E5 benzine. Het is zover

Gebruikersavatar
stoyanov
STN Columnist
Berichten: 3788

E5 benzine. Het is zover

Bericht#1 » 17 sep 2018, 15:45

https://nl.wikipedia.org/wiki/E5_(benzine)

Bij BP zijn inmiddels alle pompen omgebouwd.
Als ik het moet geloven kan het geen kwaad.
Maar als Kymco zegt: Geen E10 tanken, want daar kan je scooter niet tegen.
Is het dan zo dat ie wel half tegen E5 kan???

We ontkomen er gewoon niet aan.
Wat nu gedaan?
1 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
marcovp
Berichten: 170

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#2 » 17 sep 2018, 16:11

Ik kan gelukkig relatief makkelijk ethanolvrije benzine tanken bij de Firezone. Vorige week lukte dat echter niet. Met de Competition 102 reed ik op 3,99 liter 162,5 kilometer. Hierna de tank afgevuld met Euro 98 van de lokale pomp. Na 162 kilometer weer getankt. Nu ging er 4,5 liter in. Iets zegt me dat benzine met bio brandstof minder efficiënt zijn. De rij omstandigheden waren ongeveer gelijk, al heb ik met de Euro 98 nog wel iets meer mijn best gedaan om rustig te rijden.

Dus als je aan Competition 102 kan komen..... Door het mindere verbruik valt de meerprijs ten opzichte van Euro 98 erg mee. Nagenoeg gelijk eigenlijk.
4 x

Gebruikersavatar
stoyanov
STN Columnist
Berichten: 3788

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#3 » 17 sep 2018, 16:31

Ik heb deze maal ook 98 ron getankt. Dat doe ik sowieso eens in de zoveel tanken.
Maar ook daar zit E5 ethanol doorheen.
Ik vroeg me af of het hele gezanik niet gewoon is te omzeilen met andere benzineleiding.
Eentje die wel bestendig is tegen ethanol.
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 936

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#4 » 17 sep 2018, 17:07

stoyanov schreef:Maar als Kymco zegt: Geen E10 tanken, want daar kan je scooter niet tegen.
Kymco Germany says: no problem with 4-stroke.
https://www.kymco.de/service/news/kymco ... fahrzeuge/
(2-stroke with pre-mix should use different oil.)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
axisissi_NL
Berichten: 324

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#5 » 17 sep 2018, 18:15

@stoyanov ik heb met Toyota Nederland ook deze discussie gehad maar dan over E10

op hun site stond dat t niet kon maar volgens argos oil/de fabrikant kon het wel .

Ik geloof ook niet dat het heel erg kwaad kan,zal je benzine leiding klappen en alles rondsproeiend in lichte laaien zetten :schater:

Zo heet wordt de soep waarschijnlijk niet opgediend.

En wat betreft slijtage is ook verwaarloosbaar

Is Ethanol Bad For Your Car's Engine?

0 x

M.L.
Berichten: 2189

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#6 » 17 sep 2018, 18:31

Grappig dat je regelmatig leest dat hypercars enorme vermogenswinst halen uit E85. Dus hoezo biobrandstof niet effeciënt...

Ontopic: Het is al jaren dat Euro 95 ethanol bevat.
0 x

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Berichten: 2428
Contacteer:

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#7 » 17 sep 2018, 19:31

Meatlove schreef:Grappig dat je regelmatig leest dat hypercars enorme vermogenswinst halen uit E85. Dus hoezo biobrandstof niet effeciënt...


Ik dacht precies hetzelfde. Ik volg een amerikaanse drifter. En zij gebruiken inderdaad als speciale extra krachtige brandstof E85 (niet te verwarren met E(uro)95/98)
1 x
"Not all those who wander are lost" - J.R.R. Tolkien

Afbeelding
Dagrecord G-Dink=369.1km
AGM CafeRacer lux. AUG 2016 0km - AUG 2017 6401km
Kymco G-Dink Juli 2017 200km - .... (Aug '19 23000km)

De AGM CafeRacer Luxury, Mijn Kymco G-DINK "Claire"
Reizen:
2017: Je ne parle pas Francais! Een reis naar Parijs 2018: Niet de Eiffeltoren, maar de Eiffeltour 2019: Franks Zomertour

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 775

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#8 » 17 sep 2018, 20:36

Volgens mijn schoonvader die Shell laborant was kan ethanol geen kwaad voor de motor. Alléén bepaalde rubber soorten kunnen aangetast worden. Dat is het voornaamste probleem voor :sct1:
2 x
Groetjes Oldy :sct1:
Rijd Sym Symphony
Langste rit op één dag 319,5 km
van Alzey naar Krefeld via de Eifel (D) op 13 augustus 2018

Gebruikersavatar
stoyanov
STN Columnist
Berichten: 3788

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#9 » 17 sep 2018, 21:08

Oldy schreef:Volgens mijn schoonvader die Shell laborant was kan ethanol geen kwaad voor de motor. Alléén bepaalde rubber soorten kunnen aangetast worden. Dat is het voornaamste probleem voor :sct1:


Precies. En de benzineslangen zijn van....???
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 663

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#10 » 17 sep 2018, 21:48

De bio ethanol die toegevoegd wordt aan de brandstof tast niet alleen bepaalde rubber soorten aan maar ook aluminium.

Dat het verbruik bij E95 met bio ethanol hoger is komt om dat er uit die bio ethanol bij verbranding minder energie vrijkomt. Dus om aan het zelfde vermogen te komen als bij benzine zonder bio ethanol toevoeging zal er meer benzine met bio ethanol moeten worden verbrand.

Dat hyper cars op E85 zoveel vermogen hebben is omdat ze er meer van inspuiten dan bij gebruik van E95. Om het zelfde vermogen te behalen als bij E95 moet er ten minste 30% meer E85 ingespoten worden. Daar in tegen verband E85 schoner waardoor je minder schadelijke gassen uitstoot.
Tevens is E85 beter bestand tegen pingelen.

Bron http://www.cleanairtrust.org/Difference ... d-E95.html
0 x

Social Media

     

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer