Test rondje België

Ons Archief van alle tours en meetings van alle jaren vind je hier! Snuffel eens rond!
Sprizzo
Contacteer:

Test rondje België

Bericht#1 » 06 mar 2025, 21:12

De lentekriebels zitten er bij mij ook lekker in en heb er veel zin in om op weg te gaan! :yahoo:

Afgelopen weekend een mooie rit uitgestippeld als eerste lange scooterrit voor mij naast het dagelijkse woon-werkverkeer van bijna 70km per dag.

Ik noem dit een testrit. Niet omdat ik wil meemaken of het wel iets is voor mij, maar meer om te kijken wat de beste dagindeling zal zijn voor mij. Het moet daarmee vooral een lange, maar ook ontspannen rit zijn met voldoende bezienswaardigheden.

Voor mijn eerste tour heb ik gekozen om België te gaan bezoeken.
Het zal een 3 daagse tocht gaan worden waarbij ik rekening heb gehouden om maximaal 140km per dag te rijden omdat ik vaak lees dat je met een 50cc scooter rekening moet houden dat je gemiddeld 30km per uur rijdt inclusief pauzes en het maken van foto's onderweg. Hiermee zal ik niet al te lang op de scooter zitten en tijd hebben om verschillende beziendswaardigheden te bekijken en een aantal brouwerijen te bezoeken.
Het zijn 3 dagen geworden waarbij ik op een vrijdag zal vertrekken, zondag weer thuis kom om maandag weer op het werk te verschijnen :halo:

Dag 1: 137km van huis naar Brugge
Dag 2: 104km van Brugge naar Brussel
Dag 3: 125km van Brussel via antwerpen weer naar huis

Afbeelding

Bij kamperen met een scooter, hoort in mijn ogen ook minimalistisch kamperen. Zo heb ik vorige week al een goede 1 persoonstent gekocht en komen de overige kampeerspullen morgen binnen via de pakketdienst. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een luchtbed, slaapzak, stoel, gasstelletje en wat kleinere kampeerartikelen.

De scooter (SYM Symphony ST 50cc (2023)) ben ik langzaam ook aan het aanpassen voor deze reis. Zo heb ik er vorige week een grotere gelaccu geïnstalleerd van 6ah naar 10.5ah en heb ik er een 12v auto stopcontact geïnstalleerd op de daarvoor door SYM bestemde en voorbereide locatie.
De accu is de qua formaat grootste accu dat geïnstalleerd kon worden waarbij de accu deksel een klein beetje openstaat maar niet opvalt. Met deze aanpassingen hoop ik mijn elektrische apparaten onderweg, maar ook in de avond op te kunnen laden.

Afbeelding

Op deze scooter heb ik een OBD2 aansluiting waarmee ik al een maandje aan het kijken ben hoe het gaat met de scooter. zo heb ik er door het inspecteren van deze telemetry ervoor gekozen om er zwaardere rollen in te laten zetten van 5,9 naar 6,5 gram om het toerental iets lager te laten lopen. De reden hiervoor was dat de toeren voor mijn gevoel te hoog waren en na 30km/h zijn kracht al kwijt was.
Met de zwaardere rollen stopt de meeste trekkracht nu bij de ca. 45km/h en blijft het toerental prima bij de 6.500rpm waar bij deze scooter de meeste koppel zit, na de 45km/h loopt hij prima op in toeren tot ongeveer 7.300rpm. Ook merk ik in Rotterdam beter mee te kunnen rijden met het autoverkeer en wordt ik niet meer zo gevaarlijk ingehaald :thup:

Onderstaand een screenshot tijdens het optrekken in stilstand:
Afbeelding

Nu hoor ik jullie al vragen.... Wanneer ga je lekker op stap? :sct1:
Dat is voor mij ook nog een vraag haha.
Naar verwachting in april of mei omdat de weekenden in maart helaas al vol zitten, maar de voorbereiding is er!
7 x
Sym Symphony ST E5 50cc (2023)

Heinz

Re: Test rondje België

Bericht#2 » 07 mar 2025, 07:27

Gave plannen, ben benieuwd naar je ervaringen!
1 x

KoKiem
Contacteer:

Bericht#3 » 09 mar 2025, 05:31

Nou, de plannen zijn er en dat is de eerste stap. Daarbij zie ik aan de tussenpunten dat ook bieren je interesse hebben. :cheers:
De Vlaamse steden Brugge, Gent en ook de hoofdstad Brussel, zijn mooie steden die een bezoek zeer waardig zijn. Wat mij opvalt is dat je gekozen hebt om je route in maps te plannen op de fiets-stand. Heb je daarbij al rekening gehouden met de doorgaanbaarheid ?
Veel Vlaamse steden zijn lastig te doorkruisen vanwege de vele geslotenverklaringen die voor bromfietsen categorie B gelden. Het is lastig, met name bij werkwerkzaamheden, om een goede routing te vinden. En in welke stad zijn er nu geen wegwerkzaamheden ? Het is mij menigmaal overkomen dat ik bij het gefrustreerd verlaten van een stad toe was aan een biertje. :P

Het (minimale) kamperen is een reiswijze die ook mijn voorkeuren heeft. Met een volgepakte bromscooter de gebaande wegen trotseren. Mijn voorkeur gaat dan weer uit naar berg- en heuvellandschappen, natuur en kleinere (minder toeristische) stadjes.

Hopelijk kan je de geplande reis snel gaan maken en wens je alvast heel veel genot toe. Zoals je wellicht bemerkt hebt, is het plannen ook al een "stukje" op pad gaan en dat is ook al leuk. Ik lees graag je bevindingen van deze tour.

Veilige reis.
0 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink (2009), Kymco G-Dink (2014) en Honda NSC 50R (2017).
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

http://www.brommerreizen.nl

Sprizzo
Contacteer:

Bericht#4 » 09 mar 2025, 10:32

KoKiem schreef:Daarbij zie ik aan de tussenpunten dat ook bieren je interesse hebben.

Speciaal bier en Rode wijn inderdaad hahaha.

KoKiem schreef:Wat mij opvalt is dat je gekozen hebt om je route in maps te plannen op de fiets-stand. Heb je daarbij al rekening gehouden met de doorgaanbaarheid ?
Veel Vlaamse steden zijn lastig te doorkruisen vanwege de vele geslotenverklaringen die voor bromfietsen categorie B gelden. Het is lastig, met name bij werkwerkzaamheden, om een goede routing te vinden. En in welke stad zijn er nu geen wegwerkzaamheden ? Het is mij menigmaal overkomen dat ik bij het gefrustreerd verlaten van een stad toe was aan een biertje.

Ik heb inderdaad even een simpele route uitgestippeld met de fiets-stand op google. De geslotenverklaringen categorie B is een goede om uit te gaan zoeken, daar heb ik in de route nu ook geen rekening mee gehouden. Hopelijk zal dit niet veel consequenties gaan krijgen voor mijn geplande routes :eek:

Afgelopen vrijdag zijn de laatste bestelde kampeerspullen binnen gekomen en heb deze dan ook uitbundig getest!
Ik heb een grote waterafstotende tas gekocht waar het overgrote deel van mijn kampeerspullen in passen. Op deze manier hoef ik niet alles inididueel vast te zetten, maar gewoon 1 grote zak :thumbsup:
    - Tent
    - Slaapzak
    - Stoel
    - Kooksetje
    - En nog wat kleine spulletjes.
Naast al deze spullen nog steeds een klein beetje plek over in deze zak.
De slaapmat was qua breedte net te lang en heb ervoor gekozen om deze apart vast te zetten. Aan de grote tas zitten 2 banden waar deze slaapmat achter geklemd kan worden. Aan de banden kan ik dan de gehele set vastzetten aan de scooter.
Onder de budy heb ik nog voldoende ruimte voor bijvoorbeeld gereedschap en reserveonderdelen en de topkoffer is geheel te gebruiken voor bijvoorbeeld mijn kleding.
Afbeelding

Het weerbericht voor de nacht van vrijdag op zaterdag waren in mijn ogen gunstig om deze kampeerspullen dan ook direct even te testen. En wat is dan een betere plek dan gewoon in je eigen achtertuin.
Om niet voor verassingen te komen te staan in mijn eerste scottertour, leek mij dit erg verstandig en heb ik mijn tentje opgezet onder de appelboom :P

De nacht begon met 7 graden toen ik naar bed ging en werd wakker met 4 graden. Mijn set was heerlijk warm en ben 1 keer wakker geworden omdat mijn benen met slaapzak en al van het matras af gleden in mijn slaap, dat was wel koud. :hmmm:
Verder een prima nacht gehad.
Afbeelding

Na deze test was er wel 1 onderdeel wat minder fijn was en dat was mijn kussen. Op meerdere filmpjes op Youtube gezien en gelezen dat mensen een trui in de lege zak van de slaapzak stoppen en deze gebruiken als kussen, maar dat is mij niet goed bevallen en ben toch wel gesteld op een fijn kussen in de nacht. straks even naar de OutdoorXL om mij goed te laten adviseren voor een fijn en compact op te rollen kussen.
3 x

KoKiem
Contacteer:

Bericht#5 » 09 mar 2025, 14:31

Een kussen..... ja, het blijft kamperen. Zelf gebruik ik een veldbed (je slaapt van de grond en hebt eronder nog plek voor spulletjes). Ooit van decathlon een opvouwbaar kussen bemachtigd (wordt niet meer verkocht) waar een opblaasbaar kussen in past.
0 x

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink (2009), Kymco G-Dink (2014) en Honda NSC 50R (2017).
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

Sprizzo
Contacteer:

Bericht#6 » 09 apr 2025, 19:28

Ik ben er klaar voor!
De campings en brouwerijen zijn geboekt en zal aankomende vrijdag voor het eerst gaan kamperen met de scooter, erg spannend! :sct1:

Na het weekend zal ik gaan proberen een mooie fotoraportage met jullie te gaan delen.
3 x

Jan-H
STN Verkeersveiligheid

Bericht#7 » 10 apr 2025, 08:22

Prima en degelijke voorbereiding van je voorgenomen tour Sprizzo.
Veel succes en plezier gewenst en… alvast een veilige thuiskomst.
Hartelijke groet,
Jan-H.
1 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Anouke

Bericht#8 » 10 apr 2025, 18:03

Sja, een bierbrouwerij. Niet aan mij besteedt. Wel weer een wat luxe overnachting in een hotel. Deze maand of mei maak ik met Kimmie (125cc) een tweedaagse trip naar het Teuteburgerwoud met een overnachting in een hotel met zwembad. Als je jezelf niet kietelt wie dan? Daarentegen rook ik niet en drink geen alcohol. Om een uur of tien vertrekken geeft mij genoeg tijd om dezelfde dag en de volgende dag Het Woud goed te doorkruisen en te zien of het wat is om er met mijn vrouw en de hondjes naartoe te gaan in een vakantiehuisje mocht het voor mijn vrouw mogelijk zijn.
1 x
Heb nooit genoeg brommers/scooters :scoot:

KoKiem
Contacteer:

Bericht#9 » 10 apr 2025, 19:10

@Sprizzo

Veel plezier en een veilige reis gewenst. Ik denk zeker dat je er van gaat genieten. Doe voorzichtig en vooral rustig aan dan geniet je het meest.

Juist met de brommer kan de reis een doel zijn. Met een motor kan je in een kort tijdsbestek op plaats van bestemming zijn, maar met de brommer heb je te dealen met de traagheid. Juist het tegenovergestelde waar een motor en de huidige tijd voor staat. Terug naar de eenvoud en de beperkte luxe.

Afgelopen week sprak ik een buurman die, net als ik, een hond heeft (ik een brommer en hij een motor). Hij was 35 jaar geleden met een vriend op zijn zundapp een week naar Luxemburg geweest. Hij sprak vol enthousiastme en in detail over zijn belevingen van weleer. Regen, lekke banden, pech, verkeerd rijden wegens slecht kaartlezen. Hij had het echter voor geen goud willen missen. Ik vroeg hem daarna waar hij 8 jaar geleden op vakantie was gewest. Hij moest diep nadenken en kon zich het nog maar vaag herinneren.
Zo zie je maar dat soms de eenvoudigste zaken en de minste luxe het langst bijblijven.

Ik wens je veel blijvende belevenissen.
1 x

Sprizzo
Contacteer:

Bericht#10 » 14 apr 2025, 22:01

Hallo allemaal,

Mijn aller eerste scootertrip is een feit. Wat een testrondje moest gaan worden, werd een fantastische belevenis.
Met een trip uitgestippeld, campings en rondleidingen geboekt, vertrok ik van huis voor mijn avontuur.

Scooter bepakt met 1 zak met campingspullen achter mijn rug en een slaapmat, in mijn topkoffer een tas met kleding, een 360-graden videocamera aan het stuur en in de budyseat gereedschap en reserveonderdelen en mijn regenpak ging ik op pad.

Totaal ben ik 3 dagen onderweg geweest.

Dag 1: Van de Hoeksche Waard naar Brugge

Op de eerste dag naar Brugge voelde ik in het begin nog wel wat spanning. Wat zou ik onderweg allemaal tegen komen, kom ik wel op tijd bij mijn bestemming, kan ik overal wel rijden, als ik maar geen lekke band rij, alles spook door mijn hoofd.
Eenmaal in Zeeland aangekomen, verdwenen deze zorgen meer en meer en toen ik de kust bereikt had, genoot ik met volle teugen van het landschap.
Rijdend door Burgh-Haamstede waar ik toen ik klein was elke vakantie te zien was en over de Neeltje Jans waar altijd aan gewerkt wordt als ik er overheen rij, maar een iconische waterkering.

Omdat ik de route alleen had uitgestippeld via Google en verder niet gekeken had hoe de rit liep, werd ik aangenaam verrast door de veerboot tussen Vlissingen en Breskens, even een moment om te genieten van mijn rit en mezelf weer even op te frissen. Vanaf dit punt was het niet ver meer naar de campingplek.

Helaas zat er ook iets tegen. Zowel Google als AppleMaps brachten mij bij een erg groot verkeersorgaan welke in zijn geheel was afgesloten voor al het verkeer. Vervelend dat dit was, had ik geen andere keuze dan enkele kilometers om te rijden om daarna via een andere weg mijn rit weer te vervolgen. Zoals het spreekwoord luid "Alle wegen leiden naar" in dit geval Brugge.

Als kampeerplaats heb ik expres gekozen voor een plek zonder stroom. Mijn telefoon en accesoires werd namelijk prima opgeladen op de scooter en had een powerbank mee als nood. De powerbank kwam wel erg goed van pas om de 360-graden videobeelden over te zetten naar mijn telefoon, omdat dit onverwachts uren in beslag nam..... terwijl ik sliep. De telefoon monteerde de beelden namelijk direct aan elkaar. De powerbank kon ik dan weer opladen in de scooter tijdens het rijden.

De camping lag 4km van het stadscentrum af en vertrok na het opzetten van de tent en een bakje koffie richting Brugge voor de eerste brouwerij rondleiding bij Brouwerij De Halve Maan. De Brouwerij waar de Brugse Zot gebrouwen wordt.
De rondleiding was zeer interessant en heb erna een lekkere Brugse Zot mogen drinken. (zat inbegrepen in de rondleiding.

Afbeelding
Scooter op de veerbood

Afbeelding
Eerste campeerplek

Afbeelding
Aangekomen bij Brouwerij De Halve Maan waar Brugse Zot wordt gebrouwen

Afbeelding
Lekker biertje na de rondleiding

Dag 2: Van Brugge naar Grimbergen

Van Brugge naar Grimbergen ging iets gemakkelijker. Hoewel ik wel erg veel moeite had met de verschillende verkeersregels voor bromfietsen, was er 1 die er wel bovenuit kwam. Namelijk het wel of niet mogen rijden op het fietspad.
Via Google las ik dat als de snelheid maximaal 50km/u is, je als bromfietsrijder de openbare weg moet betreden en als deze hoger is, je op het fietspad moet.
Het vervelende hieraan was meer dat wanneer de weg over ging van 50 naar 70km/u, je als bromfietsrijder niet altijd de mogelijkheid wordt geboden om het fietspad op te gaan. Dit zijn dus ritjes door bermen en over opritten heen geworden wat niet ideaal was.

Onderweg naar Grimbergen, ben ik om 11:00 gestopt bij Brouwerij Bosteels. De Brouwerij waar o.a. Kwak en het overheerlijke Triple Karmeliet wordt gebrouwen.
Bij opkomen van de brouwerij, lag er helaas gebroken glas bij de poort wat ik te laat gezien had. Gelukkig heeft dit geen lekke banden veroorzaakt.
Wegens de persoonlijke spullen op de scooter heb ik de brouwerij wel gevraagd of ik de scooter op het terrein mocht zetten of minimaal de 2 tassen ergen binnen mocht plaatsen. Hier werd helaas niet al te makkelijk over gedaan, maar wilde uiteindelijk toch behulpzaam zijn.
Met enkele kleine glazen bier als proeverij (want ik moet tenslotte nog rijden) en het bezoeken van de mooie brouwerij, ben ik weer verder gereden naar de camping in Grimbergen wat zich net boven Brussel bevind.

Op de camping aangekomen, kreeg ik een plek aangewezen welke speciaal bedoeld was voor tenten. Alleen bleek dit meer te zijn voor grotere tenten met bijvoorbeeld een auto op de plek geparkeerd. Mijn 1-persoonstent met stoel en scooter vielen daarmee in het niets, maar wel luxe.

Vanuit de camping ben ik gaan lopen naar de Abdij in Grimbergen waar ze speciale bieren van Grimbergen brouwen, het is dan ook een microbrouwerij. Lekker lopen met 1km afstand van de camping en wetende dat ik het niet bij 1 biertje zou gaan houden. De grotere producties worden elders gebrouwen, maar het bier dat daar gebrouwen werd is bijna nergens te verkrijgen en naar mijn mening ook lekkerder.
Na de rondleinding heb ik lekker een patatje stoofvlees op welke uiteraard ook gemaakt was van Grimbergen bier, wat anders had ik van het menu moeten kiezen wat gemaakt was van bier :schater:
Daarna prima en recht nog terug naar de tent gelopen, heb het uiteraard niet bond gemaakt omdat ik de volgeden dag nog moest rijden.

Afbeelding
Aangekomen bij Brouwerij Bosteels

Afbeelding
Mooi parkeerplekje bij de brouwerij en in het zicht

Afbeelding
Zeer royale campingplek

Afbeelding
Foto voor de abdij van Grimbergen voordat ik naar de camping ging

Afbeelding
Heerlijk patatje stoofvlees met Grimbergen bier

Dag 3: Van Grimbergen naar huis

Ik werd 1 uur voor de wekker wakker, maar wat was ik blij dat dit gebeurde.
Het had de nacht al geregend en de buitenzijde van de tent daardoor vochtig. Volgens buienradar zou het rondom de tijd van mijn wekker geheel droog blijven tot een uur of 10:00, maar dit bleek weer veranderd te zijn. Zoals het andere spreekwoord luidt "April doet wat hij wil" was bij deze niet minder waar. Ik werd 06:00 wakker en vanaf 7:00 zou het tot 10:00 gaan regenen :eek:
Direct inpakken dan maar!

De tent afgedaan met een sneldrogende handdoek en zo minimaal vochtig mogelijk op kunnen vouwen tot de regen aangekomen was.
1,5 uur eerder vertrokken dan gepland, maar wel net voor de regen!

Voordat ik mijn route naar huis zou gaan vervolgen, wilde ik persé een foto maken van Het Atomium. Een gebouw dat je veel op ansichtkaarten en tv voorbij ziet komen, maar zelf nog nooit geweest was. En dat is gelukt!

Na Het Atomium ben ik naar Antwerpen gereden voor enkel een foto bij De Grote markt, De Kathedraal om de hoek en kasteel Het Steen. Onderweg kwam ik bij toeval nog de brouwerij tegen waar Duvel gebrouwen wordt in Moortgat. Ik stond namelijk voor het stoplicht en begon om mij heen te kijken. Helaas waren ze dicht, maar wat verwacht je op een zondag.
Het Steen wilde ik eigenlijk nog bezoeken, maar kon geen veilige plek vinden voor mijn scooter met de tassen erop om deze eventjes alleen te kunnen laten. Dan maar terug naar huis.

Eenmaal aangekomen bij de grens van Nederland, werd ik al direct geconfronteerd door de opdringende bestuurders die ons land kent. Bumperklevend wetende dat je niet sneller kan en voorrang verlenen als je zelf voorrang hebt en dan boos worden als je zelf geen tijd meer hebt om over te steken. Wat mis ik dan het vreindelijke verkeer in België! Ook direct een onveiliger gevoel op de weg, maar moest toch thuis zien te komen terug bij mijn vrouw en 2 kinderen.

In totaal heb ik ongeveer 11 liter brandstof verbruikt op 589km met een geschatte gemiddelde snelheid van tussen de 35 en 40km/u.

Deze ervaring was fantastich om mee te maken en er gingen al direct meerdere mooie routes door mijn hoofd om ook te proberen.
Het weer was fantastisch met prima temperaturen en fris in de nacht met 6 graden op vrijdag, warme dag op zaterdag met 14 graden in de nacht tot een wat vochtiger klimaat op zondag. Maar heb mij helemaal niet gestoord aan het weer op zondag, want heb een prachtig avontuur beleefd.

Afbeelding
Bij het Atomium in Brussel

Afbeelding
Bij toeval tegen gekomen, De brouwerij van Duvel in Moortgat

Afbeelding
De Grote Markt in Antwerpen

Afbeelding
Onze-Lieve-Vrouwekathedraal in Antwerpen

Afbeelding
Nello & Patrasche beeld

Afbeelding
Kasteel Het Steen in Antwerpen