Elyseo stottert bij lage snelheiden

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Elyseo stottert bij lage snelheiden

Bericht#11 » 06 jun 2018, 18:42

GooneyBird schreef:Dus, ik heb een Elyseo uit '99. Deze scooter heb ik gekocht voor weinig, en had wat liefde nodig.

Hij rijdt op zich goed. Onbegrenst, top ligt zo rond de 65 km/u (75 op de teller, dit is gemeten met zo'n U-rijdt-zoveel-km/u matrix bord), dus meer dan plenty. Trekt daar ook ook als een streep naartoe. Met andere woorden, volgas is het probleem niet. De scooter is bijna helemaal standaard, op de uitlaat na, dat is een Leovince Touring. (Bijna standaard pijpje, iets luidruchtiger)

Het probleem is langzaam rijden.

Toen ik 'm kreeg stond de luchtstelschroef bijna helemaal dicht. De scooter trok rookgordijnen, en reed eigenlijk moeilijk maar trager dan 40 km/u. Ik heb de schroef 2.75 slag open gezet, en dat hielp al enorm. Desalniettemin is een snelheid onder de ~25 km/u (op teller) erg moeilijk aan te houden. Ook op rotondes is het moeilijk om de scooter licht trekkend te houden.

De scooter stottert dan enorm (rrrrdingdingrrrdingdingdingrrrrdingrrrr, zeg maar), en wisselt sterk van trekken naar uitrollen. Elke keer als je een ding-ding-ding hebt, houdt de scooter in. Bij rrrrr-momenten rijdt de Peug wel goed.
...
Ik geloof niet dat ik dit heel duidelijk uitleg.

Nou zullen jullie zeggen "Meer gassuh jonguh!", maar ik woon in een mooie nieuwbouwwijk waar de wegen drukbevolkt met katten en kinderen zijn, en beiden willen graag achter auto's vandaag schieten.

Ik heb de carburateur al uit elkaar gehaald, en die is redelijk schoon van binnen. Er zat wat wit/groene aanslag her en der, maar die heb ik schoongemaakt. Er zit een sproeier 58 in, en dat soort van tweede sproeiertje wat direct in de vlotterbak steekt is een 42. De bougie is mooi koffiebruin. Is er een bepaalde reden waarom de scooter zo moeizaam soepeltjes langzaam rijdt?

Mag ik op jullie collectieve kennis (Elyseo General, als ik zo onbeleefd mag zijn) van alle dingen CVT en tweetakt bouwen en vragen of jullie geheel blind en op afstand een diagnose kunnen stellen? :mrgreen: Of is dit normaal gedrag en houden tweetakten met carburateurs gewoon niet van langzaam rijden?


Gasreactie bij std carbs is gewoon ruk. Ook de 17,5mm op de 100cc. Maar niet op weinig gas kunnen rijden is meestal een lek ergens.
Hopelijk heb je wat aan onderstaand diagram. De Cutaway,... is de hoek die je gasschuif heeft. Staat ook een nummer op 30 40 50 60. 30 is std en hindert de atomisatie bij aftermarket uitlaten. (verdamping van benzine in je spruitstuk). Toen ik een snellere uitlaat monteerde, moest deze aangepast worden. Ik heb hem naar ongeveer 45graden gevijld, je kan ze ook kopen.

Kijk eerst hoe je hem wilt rijden, helemaal std. ander uitlaatje etc. en daarop je afstelling bepalen.
Ik heb ergens nog een std carbje voor als je back to basics wilt. Maar er is zoveel meer uit de elyseo te halen.
Let wel,.. als je brom wilt opvoeren mag dit niet openbaar in het forum? PM mij dus als het echt wicked fast moet.
Aanpassingen, niet in verband met de eindsnelheid, mag natuurlijk wel maar houdt het beschaafd.

We horen het wel,...
grt peter E.G.

Afbeelding
1 x

GooneyBird
Berichten: 39

Re: Elyseo stottert bij lage snelheiden

Bericht#12 » 06 jun 2018, 20:59

Elyseo General schreef:Gasreactie bij std carbs is gewoon ruk. Ook de 17,5mm op de 100cc. Maar niet op weinig gas kunnen rijden is meestal een lek ergens.
Hopelijk heb je wat aan onderstaand diagram. De Cutaway,... is de hoek die je gasschuif heeft. Staat ook een nummer op 30 40 50 60. 30 is std en hindert de atomisatie bij aftermarket uitlaten. (verdamping van benzine in je spruitstuk). Toen ik een snellere uitlaat monteerde, moest deze aangepast worden. Ik heb hem naar ongeveer 45graden gevijld, je kan ze ook kopen.

Kijk eerst hoe je hem wilt rijden, helemaal std. ander uitlaatje etc. en daarop je afstelling bepalen.
Ik heb ergens nog een std carbje voor als je back to basics wilt. Maar er is zoveel meer uit de elyseo te halen.
Let wel,.. als je brom wilt opvoeren mag dit niet openbaar in het forum? PM mij dus als het echt wicked fast moet.
Aanpassingen, niet in verband met de eindsnelheid, mag natuurlijk wel maar houdt het beschaafd.

We horen het wel,...
grt peter E.G.

Afbeelding


Kijk, zo'n schema is nog eens nuttig! Thx! :thumbsup:

Crazy fast hoeft het echt niet te gaan. Het is een bromfiets en geen motorfiets. Op dit moment ben ik meer dan tevreden met de top van de scooter.

Voorlopig rij ik nog wel rond met de uitlaat die er nu onder zit, dus daar zou ik hem best op kunnen aanpassen. Wellicht dat er later (over een half jaar/jaar) iets van een wat stiller pijpje onder komt (Sito of zo), maar voorlopig is deze goed. Grotere cilinder en al dat soorts fratsen hoeft van mij niet, dus het blok blijft ook zoals ie is.

Kijkend naar jouw schema zou ik dus zeggen gasschuif-hoek, icm luchtstelschroef en stationairsproeier. Stationair draait de scooter goed, en starten (zowel koud als warm) is ook geen probleem. Stationairsproeier lijkt mij dus in orde. Luchtstelschroef heb ik op gehoor afgesteld. Ik ben begonnen met 1.5 slag uit, en hij loopt het mooist/hoogst stationair met 2.75 slag uit. Vind ik zelf aan de hoge kant, maar het schijnt nog binnen marge te liggen voor zo'n carb. Wat ik wel apart vind is dat de scooter vanaf 3 slagen open eigenlijk niet meer reageert door hoger/lager stationair te lopen. Dicht dan slaat ie af, verder open vanaf 1.5 is steeds hoger en netter stationair, maar vanaf ~3 slagen veranderd het niet meer. Ben uiteindelijk dus op 2.75 slag uitgekomen.

Komen we bij de gasschuif-hoek (mooi woord voor galgje) uit. Ik zal morgen oid even kijken wat er op staat, maar meen me idd iets van een 30 te hebben gezien in de schuif zelf. Ik zat al even online te kijken, maar kon niet zo 1-2-3 een site vinden die de verschillende gasschuiven op voorraad heeft. Waar haal jij ze vandaan? Het lijkt me namelijk wel interessant om daarmee te experimenteren. Als je aangeeft dat een gasschuif met een hoek van 45 graden al heel veel verschil qua gasreactie onderin dan vind ik het zeker waard om daar wat tijd in te steken. Vooral omdat verder het scootertje best goed loopt.
0 x
- '99 Peugeot Elyseo 50cc (donkerblauw)
- '06 Yamaha Neo's (roze!)

- '00 Aprilia Leonardo 250 (donkerblauw)

GooneyBird
Berichten: 39

Re: Elyseo stottert bij lage snelheiden

Bericht#13 » 09 jun 2018, 22:39

Update: Ik heb het idee dat ik met de gasnaald een end kom.

Van boven naar beneden heeft de gasnaald 4 inkepingen. Ik heb de afgelopen dagen wat zitten experimenteren, en dit zijn mijn bevindingen. 1 is clipje onderin en dus gasnaald op z'n kortst, 4 is clipje bovenin en gasnaald op z'n langst.

- 1: Totaal geen vermogen onderin. Loopt moeilijk trager dan ~30km/u. Stottert en rookt.
- 2: Weinig vermogen onderin. Rookt nog steeds. 30 km/u is aan te houden, maar moeizaam.
- 3: Nog niet geprobeerd sinds ik de carburateur schoon heb gemaakt.
- 4: buttery smooth onderin. Loopt soepeltjes vanaf ~20km/u. MAAR, hikt bij 3/4 gas naar volgas toe.

Elke keer als ik de positie van de gasnaald wijzig, lijkt het alsof ik de luchtstelschroef ook moet aanpassen. Dit, samen met alle kappen eraf en er weer op zetten maakt het experimenteren in de verloren uurtjes best tijdrovend.
0 x
- '99 Peugeot Elyseo 50cc (donkerblauw)
- '06 Yamaha Neo's (roze!)

- '00 Aprilia Leonardo 250 (donkerblauw)

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: Elyseo stottert bij lage snelheiden

Bericht#14 » 10 jun 2018, 10:16

Alle kappen eraf?
Kun je niet enkel je zadelbak eruit pakken?
Dan kun je zo bij de carburateur komen...
0 x

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Re: Elyseo stottert bij lage snelheiden

Bericht#15 » 11 jun 2018, 21:24

Toevallig heb ik ook iets soortgelijks bij een GD (2T) met een LeoVince Touring meegemaakt, tot 25 a 30 op de teller goed optrekken, daarna zwaar in een dip en pas na de 50 op de teller daarna weer vlot in toeren en doortrekken.

Nu heb ik de situatie toendertijd niet verder onderzocht, maar mijn idee is dat de rollen veel te zwaar waren i.c.m. deze uitlaat (wanneer je vario het eenmaal over neemt van je trekveren). Alsof je in z'n 4e probeert weg te trekken.

Meten is weten, pas wanneer je weet wat er nù aan rollen in zit, weet je ook of het te zwaar is en/of in welke richting je het beste kan zoeken qua gewicht.
0 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

GooneyBird
Berichten: 39

Re: Elyseo stottert bij lage snelheiden

Bericht#16 » 13 jun 2018, 18:26

Ik heb denk ik het lek boven...

MonsterlijkKPS schreef:Toevallig heb ik ook iets soortgelijks bij een GD (2T) met een LeoVince Touring meegemaakt, tot 25 a 30 op de teller goed optrekken, daarna zwaar in een dip en pas na de 50 op de teller daarna weer vlot in toeren en doortrekken.

Nu heb ik de situatie toendertijd niet verder onderzocht, maar mijn idee is dat de rollen veel te zwaar waren i.c.m. deze uitlaat (wanneer je vario het eenmaal over neemt van je trekveren). Alsof je in z'n 4e probeert weg te trekken.

Meten is weten, pas wanneer je weet wat er nù aan rollen in zit, weet je ook of het te zwaar is en/of in welke richting je het beste kan zoeken qua gewicht.


... en je hebt geen idee hoe dichtbij jij zat.

Ergens anders op het Grote Boze Internet kwam ik een soortgelijk probleem tegen met een Vivacity. Daar bleken de rollen versleten te zijn, en te licht, waardoor de motor te snel op toeren kwam.

Dus ik gister een vario-blokkeersleutel gekocht, en vandaag de vario eraf gehaald, alwaar ik begroet werd door aardig vierkante rolletjes. Dat verklaart wat! Er zitten nu 8 grams rollen in, iets zwaarder dan de 7.55 gram die erin zaten (volgens mijn keukenweegschaal. Ze waren zo ver afgesleten dat ze waarschijnlijk wat gewicht verloren hadden). Dit rijdt een heel stuk beter! Ook heb ik de gasnaald weer omhoog gezet, op standje #3. De doseerbaarheid is nu een heel stuk beter. Er is nog wel een hikje bij overgang van half naar volgas, maar er valt goed mee te rijden. Wellicht dat ik nog wat meer ga spelen met de gasnaald, kijken of ik het hikje eruit kan krijgen.

Qua rijden is dit veel beter. De scooter maakt minder toeren, en is dus ook rustiger bij gas loslaten (denk in de auto gas los in z'n 1 versus dezelfde snelheid in z'n 2). Zo heel langzaamaan kom ik er wel met de grote blauwe toerbuffel!
1 x
- '99 Peugeot Elyseo 50cc (donkerblauw)
- '06 Yamaha Neo's (roze!)

- '00 Aprilia Leonardo 250 (donkerblauw)

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron

Aanmelden  •  Registreer