Amendoim schreef:Wat mij betreft is er geen sprake van op de man / vrouw c.q. techneut spelen. Maar de redenatie moet wel kloppen. En dan moet je dus kijken naar aansprakelijkheden en verantwoordelijkheden.
De techniek is redelijk nieuw, en bevat kinderziektes. Dat is een gegeven en daar wordt nog aan gewerkt.
Het beleid is dat van ontmoediging: zorg ervoor dat het product niet vooruit te branden is, dat een gemiddelde electrische fiets sneller gaat dan een bromfiets. Dan stappen veel van de bromfiets af en zo is het politieke witte voetje al gehaald conform het milieu-stokpaardje. En het product is al verkocht dus ook de economie is al tevreden.
De dealer kan alleen verkopen wat hij of zij krijgt van de importeur. Als die geen tools heeft of krijgt, kan hij / zij daar niets aan veranderen. Die is dus niet aansprakelijk in dit soort gevallen.
De importeur kan alleen op de markt zetten wat de fabrikant aanbiedt. Die heeft daar verder geen invloed op. Als die geen tools heeft of krijgt, kan hij / zij daar niets aan veranderen. Die is dus niet aansprakelijk in dit soort gevallen.
De fabrikant ontwikkelt het product maar kan en mag dat alleen verkopen als dat voldoet aan de wetgeving in het land van bestemming. Een fabrikant WIL graag verkopen uiteraard maar is daarbij volledig afhankelijk van die wetgeving en de keurende instanties zoals de RDW. Als die regels het al zo moeilijk maken om een goed werkend product in de markt te zetten, en als diezelfde regels het "rommelen" aan het product effectief verbieden, dan kan en MOET de fabrikant er wel voor zorgen dat het een goed werkend product is, maar is gebonden aan de beperkingen die hen worden opgelegd. En wil die fabrikant überhaupt nog iets verkoppen, zal hij / zij daaraan moeten voldoen.
En dan krijgen we dus, in dit geval, een bromfiets die niet goed presteert. Eentje zelfs die, met alle beperkingen die zijn opgelegd, wellicht zelfs gevaarlijk is in het verkeer door onder andere gebrek aan snelheid en optrekvermogen. Wat dus weer heel erg goed is voor de politieke kapstok en het ontmoedigingsbeleid. Kan je het niet direct verbieden, dan faseer je op die manier een hele groep weggebruikers uit het verkeer.
Maar waar ligt dan de verantwoordelijkheid daarvoor? Dat is mijn vraag.
Je kunt je mentale lintworm wel helemaal berserk laten gaan en loslaten op iedereen die iets met bromfietsen doet, zoals de dealers en importeurs, zelfs de fabrikanten, maar zit daar dan echt het probleem?
Je was me voor.
Moest ff een stukje rijden.
Maar om in te haken op je betoog...
Zouden we dit toelaten als het levensreddende medicijnen of iets van die aard zou zijn?
Ik refereer ook nog even aan het AnsaldoBreda debacle. Nota bene onze eigen overheid heeft de hele zooi retour gestuurd.
Waarom zij wel en de consument niet?
Jan Hutten slaat de spijker wel op de kop.
Waarom lukt het Piaggip en Honda wél in 1 keer?!
Waarmee ik meteen wil zeggen dat ik niet alles en iedereen afzeik.
Het kán dus wel!