Vanmorgen vroeg met mijn collega Cris de Like beetgepakt om de vastzittende remklauw te vervangen.
Fluitje van een cent, ik heb alleen krampen van het ontluchten. Bleef knijpen.
Eindresultaat is zeer bevredigend. Alsof je een anker uitwerpt.
Aangezien we nog ruim voldoende tijd over hadden, hebben we ons beziggehouden met iets wat al vanaf het begin (9 jaar geleden) niet lekker zat.
Te weten; overtoeren bij het optrekken.
Ik ga nu een opsomming geven van wat ik/we tot nog toe hebben geprobeerd om het eruit te krijgen.
Toen ik de scooter kocht zat er een 50CC cilinder op.
Ook toen draaide het blokje vet overtoeren bij het wegtrekken. Zo erg dat hij in zijn begrenzer schoot.
Zwaardere rollen geprobeerd. (alles tussen 6,8 en 7,6 gram)
Njet.
Op een gegeven moment uit wanhoop een witte drukveer gemonteerd om meer 'tegenspanning' te geven.
njet.
Toen kwam ik erachter dat de vario versleten was, waardoor de ramplaat bleef hangen.
Overdrive vario gemonteerd.
Njet.
70CC cilinder gemonteerd (had ik nog liggen) icm overdrive vario en redelijk zware rollen (7,0 gram), omdat de 50CC een compressie bleek te hebben van 6,5. Hetgeen te weinig is.
Beter als toen is hij niet geweest. Enkel liep hij de teller uit (80km op de klok), hetgeen natuurlijk ont-zet-tend leuk is maar hoogst illegaal.
Gek genoeg liep hij op de rollenbank toen 'maar' 2 km te hard (57km/u)
Originele vario gemonteerd met varioring + shim.
Kadeng! Daar waren de overtoeren weer. (65 km/u op de klok)
Vanochtend de vario eruit getrokken en tot mijn schrik zag ik dat ook deze vario compleet 'opgevreten' was.
Ik had Godzijdank nog een reserve-vario in mijn koffertje zitten. Iets ingesleten, maar minder erg.
Deze vario gemonteerd en de shim weggelaten, in de gedachten dat wellicht de snaar slipte en dat overtoeren veroorzaakte.
8,1 grams rollen gestoken.
De witte drukveer uit de koppeling gehaald en vervangen door de allerslapste die ik in huis had (van mijn oude SYM Orbit 1) en gelijk de koppelingssegmenten opgeschuurd en de koppelingsbel schoongemaakt en ontvet.
Nog steeds overtoeren. Tis minder, maar weg is het niet
Hoe zwaarder ik ga met de rollen, des te groter de dip na de 40 km/u.
Eindsnelheid is nu 68km/u op de klok, dus ik zou in principe op de rollenbank nu safe moeten zijn.
Als 80= 57, dan kan 68 nooit meer dan 57 zijn (lijkt mij)
Maar met de politie weet je het maar nooit.
Ik krijg de boel niet stabiel.
Bij al mijn andere scooters ben ik nooit tegen dit probleem aangelopen.
Zie ik iets over het hoofd?
Bij mijn weten kan je met een nee-legale cilinder gewoon met de originele aandrijving rijden.
Maar als ik dat doe gaat hij turbine-achtige toeren draaien....
Note: ik wil niet harder. Ik wil stabieler in toerenverloop.
1 ding vind ik HEEL vreemd.
Bij koude motor, met de choke erop, rijdt hij zoals hij rijden moet.
Het gelazer begint als de scooter warmgereden is en als de choke eraf is...
Wie helpt deze sloeber?