E5 benzine. Het is zover

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#201 » 08 feb 2020, 17:03

Ik heb zojuist mijn nieuwe motor opgehaald en ook hier werd mij door de monteur gemeld om geen E10 te tanken!
Ze hebben al meerdere motoren gehad die problemen hebben ondervonden door E10!
Dit bij zowel oudere als nieuwere motoren.
1 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#202 » 08 feb 2020, 17:20

Ik tank ook 98 in m'n Suzuki, terwijl Suzuki zelf zegt dat de meeste modellen vanaf '92 tegen e10 kunnen. Better safe than sorry, vier carburateurs reviseren is niet goedkoop... In een recente injectiemotor zou ik het wel aandurven.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#203 » 08 feb 2020, 17:56

Toegegeven; het is een hypothese, maar in ons overgereguleerde landje zal het er waarschijnlijk op uitdraaien dat er dadelijk geen andere keus meer is dan E10.
Ik durf de bewering wel aan dat de staat vandaag of morgen de E5 afschaft.
Onder het motto "denken in kansen".
E10 veroorzaakt problemen en problemen betekent werkgelegenheid.
Dat geen hond het eigenlijk wil, daar wordt geen rekening mee gehouden.
Wij van WC-eend adviseren WC-eend....

(In de private sector wordt er in de regel anders mee omgegaan.
Geen omzet= uit het assortiment.)
3 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#204 » 08 feb 2020, 18:00

De Staat, da's best een leuk bandje! :music:
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#205 » 08 feb 2020, 18:02

Heinz schreef:Ja maar, ja maar... Hoe kan Bertocello dan zonder noemenswaardige problemen 100.000 km op e10 rijden? :mrgreen:

Is Sym een superieur merk? Ligt het aan de rijstijl van Bertocello? Is de scooter van Bertocello de uitzondering op de regel? Of.... wordt er misschien toch een beetje overdreven?


Waarschijnlijk omdat hij er dagelijks op rijdt.
De ethanol krijgt de kans niet om zich af te zetten op de kwetsbare delen?
Meeste problemen worden (van wat ik hoor) gemeld uit de hoek van de weinig-rijders en landbouwmechanisatie.
Voor mijn frees gebruik ik uberhaupt geen Eurobenzine maar Aspen, aangezien hij maar 2x per jaar draait.
Bosmaaier dito.
Stilstand is, in dit geval, achteruitgang.
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#206 » 08 feb 2020, 18:03

Heinz schreef:De Staat, da's best een leuk bandje! :music:


Hectische Jazz-punk ?
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#207 » 08 feb 2020, 18:09

stoyanov schreef:
Heinz schreef:Ja maar, ja maar... Hoe kan Bertocello dan zonder noemenswaardige problemen 100.000 km op e10 rijden? :mrgreen:

Is Sym een superieur merk? Ligt het aan de rijstijl van Bertocello? Is de scooter van Bertocello de uitzondering op de regel? Of.... wordt er misschien toch een beetje overdreven?


Waarschijnlijk omdat hij er dagelijks op rijdt.
De ethanol krijgt de kans niet om zich af te zetten op de kwetsbare delen?


Maar dan is het toch vreemd dat er vanuit de branche zoveel problemen worden gewijt aan e10. Die benzine wordt nog maar een paar maanden verkocht. Zo snel bederft e10 ook weer niet.

Ik wilde zelf een e10 test doen, maar ben door alle horrorverhalen ook een beetje bang geworden. :cry:
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#208 » 08 feb 2020, 18:11

stoyanov schreef:
Heinz schreef:De Staat, da's best een leuk bandje! :music:


Hectische Jazz-punk ?


Nee, gesubsidieerde rock. :rock!:

1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#209 » 08 feb 2020, 22:56

Heinz schreef:Ik tank ook 98 in m'n Suzuki, terwijl Suzuki zelf zegt dat de meeste modellen vanaf '92 tegen e10 kunnen. Better safe than sorry, vier carburateurs reviseren is niet goedkoop... In een recente injectiemotor zou ik het wel aandurven.

Bij mijn eerste GSX600f zou het rond de €700,- kosten om de carburateurs te reviseren! :o
0 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: E5 benzine. Het is zover

Bericht#210 » 09 feb 2020, 02:13

Heinz schreef:
Delight schreef:
Heinz schreef:Of is de samenstelling in België of Duitsland anders dan in Nederland?


Dat lijkt me sterk, benzine moet aan EU-richtlijnen voldoen.



Ja en nee. De EU laat namelijk marges toe.

E5 is van 0 tot maximaal (officieel) 7 % ethanol.

E10 is van 7 tot maximal 14 % ethanol (officieel).

Als ethanol goedkoper is dan peut... wat zal er meer in die tanks zitten vanaf fabriek... en hoeveel kan er soms "per ongeluk" nog wat extra's bijgegooid worden? Wie controleert dat op dagelijkse basis?

Alcohol slaat wit uit. Dat is het politieke voetje en stokpaardje dat men wil halen.
Een liter alcohol kost bijna niets om te produceren. Voor handelaars is bijmengen dus interessant.
Intussen, of ze het nu leuk vinden of niet (officieel), varen de reparateurs er wel bij.
En zolang je als consument geen keus meer hebt, is het dus buigen of breken.
Goed voor de politiek, goed voor de bedrijven, goed voor de economie.
Goed voor de burger? Who cares. Die moet alleen braaf betalen.

Kijk... kun je de voertuigen niet verbieden omdat dat teveel oproer zou geven... verbiedt dan het soort brandstof waar die goed op rijden. Of maak die in verhouding heel duur. Linksom of rechtsom bereik je dan toch het politiek gewenste resultaat.

Dat het met "het milieu" weinig tot niets te maken heeft, is ieder weldenkend mens duidelijk. Wat kost het niet aan extra STIKSTOF om al die gewassen te kweken om alcohol uit te maken? En electrische voertuigen zijn al helemaal een ramp want die zijn amper tot niet te recyclen.

Het spijt me, Greta. Maar het is waar.
4 x

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Aanmelden  •  Registreer