van je vingers met 'n sissend geluid aan de remschijf blijft plakken dan weet je dat de rem aanloopt!

:hmmm:
0 x
Als het niet gaat zoals het moet....dan moet het maar zoals het gaat!

René K

Bericht#5 » 31 jan 2025, 09:37

Eerst maar aanvoelen of beide wielen soepel rond draaien en misschien ook eens de banden spanning controleren
als dat nog niet gedaan is.
0 x

Anouke

Bericht#6 » 31 jan 2025, 16:56

Hij staat al bij de dealer. Een dealer waar ik alle vertrouwen in heb. Als hij vindt "je band moet vervangen worden." Dan hoeft hij mij er niet eerst voor te bellen. Hij weet wat ik erop wil: Heidenau! Meer dan dubbel zo duur dan Michelin City grip, maar ik ben van het merk overtuigd. Een nieuwe band, ook een dure, is nog altijd goedkoper dan onderuit gaan. En hetzelfde geldt voor de remmen of iets anders wat hij ziet. Ik weet dat hij hier nooit misbruik van zal maken. Het is een kleine dealer, maar het is er altijd druk. Dat zegt wel wat over hem. Hij heeft een eigen soort humor. IK zette de scooter op het terrein en op het moment dat hij mij ziet, zegt hij luid: "Oh neee, wat heb je nu weer te zeiken. Doodziek wordt ik ervan."
En dan het liefst als er andere klanten bij zijn. Ik kan gelukkig heel goed met hem omgaan, dus trek me er niets van aan. Als de klanten weg zijn, vraagt hij wat er is. "Simpel pak de scooter de volgende dag, dan voel je gelijk wat er aan de hand is." Ik hoor het wel weer wanneer die klaar is en wat het gaat kosten."
Als het niet veel is, hoef ik niets te betalen. Hij wordt er niet rijk door, maar het klanten vertrouwen heeft hij.
0 x
Heb nooit genoeg brommers/scooters :scoot:

René K

Bericht#7 » 31 jan 2025, 17:47

Ik ben benieuwd, krijgen we het nog te lezen?
0 x

Jan-H
STN Verkeersveiligheid

Bericht#8 » 31 jan 2025, 18:42

Goede actie Anouke.
Als je niet zelf het juiste gereedschap en of kennis hebt van je voertuig, dan ook niet aan zoiets belangrijkst als je remmen gaan sleutelen.
Benieuwd naar de oplossing van het probleem.
Groet,
Jan.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Brute-Force
Contacteer:

Bericht#9 » 31 jan 2025, 23:08

Totaal mee eens .
Op Remmen en Banden ga ik never nooit bezuinigen .
Persoonlijk ben ik een : Michelin Man Qua Banden , ( met juiste Codering / snelheid indicatie ).
0 x
2 x Gilera Runner op Motorplaat .

Heinz

Bericht#10 » 01 feb 2025, 10:33

Nee, er is geen dealer of garage waar ik met een gerust hart m'n spullen achterlaat. Alleen de logistiek vind ik al een gedoe. En dan nog eens de hoge kosten.

Ik probeer steeds meer zelf te leren, het geeft mij een goed gevoel om zaken in eigen beheer op te lossen.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Social Media

Terug naar “Verslagen van Tourritten, Meetings & Evenementen”