
Honda heeft sinds de introductie in 1958 meer dan 100 miljoen Super Cubs geproduceerd, waarmee het de meest geproduceerde motorvoertuig in de geschiedenis is. Dit cijfer omvat niet de andere modellen die hebben geprobeerd Honda's ontwerp te reproduceren of te verbeteren. De meeste van deze imitators halen het niet bij het origineel, maar nieuwkomer Leten is er mogelijk in geslaagd de ultieme Adventure Cub voor de moderne tijd te creëren.
Leten is een Chinees bedrijf, opgericht in 2021, en de LT 190 is hun eerste motorfiets. Hoewel het algehele ontwerp vergelijkbaar is met dat van de eerbiedwaardige Super Cub, heeft Leten, in tegenstelling tot veel andere Chinese fabrikanten, niet simpelweg het originele ontwerp van Honda gekopieerd en geplakt. In tegenstelling tot de eenvoudige luchtgekoelde motor van de Super Cub is de 188 cc-motor watergekoeld, heeft hij dubbele bovenliggende nokkenassen en levert hij 20 pk, twee keer zoveel als de Super Cub. De kracht wordt ook via een scooterachtige CVT naar het achterwiel overgebracht in plaats van een centrifugaalkoppeling, waardoor de LT 190 een topsnelheid van 120 km/u of 75 mph kan bereiken. Dit is geen gewone Cub.
De remkracht komt van schijfremmen, voor en achter, die zijn uitgerust met ABS. De LT 190 heeft zelfs tractiecontrole, wat misschien overbodig lijkt op zo'n motor met zo weinig vermogen, maar handig kan zijn wanneer het glad wordt. Met de bedieningselementen op het stuur kan de rijder de gevoeligheid van ABS en tractiecontrole aanpassen, een functie die veel populaire adventuremotoren niet eens hebben. Andere technische kenmerken zijn onder andere een kleurendisplay, bandenspanningsmeters, startknop, led-verlichting rondom en zelfs een lichtgewicht lithiumbatterij, allemaal standaard. Verwarmde handvatten zijn als optie verkrijgbaar.
Leten heeft de LT 190 onlangs te koop aangeboden, vooralsnog alleen in China. De aard van het beveiligde internet in China maakt het moeilijk om de website van de fabrikant te vinden, dus de meeste informatie is afkomstig van een artikel van Motorrad met ondersteunende informatie van andere websites. Deze Adventure Cub zal in China worden verkocht voor 14.580 yuan, wat neerkomt op ongeveer $ 2.000. Dat is bijna de helft van de prijs van een echte Honda Super Cub, $ 3.899, en hetzelfde als de Navi. Een nog goedkopere 150 cc-versie met 16 pk zal naar verwachting binnenkort beschikbaar zijn.
Natuurlijk valt nog te bezien hoe de betrouwbaarheid van de nieuwkomer zich verhoudt tot Honda, de koning van betrouwbaar vervoer. We hebben ook geen idee of Leten plannen heeft om de Adventure Cub op een gegeven moment buiten China te verkopen. We zullen dit model, en Leten in het algemeen, in de gaten moeten houden om daarachter te komen.
Uit een Amerikaans motorblad.
De Leten 190 is uitgerust met een CVT automaat. Banden: 90/90-17 voor, 110/80-17 achter. Met een opgegeven gewicht van 128 kilogram is de Leten LT 190 behoorlijk licht, vooral voor zijn hoge prestatieklasse binnen deze voertuigcategorie. Er moet maximaal 10 liter brandstof in de tank worden bijgevuld. Met een brandstofverbruik van slechts 2,6 liter per 100 kilometer (fabrieksopgave) bedraagt de actieradius bijna 400 kilometer.
Ook de lage zithoogte van 780 millimeter is gebruiksvriendelijk, evenals de moderne en omvangrijke uitrusting: ABS, TCS (slipregeling), digitaal kleurendisplay met bandenspanningsindicator, connectiviteit en natuurlijk ledverlichting rondom. Zelfs een radiosleutelsysteem (keyless) en een lichtgewicht lithiumbatterij behoren tot de basisuitrusting van het eerste Leten-model. Verwarmde handgrepen zijn als optie verkrijgbaar.
Uit het Duitse Motorrad