Scooter start wel maar slaat steeds af

Gebruikersavatar
Doolsmurf
Berichten: 116

Scooter start wel maar slaat steeds af

Bericht#1 » 14 nov 2018, 17:13

Vorige week heerlijk kunnen toeren op mijn Sym Symphony SR 50. Steeds een uurtje, ongeveer 30 km. Wilde vanmiddag weer een toertje doen, maar helaas : scooter start wel, meteen, zonder problemen, maar slaat af na enkele seconden. Heb het na een kwartiertje opgegeven. Terug naar de dealer ermee.

Maar voordat ik dat doe, heb ik nog enkele vragen aan dit onafhankelijk en objectief forum.

Zou het helpen als ik iedere dag met de scooter zou gaan rijden ?

Zou het helpen als de dealer iedere vorm van begrenzing (in de carburator, cilinder, uitlaat, inlaat, toerenteller, buddyseat, enz) eraf zou halen, zodat het motorblokje kan rijden zoals het bedoelt is ?

Zou het helpen om er een simpelere carburator erop te laten zetten ? Zo eentje uit de goede oude tijd met een hand choke en een gasschuif die rechtstreeks door de gaskabel wordt bediend.

Ik vermoed namelijk dat het probleem met het mengsel te maken heeft. Maar ja, op deze scoot wil dat zeggen dat het probleem mechanisch, elektrisch of luchtdruk technisch kan zijn ...
Laatst gewijzigd door Doolsmurf op 02 dec 2018, 23:50, 4 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 1151

Re: Terug bij af met mijn Sym Symphony SR 50

Bericht#2 » 14 nov 2018, 17:36

Hugo even een vraag heb je een euro4 model met ecs carb ?
0 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Terug bij af met mijn Sym Symphony SR 50

Bericht#3 » 14 nov 2018, 18:54

Micha schreef:Hugo even een vraag heb je een euro4 model met ecs carb ?

Nee. Zeker niet. Geen enkele Symphony sr rijd met een ecs carburator. Deze is pas vanaf 2015 in de Symphony ST geinstalleerd.
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 1151

Re: Terug bij af met mijn Sym Symphony SR 50

Bericht#4 » 14 nov 2018, 22:02

Dank je voor het antwoord bertocello dit wist ik niet ook vanwege het feit dat ik niet alles goed bijhoud kwa diversiteit van scooters. Het kan zijn dat de choke niet lekker is maar ik weet niet wat voor cdi erop zit maar dat kan ook zo zijn kuren geven. Maar op afstand iets zeggen zonder goed door te meten of te kunnen kijken blijf ik lastig vinden om te zeggen waar het probleem zit. Bougie kan ook niet lekker zijn.
0 x

Gebruikersavatar
Doolsmurf
Berichten: 116

Re: Terug bij af met mijn Sym Symphony SR 50

Bericht#5 » 15 nov 2018, 02:09

Micha schreef:Hugo even een vraag heb je een euro4 model met ecs carb ?


Volgens mij is het geen Euro4 model want het bouwjaar is 2014.

Het is moeilijk om de juiste carburateur specificatie te vinden voor dit model, maar ik kwam ergens het volgende tegen :
Fuel System : Carburator (CV)
Waarbij CV schijnt te staan voor Constant Velocity.
En dat schijnt weer te betekenen dat de gasschuif wordt aangestuurd door onderdruk
Help !

Maar hoewel het om een gecompliceerd stukje techniek gaat, is de kostprijs ervan laag, aldus Google.
Yippie ! Wat een bofkont ben ik toch ...
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Terug bij af met mijn Sym Symphony SR 50

Bericht#6 » 15 nov 2018, 05:33

Vertel nou eens rustig wat ie wel doet dat ie niet zou moeten doen, of wat hij niet doet dat ie wel zou moeten doen.

Hij start dus wel (startmotor gaat rond) Hij slaat aan.... en dan?
Wat hoor je?
Is het meteen "blop" en uit of hoor je een lang "blûûûûh" of sterft hij langzaam weg?

Je zegt dat het na enkele seconden gebeurd. Hoe? Geef je gas, direct nadat de motor is aangeslagen?

Een CV carburateur "loopt achter de feiten aan". In principe zou het perfect moeten werken, maar dat is niet altijd het geval. Een ouderwetse gasschuifcarburateur kan niet op jouw scooter; helaas.

rijd je misschien vaak je tank helemaal leeg?

Het probleem kan idd je mengsel zijn, maar als je vorige week nog probleemloos hebt gereden....

Staat je scooter binnen of buiten?

Ruik je benzinelucht?

Rijd je elke week? Of elke 2 weken?

Zomaar wat vraagjes .
Copy/paste ze even en zet je antwoorden er onder.
We komen er wel uit.
Laatst gewijzigd door stoyanov op 16 nov 2018, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Terug bij af met mijn Sym Symphony SR 50

Bericht#7 » 15 nov 2018, 18:44

Traditioneel gezien weinig ontwikkeling in korea, allemaal licentie bouwers (50cc segment en vroeger de autos ook GM licenties bij bv hyundai).
Dit hoeft niet perse iets over de kwaliteit te zeggen.
En heb zelf meer dan 45.000 km weg op een djy50 met erg veel plezier en nooit pech.
Bij aankoop gelijk een 70cc opgezet, andere vertanding achter en een 16mm pijpje als uitlaateindstuk in de std uitlaat gelast.
Vervolgens ingereden, Capelle aan den ijssel naar renesse. (langs willemstad). 3-4 x per week in zomerseizoen. Wat kan ik zeggen,.... Ik was jong en verliefd......

Al wil ik wel even kwijt dat op dit forum weinig of geen problemen bij.
Honda, Yamaha, Suzuki. De laatste 2 hebben ook wel eens licentie motoren. Honda ontwikkeld ze zelf.

Piaggio stond ook hoog op "mijn" lijstje. Echter woon ik schuin boven een piaggio vespa dealer en zie bepaalde modellen in de garantie terugkomen. Steeds weer.

Ik heb sinds kort een honda forza,....2e handsje. En ik kan jullie zeggen dat is een kleine 2 jaar intensief naar een degelijke scoot ben gaan zoeken. Mede monteurs bellen over de scoots die ze vaak terug zien. Recensies tot en met Japan zelf intensief doorgezocht. etc etc etc.
Maar wat een andere techniek en wegligging. Ding heeft niet eens een startmotor meer, starten gaat via dynamo.......
Ga ik natuurlijk ook nog even een voorstellingstopicje nwe scoot van maken.

2 PSjes nog:
Ook is het geen pretje als fabrikant een motortje te maken die aan alle (steeds strenger wordende milieu-eisen) voldoen.
De A-merken zijn hier gewoon beter in, ook bij de andere voertuigen.

In het verleden maakte iemand iemand een prototype, en wanneer deze in productie ging hadden de fabrikanten tijd de kinderziektes eruit te halen naarmate het model langer verkocht werd. Nu moeten ze elk jaar weer aan nwe eisen voldoen die weer nieuwe software, motoren en techniek met zich mee brengt. En natuurlijk kortere testperiodes.
0 x

Gebruikersavatar
Doolsmurf
Berichten: 116

Re: Terug bij af met mijn Sym Symphony SR 50

Bericht#8 » 16 nov 2018, 01:48

Beste stoyanov,

Dank voor je reactie. Je hebt gelijk. Ik moet proberen rustig te blijven.

Ik heb het starten en afslaan van de scooter op video gezet.
Zie aub https://www.youtube.com/watch?v=6E52x810RBM

Ik rij de tank nooit helemaal leeg.
De scooter staat altijd buiten onder een beschermhoes.
Ik ruik inderdaad weleens benzinelucht. Ben even vergeten wanneer precies. Zal daar eens op letten.
Ik rij onregelmatig met de scooter. Zoveel mogelijk een toertje op dagen dat de zon schijnt en anders niet.
Geef ik gas bij het starten of enkele seconden daarna dan slaat de motor sowieso meteen af.
Eerst een paar keer droog (met contact uit) de kickstart intrappen helpt ook niet.

Ik kan even geen andere informatie bedenken.
Jammer dat de carburator niet vervangen kan worden. Daar was ik al bang voor.

Hopelijk kan de dealer het probleem fixen. We gaan het zien.
Laatst gewijzigd door Doolsmurf op 13 mar 2019, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Terug bij af met mijn Sym Symphony SR 50

Bericht#9 » 16 nov 2018, 05:41

HugoH schreef:Beste stoyanov,

Dank voor je reactie. Je hebt gelijk. Ik moet proberen rustig te blijven.

Ik heb het starten en afslaan van de scooter op video gezet.
Zie aub https://www.youtube.com/watch?v=_2TYHviaFpI

Ik rij de tank nooit helemaal leeg.
De scooter staat altijd buiten onder een beschermhoes.
Ik ruik inderdaad weleens benzinelucht. Ben even vergeten wanneer precies. Zal daar eens op letten.
Ik rij onregelmatig met de scooter. Zoveel mogelijk een toertje op dagen dat de zon schijnt en anders niet.
Geef ik gas bij het starten of enkele seconden daarna dan slaat de motor sowieso meteen af.
Eerst een paar keer droog (met contact uit) de kickstart intrappen helpt ook niet.

Ik kan even geen andere informatie bedenken.
Jammer dat de carburator niet vervangen kan worden. Daar was ik al bang voor.

Hopelijk kan de dealer het probleem fixen. We gaan het zien.


Ik vermoed dat door het stilstaan gewoon je vlotterbak leeg is.
Als je gas geeft komt de hoofdsproeier vrij en die kan geen benzine aanzuigen.
Het kleine beetje wat de stationairsproeier nodig heeft zit er ook net niet genoeg in
Probeer eens met het contact uit een keer of 20 rustig met de kickstarter te trappen.
De zuiger gaat nu op en neer en zuigt benzine in de carburateur.
Het motortje wil wel lopen, dus daar ligt het niet aan.
Dan met contact aan starten en geen gas geven! de motor even rustig zelf laten lopen.
Na een minuut is het systeem weer helemaal zoals het zijn moet....
Zo gaat het tenminste altijd bij mijn Kymco New Dink.
Die staat ook vaker stil dan dat hij rijdt en vertoont dezelfde kuren.
Succes.
1 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Doolsmurf
Berichten: 116

Re: Terug bij af met mijn Sym Symphony SR 50

Bericht#10 » 18 nov 2018, 11:28

Dank voor je suggestie stoyanov. Ik heb het geprobeerd met de kickststarter maar helaas blijft de scooter afslaan. Ik heb ook de gashendel truc geprobeerd : eerst een aantal keren de gashendel volledig open draaien. (Las ik ergens op een forum). Maar dat hielp ook niet.

De scooter staat weer bij de dealer voor reparatie. Ondertussen probeer ik me zoveel mogelijk in te lezen (en te kijken via Youtube) over de huidige stand van zaken op bromfiets techniek. Elektrische choke, constant velocity carburateurs, enz. Dat kalmeert me en geeft me hoop op een goede afloop. Het is allemaal geen rocket science, maar wel iets ingewikkelder dan de simpele tweetakjes waarop ik vroeger reed.

En ik vind het niet prettig als ik niet weet wat er onder de motorkap gebeurt van dingen die ik gebruik, zoals een auto, fiets of computer. Nu is de scooter aan de beurt. Wel jammer dat het zulk mooi weer is, had graag een beetje willen toeren :) :sct1:
0 x

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron

Aanmelden  •  Registreer