Euro 4 problemen en oplossingen.

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Euro 4 problemen en oplossingen.

Bericht#41 » 31 aug 2018, 11:13

T.a.v. dit topic het volgende:
Alle Euro4 Piaggio 50 cc injectieblokjes worden door het motormanagement strak begrenst op 7500 toeren.
Terwijl sommige 4T blokjes wel 9000! toeren kunnen maken
Dat gaf exact 52 km op de meter en zal de werkelijke snelheid circa 46 - 47 km/uur zijn geweest.
Ook mijn Liberty ging geen meter sneller, maar gaf gelukkig met tegenwind niet veel toe.

In dit kader kan ik me nog een bijdrage van 'Scooter Forens Frans' herinneren, die nooit zijn scooter met een andere vario of belt heeft gemodificeerd. Hij was voor zijn woon/werk ritten tevreden met de standaardsnelheid en had geen zorg over een mogelijke WOK status. Ook heb ik niet gelezen, dat buiten normale slijtage van de belt, de scooter minder ging presteren.

Teneinde iets makkelijker met het autoverkeer in de stad mee te kunnen komen, kon binnen de afgeregelde 7500 toeren/minuut zeven tot acht km/uur gewonnen worden, door de standaard vario te vervangen met een Malossie Multivar vario, tesamen met een door allen geroemde Dayco belt. En inderdaad, zonder extra kostbare ingrepen in het motormanagement loopt hij nu strak 60 km/uur op de meter en waarschijnlijk 54-55 GPS en dus mooi binnen de wet. Tevens heb ik veel plezier gehad met het klimvermogen van de scooter in Duitsland en kon, tijdens de lange ritten, met iedereen goed meekomen.

Zonder mijn merk en type scooter te willen ophemelen, hoop ik hiermede een positieve bijdrage geleverd te hebben aan het:
Euro4 problemen en oplossingen topic.
3 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Euro 4 problemen en oplossingen.

Bericht#42 » 31 aug 2018, 13:46

Micha schreef:Honda : https://nl.wikipedia.org/wiki/Honda_Novio
Honda is al langer bezig geweest met 4takt en 4 takt is hier het probleem niet .
Euro4 is hier waar het knelt dus wel een beetje ontopic blijven graag.
Ik zie hier veel geciteerd worden maar weinig oplossingen en veel geklaag.
Enige vorm van realisme is ook fijn en alles zomaar gaan vertellen dat een ander geen euro4 model mag kopen vind ik persoonlijk een beetje te ver gaan.

Hoe zit dit dan met de Agility 16+? Die is toch in euro 2 ook niet vooruit te fikken.
En een New Fly met ongeregelde carburateur euro 2 is hier ook een heel verhaal op het forum.
0 x

Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 1151

Re: Euro 4 problemen en oplossingen.

Bericht#43 » 31 aug 2018, 14:32

Volgens mij gaat deze topic over euro 4 @Meatlove
1 x

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: Euro 4 problemen en oplossingen.

Bericht#44 » 31 aug 2018, 15:05

Micha schreef:Volgens mij gaat deze topic over euro 4 @Meatlove



Ze geeft hier alleen maar aan dat niet alleen de e4 versies last hebben van langzaam rijden en totaal niet optrekken
dus het is niet alleen een probleem bij E4


Ik zelf denk dat over het algemeen de 50 cc te ligt is voorde houdige brommers

vroeger hadden we brommers die wogen 60 a 70 kilo met en 2T en die waren best krachtig ...
omdat ze niet zo veel gewicht hadden en ook niet begrenst waren

Nu tegenwoordig is een gemiddelde brommer al rondde 120 kilo met een 4T motor maar nog wel 50 cc dus dta is bijna het dubbele aan belasting voor het blok en als ze dan ook nog eens verkeerd geknepen worden , vind ik het niet gek dat je met zo'n standaard 4T en met een euro 4 al helemaal veel te weinig aan trekkracht heeft

Daarom zou het beter zijn om de moderne brommers voor zien van standaard 70 CC dan is dat ongeveer gelijk aan 30 jaar geleden
wat betreft trekkracht

Bij een auto weten ze wel veel meer PK er uit te halen met minder CC maar met de brommers is dit nog steeds niet het geval .. of misschien wel maar het mag niet meer vermogen hebben ....
dus ik denk dat de oplossing gevonden moet worden ook in het aantal cc wat gelijk blijft en dus niet dat het blok of e4 verkeerd is

Als ik op marktplaats kijk zie ik ook heel veel 70 CC staan die als brommer verkocht worden .. waarom dan niet standaard een brommer 70 cc maken volgens de wet en snorfiets gewoon 50 cc houden ..

plus de mensen worden ook zwaarder , maar goed daar wil de politiek niet aan beginnen aan de 70 CC
ik zou het liefst nog naar 80 CC willen maar goed ...


OFFTOPIC MODE ON
Zo ie zo als dat je voor het berijden van een (snor) (brom) (Motor)fiets een rijbewijs moet halen :bang!:
Elke hersenloze wezen mag kinderen maken .. want daar hoeft je niets voor te bewijzen ( wat de grootste verantwoording is die je maar kan krijgen , maar wil u zich in het verkeer begeven moet u zich gaan bewijzen :nono1: Offtopic Mode off
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Euro 4 problemen en oplossingen.

Bericht#45 » 31 aug 2018, 15:13

Micha schreef:Volgens mij gaat deze topic over euro 4 @Meatlove

Mwa, jij zegt dat 4 takt niet het probleem is, maar de uitdaging bij Euro 4 ligt.
Daarom stel ik dus de vraag hoe het zit met de genoemde scooters. En waarom een goed afgestelde Symphony ST of Liberty euro 4 probleemloos rijdt.

Mijn mening is dat het probleem niet bij de techniek, maar bij de techneut/importeur ligt. En dat is volledig ontopic.
1 x

Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 1151

Re: Euro 4 problemen en oplossingen.

Bericht#46 » 31 aug 2018, 15:25

Mijn orbit is een 4takt van 2012 en rijdt als een trein. En ja diegene net zoals Tim van allbike / ecstechneut kunnen een scooter naar wens krijgen, en sommige andere kunnen het breken. De techniek is nog nieuw voor vele om zo euro4 model via de pc af te stellen. Ze worden afgeleverd met een standaard afstelling en een goede monteur tuned hem zeer fijn af.
1 x

Gebruikersavatar
Ecstechneut
Berichten: 171
Contacteer:

Re: Euro 4 problemen en oplossingen.

Bericht#47 » 31 aug 2018, 19:51

Ben bij dezelfde vakman geweest voor mijn Fiddle euro 4 in Zaandam ( km of 23 bij mij vandaan) binnen 20 minuten was de scooter ingeregeld en rijd nu als een speer. Blijkbaar kan het dus wel.

Vrgr Ruud[/quote]


Serieus 20 minuten....denk dat ik mijn dag dan had...haha..

Nou ook ik krijg na 500km wel eens een scooter retour die bijgesteld dient te worden.
2 x
Sym Symphony ST (pink Lady)
Harley fxstc 124cui
Big Dog ridgeback 117 cui
Sym Joymax 300Z

ECS CLC diagnostician

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Euro 4 problemen en oplossingen.

Bericht#48 » 31 aug 2018, 20:24

IK BETAAL VOOR EEN BROMFIETS EN IK WIL RIJEN. PUNT.
1 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: Euro 4 problemen en oplossingen.

Bericht#49 » 31 aug 2018, 21:21

bertocello schreef:IK BETAAL VOOR EEN BROMFIETS EN IK WIL RIJEN. PUNT.


rijden doen ze wel , alleen vraag niet hoe :schater:

maar je komt vooruit , maar dat deden we vroeger ook wel alleen vaak was het dan wel te voet naast de brommer :schater:
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Euro 4 problemen en oplossingen.

Bericht#50 » 31 aug 2018, 21:34

Als het kwik vroeger onder nul dook, wou bij de ene helft van de straat de auto niet startten.

De andere helft kreeg de deur niet eens open of had een vastgevroren rem.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron

Aanmelden  •  Registreer