Per dealer verschilt het ook. Over oudere scooters is over het algemeen het advies gelijk: tank liever E5 want E10 vreet je rubbers aan en verstopt dan de boel. Van nieuwere, bijvoorbeeld zo eentje als mijn Jet14, zegt de ene dealer liever niet E10 en de ander zegt dat het apparaat er wel tegen kan.
Misschien is het per merk ook anders. Tweetakters zijn meer rijdende crematoria die alles verbranden
En eenvoudiger qua techniek en onderhoud dan een viertakter. En de meest solide panzers zijn dan toch de Kymco's. Het motto was altijd: "hoe meer erop zit, hoe meer er kapot kan". Moderne EURO4 en EURO5 is natuurlijk mooi maar dan geldt het motto wel.
Ikzelf tank zelden of nooit E10. Ik loop het risico liever niet voor een paar centen meer of minder. Een reparatie zou duurder uitpakken dan de extra kosten van E5 (als je het zelf niet kunt fixen, zoals ik niet). Maar 1 à 2 keer per jaar doe ik het wel want die alcohol spoelt wel alles lekker schoon en lost alles wat aangekoekt is, lekker op en spoelt het weg. Dat merk je wel (nou ja, ik wel dan). Slecht voor je bougie kun je zeggen maar dan nog liever 5 pop uitgeven aan een nieuwe dan een onderhoudsbeurt van 100 pop.
Mijn persoonlijke ervaring is dat mijn Grand Dink veel rotter loopt op E10, al gebruik ik die om de dag. Dan gaat ze echt horten en stoten. Al lijkt ze wel weer iets zuiniger te lopen op E10, gek genoeg. Bij de Jet14 merk ik geen verschil. Sowieso heb ik niet de technische kennis om een en ander aan de binnenkant te bekijken.
Zelf ken ik nog één pomp die 95 E5 verkoopt in plaats van 98. Of dat ook echt zo is, weet ik niet. Ik heb ook niet echt een verschil kunnen bemerken.