Afgelopen weekend een mooie rit uitgestippeld als eerste lange scooterrit voor mij naast het dagelijkse woon-werkverkeer van bijna 70km per dag.
Ik noem dit een testrit. Niet omdat ik wil meemaken of het wel iets is voor mij, maar meer om te kijken wat de beste dagindeling zal zijn voor mij. Het moet daarmee vooral een lange, maar ook ontspannen rit zijn met voldoende bezienswaardigheden.
Voor mijn eerste tour heb ik gekozen om België te gaan bezoeken.
Het zal een 3 daagse tocht gaan worden waarbij ik rekening heb gehouden om maximaal 140km per dag te rijden omdat ik vaak lees dat je met een 50cc scooter rekening moet houden dat je gemiddeld 30km per uur rijdt inclusief pauzes en het maken van foto's onderweg. Hiermee zal ik niet al te lang op de scooter zitten en tijd hebben om verschillende beziendswaardigheden te bekijken en een aantal brouwerijen te bezoeken.
Het zijn 3 dagen geworden waarbij ik op een vrijdag zal vertrekken, zondag weer thuis kom om maandag weer op het werk te verschijnen

Dag 1: 137km van huis naar Brugge
Dag 2: 104km van Brugge naar Brussel
Dag 3: 125km van Brussel via antwerpen weer naar huis

Bij kamperen met een scooter, hoort in mijn ogen ook minimalistisch kamperen. Zo heb ik vorige week al een goede 1 persoonstent gekocht en komen de overige kampeerspullen morgen binnen via de pakketdienst. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een luchtbed, slaapzak, stoel, gasstelletje en wat kleinere kampeerartikelen.
De scooter (SYM Symphony ST 50cc (2023)) ben ik langzaam ook aan het aanpassen voor deze reis. Zo heb ik er vorige week een grotere gelaccu geïnstalleerd van 6ah naar 10.5ah en heb ik er een 12v auto stopcontact geïnstalleerd op de daarvoor door SYM bestemde en voorbereide locatie.
De accu is de qua formaat grootste accu dat geïnstalleerd kon worden waarbij de accu deksel een klein beetje openstaat maar niet opvalt. Met deze aanpassingen hoop ik mijn elektrische apparaten onderweg, maar ook in de avond op te kunnen laden.

Op deze scooter heb ik een OBD2 aansluiting waarmee ik al een maandje aan het kijken ben hoe het gaat met de scooter. zo heb ik er door het inspecteren van deze telemetry ervoor gekozen om er zwaardere rollen in te laten zetten van 5,9 naar 6,5 gram om het toerental iets lager te laten lopen. De reden hiervoor was dat de toeren voor mijn gevoel te hoog waren en na 30km/h zijn kracht al kwijt was.
Met de zwaardere rollen stopt de meeste trekkracht nu bij de ca. 45km/h en blijft het toerental prima bij de 6.500rpm waar bij deze scooter de meeste koppel zit, na de 45km/h loopt hij prima op in toeren tot ongeveer 7.300rpm. Ook merk ik in Rotterdam beter mee te kunnen rijden met het autoverkeer en wordt ik niet meer zo gevaarlijk ingehaald

Onderstaand een screenshot tijdens het optrekken in stilstand:

Nu hoor ik jullie al vragen.... Wanneer ga je lekker op stap?

Dat is voor mij ook nog een vraag haha.
Naar verwachting in april of mei omdat de weekenden in maart helaas al vol zitten, maar de voorbereiding is er!