E5 benzine. Het is zover

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#11 » 17 sep 2018, 22:23

@Bjorn; Wat ik vooral in de link lees is dat brandstoffen als ethanol milieuvriendelijk en duurzaam zijn. Nou, dat zijn ze niet.
Het zal best dat de uitstoot minder is, maar je moet gewassen verbouwen om biobrandstoffen te kunnen kweken. En die landbouwgrond hebben we ook nodig om van te eten. Dus massaal naar biobrandstoffen zie ik niet gebeuren. Bovendien steek je het nog steeds in de fik, dus stoot je uit. (puur een reactie op het artikel in de link)

Wat ik van E85 heb gelezen is dat het octaangetal hoger is. Dat voorkomt inderdaad pingelen, maar betekent ook dat je de grenzen kunt verleggen. En iets met koelend effect ofzo, maar meer leesvoer hierover vind je hier.

Ontopic. De bijmenging van ethanol om de uitstoot te beperken vind ik een beetje flauwekul. Het is meer dat de olievoorraad een keer op gaat raken en de productie van ethanol daar mooi op ingespeeld heeft. En dan is het nog eens winstgevend ook.

Overigens heb ik eens een rondleiding op het lokale vliegveld mogen krijgen. De man die ons rondleidde, vertelde dat in hun pomp geen ethanol MAG zitten. De vliegtuigjes die vliegen op benzine zouden last kunnen krijgen van vapor lock.
0 x

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1049

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#12 » 18 sep 2018, 11:21

Ethanol fuel is actually not kerosene. Shell Super Fuel Save would not be good too. ;)
But tell me, how high is the Drielandenpunt, does this mountain range interfere with air traffic?
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#13 » 18 sep 2018, 12:18

Kerosine?
0 x

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1049

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#14 » 18 sep 2018, 13:13

Because of "... op het lokale vliegveld".
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#15 » 18 sep 2018, 13:20

Kerosine (Jet A1) is niets anders dan gefractioneerde destillatie van aardolie om het maar even kort te zeggen , en daar bij kan je het ook maken door middel van Fischer-Tropschproces (ook wel gas naar Vloeibeer (GTL) genoemd

En daar bij het verbranden van kerosine genereert zestig procent minder roetuitstoot ( en is nog een belasting vrij :worshippy:

Dus kom maar op met Kerosine voor brommers :schater:
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#16 » 18 sep 2018, 15:17

thomas schreef:Because of "... op het lokale vliegveld".

I spoke about gasoline fueled planes. The smallest passenger planes here drink unleaded 95, but without ethanol. That's strictly forbidden.
0 x

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1049

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#17 » 18 sep 2018, 15:30

And regarding Diesel/Kerosene: that's perfectly possible for brommers!
(50cc is only a limit for ignition engines, 4kW for others.)
Still in production: "Schwarzwaldteufel" with the Hatz 1B20 direct injection diesel.
Euro4, 8 litre fuel, 0.7kg/1h ... but 4500€.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#18 » 18 sep 2018, 18:43

Hi! Thomas,
How about the noise and the vibrations from the Hatz Diesel?
But the 0,7 l /hour is really economic.
Regards,
Jan.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#19 » 18 sep 2018, 18:58

Leidingen, alle rubbers en pakkingen (carb, krukas en cylinder), je keerringen (viton ipv nbr).
Dat komt allemaal in contact met de brandstof. Ben je dan toch bezig, dan kan je de 2 keerringen in de transmissie ook gelijk doen. Puur voor de levensduur oftewel uitstel van onderhoud,... omdat ze langer mee gaan.

Rij zelf alles Viton (op die kleine in de oliepomp na), maar verbindingsrubber tussen carb en spruitstuk die gewoon rubber is geeft toch wat zwarte vloeistof af, weinig maar ik denk toch dat het de rubber verbinding is die gewone NBR (natural Born Rubber). Ik denk dat er kleine deeltjes door de brandstof worden afgebroken, en in injectie olie vloeibaar blijven. Dit ga ik in de gaten houden.
Heb hier nog geen viton variant van gevonden. Siliconen wellicht een oplossing?

Ik haal ze bij aandrijfshop.nl. Ik neem de oude keerring, bekijk de nummers en zoek de viton variant uit. Diameters is meestal geen probleem. Wel zijn de meeste viton keerringen dikker. Half of hele mm. Bij de laatste revisie gelijk gemeten,... Ruimte over zelfs.

De keeringen van viton zijn echt nieuwer, ook wat werking betreft. Zo heb ik er een gevonden, transmissie wielkant. Die groefjes had alsof er een kurkentrekker doorheen was gedraaid. Anders weet ik het niet te omschrijven.
Even gezocht op de fabrikant, Paulstra.
Is een Mono directional keerring, toegepast in turbos en straalmotoren.
Draait heerlijk in de elyseo brom, nu al 5,600kms sinds laatste revisie.

Voor de tweetakters onder ons die verharding hebben in de olieleiding. Alleen Kleber heeft slangen die niet aangetast raken door 2t olie. Wel jammer dat ze alleen OEM doen (Fabrieksleveringen). Je komt hun banden plenty tegen,...... maar van hun slangen is weinig te vinden.

Ik heb een foto kunnen vinden van de speciale keerring die ik bij de transmissie heb ingebouwd. Mijn maat is iig 25x42x7.
Dat is 1mm te klein officieel,... echter gaat er een as door die al 4 setjes keerringen heeft gezien. Ondermaats was bij mijn oudere (1998) onderdelen de beste oplossing.


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Elyseo General op 19 sep 2018, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#20 » 19 sep 2018, 10:39

Handige link: aandrijfshop.nl !
0 x

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Aanmelden  •  Registreer