E5 benzine. Het is zover

Gebruikersavatar
Hans52
Berichten: 206

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#221 » 17 feb 2020, 20:49

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... io-ethanol

En weer een verhaal.... En de shell's, bp's.... etc wassen hun handen in onschuld want nog een stikker bij de pomp...... :boos:
0 x
:saufen: Nobody is perfect,........ My name is....

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#222 » 18 feb 2020, 05:33

Hans52 schreef:https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5025216/e10-problemen-scooter-benzine-tanken-e5-bio-ethanol

En weer een verhaal.... En de shell's, bp's.... etc wassen hun handen in onschuld want nog een stikker bij de pomp...... :boos:


Ik denk niet dat die gasten vabn Shell en BP er blij mee zijn.
Het is voornamelijk de overheid die het aan zijn taas roest.
Weer (het zoveelste) een project wat bij aanvang niet goed is.
Niet voldoende onderzoek gepleegd naar de mogelijk nadelige gevolgen voor de eindgebruiker.
Net als het project van een groene wijk zonder aardgas... warmtepompen voldoen niet. (dus weer aan het gas)
Op zich is dat geen nieuws. Hier in Alphen woont de monteur van de warmtepomp nog net niet in het Gemeentehuis.
Maar goed, ik dwaal af.
Wil er maar mee aangeven dat onze overheid feitelijk kan flikken wat ze wil. De bevolking betaalt...
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Hans52
Berichten: 206

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#223 » 18 feb 2020, 07:38

Steeds meer brommer/scooterzaken melden zich dat is het meest opvallende en daardoor ontstaan er steeds meer artikelen in kranten en op nieuwssite's. Dat is aan de ene kant positief want het wordt bekender maar aan de andere kant is het zwaar klote voor degene die de ellende mee maken of mee hebben gemaakt.... Dit had veel eerder bekend gemaakt moeten worden en dat is niet alleen een taak van de overheid ( postbus 51 was het toch?) maar ook wel degelijk van de oliemaatschappijen... En waarom toch niet dat ene extra stikkertje bij de pomp.....
0 x
:saufen: Nobody is perfect,........ My name is....

Gebruikersavatar
peter stupers
Berichten: 1206

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#224 » 18 feb 2020, 09:23

Ja, die ellende met E10 was gisteren nog op het nieuws, veel scooters houden ermee op die van niks wisten en steeds maar E10 tankten.
0 x
Groeten Peter.

Gebruikersavatar
Loyd
Berichten: 99

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#225 » 18 feb 2020, 10:03

0 x
Sym Fiddle 3 2019 bromscooter

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#226 » 18 feb 2020, 14:00

stoyanov schreef:
Hans52 schreef:https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5025216/e10-problemen-scooter-benzine-tanken-e5-bio-ethanol

En weer een verhaal.... En de shell's, bp's.... etc wassen hun handen in onschuld want nog een stikker bij de pomp...... :boos:


Ik denk niet dat die gasten vabn Shell en BP er blij mee zijn.
Het is voornamelijk de overheid die het aan zijn taas roest.
Weer (het zoveelste) een project wat bij aanvang niet goed is.
Niet voldoende onderzoek gepleegd naar de mogelijk nadelige gevolgen voor de eindgebruiker.
Net als het project van een groene wijk zonder aardgas... warmtepompen voldoen niet. (dus weer aan het gas)
Op zich is dat geen nieuws. Hier in Alphen woont de monteur van de warmtepomp nog net niet in het Gemeentehuis.
Maar goed, ik dwaal af.
Wil er maar mee aangeven dat onze overheid feitelijk kan flikken wat ze wil. De bevolking betaalt...


Je dwaalt zeker niet af hoor stoy,... Het is net of het oude verdienmodel niet meer werkt en enkele mensen toch meer geld weten te vergaren.
De prijs per liter is nooit verlaagd, maar wel aangelengd met ethanol.
Je rijdt minder kms, per tank verdient de maatschappij in ieder geval het percentage aan ethanol (want dat is goedkoper) plus het mindere aantal kms. dus twee keer winst voor die gasten. Kwartje van Kok gaat ook nog steeds mee alsmede de andere accijnzen. Stel de winst van de maatschappijen is 20%..... dan met ethanol gemixte brandstoffen, schat ik hem op 34%.
Ik denk dat ze daar best blij van worden.....op de financiële afdeling.....eindverkopers in direct contact met de klant krijgen steeds meer gezeik die worden er denk ik minder blij van.
1 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#227 » 20 feb 2020, 08:12

stoyanov schreef:
Hans52 schreef:https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5025216/e10-problemen-scooter-benzine-tanken-e5-bio-ethanol

En weer een verhaal.... En de shell's, bp's.... etc wassen hun handen in onschuld want nog een stikker bij de pomp...... :boos:

Wil er maar mee aangeven dat onze overheid feitelijk kan flikken wat ze wil. De bevolking betaalt...


Krachtens artikel 3, lid 4, van Richtlijn 2009/28/EG van het Europees Parlement en de Raad (3) moet elke lidstaat erop toezien dat het aandeel energie uit hernieuwbare bronnen in alle vormen van vervoer in 2020 ten minste 10 % van het eindverbruik van energie in het vervoer in die lidstaat bedraagt.


De invoering van E10 komt voort uit EU-richtlijnen, dus jij ziet de EU ook als onze overheid? Wist niet dat er zo'n progressieve D66'er in jou schuilde! :schater:

Eerlijk gezegd vind ik dat er wel makkelijk met het vingertje naar 'de overheid' wordt gewezen. Ik vind dat fabrikanten, importeurs en dealers klanten beter moeten informeren en betere producten moeten leveren. Er wordt in Europa al jaren E10 verkocht, dus het was een kwestie van tijd dat die benzine hier ook de standaard zou worden. Maar tot op de dag van vandaag kunnen de scooters van de grote merken nog steeds niet tegen E10. Kom op dealers en importeurs, ga eens aan een oplossing werken!

Maar nee, een dealer klopt liever € 400 voor reparatie uit de zakken van de arme consument zoals in de artikeltjes te lezen was. Ik kan me voorstellen dat de dealers en importeurs daar heel blij van worden, want het levert een hoop centen op in arbeid en onderdelenverkoop. Uiteindelijk zullen er wel modellen komen (al dan niet elektrisch) die niet stuk gaan, en dan hoop ik dat de markt z'n werk goed zal doen en inferieure scooters van de markt verdwijnen.
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 188

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#228 » 20 feb 2020, 08:56

maar is E10 een hernieuwbare energie bron?? nee dus. het kost meer fossiele energie om ethanol te maken dan dat t oplevert.
reken daarbij het enrgie verlies (lees meerverbruik) van het voertuig en je heb een omgekeerde wereld.
0 x

Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 1151

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#229 » 20 feb 2020, 10:42

Grappig, ik hoor niks over het gezonde verstand.
Er zit een sticker in de buddyseat waar e5 op staat.
Er wordt voorzover bij de eerste koper het een en ander aan papierwerk overhandigd waar ook in staat welke olie en brandstof dient gebruikt te worden.
Waar is dat stukje eigen verantwoordelijkheid eigenlijk in de huidige tijd?
Tegenwoordig haalt men een rijbewijs voor de brom/snor 50cc categorie en krijgt men volgens mij ook al genoeg informatie mee.
Maar ik krijg steeds meer de indruk dat dank je wel voor de info en hupsakee de info in de prullenbak.
Dus ja kijk zelf ook eerst in de spiegel voor je gaat wijzen naar de ander.
3 x

Gebruikersavatar
Loyd
Berichten: 99

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#230 » 20 feb 2020, 12:32

Micha daar heb je een punt. Toen ik vorig jaar mijn nieuwe Fiddle ophaalde bij Koelewijn in Spakenburg werd er nadrukkelijk verteld alleen E5 te tanken, dus de premium benzine. Erg goede dealer trouwens.
1 x
Sym Fiddle 3 2019 bromscooter

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer