Hallo allemaal,
Mijn aller eerste scootertrip is een feit. Wat een testrondje moest gaan worden, werd een fantastische belevenis.
Met een trip uitgestippeld, campings en rondleidingen geboekt, vertrok ik van huis voor mijn avontuur.
Scooter bepakt met 1 zak met campingspullen achter mijn rug en een slaapmat, in mijn topkoffer een tas met kleding, een 360-graden videocamera aan het stuur en in de budyseat gereedschap en reserveonderdelen en mijn regenpak ging ik op pad.
Totaal ben ik 3 dagen onderweg geweest.
Dag 1: Van de Hoeksche Waard naar BruggeOp de eerste dag naar Brugge voelde ik in het begin nog wel wat spanning. Wat zou ik onderweg allemaal tegen komen, kom ik wel op tijd bij mijn bestemming, kan ik overal wel rijden, als ik maar geen lekke band rij, alles spook door mijn hoofd.
Eenmaal in Zeeland aangekomen, verdwenen deze zorgen meer en meer en toen ik de kust bereikt had, genoot ik met volle teugen van het landschap.
Rijdend door Burgh-Haamstede waar ik toen ik klein was elke vakantie te zien was en over de Neeltje Jans waar altijd aan gewerkt wordt als ik er overheen rij, maar een iconische waterkering.
Omdat ik de route alleen had uitgestippeld via Google en verder niet gekeken had hoe de rit liep, werd ik aangenaam verrast door de veerboot tussen Vlissingen en Breskens, even een moment om te genieten van mijn rit en mezelf weer even op te frissen. Vanaf dit punt was het niet ver meer naar de campingplek.
Helaas zat er ook iets tegen. Zowel Google als AppleMaps brachten mij bij een erg groot verkeersorgaan welke in zijn geheel was afgesloten voor al het verkeer. Vervelend dat dit was, had ik geen andere keuze dan enkele kilometers om te rijden om daarna via een andere weg mijn rit weer te vervolgen. Zoals het spreekwoord luid
"Alle wegen leiden naar" in dit geval Brugge.
Als kampeerplaats heb ik expres gekozen voor een plek zonder stroom. Mijn telefoon en accesoires werd namelijk prima opgeladen op de scooter en had een powerbank mee als nood. De powerbank kwam wel erg goed van pas om de 360-graden videobeelden over te zetten naar mijn telefoon, omdat dit onverwachts uren in beslag nam..... terwijl ik sliep. De telefoon monteerde de beelden namelijk direct aan elkaar. De powerbank kon ik dan weer opladen in de scooter tijdens het rijden.
De camping lag 4km van het stadscentrum af en vertrok na het opzetten van de tent en een bakje koffie richting Brugge voor de eerste brouwerij rondleiding bij Brouwerij De Halve Maan. De Brouwerij waar de Brugse Zot gebrouwen wordt.
De rondleiding was zeer interessant en heb erna een lekkere Brugse Zot mogen drinken. (zat inbegrepen in de rondleiding.

Scooter op de veerbood

Eerste campeerplek

Aangekomen bij Brouwerij De Halve Maan waar Brugse Zot wordt gebrouwen

Lekker biertje na de rondleiding
Dag 2: Van Brugge naar GrimbergenVan Brugge naar Grimbergen ging iets gemakkelijker. Hoewel ik wel erg veel moeite had met de verschillende verkeersregels voor bromfietsen, was er 1 die er wel bovenuit kwam. Namelijk het wel of niet mogen rijden op het fietspad.
Via Google las ik dat als de snelheid maximaal 50km/u is, je als bromfietsrijder de openbare weg moet betreden en als deze hoger is, je op het fietspad moet.
Het vervelende hieraan was meer dat wanneer de weg over ging van 50 naar 70km/u, je als bromfietsrijder niet altijd de mogelijkheid wordt geboden om het fietspad op te gaan. Dit zijn dus ritjes door bermen en over opritten heen geworden wat niet ideaal was.
Onderweg naar Grimbergen, ben ik om 11:00 gestopt bij Brouwerij Bosteels. De Brouwerij waar o.a. Kwak en het overheerlijke Triple Karmeliet wordt gebrouwen.
Bij opkomen van de brouwerij, lag er helaas gebroken glas bij de poort wat ik te laat gezien had. Gelukkig heeft dit geen lekke banden veroorzaakt.
Wegens de persoonlijke spullen op de scooter heb ik de brouwerij wel gevraagd of ik de scooter op het terrein mocht zetten of minimaal de 2 tassen ergen binnen mocht plaatsen. Hier werd helaas niet al te makkelijk over gedaan, maar wilde uiteindelijk toch behulpzaam zijn.
Met enkele kleine glazen bier als proeverij (want ik moet tenslotte nog rijden) en het bezoeken van de mooie brouwerij, ben ik weer verder gereden naar de camping in Grimbergen wat zich net boven Brussel bevind.
Op de camping aangekomen, kreeg ik een plek aangewezen welke speciaal bedoeld was voor tenten. Alleen bleek dit meer te zijn voor grotere tenten met bijvoorbeeld een auto op de plek geparkeerd. Mijn 1-persoonstent met stoel en scooter vielen daarmee in het niets, maar wel luxe.
Vanuit de camping ben ik gaan lopen naar de Abdij in Grimbergen waar ze speciale bieren van Grimbergen brouwen, het is dan ook een microbrouwerij. Lekker lopen met 1km afstand van de camping en wetende dat ik het niet bij 1 biertje zou gaan houden. De grotere producties worden elders gebrouwen, maar het bier dat daar gebrouwen werd is bijna nergens te verkrijgen en naar mijn mening ook lekkerder.
Na de rondleinding heb ik lekker een patatje stoofvlees op welke uiteraard ook gemaakt was van Grimbergen bier, wat anders had ik van het menu moeten kiezen wat gemaakt was van bier
Daarna prima en recht nog terug naar de tent gelopen, heb het uiteraard niet bond gemaakt omdat ik de volgeden dag nog moest rijden.

Aangekomen bij Brouwerij Bosteels

Mooi parkeerplekje bij de brouwerij en in het zicht

Zeer royale campingplek

Foto voor de abdij van Grimbergen voordat ik naar de camping ging

Heerlijk patatje stoofvlees met Grimbergen bier
Dag 3: Van Grimbergen naar huisIk werd 1 uur voor de wekker wakker, maar wat was ik blij dat dit gebeurde.
Het had de nacht al geregend en de buitenzijde van de tent daardoor vochtig. Volgens buienradar zou het rondom de tijd van mijn wekker geheel droog blijven tot een uur of 10:00, maar dit bleek weer veranderd te zijn. Zoals het andere spreekwoord luidt
"April doet wat hij wil" was bij deze niet minder waar. Ik werd 06:00 wakker en vanaf 7:00 zou het tot 10:00 gaan regenen
Direct inpakken dan maar!
De tent afgedaan met een sneldrogende handdoek en zo minimaal vochtig mogelijk op kunnen vouwen tot de regen aangekomen was.
1,5 uur eerder vertrokken dan gepland, maar wel net voor de regen!
Voordat ik mijn route naar huis zou gaan vervolgen, wilde ik persé een foto maken van Het Atomium. Een gebouw dat je veel op ansichtkaarten en tv voorbij ziet komen, maar zelf nog nooit geweest was. En dat is gelukt!
Na Het Atomium ben ik naar Antwerpen gereden voor enkel een foto bij De Grote markt, De Kathedraal om de hoek en kasteel Het Steen. Onderweg kwam ik bij toeval nog de brouwerij tegen waar Duvel gebrouwen wordt in Moortgat. Ik stond namelijk voor het stoplicht en begon om mij heen te kijken. Helaas waren ze dicht, maar wat verwacht je op een zondag.
Het Steen wilde ik eigenlijk nog bezoeken, maar kon geen veilige plek vinden voor mijn scooter met de tassen erop om deze eventjes alleen te kunnen laten. Dan maar terug naar huis.
Eenmaal aangekomen bij de grens van Nederland, werd ik al direct geconfronteerd door de opdringende bestuurders die ons land kent. Bumperklevend wetende dat je niet sneller kan en voorrang verlenen als je zelf voorrang hebt en dan boos worden als je zelf geen tijd meer hebt om over te steken. Wat mis ik dan het vreindelijke verkeer in België! Ook direct een onveiliger gevoel op de weg, maar moest toch thuis zien te komen terug bij mijn vrouw en 2 kinderen.
In totaal heb ik ongeveer 11 liter brandstof verbruikt op 589km met een geschatte gemiddelde snelheid van tussen de 35 en 40km/u.
Deze ervaring was fantastich om mee te maken en er gingen al direct meerdere mooie routes door mijn hoofd om ook te proberen.
Het weer was fantastisch met prima temperaturen en fris in de nacht met 6 graden op vrijdag, warme dag op zaterdag met 14 graden in de nacht tot een wat vochtiger klimaat op zondag. Maar heb mij helemaal niet gestoord aan het weer op zondag, want heb een prachtig avontuur beleefd.

Bij het Atomium in Brussel

Bij toeval tegen gekomen, De brouwerij van Duvel in Moortgat

De Grote Markt in Antwerpen

Onze-Lieve-Vrouwekathedraal in Antwerpen

Nello & Patrasche beeld

Kasteel Het Steen in Antwerpen