E5 benzine. Het is zover

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#231 » 20 feb 2020, 15:55

Heinz schreef:
stoyanov schreef:
Hans52 schreef:https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5025216/e10-problemen-scooter-benzine-tanken-e5-bio-ethanol

En weer een verhaal.... En de shell's, bp's.... etc wassen hun handen in onschuld want nog een stikker bij de pomp...... :boos:

Wil er maar mee aangeven dat onze overheid feitelijk kan flikken wat ze wil. De bevolking betaalt...


Krachtens artikel 3, lid 4, van Richtlijn 2009/28/EG van het Europees Parlement en de Raad (3) moet elke lidstaat erop toezien dat het aandeel energie uit hernieuwbare bronnen in alle vormen van vervoer in 2020 ten minste 10 % van het eindverbruik van energie in het vervoer in die lidstaat bedraagt.


De invoering van E10 komt voort uit EU-richtlijnen, dus jij ziet de EU ook als onze overheid? Wist niet dat er zo'n progressieve D66'er in jou schuilde! :schater:




Ik ben tegen elke vorm van overheidsbemoeienis... :lol2:
En zeker geen D'66-er :nono2:
Brussel mogen ze van mij een slotgracht omheen graven en alle verbindingen verbreken.
En dan n@p@lm erop.

Wat die fabrikanten betreft... ik ben het met je eens.
Maar ook die verschuilen zich achter het gegeven dat het hen wordt opgedragen.
De consument heeft bovendien een 'onderzoeksplicht'.
Het is jammer, maar er is altijd een groepje wat de klappen opvangt.
Laten we er van leren.
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 432

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#232 » 20 feb 2020, 17:55

heb bij kymco de vraag gesteldt wat te doen als je in onbekend gebied ben bv op vakantie en er is alleen maar e10 verkrijgbaar. hier krijg je dus geen antwoord op.
1 x
kymco xtown 300i, 2018
sym joymax z 300i, 2019
mash dirt track 650, 2019

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#233 » 21 feb 2020, 06:47

boukeent schreef:Heb bij kymco de vraag gesteld wat te doen als je in onbekend gebied bent, b.v. op vakantie en er is alleen maar e10 verkrijgbaar. Hier krijg je dus geen antwoord op.


Logisch.
Omdat (nog) niemand het weet.
Maar zoiets moet je nooit laten weten/merken.
Dat betekent gezichtsverlies.
Fysieke brieven schrijven naar het hoofdkantoor, met daarin je grieven.
Indien nodig 1 brief per week.
In Japan hebben ze een hekel aan dat soort dingen.
Gegarandeerd dat je dan wel antwoord krijgt.
Mij is het ook gelukt.
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 432

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#234 » 21 feb 2020, 07:16

we wachten af. neem denk voor de zekerheid een reserve flesje mee op vakantie.
0 x
kymco xtown 300i, 2018
sym joymax z 300i, 2019
mash dirt track 650, 2019

Gebruikersavatar
Hans52
Berichten: 206

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#235 » 27 apr 2020, 22:26

https://www.ad.nl/auto/waarom-nieuwe-e1 ... oogle.com/

Dus niet alleen slecht voor de scooters/brommers.....
0 x
:saufen: Nobody is perfect,........ My name is....

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#236 » 25 mar 2021, 08:39

We zijn bijna een jaar verder. Ik rij alweer een tijdje op e10 en merk tot op heden geen negatieve effecten. De scooter start goed, rijdt goed en loopt ca. 1:42. De negatieve berichtenstroom over e10 is inmiddels ook aardig opgedroogd.

Storm in een glas water? Ik denk het wel. Zijn er anderen die ook (stiekem) op e10 zijn gaan rijden?
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#237 » 25 mar 2021, 10:35

@Heinz
Hierbij een paar feiten:

1) Zelfs mijn oude VW Golf van 08/2006! is volgens VW al geschikt voor E10
2) Zowel mijn Liberty 50 IGET 2018 was... en Medley 125 IGET is...volgens Piaggio geschikt voor E5-E10
3) De Duitse Vlogger Ozett, heeft op YouTube onderzoek gedaan naar de performance van zijn Medley 125, tussen E10 en E5 benzine van Shell én heeft geen enkel verschil in trekkracht of snelheid in drie tankbeurten kunnen waarnemen.

Echter vanwege de kleine tankbeurten van een scooter, is de forse meerprijs van E5 benzine te overwegen maar technisch niet nodig.

Groet,
Jan.
1 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Old Scoot

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#238 » 25 mar 2021, 10:54

Jan-H schreef:....Zelfs mijn oude VW Golf van 08/2006! is volgens VW al geschikt voor E10..


De Volvo 340 uit '86 van mij en die van de vrouw uit '88 mocht van Volvo op E5 rijden maar des ondanks, bij mij komt die troep niet in de tank van mijn scooter [Honda Forza 300 uit 2020] de auto van mijn vrouw [Opel Agila 2011] en zeker niet in mijn auto [Ford Focus uit 2009]. Met mijn auto rij ik op LPG en heb alleen benzine nodig om te starten tot de motor een bepaalde temperatuur heeft bereikt en dan schakelt de installatie over naar LPG zodoende moet ik een beetje benzine in de tank hebben maar eer ik weer benzine moet tanken ben ik alweer een paar maanden verder en aangezien E5/E10 water opneemt....
In onze voertuigen wordt Super Plus [98 RON] getankt waar, ondanks de E5 notering aan de pomp, geen ethanol in zit ivm oldtimers en andere voertuigen die geen ethanol kunnen verdragen, denk aan pakkingen en rubber materiaal dat in aanraking komt met de benzine
En milieu technisch gezien, wat denk je over de mono cultuur die nodig is om aan de grondstof te komen voor het maken van ethanol, terwijl iedereen roept "bio diversiteit is nodig voor onze wereld"
Nee, dan hadden de geleerden meer moeten denken over andere alternatieven dan ethanol maar dat was net iets makkelijker
1 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#239 » 25 mar 2021, 11:17

Ik tank nu als volgt:
- Ford Fiesta 2010: altijd e10
- Suzuki Bandit 2006: bij veel gebruik e10, bij meer stilstand e5
- Kymco Agi 2013: sinds 2021 altijd e10

In kader van de wetenschap blijf ik zo tanken, ben benieuwd of de Agi kapot gaat want volgens Kymco moet je eigenlijk altijd e5 tanken. Volgens Ford en Suzuki is e10 prima.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#240 » 25 mar 2021, 21:00

Ik heb bij mijn Mash de brandstofslangen vervangen door E10 geschikte slang. Ook heb ik me laten vertellen dat ze er tegen moeten kunnen, maar ik neem de gok niet. Ik tank zoveel mogelijk benzine met een zo laag mogelijk ethanol gehalte. Als ik het milieu wou redden ging ik weel op de fiets :rlol:
Onze auto Mitsubishi Lancer uit 2004)zou geschikt moeten zijn voor E10, maar ik vind dat hij op E5 mooier loopt in de hogere toeren.
En omdat jappen nou eenmaal graag toeren maken.......
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer