E5 benzine. Het is zover

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1653

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#161 » 05 jan 2020, 16:02

george schreef:Goeiedag allemaal,

Ik tankte met mijn Kymco Agility 50 2 weken geleden 1 keer e10 .
Gevolg slecht/niet willen starten ,afslaan bij stationair draaien ,
vermogens verlies , bij mij scheelt het 3 km(54 ipv 57 km per uur .)
Monteur naar laten kijken ,kon technisch niets vinden .
E10 zo veel mogelijk opgereden ,met veel problemen !.
Bp ultimate getankt ,na verloop van tijd (paar dagen ) geen problemen
meer .
Uitgaande van ook schade door ethanol aan onderdelen van het motorblok
,en het beroerd starten /rijden van mijn Kymco tank ik nooit! meer e10 .


Mijn Agility 50 rijdt uitstekend op e10. Echt helemaal niks van te merken.

Maar mijn monteur adiviseerde mij dringend toch e5 te tanken omdat e10 blijkbaar het vacuumrubber in de CV-carburateur verzwakt, waardoor dit rubber kan scheuren. Dit zou volgens hem na 5 tankbeurten al kunnen gebeuren. Die gok wil ik toch maar niet nemen...
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Doolsmurf
Berichten: 117

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#162 » 06 jan 2020, 00:14

HugoH schreef:...
Verder kan er geen E5 worden getankt bij de Esso Express stations bij mij in de buurt ...


Laatste reed ik naar een Shell Express station, kon ik daar ook geen E5 tanken. Het lijkt wel alsof tankstations met het woord Express erin geen E5 verkopen ...
1 x

Gebruikersavatar
Harrr
Berichten: 12

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#163 » 06 jan 2020, 11:50

Mijn Agility's 4-takt met cilinder/zuigers diameter 50 en 52 mm (zal met standaard slag ergens tussen de 85 en 115cc zijn) klinken alsof ze een veel beter verbranding(-stijdstip?) hebben met E5 ipv E10. Vooral in hogere toeren komen er bij E10 meer vibraties en klanken vrij, volgens mij door een andere verbranding.
Velen stippen agressievere eigenschappen (met negatieve gevolgen voor rubberen onderdelen) aan, echter ik rijd liever met E5 dan E10 wegens verbranding, comfort, etc.

Vergeef mij de theoretische toelichting, dit is mijn praktijkervaring met woon- werkverkeer enkele reis a 24 kilometer.

Groet,
1 x

Gebruikersavatar
Willem13
Voormalig STN Lid
Berichten: 115

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#164 » 06 jan 2020, 19:45

Heden avond bij Tros Radar is hier een discussie over de nieuwe brandstof. Zie: http://www.trosradar.nl

Dit staat op internetsite van Tros radar.:
Slechte ervaringen met de nieuwe benzinesoorten E5 en E10
E5 en E10 zijn de nieuwe benzinesoorten met bio-ethanol en zijn sinds oktober op de markt. Nu we drie maanden onderweg zijn met E10 en E5 benzine is het tijd eens wat zaken op een rij te zetten. We deden een oproep en we werden overspoeld met reacties. Vooral scootergebruikers hebben veel klachten. Niet iedereen is tevreden met de toevoeging van bio-ethanol zo blijkt uit de reacties, ook autorijders niet. Maandag in Radar de ervaringen.
6 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#165 » 10 jan 2020, 16:59

Ik rijd intussen al ruim 3 jaar (70.000 kilometer) zonder problemen op E10.
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#166 » 10 jan 2020, 18:36

bertocello schreef:Ik rijd intussen al ruim 3 jaar (70.000 kilometer) zonder problemen op E10.


Heb je iets aangepast?
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#167 » 10 jan 2020, 18:45

Je kan de nieuwe brandstoffen zien,.... als geoptimaliseerd voor injectie systemen.
Met een injectie systeem icm 4takt motor....van het nieuwe soort uitgevoerd met VITON rubbers.....idd geen problemen.

Carburateur en/of 2 takt.......beter van niet.
Heb je geen keuze of rij je de oldtimer dagelijks. dan help het om een klein beetje 2 takt mengolie door de brandstof heen te
doen.
voorbeeld,
Dit doet mijn buurman met zijn Jeep Wrangler '94. Per 10 liter e10 benzine gooit hij 5cl 2takt olie erbij.
Voor de apk keuring er aankomt,... tankt hij een keer of 3 vol met vpower, en tot op heden komt dit voertuig door de apk en emissie test.
2 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1653

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#168 » 10 jan 2020, 20:33

bertocello schreef:Ik rijd intussen al ruim 3 jaar (70.000 kilometer) zonder problemen op E10.


Ik vind het wel lastig. Enerzijds zo'n ervaring, anderzijds mijn monteur die het afraadt omdat het vacuumrubber in de carburateur stuk zou kunnen gaan...

Mijn agi liep verder prima op e10.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#169 » 10 jan 2020, 21:54

bertocello schreef:Ik rijd intussen al ruim 3 jaar (70.000 kilometer) zonder problemen op E10.

Een nuance hierin zou kunnen zijn dat ik regelmatig 6cc (+/-) 2taktolie toevoeg aan een tankvulling benzine, 5,8 liter over het algemeen. Soms elke tankbeurt, soms 2 maanden puur E10. Dus als je iemand wil citeren die echt niks anders als E10 tankt ben ik niet de juiste man. Ik rijd nu bijna 102.000 kilometer met de originele fabrieksinstellingen. Geen aanpassingen.
De 2takt olie die ik sporadisch gebruik is van de "Action", 5€ per liter, daar doe ik 40.000 kilometer mee.
1 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#170 » 10 jan 2020, 22:11

Een benzineslangetje vervangen voor een resistent exemplaar is nog tot daar aan toe.
Maar een parachute vervangen gaat nog even niet.
De markt heeft wat dat betreft een schone taak te vervullen...letterlijk.
Volgens mijn maat ( monteur landbouwmechanisatie) schuilt het gevaar echter hoofdzakelijk in de hygroscopische eigenschap van ethanol.
Hij krijgt wekelijks maaiers, frezen en wat dies meer zij binnen met verstopte sproeiers door een sludge-achtige substantie.
De rest van het brandstofsysteem heeft volgens hem nauwelijks te lijden.
Van landbouwmechaniek is bekend dat het seizoensgebonden is. Veel stilstand.
Ikzelf rijd in principe elke dag met de Like.
De Bronze staat echter meer stil dan dat hij rijdt.
Dilemma.
Ik heb 2 carburateurs op de plank liggen.
Dus ik kan met de Like de proef op de som nemen.
Er is echter geen haar op mijn hoofd die erover prakiseert om dat met de New Dink te doen.
Naar mijn bescheiden mening denk ik dat het misschien wijs is dat wij als club een brandbrief sturen naar de fabrikanten van de meest verkochte merken, waarin we onze grieven kenbaar maken en verzoeken om een oplossing in de vorm van ethanolbestendige materialen om de bestaande brandstofsystemen om te kunnen bouwen
Hiermee geven we niet alleen een signaal af, tevens laten we weten niet onwillig te zijn voor waar het betreft het milieutechnische aspect.
Wie weet is het zelfs verstandig om ook de politiek in kennis te stellen (?)
Just my two cents.
1 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer