T.a.v. dit topic het volgende:
Alle Euro4 Piaggio 50 cc injectieblokjes worden door het motormanagement strak begrenst op 7500 toeren.
Terwijl sommige 4T blokjes wel 9000! toeren kunnen maken
Dat gaf exact 52 km op de meter en zal de werkelijke snelheid circa 46 - 47 km/uur zijn geweest.
Ook mijn Liberty ging geen meter sneller, maar gaf gelukkig met tegenwind niet veel toe.
In dit kader kan ik me nog een bijdrage van 'Scooter Forens Frans' herinneren, die nooit zijn scooter met een andere vario of belt heeft gemodificeerd. Hij was voor zijn woon/werk ritten tevreden met de standaardsnelheid en had geen zorg over een mogelijke WOK status. Ook heb ik niet gelezen, dat buiten normale slijtage van de belt, de scooter minder ging presteren.
Teneinde iets makkelijker met het autoverkeer in de stad mee te kunnen komen, kon binnen de afgeregelde 7500 toeren/minuut zeven tot acht km/uur gewonnen worden, door de standaard vario te vervangen met een Malossie Multivar vario, tesamen met een door allen geroemde Dayco belt. En inderdaad, zonder extra kostbare ingrepen in het motormanagement loopt hij nu strak 60 km/uur op de meter en waarschijnlijk 54-55 GPS en dus mooi binnen de wet. Tevens heb ik veel plezier gehad met het klimvermogen van de scooter in Duitsland en kon, tijdens de lange ritten, met iedereen goed meekomen.
Zonder mijn merk en type scooter te willen ophemelen, hoop ik hiermede een positieve bijdrage geleverd te hebben aan het:
Euro4 problemen en oplossingen topic.