Meatlove schreef:Niet om naar te doen, maar is het een idee om er eens iemand naar te laten kijken die er echt verstand van heeft? Je loopt nu al zo lang te rommelen. Er moet toch iets (anders) aan de hand zijn waardoor die motor zou zoveel kopzorgen geeft.
- compressie
- ontstekingstiming
- 4 takt? klepspeling
- brandstoftoevoer
- luchttoevoer
- valse lucht
- verstopte uitlaat
- veranderde tegendruk door andere uitlaat
Mijns inziens heeft een échte vakman dit snel onder de knie. Die kan heel snel een hoop van deze dingen uitsluiten. Het nadeel is wel dat ze niet aan de bomen groeien en het geld kost. Maar het zelf aanklooien, wordt je daar nou niet moe van?
Daar is allemaal al naar gekeken. Door een automonteur. Iemand die weet waar hij over praat.
Het probleem zat hem in de ontsteking. Dat is opgelost door een andere bobine plus bougiekabel te monteren en een nieuwe cdi.
1 tik en lopen. Vanmorgen ook.
Het punt waar ik uit luiheid nog niet aan toe was gekomen is het brandstofgedeelte.
Daar had ik al mee lopen kutten in de oude set-up.
Omdat het toen nog in de ontsteking zat kwam ik daar niet mee weg. Geen resultaat.
Remco wees me er op (ook monteur).
Ik heb toen een nieuwe cdi gestoken.
Er zit nu ook een compleet nieuwe carburateur op, waar de originele sproeier nog in zat. (88) Komt van een ND.
Uit correspondentie met Kymco Taiwan kwam ik er achter dat er dus een kleinere sproeier in zat dan de originele. (90)
Door te mailen met Creco en door vragen te stellen hier op het forum kwam ik er achter dat een ND het beste rijdt met een 95 hoofdsproeier.
Dat ie niet lekker liep is dus puur mijn eigen schuld.
Je zal zien dat ie met een 94 (95 is het beste volgens creco, maar die sproeiers bestaan volgens mij niet) wel doortrekt en niet meer terugvalt. Desnoods steek ik een 96.
Ik merkte al een significant verschil tussen 90 en 92.
Bij een 90 sproeier viel de motor soms gewoon weg van 7800 toeren zomaar naar 7000 toeren of minder, om daarna door te trekken tot 7400 toeren.
Vandaag gewoon ruim boven de 7000 draaien en niet meer terugvallen. Alleen met tegenwind moeite/geen kracht.
Ik wed dat dat opgelost is met een drupje meer brandstof.
Het hoofdstuk benzine/vonkjes kan ik dan in elk geval afsluiten.
De kleppen geloof ik niet in. Als kleppen niet goed staan dan start een scooter vaak beroerd.
Luchttoevoer is het zeker niet. Valse lucht ook niet.
Uitlaat is niet verstopt.
RVS uitlaat heeft geen negatief effect op de prestaties, behalve het geluid. Maar daar heb ik nu een demper van ruim 20 cm voor gescoord, dus die krijg ik ook wel stil. Dat die uitlaat knetterde kwam trouwens ook door de beroerde ontsteking van destijds.
Wat de tegendruk betreft; ik heb een soortgelijke uitlaat op 2 verschillende scooters gehad en die gingen er beiden BETER van lopen....
Ik heb er wel vertrouwen in.
Het is trouwens niet zo dat ik met een weigerachtige scooter in de rondte cross.
Kijk wel uit.
Ik ben gewoon een purist en een zeikerd.
Durf te wedden dat 90% niet eens in de gaten heeft wat ik merk.
Maar ik wil dat ie doet wat ik wil en niet andersom.
Om een antwoord te geven op je vraag. Word ik er niet moe van?
Nou nee. Ik vind het wel een uitdaging.
Wat die vaklui betreft:
Ik weet niet of onze plaatselijke fietsenmakert niet het achterste van zijn tong laat zien, of dat ie werkelijk uit zijn nek staat te lullen.
Hij hield het op een verkeerd vlotterniveau... Ik verzin het niet.
3 carburateurs getest en die zouden dus allen een verkeerd vlotterniveau gehad moeten hebben?
Verder beweert hij dat er GEEN EEN kymco rondrijdt met een sproeier groter dan 84 (vierentachtig).
Neem me niet kwalijk.
Ik verbeeld me niks, maar geef mij maar gewoon een tasje onderdelen waarvan ik misschien de helft niet nodig heb.
Dan hou ik alsnog dik geld in mijn zak.
Ik prakkiseer er niet over om dergelijke "vaklieden" aan mijn scooter te laten knoeien à raison van 50 evro per uur.
Zelfs als ze me in de maling staan te nemen en weldegelijk weten waar ze over praten, maar dat niet willen laten blijken naar mij toe. Ik voel me dan namelijk niet serieus genomen.
Zelf zal ik dat nooit over mijn hart kunnen verkrijgen. Een klant krijgt van mij altijd eerlijk advies. Ook al heeft ie geen bal verstand van drukken.
Komt goed!
I'm on the job !