Toer voorbereiden (nieuw: met film)

Ons Archief van alle tours en meetings van alle jaren vind je hier! Snuffel eens rond!
KoKiem
Contacteer:

Toer voorbereiden (nieuw: met film)

Bericht#1 » 09 mar 2025, 08:12

Een jeugdheld zei ooit: "I love it when a plan comes together". Zo is het met het organiseren van een toer ook. Het begint met een plan, het uitzetten van een route voor de toer. Je controleert vanachter de pc of deze voor de bromfiets te rijden is, en dan komt het leuke: het voorrijden.

Afgelopen zaterdag ben ik een toer naar de Vlaamse Ardennen gaan voorrijden. Vorig jaar is deze toer ook verreden, maar ik wil nu een andere heen- en terugreis en startpunt. Hiervoor moet ik dus eerst naar het startpunt dat al bijna twee uur van mijn huis vandaan ligt.
Ik kijk op de telefoon en zie dat de buitentemperatuur al zeven graden is. Ik besluit alleen het motorjack aan te doen en handschoenen thuis te laten onder het motto: "onnodige ballast die je niet meeneemt is mooi meegenomen"!
Kwart over zeven start ik de bromscooter en ga op pad. De thermometer wijst 8 graden aan en de zon staat al net boven de horizon. Het zal vandaag rond twintig graden worden, dus dat wordt lekker.
Via Vlissingen-Oost verlaat ik de kustomgeving en kom in het poldergebied. Bij iedere paar honderd meter zakt de temperatuur en weldra wijst de thermometer 5,5 graden aan. Ik begin me nu toch werkelijk af te vragen of ik de handschoenen als 'onnodige ballast' had moeten bestempelen. De handvatverwarming doet het en de handpalmen zijn warm. Echter de bovenhanden worden steeds kouder en het lijkt of de wind er met schuurpapier overheen strijkt. Rond negen uur ben ik bij het beoogde startpunt en na een kopje koffie lees ik de route op de navigatie (gsm) in en ga op pad.
Mijn handen zijn weer wat opgewarmd, maar ook het zonnetje doet aardig haar best het wat te veraangenamen. De eerste veertig kilometers zijn bijna als gesneden koek. Ik heb dit stuk vaker gereden, zij het in tegenovergestelde richting. Toch moet ik in Antwerpen weer even goed de situatie bezien of ik met de brommer wel verder mag. Maar het mag.
Voor de rest is Antwerpen via de rechteroever goed, en voor een grote stad, vlot doorheen te geraken.

Afbeelding

Afbeelding

Het lijkt mij interessant om Sint-Niklaas door te rijden. Een kleine provinciale stad die vernoemd is naar de heilige Nicolaas, beter bekend als Sinterklaas, met het grootste marktplein van België. Het is ruim 3 hectare groot en tijdens de vredesfeesten die aan het begin van september gehouden worden, stijgen er meer dan 40 heteluchtballonnen vanaf dit plein op.
Bij een supermarkt koop ik wat proviand voor de dag door te komen en vervolg de route. Helaas loop ik tegen wegwerkzaamheden op die mij nopen van de route af te wijken. Dan volgt er een rondje rijden, een beetje dwalen en uiteindelijk kom je weer op de route maar zonder het plein te hebben gezien. Ik besluit te stoppen en te zoeken of er een andere route is. Deze is snel gevonden en nu ga ik gericht naar het plein. Toch kan ik er op de brommer niet geraken en besluit de tocht verder te voet voort te zetten. Thuis verder uitzoeken hoe ik de route laat lopen. Het is overigens een leuke stad om eens te bezoeken.
Ik vervolg mijn tocht verder op de scooter en bemerk dat ik veel tijd heb verloren maar de zon schijnt heerlijk dus wie doet me wat. De volgende stop is Lokeren dat vijftien kilometers verderop ligt. Aan de stadshaven besluit ik me te goed te doen aan de gekochte proviand. Het smaakt me wel en na de maaltijd heb ik eigenlijk wel zin in een lekker biertje. Ik ben ten slotte in België en met inmiddels ruim 17 graden op de thermometer en de zon op het terras, is het er goed toeven. Na deze weldaad stap ik weer op om de laatste bijna 50 kilometers te overbruggen.

Afbeelding

Vlaanderen staat bekend om de lintbebouwing en de eerste tiental kilometers rijd ik er doorheen. Het zorgt altijd dat het tempo wat inzakt i.v.m. de straten van rechts, en erger de vele uitritten. Nadat de bebouwingen achter me liggen komen de lage heuvels van de Vlaamse Ardennen in zicht. De kale bomen en geploegde akkervelden zorgen voor een heel andere uitstraling dan wat in mei zal zijn. Rond 13.45 uur bereik ik mijn bestemming.

Vanaf huis heb ik nu ongeveer 175 kilometers gereden. De terugweg heb ik anders gepland, namelijk tussen Aalst en Brussel door en via de oostelijke kant van Antwerpen weer naar klein Bareel. Al met al ook nog 165 km. Met het tempo van de heenreis (bijna 7 uren) zal het rond negenen zijn vooraleer ik thuis ben. Ik besluit wel de route te rijden (weg technisch verkennen), maar niet te vaak en lang stoppen. Gewoon slokje water nemen of lozen, en weer door.
Vanaf Ninove heb ik een stuk over de N8 gepland. Helaas is deze weg niet in het geheel voorzien van fietsstrook. Het is een dubbelbaans 70 km weg en niet aangeduid als autoweg. Voor straks met een groep te rijden is dat niet ideaal, dus daar ga ik nog een alternatief voor zoeken.

Afbeelding

Via Asse gaat de route naar Merchtem, Londerzeel, Boom, Kontich, langs Antwerpen airport, Wommelgem en Deurne naar Merksem. Onderweg kom je altijd wel wat kleine problemen (meestal eenrichtingsverkeer) tegen. Met mijn GPX app kan ik gemakkelijk en al rijdend deze blokkades omzeilen. Bij klein Bareel stopt de route en ga via de kortste weg naar huis.

Afbeelding

Ook de Kymco ruikt zijn stal en snort er hevig op los. Rond 19.00 uur stap ik mijn vertrouwde thuis weer in. Het was een mooie dag met een leuke tocht. Nu nog wat bijschaven en dan staan de heen- en terugreis wel. Dan is het volgende om de dagtour te gaan controleren. Die heb ik dit jaar 137 kilometers gemaakt. Hoewel ik een deel al eens gereden heb, moet ik deze nog in het geheel voorrijden. Geen straf overigens. Dus duimen op een prachtig voorjaar. En wat betreft mijn jeugdheld Hannibal Smith ? De meeste puzzelstukjes zijn op de plaats gevallen.
Laatst gewijzigd door KoKiem op 17 mar 2025, 20:47, 3 keer totaal gewijzigd.
6 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink (2009), Kymco G-Dink (2014) en Honda NSC 50R (2017).
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

http://www.brommerreizen.nl

peter stupers

Re: Toer voorbereiden

Bericht#2 » 09 mar 2025, 09:56

Mooie route Ko en leuk verslag.
1 x
Groeten Peter.

Sprizzo
Contacteer:

Bericht#3 » 09 mar 2025, 10:42

Echt een heel leuk verslag! Erg benieuwd naar de definitieve versie van deze rit.
1 x
Sym Symphony ST E5 50cc (2023)

Heinz

Bericht#4 » 14 mar 2025, 09:48

Mooi verhaal!

Persoonlijk vind ik handschoenen nooit overbodig luxe op langere ritten. Het weer kan omslaan en dan ben je blij dat je ze hebt. Maar dat weet ik ook alleen door schade en schande.
3 x

Brute-Force
Contacteer:

Bericht#5 » 14 mar 2025, 17:03

Beschermde kleding is altijd goed .
1 x
2 x Gilera Runner op Motorplaat .

Sjaak

Bericht#6 » 15 mar 2025, 04:45

Mooi verslag van de tocht. En handschoenen draag ik nog steeds
0 x

KoKiem
Contacteer:

Re: Toer voorbereiden met film

Bericht#7 » 16 mar 2025, 21:11

Het eerste deel van de film is klaar. Geniet van deze rit met deze video.

https://youtu.be/DIyFbqVuSdM
2 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink (2009), Kymco G-Dink (2014) en Honda NSC 50R (2017).
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

http://www.brommerreizen.nl

Sprizzo
Contacteer:

Bericht#8 » 17 mar 2025, 20:06

Er zitten zeker mooie stukken tussen, ben dan ook erg benieuwd naar het volgende deel!
1 x
Sym Symphony ST E5 50cc (2023)

Social Media

Terug naar “Verslagen van Tourritten, Meetings & Evenementen”