Boek over Bromscooter reizen.

Ons Archief van alle tours en meetings van alle jaren vind je hier! Snuffel eens rond!
Anouke

Boek over Bromscooter reizen.

Bericht#1 » 24 mei 2025, 18:33

Als ik niet laten kan dan is het schrijven van boeken. Tot nu toe romans 15 stuks. Maar ben nu bezig met een boek over bromscooter reizen in Europa. Daarvoor gebruik ik de o.a. verhalen die Amendoin en Henk Houet hebben geschreven. Ik plaats ze zonder ze qua inhoud te wijzigen. Het verhaal blijft zoals geschreven. Ik pronk niet met andermans veren. Ik vermeld duidelijk wie de reis heeft gemaakt, geschreven en wanneer. Zie mij als verzamelaar niets meer. Het gaat mij om het verhaal. Er worden geen foto's of persoonlijke zaken gebruikt. Die zouden in zwart-wit toch niet goed overkomen. Mochten jullie vinden dat dit niet kan, delete ik het boek. Anders komt het binnen twee maanden beschikbaar.

Nu zoek ik voor de omslag van het boek een mooie foto van en beladen scooter (Grand Dink?) in een aantrekkelijke omgeving. Heb je er een? Stuur die dan naar mijn emailadres: anouke@vanderwart.nl

PS. Zomaar een idee. Mijn eerste boek (roman) genaamd Martine's Reis gaat over een meisje dat na het behalen van haar H.B.S diploma in 1963, door omstandigheden alleen op de brommer naar Noorwegen reist. Het is niet alleen het verhaal van haar reis, maar ook romantiek door de relatie die ze in Oslo krijgt met de Finse Eva en de verdwijning van Martine, zorgen voor een verhaal met onverwachte gebeurtenissen.

Te koop bij: https://www.bravenewbooks.nl/site/userw ... t/allbooks
2 x
Heb nooit genoeg brommers/scooters :scoot:

peter stupers

Re: Boek over Bromscooter reizen.

Bericht#2 » 24 mei 2025, 21:00

Ik denk dat je wel even moet overleggen met degene waarvan jij de verhalen gaat plaatsen.
Dat die daar toestemming voor geven. Beter effe checken dan later de ellende.
Maar ik niet dat Henk en Amendoin er bezwaar tegen hebben.
1 x
Groeten Peter.

Anouke

Bericht#3 » 24 mei 2025, 22:22

De verhalen heb ik van de site gehaald, die voor iedereen vrij te benaderen is en te lezen. De foto's zijn natuurlijk wel eigendom daarom heb ik die niet gebruikt. De tekst is gecorrigeerd en heel soms minuscuul aangepast. Ik heb zeer duidelijk aangegeven dat het verzamelde reizen zijn vanaf de STN site en niet door mij geschreven. Ik heb de naam van de schrijver en wanneer de reis is gemaakt duidelijk vermeld.
0 x

peter stupers

Bericht#4 » 25 mei 2025, 10:45

Oooo sorry Anouke.
0 x
Groeten Peter.

Anouke

Bericht#5 » 25 mei 2025, 13:05

Geen sorry Peter, het was een verduidelijking hoe ik de zaken heb aangepakt, geen enkele reden om sorry te zeggen. Je schreef me een goed advies. Daar zat/zit ik ook op te wachten.
0 x

boukeent

Bericht#6 » 25 mei 2025, 20:48

toch hou even rekening met het feit dat niet alles wat op forum staat van stn ook van actieve leden zijn. vermeld je een naam dan is dat ook wel een afweging. sommige mensen hebben stn verlaten en willen misschien niet dat er een actieve link word gelegd tussen hun naam en stn. ik zou persoonlijk de mensen wel vragen maar dat is ieder zijn keuze. deels staat van 1 persoon ook op een andere site die vrij leesbaar is waar die persoon actief lid is.
0 x
kymco xtown 300i, 2018
sym joymax z 300i, 2019
mash dirt track 650, 2019

Anouke

Bericht#7 » 26 mei 2025, 18:56

Heb nu ook contact met de roadrunners, daar kan ik ook enkele schrijvers benaderen... Het zal zo'n vaart niet lopen. Als ik tien boeken verkoop is het al mooi. Het is en blijft een hobby... er aan verdienen, heb ik nog nooit.
Maar ik ben nog steeds op zoek naar een foto voor op de omslag van het boek. Een bepakte 50cc scooter
in de mooie natuur...
0 x

peter stupers

Bericht#8 » 27 mei 2025, 07:15

Ik denk dat Henk en Marco nog wel foto's bezitten van bepakte 50 cc-ers van hun buitenland reizen .
0 x
Groeten Peter.

Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder

Bericht#9 » 27 mei 2025, 14:00

Sorry maar dat kan en mag je zo dus niet doen zoals @boukeent en @peter stupers ook al aangeven. Onder verwijzing naar artikel 3 van de Forumregels is alles dat leden van de STN hier op het forum plaatsen of geplaatst hebben, inclusief tekstberichten, intellectueel eigendom van in eerste instantie de persoon die het geplaatst heeft en in tweede instantie van de STN. Dit mag niet door derden, ook niet huidige of voormalige leden, gebruikt worden op welke manier dan ook zonder expliciete schriftelijke voorafgaande toestemming van de rechtenhouder. Dit is tevens zo wettelijk bepaald onder het auteursrecht.

Het gebruik maken van andermans bijdrage(n) is dus een opt-in systeem, en geen opt-out zoals in dit geval blijkbaar wordt aangehouden.

Zoals je het beschrijft, kopiëer je dus hele verhalen van anderen en verwerkt die in boekvorm. Dat is geen boeken schrijven want zelf voeg je blijkbaar weinig tot niets toe als ik het zo goed lees. In dat geval is het een vorm van plagiaat, ook al vermeld je de oorspronkelijke auteur of bron want je gebruikt het zonder toestemming. Ook is het geen citaat of verwijzing die je gebruikt maar complete verhalen, ongewijzigd zoals je zelf zegt. Dat wil zeggen dat het dus ook niet als journalistiek geldt wat je doet. Tenslotte geef je aan dat je het in boekvorm uitbrengt met als doel deze te verkopen. Dan heb je dus een commercieel doel, hoe beperkt en klein ook, want je stelt die niet gratis ter beschikking.

Daarnaast kan het ook een negatief effect hebben op bijdragen die leden eventueel willen doen aan de STN in de vorm van bijvoorbeeld reisverhalen als een ander daarmee "aan de haal" gaat, wat dus hier duidelijk wel het geval is ook al wordt dat ontkend.

Het is niet de bedoeling dat de STN, haar leden en alle content van het forum die de leden vrijwillig geplaatst hebben, te gebruiken voor een externe (commerciële) bron of doel. Alle op het forum beschikbare content is bedoeld ter informatie, inspiratie en entertainment binnen het forum en binnen de Scooter Tourclub Nederland.

Kort samengevat: zoals je het nu zo doet, kan dat niet en is dit niet toegestaan, zowel niet conform de Forumregels van de STN als het auteurs- en intellectueel eigendomsrecht.

We verzoeken je dus met klem om geen enkele content van of bij de STN te gebruiken zonder expliciete voorafgaande schriftelijke toestemming van de oorspronkelijke auteur en / of intellectueel eigendomhouder.
1 x

Anouke

Bericht#10 » 27 mei 2025, 17:35

Mijn boek is nooit bedoeld als commercieel gewin, maar meer voor de liefhebbers en verdienen doe ik er niets aan, integendeel. Jouw reisverhaal is gedeletet. Na 14 jaar bij een dagblad te hebben gewerkt weet ik dat als je maar 5 woorden in een artikel verandert je het onder je eigen naam mag plaatsen. Dat ik dat niet heb gedaan is, omdat ik duidelijk maakte dat ik dit niet geschreven heb, maar de verhalen verzamel en onder de naam van de schrijver geplaatst. En aan die wet kan ook jij niets veranderen.
0 x

Social Media

Terug naar “Verslagen van Tourritten, Meetings & Evenementen”