[Opgelost] SYM Symphony ST inhouden euro 3 motor.

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

[Opgelost] SYM Symphony ST inhouden euro 3 motor.

Bericht#1 » 17 sep 2017, 13:46

Edit op de topicstart:

De problemen m.b.t het inhouden van de Symphony ST, voorzien van euro 3 motor zijn inmiddels ruimschoots besproken. Deze problemen kunnen ook voorkomen met de euro 4 motoren van SYM en diverse motoren van andere fabrikanten die dezelfde carburateur gebruiken.

De dealers zijn inmiddels allemaal getraind in het afstellen van het Dellorto ECS systeem, waardoor het inhouden tot het verleden dient te horen.

Aangezien iedereen hiermee voldoende geïnformeerd is en alle mogelijke discussie gevoerd is, kan deze draad wat mij betreft op slot.

Bovendien is mijn doel ruimschoots bereikt. Dat was zoeken naar een oplossing en dit delen, zodat alle bestuurders van een scooter met soortgelijke problemen hiervan konden profiteren.

Groot dank gaat uit naar Tim van Allbike Zaandam. Dankzij zijn creativiteit, doorzettingsvermogen en prettige persoonlijkheid kunnen een heleboel mensen nu genieten van een voortreffelijk rijdende scooter. Ik inmiddels al ruim 5000 km.
Zoek je een dealer die het met zekerheid oplost, dan moet je daar zijn.
------------------------------------

Na de jaarmeeting weet ik het zeker, ik wil de problemen met mijn scooter opgelost hebben.

Wat is de klacht?

Als de buitentemperatuur beneden de 25 graden is, houdt de motor af en toe wat in. Een beetje in stootjes naar de 50 zeg maar.

Is de buitentemperatuur rond de 10 graden, dan geeft de motor nauwelijks vermogen. Als ik een doorgaande weg op draai met aansnellend verkeer, moet ik echt rekening houden dat er een flink gat is, want anders hinder ik het verkeer flink.
Als ik 52 op de teller rijd, draai ik het gas zover mogelijk terug zodat ik niet volgas hoef te geven om op snelheid te blijven. Met de kou is het regelmatig voorgekomen dat het vermogen compleet wegvalt als ik meer gas geef. (om bijvoorbeeld een viaduct op te komen)
Als ik bij een stoplicht of een rotonde weg wil rijden kan ik niet meer dan 3/4 gas geven, anders valt het vermogen weg. Hetgeen overblijft is soms amper genoeg op tot de 52 op de teller te komen. Buiten dat is de acceleratie echt bedroevend slecht.

Pas na een half uur loopt de motor beter, maar soms ook nog niet helemaal goed.

Is de buitentemperatuur van zomerse proporties is er niets aan de hand en trekt de SYM als een lier. Daarom had ik onlangs een afspraak afgezegd voor diagnose bij de dealer. Dat was in de week dat het wel lekker weer was in Nederland.


Wat heb ik ontdekt?

Ik ben zeker NIET de enige met dit probleem. Sterker nog, blijkbaar heeft nagenoeg iedereen met een Symphony ST met euro 3 motor hier last van. De ene klant is wat kritischer dan de andere blijkbaar.
Zelfs op dit forum staan klachten over het inhouden van meer dan een jaar geleden.


Wat is er voor actie ondernomen?

Bij de eerste beurt van mijn scooter heeft de dealer een 'softwareupdate' uitgevoerd. Men herkende de klacht nog voordat ik het uitgelegd had en bij het ophalen kreeg ik te horen dat het verholpen was. Het is inderdaad een poos een stuk minder duidelijk aanwezig geweest, maar waarschijnlijk heeft het mooie weer daarmee geholpen. Ik denk zelf dat ze een reset hebben uitgevoerd ofzo.
Verder begreep ik dat er mensen zijn geweest die de importeur gemaild hebben waarop niet gereageerd wordt. Dit weekend heb ik een pb op Facebook naar SYM gestuurd en een contactformulier op de Duitse SYM website ingevuld.


Wat wil ik bereiken?

Ik wil heel graag een definitieve oplossing voor dit mankement. Aangezien deze scooter een elektronisch geregelde carburateur heeft, lijkt een softwareupdate het meest voor de hand liggend. Maar dit laat ik graag over aan hen die er verstand van hebben.
Ik heb de scooter pas 3 maanden en ben mij bewust ervan dat ik consumentenrechten heb. Ik wil met alle plezier mijn dealer en de importeur de kans geven om te werken aan een oplossing, maar mijn geduld heeft wel een grens.


Wat is niet de bedoeling?

Om SYM te gaan bashen. Ik ga er voorlopig even van uit dat er een oplossing komt. Bovendien is STN door de importeur behoorlijk verwend wat ik begreep met de jaarmeeting.
Laten we ook even afspreken dat dit geen STN-actie is. Dit gaat ook buiten het bestuur om. Het is aan het bestuur om te besluiten of dit wel of niet op dit forum thuishoort. Hier heb ik alle respect voor.


Herken je het probleem?

Sluit dan aan in dit draadje. Als er niet op de individu gereageerd wordt, dan luistert men hopelijk wel naar een groep ontevreden Symphony-rijders.


Tenslotte wil ik zeggen dat ik verder nog steeds erg tevreden over de scooter ben. Zaterdag werd mij duidelijk dat ik qua zit de juiste scooter heb en het is nog steeds een sieraad in de tuin en een feest om op te rijden. Alleen accepteer ik niet dat de motor geen vermogen heeft.
Laatst gewijzigd door M.L. op 03 aug 2018, 13:53, 5 keer totaal gewijzigd.
2 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: SYM Symphony ST inhouden euro 3 motor.

Bericht#2 » 17 sep 2017, 13:57

Ik doe mee.
Laat het wel duidelijk zijn dat je aangeeft met de scooter harder als 45 km/uur te rijden, je scooter is dus niet conform de aflevering.
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: SYM Symphony ST inhouden euro 3 motor.

Bericht#3 » 17 sep 2017, 14:27

Lijkt mij dat er een iets grotere sproeier in zou moeten
Laatst gewijzigd door roadkill op 17 sep 2017, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: SYM Symphony ST inhouden euro 3 motor.

Bericht#4 » 17 sep 2017, 14:33

Meatlove schreef:Wat is niet de bedoeling?

Om SYM te gaan bashen. Ik ga er voorlopig even van uit dat er een oplossing komt. Bovendien is STN door de importeur behoorlijk verwend wat ik begreep met de jaarmeeting.
Laten we ook even afspreken dat dit geen STN-actie is. Dit gaat ook buiten het bestuur om. Het is aan het bestuur om te besluiten of dit wel of niet op dit forum thuishoort. Hier heb ik alle respect voor.


De STN neemt geen standpunt in en trekt geen partij in geval van discussies of onenigheid tussen een lid en een fabrikant, importeur of dealer. De club als geheel is daar ook helemaal niet bij betrokken, dat is aan en tussen de "strijdende" partijen zelf, en die zal zich daar verder ook niet mee bemoeien of in bemiddelen.

In dit specifieke geval: dat SYM inderdaad onze sponsor is en ons royaal heeft voorzien voor de Jaarmeeting, doet in deze niet ter zake. De discussie is, nogmaals, niet tussen de STN en "hen" (wie dat ook mogen zijn) maar jou en "hen".

Als consument heb jij rechten en die moeten worden gewaarborgd en waargemaakt. Het is derhalve jouw, en iedereens volste recht om hierover op het forum te berichten. Sterker nog: daar zijn we zelfs blij mee want anderen lezen het dan ook en kunnen zo hun eigen mening vormen of samen aan een oplossing werken. Dat is dus in ieders belang en komt de club zelfs ten goede. Maar dat geldt dan natuurlijk ook voor de fabrikant / importeur / dealer etc. : ook die hebben recht op een weerwoord bij de STN. Zo kan en mag en gaat dat eerlijk over en weer.

Dus ga rustig je gang en publiceer je grieven, communicaties en oplossingen :-)

Wel nog even 3 dingen in het algemeen van toepassing in dit soort zaken :

1) hou er rekening mee dat fabrikanten vaak in landen worden vertegenwoordigd door importeurs. Die kunnen problemen vaak niet zelf oplossen want ook zij zijn afhankelijk van de fabrikanten. Soms is het sneller en beter om een probleem direct bij de fabrikant voor te leggen. Die is tenslotte eindverantwoordelijke.

2) net zoals bij alles zijn de regels van goed fatsoen van toepassing. Scheldpartijen of ongepast taalgebruik, van wie dan ook, of directe verwijten worden niet getolereerd. We zijn en blijven beleefd met z'n allen.

3) voor bestuursleden zijn de regels iets anders; gezien hun voorbeeldfunctie en directe contact met fabrikanten / importeurs / leveranciers en dealers hebben die niet, zoals de "gewone" leden wel, de vrijheid om hun grieven met details, naam en toenaam op het openbare Forum of elders te spuien.

Jouw topic is een goed voorbeeld van hoe het wél mag, kan en moet. Prima geformuleerd.

Vragen, opmerkingen of suggesties ? We horen het graag :-)

En veel succes !
4 x

Gebruikersavatar
Dennis97
Voormalig STN Lid
Berichten: 416

Re: SYM Symphony ST inhouden euro 3 motor.

Bericht#5 » 17 sep 2017, 14:35

Ik sluit mij hier ook bij aan en lees even mee.

Groeten Dennis
1 x
Kawasaki Versys-X 300 ABS (juli 2017) - 21.000 km
SYM Symphony ST euro 4 50cc (juni 2018) - 29.320 km
SYM Symphony ST euro 3 50cc (februari 2017) - 22.793 km
Baotian KillerBee 50cc (2011) - 14.600 km

SYMply Unlimited - A 50cc roadtrip through Europe
SYMply Unlimited - Heading north!

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: SYM Symphony ST inhouden euro 3 motor.

Bericht#6 » 17 sep 2017, 15:37

Mijn scooter is fabrieksorigineel en rijdt begrensd 54 op de teller. Geen punt van discussie dus. :)

@Amendoim: :worshippy: voor jouw overduidelijke reactie! En bedankt voor het compliment over de t.s.
Ik ben blij dat mijn intenties duidelijk zijn en het is fijn dat dit hier geventileerd mag worden. Voor een ieder die mee wil schrijven aan dit verhaal is jouw reactie verplicht leesvoer.

Even een reactie op jouw driepunter:
1. Het aanschrijven van SYM Taiwan heb ik eens geprobeerd vanwege het instrumentenpaneel. Die verwijzen naar je lokale servicepunt.
2. Helemaal mee eens. Met als kleine toevoeging dat, wat mij betreft, alleen over het onderwerp inhouden van de motor geschreven hoeft te worden. Wat mij betreft zijn er meerdere topics open over de SYM Symphony ST waar andere vragen thuishoren. En anders kan men er een openen.
3. Gelukkig niet voor mij van toepassing. :)

Nogmaals bedankt voor de uitgebreide reactie.

Fijn dat er mensen zijn die willen aanhaken. Koppel s.v.p. alles terug wat jullie eventueel kunnen bereiken. Het mooiste zou zijn dat we, samen met SYM, kunnen werken aan een oplossing waardoor de Symphony ST een nog betere scooter wordt.
1 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: SYM Symphony ST inhouden euro 3 motor.

Bericht#7 » 17 sep 2017, 16:29

? ? Mijn ST reed fabrieksorgineel 45 km/uur op de teller, kan daar dan zoveel verschil inzitten?
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: SYM Symphony ST inhouden euro 3 motor.

Bericht#8 » 17 sep 2017, 18:04

Effe een schot voor de boeg.
Ik hoort hier een probleem wat ik herken.
Hoe heter hoe beter heet dat probleem.
Wij in NL hebben te maken met 4 jaargetijden.
Te weten: Nat, warm, nat, koud.
Niet echt bevordelijk.
Een scooter in zuid-Italie/Spanje zal bijvoorbeeld veel minder gauw last hebben van fratsen, aangezien het weer daar constanter is.
Mijn advies. Draait er eens een Cr6 bougietje in.
Voert iets minder warmte af, waardoor de verbranding plaatsvindt bij een iets hogere temperatuur.
Baat het niet, dan schaadt het niet.
Een viertakt draait in een oliebad en kan behoorlijk afgehoerd worden eer er schade optreedt.
1 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: SYM Symphony ST inhouden euro 3 motor.

Bericht#9 » 17 sep 2017, 18:43

Misschien eens een taiwanese SYM club mailen wat de specs zijn van hun standaardscooters, en die overnemen op jouw scooter??
2 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: SYM Symphony ST inhouden euro 3 motor.

Bericht#10 » 17 sep 2017, 20:39

stoyanov schreef:Mijn advies. Draait er eens een Cr6 bougietje in.
Voert iets minder warmte af, waardoor de verbranding plaatsvindt bij een iets hogere temperatuur.
Baat het niet, dan schaadt het niet.


Ik rijd permanent met de cr6hsa, De bougie omvormer geeft als standaard bougie cr7hsa (was a7rc)
.
1 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron

Aanmelden  •  Registreer