E5 benzine. Het is zover

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5416

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#121 » 06 okt 2019, 19:48

cowboyspeedy schreef:dan ben je zeker vergeten dat ze voor vrouwen ook plasgootjes in de handel hebben he dan kunnen ze ook de tank vol gooien hoor daar mee


En wie moet er dan de rest van het werk doen? Ik kom de feminsten (M/V) juist tegemoet!

Bovendien: bier is van nature al E5. Likeurtjes beginnen rond de E20. Geen goed idee dus.
0 x

Gebruikersavatar
cowboyspeedy
Berichten: 92

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#122 » 07 okt 2019, 08:57

Amendoim schreef:
cowboyspeedy schreef:dan ben je zeker vergeten dat ze voor vrouwen ook plasgootjes in de handel hebben he dan kunnen ze ook de tank vol gooien hoor daar mee


En wie moet er dan de rest van het werk doen? Ik kom de feminsten (M/V) juist tegemoet!

Bovendien: bier is van nature al E5. Likeurtjes beginnen rond de E20. Geen goed idee dus.

en dan komen ze straks weer met discriminatie das ook niet grappig
en ik weet niet waar jij die prijzen vandaan haalt hoor maar voor e20 heb ik wel 2 likeurtjes hoor
0 x

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1049

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#123 » 07 okt 2019, 10:43

Amendoim schreef:Als ze nou een motor uitvinden die op urine loopt, heeft iedere (!) man (en pre-operatieve transvrouw) een vaste baan. Geen werkloosheid meer onder de XY chromosoombevolking. Zo uit de blaas de tank in (eigen slang meenemen). En het enige dat wij mannen nog moesten doen de hele dag is bier drinken...
This is probably how the AdBlue tank is refilled at the truck stops.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5416

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#124 » 07 okt 2019, 16:19

cowboyspeedy schreef:en ik weet niet waar jij die prijzen vandaan haalt hoor maar voor e20 heb ik wel 2 likeurtjes hoor


Ik had het over alcoholpercentages, niet kosten.
0 x

Gebruikersavatar
Patrick
Voormalig STN Lid
Berichten: 414
Contacteer:

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#125 » 15 okt 2019, 17:33

Afbeelding
1 x

Gebruikersavatar
Seppie88
Berichten: 89

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#126 » 22 okt 2019, 17:53

Ik weet niet of dit al geplaatst is, maar deze kerel probeert verschillende ethanolhoudende brandstoffen in verschillende hoedanigeheden en met of zonder additieven. Filmpje!

Het lijkt er dus op dat de de kans dat je brommer aan gort gaat niet groot is. Als ik deze kerel mag geloven dan zal het veel langer dan 1 jaar duren, en tegen die tijd is mijn brompert toch nergens meer welkom :nono2:

Ik weet niet goed hoe ik hier een youtubefilmpje in krijg, dus het linkje zal moeten volstaan.
1 x
Beta ARK AC 50

1-10-'19 19.000KM

Maand record: 1.031,7 KM.
Dag record: 154,3 KM.
Zuinigheid record: 1:44,5

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 634

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#127 » 22 okt 2019, 18:59

Ik kan die taal niet verstaan maar kan mij ook niet boeien, nu is overal super 98 te verkrijgen en ook Premium benzine (E5) .
Dus ik tank nu super 98 ( E5) welles waar ietsje duurder maar ach, nog geen 5 liter benzine in een scooter tankje.
2 x

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#128 » 22 okt 2019, 19:08

Helaas wisten we al dat de metalen delen niet of nauwelijks worden aangetast.

Waar het hier in feite om gaat is het feit dat er 2 soorten keerringen en seals zijn.
NBR natural born rubber meestal zwart van kleur. Lost langzaam op in ethanol houdede brandstoffen.
Viton Een synthetische rubber gemaakt door onder andere dupont met een hogere temperatuur en chemische bestendigheid.

Viton keerringen zijn in autos geïntroduceerd in de late 90's.
Brommers veel later.

Ook is het zo dat injectie scoots meestal geen problemen kennen, carburateurs en de rubbertjes daarintegen zijn wel kwetsbaar.
Ook zal er een iets grotere sproeier in moeten, daar ethanol veel lager energetische waarde heeft. ongeveer 70% tov benzine.
Tot op heden heb ik met standaard carburateurs altijd sproeiers 2-3 maten vergroot, of de mensen aangeraden v-power te gaan tanken.
Een injectie motortje zal mbv een sonde in de uitlaat iets meer inspuiten naarmate het methanol gehalte stijgt.

Ethanol +:Hogere octaan waarde, goedkoop te maken.
Ethanol-: hoger verbruik, brandstof is niet lang houdbaar, minder pk's.

Nog een tipje,..... geloof niet alles op het internet. Zo geeft de ethanol check site aan dat een honda vision en andere 2takt scoots e10 proof zijn vanaf 1993.
Ik zou het zo maar geloven,...... ware het niet dat bij het reviseren van 2 visions er toch echt NBR keerringen uitkwamen.
Deze in 2018 vervangen door vitons. Ze lekte allebei olie, ook aan de ontstekings kant. En 1 vision startte helemaal niet meer.
We hebben er toen 1 gereviseerd en de andere alleen de keerringen vervangen om te kijken wat het effect van alleen nieuwe keerringen is. Antwoord .... enorm. vooral met koude start merkbaar.

Zijn er ook truuks voor oudere motoren (zonder kat)4 takt?
Jazeker,... klein beetje 2takt olie (liefst synthetische) door de benzine.10cc op 10liter.
Haalt net dat schrale nivo van ethanol naar beneden en is ook goed voor de keerringen.
Of.
Overschakelen naar een high mileage olie,.... hierin zitten chemische stoffen die je keerringen laten opzwellen.
Dit is een tijdelijke fiks en revisie zit er dan al aan te komen. En let op deze olie moet je dan blijven gebruiken omdat gewone olie de keerringen weer laat krimpen en dan heb je eerst een hoog verbruik ,.... en meestal meer schade.

tot zover en grt.
1 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1653

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#129 » 22 okt 2019, 19:10

Interessant filmpje! :thumbsup:

Ik maak wel op dat e10 sneller veroudert dan 100% benzine en dat ethanol in combinatie met water zeer schadelijk is voor de carburateur. Maar als je je tank snel leegrijdt, zal er weinig aan de hand zijn inderdaad.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 188

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#130 » 22 okt 2019, 20:16

@Elyseo General.
metalen delen ondervinden zeker problemen door ethanol want ethanol het trekt vocht aan (hygroscopisch), waardoor ze kunnen oxideren. maar ook laat ethanol een aanslag achter op sproeiers en stijgbuisjes. was al bij E5 maar toevallig vandaag een carburateur uit elkaar gehad en daar zat een dikke , witte aanslag op van E10. was een jonge motor ( 2 jaar oud )

wij ondervinden zeer veel problemen in de watersport ( buitenboord motoren)




Afbeelding
1 x

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Aanmelden  •  Registreer