E5 benzine. Het is zover

Gebruikersavatar
cowboyspeedy
Berichten: 92

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#251 » 31 dec 2021, 08:55

maar ik snap dan niet dat de fabrikant aanraad om e5 te tanken als e10 ook gewoon kan
0 x

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#252 » 31 dec 2021, 10:33

De foto laat zien dat de benzinefilter zijn werk goed heeft gedaan.
Zo zie je maar weer het nut van een benzinefilter, en zeker op een papier basis
i.p.v een benzine zeefje.
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#253 » 31 dec 2021, 10:58

cowboyspeedy schreef:maar ik snap dan niet dat de fabrikant aanraad om e5 te tanken als e10 ook gewoon kan

Goedkope brandstofslang raakt veel eerder aangetast door E5. Op mijn Mash had ik een test gedaan. Potje benzine en een klein stukje slang erin. Ook een klein stukje dat iedere dag even in de benzine gedipt werd. Na een aantal weken had ik van die drab aan het einde van de originele brandstofslang door aantasting van de benzine. Toen heb ik bij de viertaktwinkel meteen brandstofslang besteld die ethanol geschikt is. Iedere onderhoudsbeurt vervang ik voor de zekerheid ook deze slang. Voor de kosten hoef ik het niet te laten, en als hierdoor fout zou gaan zijn de kosten voor een paar jaar brandstofslang te verwaarlozen.
De brandstoffilter heb ik zo dicht mogelijk bij de carburateur gezet. Dit is een papieren in-line filtertje. Deze werken een stuk beter als de zeefjes die vaak gebruikt worden (bij Mash en Hanway bijvoorbeeld)

Wat ik me wel afvraag: Is er hier iemand die ervaring heeft met E10 benzine in een 2-takt blok?
Ik hoor eigenlijk alleen maar verhalen over viertakt.
2 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#254 » 31 dec 2021, 11:09

Wellicht heeft de fabrikant niet getest of de scooter tegen e10 kan of zijn bepaalde onderdelen daar niet op berekend. Uit veiligheidsoverwegingen geven ze dan het advies e5 te tanken. Maar dat hoeft in de praktijk niet te beteken dat een scooter er daadwerkelijk niet tegen kan.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#255 » 31 dec 2021, 12:00

René K schreef:De foto laat zien dat de benzinefilter zijn werk goed heeft gedaan.
Zo zie je maar weer het nut van een benzinefilter, en zeker op een papier basis
i.p.v een benzine zeefje.


Niet teveel eer voor het filter, want dat is waarschijnlijk zo oud als de scooter zelf. :schater:

Misschien eens vervangen, samen met de benzineslang.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#256 » 04 jan 2022, 17:58

Per dealer verschilt het ook. Over oudere scooters is over het algemeen het advies gelijk: tank liever E5 want E10 vreet je rubbers aan en verstopt dan de boel. Van nieuwere, bijvoorbeeld zo eentje als mijn Jet14, zegt de ene dealer liever niet E10 en de ander zegt dat het apparaat er wel tegen kan.

Misschien is het per merk ook anders. Tweetakters zijn meer rijdende crematoria die alles verbranden :-D En eenvoudiger qua techniek en onderhoud dan een viertakter. En de meest solide panzers zijn dan toch de Kymco's. Het motto was altijd: "hoe meer erop zit, hoe meer er kapot kan". Moderne EURO4 en EURO5 is natuurlijk mooi maar dan geldt het motto wel.

Ikzelf tank zelden of nooit E10. Ik loop het risico liever niet voor een paar centen meer of minder. Een reparatie zou duurder uitpakken dan de extra kosten van E5 (als je het zelf niet kunt fixen, zoals ik niet). Maar 1 à 2 keer per jaar doe ik het wel want die alcohol spoelt wel alles lekker schoon en lost alles wat aangekoekt is, lekker op en spoelt het weg. Dat merk je wel (nou ja, ik wel dan). Slecht voor je bougie kun je zeggen maar dan nog liever 5 pop uitgeven aan een nieuwe dan een onderhoudsbeurt van 100 pop.

Mijn persoonlijke ervaring is dat mijn Grand Dink veel rotter loopt op E10, al gebruik ik die om de dag. Dan gaat ze echt horten en stoten. Al lijkt ze wel weer iets zuiniger te lopen op E10, gek genoeg. Bij de Jet14 merk ik geen verschil. Sowieso heb ik niet de technische kennis om een en ander aan de binnenkant te bekijken.

Zelf ken ik nog één pomp die 95 E5 verkoopt in plaats van 98. Of dat ook echt zo is, weet ik niet. Ik heb ook niet echt een verschil kunnen bemerken.
1 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#257 » 10 jan 2022, 15:16

De test is geslaagd, de benzineslang geeft als eerste de geest:

Afbeelding

Komt dit door e10 of door ouderdom? Roept u maar!

Verder was een klep in de cilinderkop wit uitgeslagen, wat op een arm mengsel duidt. Maar ik reed met sproeier 82, wat voor 50cc ruim voldoende is. Wellicht komt dat dan wel door de e10?

Hoe dan ook, vanwege de recente aanpassingen ga ik waarschijnlijk voorlopig 98 tanken.
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#258 » 11 jan 2022, 14:33

Maar daar heb je dan heel lang over gedaan om dit resultaat te krijgen. Weet niet of je dat "geslaagd" moet noemen :-D

En die slang... was die al zo oud dan? En alcohol laat wel dingen wit uitslaan ja... Dus de combo van die factoren zou kunnen duiden op de E10 als het probleem.

Gelukkig kan jij dat soort dingen zelf fixen :thumbsup:
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#259 » 13 jan 2022, 18:53

Daarom zet ik er dus iedere onderhoudsbeurt nieuwe slangen op.
2 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#260 » 13 jan 2022, 21:05

Slang was volgens mij even oud als de scooter en hij is uit '13. Ik had het niet eens zelf opgemerkt want gek genoeg had ik (nog) geen lekkage. Gelukkig maar.

Ik ga nu wat kritischer letten op de staat van de benzineslang.
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer