Tandwiel verhouding aanpassen

Gebruikersavatar
mike819
Berichten: 9

Re: Tandwiel verhouding aanpassen

Bericht#11 » 11 sep 2018, 11:13

FTrotsenburg schreef:Overtoeren kunnen in mijn opinie prima zolang het zeer incidenteel is.
Ik ben ook van mening dat eens in de zoveel tijd even lekker wat toeren ook even goed kan zijn doordat er kleine problemen naar boven kunnen komen zoals dingen die langzaam aan het lostrillen zijn. Maar dat is mijn eigen mening en totaal niet technisch bewezen dus neem het met een korrel zout ( ;) ik ben realistisch)

En zorg dat je het blokje in topconditie houd. Ververs goed op tijd de olie, stel je kleppen regelmatig en al dat soort dingen.


Bedankt voor de informatie, heel hulpvol!
0 x

Gebruikersavatar
mike819
Berichten: 9

Re: Tandwiel verhouding aanpassen

Bericht#12 » 11 sep 2018, 11:15

ravw schreef:Onbegrensd zal ik hem niet te lang in te hoge toeren laten gaan ...
maar af en toe kan het geen kwaad ze zijn er wel voor gemaakt maar je blok zal iets sneller gaan slijten ..dus gewoon op 90 % gas open en lekker blijven rijden
zorg dat je niet steeds op de top gaat zitten dan komt het wel goed


Gelukkig, ben blij dat er mensen zijn die iets meer weten dan ik. Bedankt voor de info!
0 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Tandwiel verhouding aanpassen

Bericht#13 » 11 sep 2018, 12:46

Open vraag:
Hoe gaat dit met een rollenbankcontrole? Dan gassen ze toch in z'n 3 of 4 door tot de topsnelheid op de bank?

Zorgt de weerstand van de bank dan ervoor dat de motor niet in 'overtoeren' gaat/kapot loopt?
0 x

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1049

Re: Tandwiel verhouding aanpassen

Bericht#14 » 11 sep 2018, 14:03

The German Rollerbanks (Hemo, Traktal, ...) do not know about your engine, they only count their own rear roller revolutions and won't stop until they destroy themselves or the scoot.

The German police doesn't care too. Neither if your engine is warmed up or not.
But it can be quite enjoyable if the officer only thinks about 4 gears and not 6 (like my moped).
Your vehicle should have its own limiter engaged!
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Tandwiel verhouding aanpassen

Bericht#15 » 11 sep 2018, 22:32

Ik snap niet dat zo'n hok überhaupt overtoeren kan maken.
PK's zitten er niet in.
Ik moest moeite doen om overtoeren te creëren bij mijn scooter (5pk plsmns)
We praten toch wel over hetzelfde?
Overtoeren betekent in mijn beleving dat je op volle snelheid nog gas over hebt.
Je geeft gas bij en gaat meer toeren maken zonder dat die toeren worden omgezet in snelheid...
Gewoon effe voor de duidelijkheid....
Het lijkt mij zo onwaarschijnlijk dat je met een groter voortandwiel of een kleiner achtertandwiel ineens WOK snelheden bereikt en in de standaardsetting met een ander cdi-tje je blokje naar de filistijnen draait.
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: Tandwiel verhouding aanpassen

Bericht#16 » 11 sep 2018, 22:39

stoyanov schreef:Ik snap niet dat zo'n hok überhaupt overtoeren kan maken.
PK's zitten er niet in.
Ik moest moeite doen om overtoeren te creëren bij mijn scooter (5pk plsmns)
We praten toch wel over hetzelfde?
Overtoeren betekent in mijn beleving dat je op volle snelheid nog gas over hebt.
Je geeft gas bij en gaat meer toeren maken zonder dat die toeren worden omgezet in snelheid...
Gewoon effe voor de duidelijkheid....
Het lijkt mij zo onwaarschijnlijk dat je met een groter voortandwiel of een kleiner achtertandwiel ineens WOK snelheden bereikt en in de standaardsetting met een ander cdi-tje je blokje naar de filistijnen draait.



Ik denk ook niet dat het over toeren zijn maar hoge toeren ..
Ik heb met mijn RAW wel hoge toeren maar geen over toeren
maar ik vind het beide niet lekker rijden ..

maar ik vond het eerst ook storend omdta ik gewent was rond de 6500 RPM de traaien , maar nu draai ik hem op 8500
RPM

Maar dat lijkt dan dat ej te veel toeren draait maar dat is wennen ik rij nu ook vaak tot het einde door .. want zo lang die begrenst is komt hij nooit tot het uiterste ..
dus zo ie zo al geen Over toeren

Ik weet niet hoe het zit met onbegrensd nooit gereden
maar op 53 CDI met standaard tandwielen rijd je wel te hard om onder een wok te blijven maar met grote tand achter dus niet meer
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Tandwiel verhouding aanpassen

Bericht#17 » 11 sep 2018, 23:04

Ik snap het ook niet zo goed, die term 'overtoeren'.

Mijn blok schijnt begrensd te zijn rond de 9000tpm. Hoger dan 8700tpm krijg ik m ook niet. En dat is tevens de topsnelheid. Ik rijd vaak hele lange stukken op topsnelheid en dat gaat prima.
Vandaag dus de vraag of een 'onbegrensde' CDI helemaal geen toerenbegrenzer kent. Maar ik denk dat het antwoord van @thomas aardig duidelijk was. Als je op de rollenbank moet, geven ze gas tot het stuk is. Dus zal onbegrensd ook werkelijk onbegrensd zijn...
0 x

Gebruikersavatar
Eagleseye
STN Forum Moderator
Berichten: 638
Contacteer:

Re: Tandwiel verhouding aanpassen

Bericht#18 » 25 apr 2020, 20:25

Hallo @Sukkelen,

Graag je eigen voorstellen in daarvoor bestemde onderwerp.
Stel je even voor
0 x
Met vriendelijke groet.

Peter.

Dag record km: 312
Datum dag record: 27-6-2020

Afbeelding

Deze brommers heb ik gereden:
Puch DS 50.
Peugeot 103.
Beta Ykon.
Derbi Manhattan.
2x Piaggio Fly (een zwarte 4takt 2006 en een zilvere 2takt 2005).
Nu rij ik op mijn "Silverwing" Kymco Grand Dink 50.

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten

Aanmelden  •  Registreer