Tandwiel verhouding aanpassen

Gebruikersavatar
mike819
Berichten: 9

Tandwiel verhouding aanpassen

Bericht#1 » 10 sep 2018, 21:33

Kort vraagje,

mijn brommer maakt op dit moment overtoeren als hij in de laatste versnelling rijdt.
Wat ik heb begrepen is dat ik het voortandwiel groter moet maken zodat dit probleem wordt opgelost. (als dit niet klopt of een betere oplossing bestaat hoor ik het ook graag.)
Echter zit ik met een klein probleempje, ik vindt het prachtig hoe snel hij nu optrekt en wil het niet liefst niet veel meer topsnelheid (hij tikt nu 62km/pu aan).

Mijn vraag komt er dus eigenlijk op neer dat ik mijn brommer gewoon lekker wil laten lopen in de laatste versnelling. (dus de overtoeren in bedwang houden.) zonder al te veel veranderingen aan mijn optrek/koppel en topsnelheid.

Ik hoor het graag van jullie! :worshippy:
0 x

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: Tandwiel verhouding aanpassen

Bericht#2 » 10 sep 2018, 21:38

Welke brommer gaat het over als het een CR is zou ik een 56 tands achter nemen , maar met een 53 CDI en dan ben je klaar

Ik rijd op de teller 60 km en ja hij is wat sneller met optrekken
maar die van mij begint al een beetje met hoge toeren als hij de 53 voorbij gaat .....
vol uit is het niet lekker maar dat is altijd door de CDI ...
Ik vond hem persoonlijker lekkere rijden zonder de grote tand wiel maar was hij wel minder krachtig
maar wel minder over toeren bij het in zijn hoogste versnelling
Maar nu wel lekker met heuvels nemen en met iemand achter op meer trekkracht ( tegen wind is ook niet zo.n probleem meet
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: Tandwiel verhouding aanpassen

Bericht#3 » 10 sep 2018, 21:38

Als de brum begrensd is maakt het niet uit, de toerenbegrenzer gooit hem dan toch naar hetzelfde toerental. Ook met een groter voor (of kleiner achtertandwiel) onbegrensd maak je alleen een andere snelheid bij hetzelfde toerental. Ik zou hem gewoon begrenzen op een net toerental als je jezelf niet vertrouwd.
1 x

Gebruikersavatar
mike819
Berichten: 9

Re: Tandwiel verhouding aanpassen

Bericht#4 » 10 sep 2018, 22:08

ravw schreef:Welke brommer gaat het over als het een CR is zou ik een 56 tands achter nemen , maar met een 53 CDI en dan ben je klaar

Ik rijd op de teller 60 km en ja hij is wat sneller met optrekken
maar die van mij begint al een beetje met hoge toeren als hij de 53 voorbij gaat .....
vol uit is het niet lekker maar dat is altijd door de CDI ...
Ik vond hem persoonlijker lekkere rijden zonder de grote tand wiel maar was hij wel minder krachtig
maar wel minder over toeren bij het in zijn hoogste versnelling
Maar nu wel lekker met heuvels nemen en met iemand achter op meer trekkracht ( tegen wind is ook niet zo.n probleem meet


Het gaat om een Mash Fifty zonder toerenbegrenzer. Maar wat je zegt is dus dat je altijd het een voor het ander opgeeft: Minder snelheid en meer trekkracht, of meer topsnelheid maar minder trekkracht.
0 x

Gebruikersavatar
mike819
Berichten: 9

Re: Tandwiel verhouding aanpassen

Bericht#5 » 10 sep 2018, 22:10

FTrotsenburg schreef:Als de brum begrensd is maakt het niet uit, de toerenbegrenzer gooit hem dan toch naar hetzelfde toerental. Ook met een groter voor (of kleiner achtertandwiel) onbegrensd maak je alleen een andere snelheid bij hetzelfde toerental. Ik zou hem gewoon begrenzen op een net toerental als je jezelf niet vertrouwd.


Dus als ik een een groter voor of kleiner achtertandwiel erop zet zal hij harder lopen met een lager toerental? (of in ieder geval geen overtoeren?) maar dat zou dus ten koste gaan van mijn trekkracht?

Hij is trouwens met een CDI te begrenzen maar ik kan allen maar 45km Cdi's vinden helaas. en dat is net iets te traag.
0 x

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: Tandwiel verhouding aanpassen

Bericht#6 » 10 sep 2018, 22:22

mike819 schreef:Dus als ik een een groter voor of kleiner achtertandwiel erop zet zal hij harder lopen met een lager toerental? (of in ieder geval geen overtoeren?) maar dat zou dus ten koste gaan van mijn trekkracht?


Je kunt hem nog steeds naar overtoeren krijgen. Alleen als nu 55 op de teller bij 7000 toeren gebeurd zal het met een groter voor tandwiel zo zijn dat 55km/h bij 6500 toeren gebeurd. (Dit zijn volledig theoretische getallen)
En ja, je trekkracht gaat erop achteruit. En dat is bij de 50cc al niet zoveel. Vandaar dat bij de agm/hanway caferacer het een ideale combinatie is om een 55km/h cdi te gebruiken icm een groter achtertandwiel (meer trekkracht, minder topsnelheid)
0 x

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: Tandwiel verhouding aanpassen

Bericht#7 » 10 sep 2018, 22:26

Ja dat klopt of je moet dingen gaan doen die hier niet besproken mogen worden .. :-)

dan heb je wel WIN + WIN
dan praat ik wel over de CR van AGM of HANWAY

Maar er rijd er hier een rond van MASH totaal geen begrenzer dat ding trekt wel als een speer maar wel hoog in toeren ik denk niet dat je gaat voorkomen .. gewoon minder je gas open zo als ik rijd dan gaat het beste

Ik trek hem ook maar tot 55km open en de rest is gewoon netjes zo houden
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
mike819
Berichten: 9

Re: Tandwiel verhouding aanpassen

Bericht#8 » 10 sep 2018, 22:42

FTrotsenburg schreef:
mike819 schreef:Dus als ik een een groter voor of kleiner achtertandwiel erop zet zal hij harder lopen met een lager toerental? (of in ieder geval geen overtoeren?) maar dat zou dus ten koste gaan van mijn trekkracht?


Je kunt hem nog steeds naar overtoeren krijgen. Alleen als nu 55 op de teller bij 7000 toeren gebeurd zal het met een groter voor tandwiel zo zijn dat 55km/h bij 6500 toeren gebeurd. (Dit zijn volledig theoretische getallen)
En ja, je trekkracht gaat erop achteruit. En dat is bij de 50cc al niet zoveel. Vandaar dat bij de agm/hanway caferacer het een ideale combinatie is om een 55km/h cdi te gebruiken icm een groter achtertandwiel (meer trekkracht, minder topsnelheid)


En als ik hem nu gewoon zo laat, rustig rijdt (nooit vol open) en af en toe overtoeren maak. Zal dat veel schade opleveren? Of kan het er dan gewoon mee door?
0 x

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: Tandwiel verhouding aanpassen

Bericht#9 » 10 sep 2018, 22:53

Overtoeren kunnen in mijn opinie prima zolang het zeer incidenteel is.
Ik ben ook van mening dat eens in de zoveel tijd even lekker wat toeren ook even goed kan zijn doordat er kleine problemen naar boven kunnen komen zoals dingen die langzaam aan het lostrillen zijn. Maar dat is mijn eigen mening en totaal niet technisch bewezen dus neem het met een korrel zout ( ;) ik ben realistisch)

En zorg dat je het blokje in topconditie houd. Ververs goed op tijd de olie, stel je kleppen regelmatig en al dat soort dingen.
0 x

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: Tandwiel verhouding aanpassen

Bericht#10 » 10 sep 2018, 22:59

Onbegrensd zal ik hem niet te lang in te hoge toeren laten gaan ...
maar af en toe kan het geen kwaad ze zijn er wel voor gemaakt maar je blok zal iets sneller gaan slijten ..dus gewoon op 90 % gas open en lekker blijven rijden
zorg dat je niet steeds op de top gaat zitten dan komt het wel goed
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer