AGM Caferacer Zijspan Project

Gebruikersavatar
Ray
Berichten: 36

AGM Caferacer Zijspan Project

Bericht#1 » 29 aug 2017, 15:34

Heren & dames,

Dit is een topic wat enkele keren de revue gapasserd heeft, maar waar ik nog geen daadwerkelijke uitwerking van gezien heb; een scooter/brommer met zijspan. Echter lijkt mij dit waanzinnig gaaf, omdat;
1. brommer met zijspan (....need to say more?)
2. camperen met de brommer is zo een stuk makkelijker
3. nu kan ook de hond meegenieten van mijn tour ritten

Dus je gaat zoeken. Forum hier en daar, regelgeving, RDW, framebouwers, Marktplaats, etc. etc. Mijn conclusie is, dat er eigenlijk niet veel duidelijk is, er weinig voorbeelden zijn en als je al iets kunt vinden, dit verschrikkelijk duur is.

Mijn plan is dan ook om een standaard frame te pakken, deze aan te passen en indien dit werkt te kopieren en aan te bieden aan de liefhebbers die dit ook willen. Onderstaand een voorbeeld vanhet frame dat ik voor ogen heb;

Afbeelding

Ik zal de komende periode meer posten betreft regelgeving, do's & dont's en voorgtang van dit alles. Na mijn zoektocht is er al een hoop duidelijk geworden en dit zal anderen misschien kunnen helpen.

Natuurlijk ben ik erg benieuwd wat jullie hiervan vinden!!
5 x
'64 Malaguti Sport Restauratie project | '69 Spartamatic AV met 50CC Snel | '05 Puch ZIP | '16 AGM Caferacer 50 met 55Km CDI

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: AGM Caferacer Zijspan Project

Bericht#2 » 29 aug 2017, 16:26

ik kijk hier wel naar uit lijkt me erg gaaf .. en zorg wel dat er iemand mee kan ... en waterdicht is voor boodschappen ;-)
dan houd ik me graag aanbevolen mits de prijs ene beetje goed uitpakt en mits hij snel los te maken is

misschien even een goed idee

Afbeelding

maar als je geen personen mee wil nemen kan je een Olie vat gebruiken gat er in .. en bekleden en laten spuiten , vast zetten op het frame .. en dan ben je bijna klaar
1 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: AGM Caferacer Zijspan Project

Bericht#3 » 29 aug 2017, 18:23

Zeer gaaf project, maareh. Fietspaden die worden afgesloten met een paaljte kom je dus niet meer op.
1 x

Gebruikersavatar
Henri
Berichten: 12

Re: AGM Caferacer Zijspan Project

Bericht#4 » 29 aug 2017, 18:26

Het plus punt is dat je nu niet zo snel op rollenbank komt nadeel denk ik omdat het zwaarder word het langzamer gaat dan toegestaande snelheid van 45 kmp of je moet beetje opgevoerd hebben
0 x

Gebruikersavatar
ROADHOGG
Voormalig STN Lid
Berichten: 1070

Re: AGM Caferacer Zijspan Project

Bericht#5 » 29 aug 2017, 19:05

ravw schreef:Afbeelding

Heee, da's de mijne ! ! :worshippy: mooie fotosoep...
1 x
"I apologize in case I did not offend you"

DAGRECORD : 465 Km.

https://www.scootertourclubnederland.com/forum/viewtopic.php?f=97&t=9947

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: AGM Caferacer Zijspan Project

Bericht#6 » 29 aug 2017, 19:47

ROADHOGG schreef:
ravw schreef:Afbeelding

Heee, da's de mijne ! ! :worshippy: mooie fotosoep...


is geen soep

kijk maar op Google druk maar in zijspan brommer , pictures


directe link

http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... 600#767600
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: AGM Caferacer Zijspan Project

Bericht#7 » 29 aug 2017, 19:55

Je snapt hem niet helemaal @ravw.

Hij bedoelt dat je een zijspan naast zijn cr hebt gefotoshopt.
0 x

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: AGM Caferacer Zijspan Project

Bericht#8 » 29 aug 2017, 20:09

FTrotsenburg schreef:Je snapt hem niet helemaal @ravw.

Hij bedoelt dat je een zijspan naast zijn cr hebt gefotoshopt.


Ik begreep hem wel , maar hij zou willen dat het zijn CR was , zie motor blok :-)
maar als ik mijn CR zo kan krijgen en dan leger groen of helemaal zwart , graag
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
Jeroen007
Berichten: 232

Re: AGM Caferacer Zijspan Project

Bericht#9 » 29 aug 2017, 20:31

Ray, heel goed.
Ben ook benieuwd over je bevindingen mbt regelgeving.
Interessant.
0 x

Gebruikersavatar
Ray
Berichten: 36

Re: AGM Caferacer Zijspan Project

Bericht#10 » 30 aug 2017, 14:17

Bedankt voor de reacties! Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die hier interesse in heeft.

Even een paar topics;
1. Wet & regelgeving.
Het is wel degelijk toegestaan om een bromfiets te voorzien van een zijspan. Ik heb contact gehad met het RDW & Politie en ze hebben dit bevestigd. Er zijn geen keuringen voor (al mag de zijspan niet gelast zijn aan het frame), enkel het volgende;
b) 1,50 m voor een bromfiets [op meer dan twee wielen] evenals voor een bromfiets op twee wielen met zijspanwagen en voor een aanhangwagen getrokken door dergelijke bromfiets zonder dat de breedte van de aanhangwagen groter is dan die van de bromfiets;

De zijspan mag best breder zijn dan de brommer en in deze opbouw mag je op de weg mag rijden ipv fietspad, dus dat is geen probleem (@FTrotsenburg ivm paaltjes).

Maximaal gewicht is 400kg van de complete combinatie. Dit zal je niet moeten willen, maar al weeg je de helft is het alsnog een flink gewicht. @Henri een andere CDI of tandwiel combinatie is wellicht geen overbodige luxe. Let wel, dit is rollend gewicht, dus dat gaat wat makkelijker.

Tot slot ben je verplicht verlichting voor+achter te plaatsen, een reflector aan de zijkant en knipperlicht. Uiteindelijk lijst zal ik zsm even posten.

2. Opbouw, afmetingen & gewicht;
Dit zijn even wat gedachten mbt de vormgeving van de zijspan. Allereerst behoeft het frame niet van de zelfde dikte te zijn als die van een motorfiets. Deze zijn berekend op veel hogere snelheden en zwaardere belading. Ik heb nu een zijspan op het oog als probeersel, maar deze is te zwaar denk ik.

Als alternatief wil ik kijken naar een fiets aanhanger. Deze lijken stevig genoeg met ladder frame, zijn goedkoop, maar missen een geveerde as. Uiteraard is dit zelf te fabriceren. Voordeel is ook, dat deze beter passen bij het formaat brommer.

Op/aanbouw zal met een kantelframe gaan. Je hebt 2/3/4 punts ophangingen en dit kan aardig complex worden. Het liefst bevestig ik de zijspan onderaan het frame van de brommer op twee punten en een demper boven. Tekeningen volgen snel.

3. Tot slot; doel
Het doel voor mij is om een smalle zijspan te bouwen met een vlak platform. Deze zal dan modular zijn. Op het platform kun je dan je bagage spannen of zelf een opbouw maken. Het idee van @ravw vind ik geniaal en is zo simpel uit te voeren. Zo'n vat kost je twee tientjes dus dit ga ik sowieso uit proberen.

Ik zal na mijn vakantie een 3D tekening maken en beter visualiseren wat ik in gedachten heb. Ultiem doel is om zo goedkoop mogelijk een platform te bieden voor andere geinteresseerden. Het beste alternatief wat ik gevonden heb is ruim 1600 euro...dat moet goedkoper kunnen!)
2 x
'64 Malaguti Sport Restauratie project | '69 Spartamatic AV met 50CC Snel | '05 Puch ZIP | '16 AGM Caferacer 50 met 55Km CDI

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer