Niet tevreden..

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Niet tevreden..

Bericht#11 » 20 aug 2018, 11:03

T.a.v. uw nieuwe bijdrage stuur ik u een Pb.
Jan-H
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1049

Re: Niet tevreden..

Bericht#12 » 20 aug 2018, 11:33

Klapband schreef:Nou heb ik dus geen ervaring met andere 50cc 4-takt scooters.. En zo is de ene 4-takt lichter of zwaarder dan de andere..
Zijn er hier mensen die wel eens een ritje zuid-limburg hebben gedaan en die ook problemen ervaarde met hun 4-takt scooter betreft het beklimmen van een aardige heuvel??
The only "hill" I know in South Limburg is the Drielandenpunt.
I bet, my former Baotian Ecobike (50cc 4T "chinese crap") would not have noticed this hill at all. :crazy3:
It was used to Black Forest, Vosges and Switzerland with inclines up to 25%.
(Much) slower than in the valley, but without hesitation.

As indicated by our current Italy/Austria rider, the scooters delivered in the Netherlands are apparently designed only to climb a dam crest.
Better buy in CHF currency!
They know how to transfer the engine power to the rear wheel, as you can see during the Red Bull Alpenbrevet or Ötztal Marathon.

But if you want to accelerate to 80-100kph before the next hairpin, forget 50 or 60cc, go for +500cc.
If you want to stay in driving license class AM, maybe a schakelbrommer would be interesting. My Motorhispania with its 6-speed manual can climb everything too. (And it is easy to change pinion or sprocket, if necessary.)

PS:
This https://www.honda-innova.de/viewtopic.p ... 2&start=10 is an example of how to improve the variator on a 50cc 4T. Short decryption:
With a Polini Variomatic and 6.3g (Original Variomatic 7g) he got an increase of 18km/h @4800rpm (<- engine turns slow) to 30km/h @7400rpm (near the power range) in a 10% grade.

PPS:
Don't think 30km/h at 10% is equivalent to 15km/h at 20%.
Because when the speed drops, probably rpm drops too, eg to (15/30 *7400=) 3700, then the engine has less power. So you can't ride 15km/h at 20%, you will be slower, rpm will drop accordingly, engine power will drop... circulus virtuosus.
At some point - hopefully - the transmission is short enough even for a take off in every reasonable incline with low rpm (when the clutch engages).
I once have seen 8km/h with my Baotian. But he has not strangled himself!

PPPS:
A friend Piaggio X9 125cc has strangled itself at the Turracher Höhe (32%). (The X9 is known for its long transmission and high speed in flat terrain.)
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Niet tevreden..

Bericht#13 » 20 aug 2018, 14:30

Ik bevind me momenteel in Bulgarije. Varna om precies te zijn.
De 7 heuvelenstad.
Hier rijdt weliswaar zat 50 cc rond, maar louter in de binnenstad, alwaar de stijgingsverschillen miniem zijn.
In het algemeen rijdt men hier met machines tussen de 125 en 600 cc qua scooters.
Wil je je leven enigszins zeker zijn...
Ik ga hier later nog een apart topic aan wijden gelardeerd met fotomateriaal.
Just wanted you to know....
1 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Ruud_B
Berichten: 561

Re: Niet tevreden..

Bericht#14 » 20 aug 2018, 14:48

Sjeuf schreef:Mijn zoon heeft een Sim Fiddle II van 2011, dat ding loopt goed, heeft genoeg trekkracht en daardoor ook geen tot weinig moeite met de heuvels hier in Zuid-Limburg of Wallonië. In je zoektocht van destijds gaf je flink af op die Fiddle maar wat betreft het gebruikgemak is het voor mij een bijna probleemloze scooter. Zit er zelfs over na te denken er eentje te kopen maar wil eerst weten wat er veranderd is nu het een Euro4 scooter is geworden.



Mooi gesproken Sjeuf.
1 x
" IK ACCEPTEER U, ZOALS IK BEN "

Gebruikersavatar
Supreme81
Berichten: 832

Re: Niet tevreden..

Bericht#15 » 20 aug 2018, 15:59

Het verbaasd mij dat jij zoveel klaagt over de New Fly. Hoor praktisch niemand negatief over deze scooter. Laatst iemand gesproken en zijn Fly reedt met gemak 60 a 65km/h. Genoeg vermogen en trekkracht. Mijn overbuurman heeft er ook 1 is er ook nog super tevreden over. Hij rijdt daarnaast ook nog motor wat dus meer vermogen heeft, maar gebruikt de Fly alleen met slecht weer. Dus weet niet wat jij of je dealer er allemaal mee aan t uitvogelen is geweest, maar in ieder klopt er niets van...
2 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Niet tevreden..

Bericht#16 » 20 aug 2018, 17:59

Zouden ze in Italië heel misschien ook wel een Macchina del lunedì mattina maken???
2 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Sjeuf
Berichten: 222

Re: Niet tevreden..

Bericht#17 » 20 aug 2018, 19:43

Sappi di sicuro, :rlol:
1 x

Gebruikersavatar
Symkee
Voormalig STN Lid
Berichten: 250

Re: Niet tevreden..

Bericht#18 » 20 aug 2018, 22:46

Jammer dat je er zo moet achter komen dat deze scooter niet werkt voor je,
mijn Sym Orbit 2 versnelt zelfs nog op 15% / 20% hellingen hier bij de dijk
en dit is ook geen lichte scooter,zelf ben ik 124 kg,hier zit dus wel kracht in.
suc6 met je zoektocht.
0 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Niet tevreden..

Bericht#19 » 21 aug 2018, 01:59

stoyanov schreef:Vraagje: welke soort/merk/type scooter rijdt er het meest in je omgeving?
Koop dat en wordt (wellicht) wel tevreden.



Antwoord: Er rijden niet zoveel scooters hier in de buurt.. Een autorijbewijs en een auto daar was ik al mee bezig.. Alleen om dat te realiseren is veel geld nodig (ja ben er voor aan het sparen)


Symkee schreef:Jammer dat je er zo moet achter komen dat deze scooter niet werkt voor je,
mijn Sym Orbit 2 versnelt zelfs nog op 15% / 20% hellingen hier bij de dijk
en dit is ook geen lichte scooter,zelf ben ik 124 kg,hier zit dus wel kracht in.
suc6 met je zoektocht.



De sym heeft volgens mij wel een lange slag motor, misschien dat dit enige voordeel geeft met power.. En daarnaast mijn scooter is ook een heel stuk zwaarder.. Ongeveer 120 KG dacht ik. Maar de keuzes zijn tegenwoordig zoiezo erg beperkt als je iets naar je zin wilt hebben..


Supreme81 schreef:Het verbaasd mij dat jij zoveel klaagt over de New Fly. Hoor praktisch niemand negatief over deze scooter. Laatst iemand gesproken en zijn Fly reedt met gemak 60 a 65km/h. Genoeg vermogen en trekkracht. Mijn overbuurman heeft er ook 1 is er ook nog super tevreden over. Hij rijdt daarnaast ook nog motor wat dus meer vermogen heeft, maar gebruikt de Fly alleen met slecht weer. Dus weet niet wat jij of je dealer er allemaal mee aan t uitvogelen is geweest, maar in ieder klopt er niets van...


Maar jij woont ook niet in zuid-limburg.. Waar jij zit is alles zo plat als een pannenkoek.. Daar rijd mijn scooter nog enigs sinds redelijk.. Maar een beklimming ga ik niet redden met dat ding. En het gaat mij ook niet om de top snelheid, die is meer dan genoeg.. Alleen tussen de 25 en de 40km op de teller zit gewoon helemaal geen kracht..

Meatlove schreef:
1. Benzine verbruik (kan er in totaal 6 dagen ermee rijden en dan is hij geheel leeg) (18MM ZUIP CARB) (En motor draait bij 60km/u op de teller ineens 4 x zoveel meer toeren dan als je onder de 55km/u op de teller blijft.


Dus zijn je rollen veel te zwaar. Dit zou ook het slechte trekken kunnen verklaren.


Ben al laatst lichter gegaan met de rollen. Er zat standaard 6.4 grams in.. Rond de 60 op de teller merk je de aanwezigheid van de rollen dat ze iets te zwaar zijn.. En toen deze rollen erin zat was het nog slechter gesteld met het klimmen.. Kon feitelijk rijdend van de scooter af stappen zo sloom het ging (vond het overigens gewoon gevaarlijk ook) En daarvoor is er 6.1 grams van malossi er terug in gegaan.. Zou ik nog lichter gaan dan is het koppel helemaal niet meer te voelen en zoveel meer toeren zal het ook niet maken plus dat de topsnelheid en acceleratie helemaal zullen in zakken tot str*nt. Maar bedankt voor je inbreng.


Sjeuf schreef:Ik heb een Kymco Like TT en woon ook in het zuiden en weet dus wat het is om met een vaartje van 10 á 15 km een heuveltje op te rijden met een brullende motor. Standaard zitten er 8gr. rollen in maar dan zijn de echte kuitenbijters in de regio toch wel een kwelgeest voor het motortje. Hij valt dan erg diep in de toeren terug, met dr. Pulley sliders van 6 gr. in de vario klimt hij wel naar boven maar op het vlakke is het meer brullen dan vooruit komen. Heb daarom verschillende rollen getest en rij nu met sliders die verzwaard zijn tot 6.8gr en dat gaat enigszins goed maar nog niet super. Heb ondertussen verschillende sproeiers en een andere luchtfilter uitgeprobeerd maar extra trekkracht bergop leverde mij dat niet op.

Bij die dealer in Beek had je geen vertrouwen in die jonge gast (lees monteur)maar ik weet uit eigen ervaring dat de eigenaar van die zaak zeer ervaren en kundig is. Hoe het komt dat hij je niet geaccepteerd heeft kan ik zo 123 niet zeggen, mogelijk dat je eerste benadering naar hem toe niet goed is overgekomen bij hem/haar, wie weet.



Ik weet niet of ik het duidelijk vermeld heb.. Maar heb de scooter bij de dealer in sittard gekocht EPC..
Daarna door onvrede maar coorens 2 wielers in geleen gegaan.. (het is overigens wel de beste dealer in de omgeving) Maak nergens problemen mee en denken ook mee.. Alleen als je zo slecht sleuteld dat er ineens platschroeven missen, dan zegt dat toch wel genoeg hoe hun werken.. Steken ze een rubber kapot.. Ach gewoon lekker laten zitten, mag de klant lekker zelf oplossen i.p.v dat ze de schade voor eigen rekening nemen en vervangen..

Bij Beek daar ben ik met de scooter niet geweest, maar contact met hem gehad via e-mail.. En daar gaf hij te kennen dat hun niet aan scooters sleutelen als hij niet bij hun in de zaak is gekocht.. Je moet overigens ook niet vergeten dat je kymco like TT een stukje lichter weegt als die van mij.. De new fly is oorspronkelijk ontworpen voor de 125cc variant..
Maar bij de 50cc variant, daar zetten ze zonder erbij na te denken gewoon een 50cc blok onder.. Het frame is erg degelijk en sterk.. Maar heeft het nadeel dat het nogal wat aan het gewicht van de scooter toevoegd.. Een 125cc blok trekt deze scooter makkelijk.. Maar een 50cc 4t 2valve heeft het koppel er niet voor om zo`n zeeschip voor te laten bewegen..

Zo merk je ook dat heling aflopend hij gewoon snel optrekt.. Op vlakke weg is het iets minder maar nog niet echt storend..
Maar een heuvel oprijden dat gaat hij niet redden met dit vermogen..
0 x

Gebruikersavatar
Sjeuf
Berichten: 222

Re: Niet tevreden..

Bericht#20 » 21 aug 2018, 10:36

Mijn zoon heeft zijn Sym Fiddle II bij je huidige dealer(Coorens)gekocht en is daar 2 jaar in onderhoud geweest. Door onvrede over hun prestaties heeft hij een beurt bij Scooter Shop Geleen laten uitvoeren en dat was een regelrechte ramp. Scooter moest toen gestart worden met een dicht geknepen luchttoevoerslang wat heel gewoon was voor de eigenaar. Een maand na die rampbeurt is hij bij Boss motoren in Beek naar binnengestapt en was een onderhoudsbeurt na 5 min.ingepland. Wat scooter bedrijven in Geleen gemist hadden bij die onderhoudsbeurten was een landelijke update van Sym om zo het slecht starten op te lossen. In plaats van vlekken op je scooter na een beurt of hem slechter terug krijgen dan je hem gebracht had krijg je hem bij Boss schoner én beter lopend terug dan je hem gebracht hebt.
1 x

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer