GooneyBird schreef:Dus, ik heb een Elyseo uit '99. Deze scooter heb ik gekocht voor weinig, en had wat liefde nodig.
Hij rijdt op zich goed. Onbegrenst, top ligt zo rond de 65 km/u (75 op de teller, dit is gemeten met zo'n U-rijdt-zoveel-km/u matrix bord), dus meer dan plenty. Trekt daar ook ook als een streep naartoe. Met andere woorden, volgas is het probleem niet. De scooter is bijna helemaal standaard, op de uitlaat na, dat is een Leovince Touring. (Bijna standaard pijpje, iets luidruchtiger)
Het probleem is langzaam rijden.
Toen ik 'm kreeg stond de luchtstelschroef bijna helemaal dicht. De scooter trok rookgordijnen, en reed eigenlijk moeilijk maar trager dan 40 km/u. Ik heb de schroef 2.75 slag open gezet, en dat hielp al enorm. Desalniettemin is een snelheid onder de ~25 km/u (op teller) erg moeilijk aan te houden. Ook op rotondes is het moeilijk om de scooter licht trekkend te houden.
De scooter stottert dan enorm (rrrrdingdingrrrdingdingdingrrrrdingrrrr, zeg maar), en wisselt sterk van trekken naar uitrollen. Elke keer als je een ding-ding-ding hebt, houdt de scooter in. Bij rrrrr-momenten rijdt de Peug wel goed.
...
Ik geloof niet dat ik dit heel duidelijk uitleg.
Nou zullen jullie zeggen "Meer gassuh jonguh!", maar ik woon in een mooie nieuwbouwwijk waar de wegen drukbevolkt met katten en kinderen zijn, en beiden willen graag achter auto's vandaag schieten.
Ik heb de carburateur al uit elkaar gehaald, en die is redelijk schoon van binnen. Er zat wat wit/groene aanslag her en der, maar die heb ik schoongemaakt. Er zit een sproeier 58 in, en dat soort van tweede sproeiertje wat direct in de vlotterbak steekt is een 42. De bougie is mooi koffiebruin. Is er een bepaalde reden waarom de scooter zo moeizaam soepeltjes langzaam rijdt?
Mag ik op jullie collectieve kennis (Elyseo General, als ik zo onbeleefd mag zijn) van alle dingen CVT en tweetakt bouwen en vragen of jullie geheel blind en op afstand een diagnose kunnen stellen? Of is dit normaal gedrag en houden tweetakten met carburateurs gewoon niet van langzaam rijden?
Gasreactie bij std carbs is gewoon ruk. Ook de 17,5mm op de 100cc. Maar niet op weinig gas kunnen rijden is meestal een lek ergens.
Hopelijk heb je wat aan onderstaand diagram. De Cutaway,... is de hoek die je gasschuif heeft. Staat ook een nummer op 30 40 50 60. 30 is std en hindert de atomisatie bij aftermarket uitlaten. (verdamping van benzine in je spruitstuk). Toen ik een snellere uitlaat monteerde, moest deze aangepast worden. Ik heb hem naar ongeveer 45graden gevijld, je kan ze ook kopen.
Kijk eerst hoe je hem wilt rijden, helemaal std. ander uitlaatje etc. en daarop je afstelling bepalen.
Ik heb ergens nog een std carbje voor als je back to basics wilt. Maar er is zoveel meer uit de elyseo te halen.
Let wel,.. als je brom wilt opvoeren mag dit niet openbaar in het forum? PM mij dus als het echt wicked fast moet.
Aanpassingen, niet in verband met de eindsnelheid, mag natuurlijk wel maar houdt het beschaafd.
We horen het wel,...
grt peter E.G.