[Opgelost] SYM Symphony ST inhouden euro 3 motor.

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: SYM Symphony ST inhouden euro 3 motor.

Bericht#351 » 12 jan 2018, 21:48

Delight schreef:
Meatlove schreef:V-Power is geen 98, maar premiumbrandstof.

Met een octaan van 97....

Je hebt gelijk. Vreemd eigenlijk dat Shell dit niet op haar eigen website vermeldt.
1 x

Rij_Blij

Re: SYM Symphony ST inhouden euro 3 motor.

Bericht#352 » 17 jan 2018, 17:02

Meatlove schreef:
bertocello schreef:Het gebeurt inderdaad dat er geen reactie komt bij gasgeven, echter alleen als de motor nog koud is.

Dit is voor mij de belangrijkste reactie, aangezien jij de meeste ervaring hebt.

Het is echt vreselijk als je de scooter instuurt om over te steken en, halverwege het oversteken, je geen cm meer vooruit komt. Een vertraagde reactie of dat je pompend gas moet geven. Da's vervelend. Maar dat er echt helemaal niets gebeurt en je als 'sitting duck' moet afwachten totdat er wat gebeurt (of je medeweggebruiker remt) is best benauwd.

Scooter Forens Frans schreef:Nou Meatlove,

Die vertraagde reactie op het gas geven bij koude motor hoort dus gewoon zo...

Daar wil ik mij nog niet bij neerleggen. Het kan natuurlijk zijn dat er niets aan te doen valt, maar het hoort niet zo. Het is inmiddels een utopie om te denken dat de scooter perfect zal gaan lopen. Een paar schoonheidsfoutjes hier en daar kan ik mee leven. Maar het liefst heb ik wel een scooter waarmee ik veilig kan oversteken.



Ik heb een tijdje niets meer laten horen en geprobeerd ermee te leven. Maar elke keer irriteert :boos: het toch. Ik heb niet voor niets een nieuwe scoter gekocht. Nu heb ik SYM via FB wederom de klacht :darulez: gemeld. Mijn ST gaat vrijdag naar de dealer en als hij er niet uitkomt, terug naar SYM.
Ik kan zo snel niet terug vinden hoe jullie bevindingen waren na controleren door SYM. De scooter loopt eenmaal warm wel redelijk goed, echter duurt dat minimaal een half uur en dan ben ik meestal al wel op bestemming. Boven de 10 graden buiten temperatuur loopt ie direct echt een stuk beter.
0 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: SYM Symphony ST inhouden euro 3 motor.

Bericht#353 » 17 jan 2018, 19:51

@Rij_blij; Na het bezoek van de scooter aan de importeur zijn een aantal zaken verbeterd en een paar klachten helaas onopgelost.

Er schijnt een probleem in de carburateur gezeten te hebben. Meer weet ik niet.

Laat even weten wat er uit het dealerbezoek komt!
0 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: SYM Symphony ST inhouden euro 3 motor.

Bericht#354 » 17 jan 2018, 22:16

Afloopbericht: Na een paar dagen de scooter goed beoordeeld te hebben, ben ik nog steeds ontevreden over de prestaties.

Wat is er wel verbeterd?
- Het schommelen op topsnelheid is sterk minder
- De prestaties bij warme motor
- Het knipperen van het storingslampje is niet meer voorgekomen
- Het brandstofverbruik

Wat is er NIET verbeterd?
- De prestaties bij koude motor. Deze zijn zelfs achteruit gegaan
- Het afslaan stationair. Hoewel slechts een enkele keer, het hoort niet
- Trekkracht bij lage toeren. Onder een bepaald toerental (pak 'm beet 6000 toeren) wil de motor niet lekker luisteren. Dat is vreselijk als je 25-30 achter een rijtje auto's rijdt.
- Het allerergste: Het niet reageren op het gas.

Over dat laatste kan ik heel duidelijk zijn. Ik accepteer het echt niet. Het zou liggen aan de nieuwe milieunormen dat de choke niet meer zo lang mag werken in combinatie met de temperatuur.
Toen ik de scooter net terug had, was het inderdaad ook rond en onder het vriespunt, dus keek ik het even aan. Ook RON 98 benzine zou verbetering moeten geven.
Nu zit er BP Ultimate 98 in en is de temperatuur 6 graden boven nul en nog steeds zijn er momenten dat je, als een 'sitting duck', soms meer dan 5 seconden moet wachten voordat de motor wat doet als je gasgeeft. Vaak bij het wegrijden, maar ook vaak nadat je net op gang bent. Dan rijd je heel langzaam, of sta je stil op een plek wat je echt niet wil en je kunt NIETS! Ik heb de vrees om eens aangereden te worden in zo'n situatie.

En wat de oorzaak dan is? Slecht verdampen van de brandstof? Het olieverbruik waardoor de compressie koud misschien niet goed is? Olie in de inlaat door druk op het carter? (als dat al kan bij zo'n motortje) Een slecht ontworpen ECS systeem?
Eerlijk gezegd boeit het mij niets. Het zou gewoon goed moeten zijn.

Er zijn deze week twee andere Symphony ST's die teruggaan naar hun dealer met dezelfde klachten. Ik hoop echt dat die scooters beter gaan rijden dan dat Witte Wief van mij.

Tenslotte wil ik zeggen dat ik het bizar vind dat de scooter nieuw wél goed geweest is. Er is in de eerste 1500km iets gebeurd waardoor deze problemen ontstaan zijn. Het sluipt er langzaam in en komt na een afstelronde weer vrolijk terug na verloop van tijd.

Ik begon met de kop 'afloopbericht'. Want ik denk niet dat er een definitieve oplossing komt voor het inhouden van de SYM Symphony ST euro 3.'

Het is jammer, maar helaas. Ik ga de scooter wel blijven rijden en uitkijken naar wat anders. Of zolang totdat ik voor m'n flikker gereden wordt als ik weer eens midden op een oversteek sta en er een vrachtwagen aankomt.
0 x

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: SYM Symphony ST inhouden euro 3 motor.

Bericht#355 » 17 jan 2018, 22:40

Meatlove schreef:Ik begon met de kop 'afloopbericht'. Want ik denk niet dat er een definitieve oplossing komt voor het inhouden van de SYM Symphony ST euro 3.'

Die is er wel...
Ik heb je al eerder gemeld dat mijn dealer geen enkele klacht krijgt over de bij hem rijdende Symphony ST’s...
Als ik het goed heb onthouden, zit het probleem hem in de brandstoftoevoer.
Iets met een grotere sproeier en/of grotere carburateur.
Ik zal het hem nog eens vragen hoe het nou precies zit.
0 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: SYM Symphony ST inhouden euro 3 motor.

Bericht#356 » 17 jan 2018, 22:48

Arno, mijn dealer had er ook een grotere sproeier in gedraaid. Dat hielp mij alleen maar sneller naar het tankstation en het storingslampje aan het knipperen.

Dat gezegd hebbende kom ik graag in contact met jouw dealer. Als hij specifieke oplossingen heeft waardoor ik een foutloos rijdende scooter krijg, kom ik graag met hem in contact.
Vanuit een eerdere PB kan ik wel zeggen dat het mij te ver rijden lijkt om er per scooter naartoe te gaan.
1 x

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: SYM Symphony ST inhouden euro 3 motor.

Bericht#357 » 17 jan 2018, 23:13

Sorry al had ik ervoor naar China moeten rijden, en zo ver is het voor jou toch niet als ik me niet vergis
0 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
Miglow
Berichten: 952

Re: SYM Symphony ST inhouden euro 3 motor.

Bericht#358 » 17 jan 2018, 23:24

Ik gok dat het voor Meatlove al snel een 1,5u rijden is. Maar op een motoraanhanger achter de auto nog geen uur. Is dat ver? Voor regulier onderhoud wel. Als het wellicht een oplossing biedt voor een lang aanhoudend probleem zou ik een keer naar Wezep rijden, baat het niet dan schaadt het niet.
1 x
Afbeelding

Life without a me is like a broken pencil, pointless. :lol:

Zelfs met een dikke plaat voor je kop, moet je ooit een helm op.

Als ik scooter wil rijden, word ik wel pizzakoerier.

Rij_Blij

Re: SYM Symphony ST inhouden euro 3 motor.

Bericht#359 » 18 jan 2018, 00:13

Radeloze ST rijders zijn echt tot veel in staat, maar het zal niet nodig hoeven zijn. Anno 2017/18 mag je van een nieuwe scooter verwachten dat het motortje doet wat er van verwacht wordt.de mijne liep vanaf het begin prima, maar dat was in zomerse temperaturen.(aug. 2017) Toen het kouder werd begon het inhouden en niet reageren op de gashendel. Na de ijsheiligen, 15 mei, zal het vast weer beter gaan. Maar dat is onacceptabel voor rijders die niet bang zijn voor een koude neus.
0 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: SYM Symphony ST inhouden euro 3 motor.

Bericht#360 » 18 jan 2018, 07:16

Het is pak 'm beet 75 km rijden. Dus een uur of 2 naar mijn schatting.
1 x

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer