Trilling vario

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Trilling vario

Bericht#21 » 24 aug 2019, 00:22

Het is inderdaad net zoals de autos, update of andere software. Niks afstellen gewoon andere software erin.

Geeft wel te denken.
Je koopt een nieuwe scoot. (die zou gelijk goed moeten lopen) maar de software bij opleveren is goed voor de regelgeving maar niet voor de dynamiek in de motor. Dus na aankoop moet je hem laten tunen om hem goed te laten lopen.
En ze komen er goed mee weg ook, scoot is op zich goed alleen de software niet.
Door niks af te stellen / aan te passen kan je als het ware de scoot een update geven of beter gezegd een downgrade naar een oudere emissienorm geven waardoor hij anders gaat rijden.

Ik ben altijd benieuwd naar afstelkennis en bij het lezen van de woorden ECU afstellen, verwachtte ik eigenlijk een ecu met 2 fijnafstelschroeven voor timing en rpm bijvoorbeeld. En hoopte op een af te stellen cdi. Ze zijn er wel voor oa binnenrotor ontstekingen. ik ben op zoek naar een ecu voor oudere motoren vooral 2 takt. en dan 1 die af te regelen is.


Hier een voorbeeld.
Afbeelding

Elec heeft een tijdje een universele gehad met dip switches......vast aantal curves zonder fijnafstelling.
Mokix schijnt hem weer leverbaar te hebben. Ik denk dat we toch weer voor deze gaan. Helaat niet digitaal maar analoog, wel zeer makkelijk af te regelen bij standaard motoren mbt emissie en trekkracht.

Afbeelding
0 x

Gebruikersavatar
Ecstechneut
Berichten: 171
Contacteer:

Re: Trilling vario

Bericht#22 » 24 aug 2019, 07:51

Geeft wel te denken.
Je koopt een nieuwe scoot. (die zou gelijk goed moeten lopen) maar de software bij opleveren is goed voor de regelgeving maar niet voor de dynamiek in de motor. Dus na aankoop moet je hem laten tunen om hem goed te laten lopen.
En ze komen er goed mee weg ook, scoot is op zich goed alleen de software niet.
Door niks af te stellen / aan te passen kan je als het ware de scoot een update geven of beter gezegd een downgrade naar een oudere emissienorm geven waardoor hij anders gaat rijden.

Ik ben altijd benieuwd naar afstelkennis en bij het lezen van de woorden ECU afstellen, verwachtte ik eigenlijk een ecu met 2 fijnafstelschroeven voor timing en rpm bijvoorbeeld. En hoopte op een af te stellen cdi. Ze zijn er wel voor oa binnenrotor ontstekingen. ik ben op zoek naar een ecu voor oudere motoren vooral 2 takt. en dan 1 die af te regelen is.




de Ecu afstellen is verwoording van mensen met minder technische kennis.
het enige wat er gebeurd is dat de tps word getrimt (0% punt gas dicht 1, 100% gas open 2)
de parameter van de eindsnelheid word verlegd/uitgeschakeld.(heeft niks te doen met de e4 emissie eis)(wel de ned regelgeving)

dan word de motor optimaal afgesteld en laat dat nou een voordeel zijn dat er een 02 sensor op zit daar kan je aan zien of een motor binnen de lambda waarde zit! zie e4 emissie eis.

het geeft wel te denken dat je 200,- aan rijklaarmaak kosten betaald maar dat de kennis van de specifieke scooter soms niet aanwezig is.

bij 95% van de scooters die wij afleveren worden geen hardware gewijzigd (denk aan rollen etc...)

het moment dat de timing veranderd word kom je wel aan de e4 emissie eisen en daar gaat de scoot doorgaans niet beter van lopen. het is dus wel mogelijk om de 3D map van de ecu aan te passen.maar niet van toepassing op de scooters die juist afgesteld dienen te worden.
4 x
Sym Symphony ST (pink Lady)
Harley fxstc 124cui
Big Dog ridgeback 117 cui
Sym Joymax 300Z

ECS CLC diagnostician

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer