The finishing touch

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

The finishing touch

Bericht#1 » 20 mei 2018, 13:05

Vandaag met veel tegenzin de Bronze gepakt en aan de sleutel gegaan.
De fietsenmaker had natuuuuuurlijk sproeier 94 niet meer op voorraad.
Dus maar behelpen met een 92.
De stelregel is 2 maten groter dan de sproeier die er in zat. Dat was 88, dus 92 zou goed moeten zijn.
Volgens de fabrikant zou er standaard een 90 ingezeten moeten hebben, dus naar 94.
Op goed geluk dus maar.
Luchtschroef op 1.75 slag.
Warm laten lopen.
Stationair afstellen.
En rijden maar. Ein-de-lijk van dat gezeik om brandstof af op hogere toeren.
Ik denk dat ie een 94 wel kan hebben. Maar daar wachten we ff mee.
Eerst de RVS uitlaat met de nieuwe demper monteren.
Mooi klusje voor morgen of voor volgende week zaterdag....mocht ik vanavond bij de bbq aangeschoten raken.
Gematigd blij.
1 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: The finishing touch

Bericht#2 » 20 mei 2018, 23:40

Niet gematigd, maar zeer ongematigd aangeschoten geraakt.
Lekker uitslapen morgen en dan op naar...
Ik weet het nog niet.
Mijn eerste ingeving was Scheveningen, maar het kan ook zo maar Almere worden
2 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: The finishing touch

Bericht#3 » 21 mei 2018, 17:25

Het werd uiteindelijk Vijfhuizen.
Vliegtuigjes kijken.
Veel wind over de noord Hollandse vlakten.
The Bronze had het af en toe moeilijk.
Valt niet zo heel veel meer terug in toeren , maar komt bovenin toch nog wat tekort.
Sproeiertje 94 dus zaterdag monteren.
Trouwens druk daar met dagjesmensen.
Kanonnen van telelenzen op de camera's om vooral toch maar niks te missen.
Tuinstoelen erbij.
Mijn hobby zou het niet zijn, maar ze maakten allemaal een blije indruk.
Al met al 85 km weg getufd.
Was lekker, al zeg ik het zelf.
1 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 1151

Re: The finishing touch

Bericht#4 » 21 mei 2018, 17:33

:thumbsup: :sct1: :thumbsup:
0 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: The finishing touch

Bericht#5 » 21 mei 2018, 21:34

Ga nog effe door zou ik zeggen......
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: The finishing touch

Bericht#6 » 21 mei 2018, 21:40

bertocello schreef:Ga nog effe door zou ik zeggen......


Ikke wel !
Als het weer het toelaat en als mijn tuin schoon en netjes is....
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: The finishing touch

Bericht#7 » 21 mei 2018, 22:51

Niet om naar te doen, maar is het een idee om er eens iemand naar te laten kijken die er echt verstand van heeft? Je loopt nu al zo lang te rommelen. Er moet toch iets (anders) aan de hand zijn waardoor die motor zou zoveel kopzorgen geeft.
- compressie
- ontstekingstiming
- 4 takt? klepspeling
- brandstoftoevoer
- luchttoevoer
- valse lucht
- verstopte uitlaat
- veranderde tegendruk door andere uitlaat

Mijns inziens heeft een échte vakman dit snel onder de knie. Die kan heel snel een hoop van deze dingen uitsluiten. Het nadeel is wel dat ze niet aan de bomen groeien en het geld kost. Maar het zelf aanklooien, wordt je daar nou niet moe van?
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: The finishing touch

Bericht#8 » 21 mei 2018, 23:41

Meatlove schreef:Niet om naar te doen, maar is het een idee om er eens iemand naar te laten kijken die er echt verstand van heeft? Je loopt nu al zo lang te rommelen. Er moet toch iets (anders) aan de hand zijn waardoor die motor zou zoveel kopzorgen geeft.
- compressie
- ontstekingstiming
- 4 takt? klepspeling
- brandstoftoevoer
- luchttoevoer
- valse lucht
- verstopte uitlaat
- veranderde tegendruk door andere uitlaat

Mijns inziens heeft een échte vakman dit snel onder de knie. Die kan heel snel een hoop van deze dingen uitsluiten. Het nadeel is wel dat ze niet aan de bomen groeien en het geld kost. Maar het zelf aanklooien, wordt je daar nou niet moe van?


Daar is allemaal al naar gekeken. Door een automonteur. Iemand die weet waar hij over praat.
Het probleem zat hem in de ontsteking. Dat is opgelost door een andere bobine plus bougiekabel te monteren en een nieuwe cdi.
1 tik en lopen. Vanmorgen ook.
Het punt waar ik uit luiheid nog niet aan toe was gekomen is het brandstofgedeelte.
Daar had ik al mee lopen kutten in de oude set-up.
Omdat het toen nog in de ontsteking zat kwam ik daar niet mee weg. Geen resultaat.
Remco wees me er op (ook monteur).
Ik heb toen een nieuwe cdi gestoken.
Er zit nu ook een compleet nieuwe carburateur op, waar de originele sproeier nog in zat. (88) Komt van een ND.
Uit correspondentie met Kymco Taiwan kwam ik er achter dat er dus een kleinere sproeier in zat dan de originele. (90)
Door te mailen met Creco en door vragen te stellen hier op het forum kwam ik er achter dat een ND het beste rijdt met een 95 hoofdsproeier.
Dat ie niet lekker liep is dus puur mijn eigen schuld.
Je zal zien dat ie met een 94 (95 is het beste volgens creco, maar die sproeiers bestaan volgens mij niet) wel doortrekt en niet meer terugvalt. Desnoods steek ik een 96.
Ik merkte al een significant verschil tussen 90 en 92.
Bij een 90 sproeier viel de motor soms gewoon weg van 7800 toeren zomaar naar 7000 toeren of minder, om daarna door te trekken tot 7400 toeren.
Vandaag gewoon ruim boven de 7000 draaien en niet meer terugvallen. Alleen met tegenwind moeite/geen kracht.
Ik wed dat dat opgelost is met een drupje meer brandstof.

Het hoofdstuk benzine/vonkjes kan ik dan in elk geval afsluiten.
De kleppen geloof ik niet in. Als kleppen niet goed staan dan start een scooter vaak beroerd.
Luchttoevoer is het zeker niet. Valse lucht ook niet.
Uitlaat is niet verstopt.
RVS uitlaat heeft geen negatief effect op de prestaties, behalve het geluid. Maar daar heb ik nu een demper van ruim 20 cm voor gescoord, dus die krijg ik ook wel stil. Dat die uitlaat knetterde kwam trouwens ook door de beroerde ontsteking van destijds.
Wat de tegendruk betreft; ik heb een soortgelijke uitlaat op 2 verschillende scooters gehad en die gingen er beiden BETER van lopen....
Ik heb er wel vertrouwen in.
Het is trouwens niet zo dat ik met een weigerachtige scooter in de rondte cross.
Kijk wel uit.
Ik ben gewoon een purist en een zeikerd.
Durf te wedden dat 90% niet eens in de gaten heeft wat ik merk.
Maar ik wil dat ie doet wat ik wil en niet andersom.

Om een antwoord te geven op je vraag. Word ik er niet moe van?
Nou nee. Ik vind het wel een uitdaging.
Wat die vaklui betreft:
Ik weet niet of onze plaatselijke fietsenmakert niet het achterste van zijn tong laat zien, of dat ie werkelijk uit zijn nek staat te lullen.
Hij hield het op een verkeerd vlotterniveau... Ik verzin het niet.
3 carburateurs getest en die zouden dus allen een verkeerd vlotterniveau gehad moeten hebben?
Verder beweert hij dat er GEEN EEN kymco rondrijdt met een sproeier groter dan 84 (vierentachtig).
Neem me niet kwalijk.
Ik verbeeld me niks, maar geef mij maar gewoon een tasje onderdelen waarvan ik misschien de helft niet nodig heb.
Dan hou ik alsnog dik geld in mijn zak.
Ik prakkiseer er niet over om dergelijke "vaklieden" aan mijn scooter te laten knoeien à raison van 50 evro per uur.
Zelfs als ze me in de maling staan te nemen en weldegelijk weten waar ze over praten, maar dat niet willen laten blijken naar mij toe. Ik voel me dan namelijk niet serieus genomen.
Zelf zal ik dat nooit over mijn hart kunnen verkrijgen. Een klant krijgt van mij altijd eerlijk advies. Ook al heeft ie geen bal verstand van drukken.
Komt goed!
I'm on the job !
2 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: The finishing touch

Bericht#9 » 22 mei 2018, 08:25

Ok
0 x

Gebruikersavatar
Remco1979
Berichten: 1000

Re: The finishing touch

Bericht#10 » 22 mei 2018, 19:09

DDL tuning in klaaswaal bellen die hem af laten stellen (op de door jouw gewenste snelheid) zal wel wat kosten maar dan weet dat er met verstand aan gesleuteld is.
0 x
Afbeelding
Vanaf 14-1-2018 bezitter Piaggio MP3 Sneeuwwitje 18304 km
27-5-2019 42028 km and counting
km record op 1 dag 476 km :thumbsup:
Vmax 150km/h+

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer