Merkwaardig probleem Kymco Like

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Merkwaardig probleem Kymco Like

Bericht#1 » 26 okt 2019, 15:56

Vanmorgen vroeg met mijn collega Cris de Like beetgepakt om de vastzittende remklauw te vervangen.
Fluitje van een cent, ik heb alleen krampen van het ontluchten. Bleef knijpen.
Eindresultaat is zeer bevredigend. Alsof je een anker uitwerpt.

Aangezien we nog ruim voldoende tijd over hadden, hebben we ons beziggehouden met iets wat al vanaf het begin (9 jaar geleden) niet lekker zat.
Te weten; overtoeren bij het optrekken.
Ik ga nu een opsomming geven van wat ik/we tot nog toe hebben geprobeerd om het eruit te krijgen.

Toen ik de scooter kocht zat er een 50CC cilinder op.
Ook toen draaide het blokje vet overtoeren bij het wegtrekken. Zo erg dat hij in zijn begrenzer schoot.
Zwaardere rollen geprobeerd. (alles tussen 6,8 en 7,6 gram)
Njet.
Op een gegeven moment uit wanhoop een witte drukveer gemonteerd om meer 'tegenspanning' te geven.
njet.
Toen kwam ik erachter dat de vario versleten was, waardoor de ramplaat bleef hangen.
Overdrive vario gemonteerd.
Njet.
70CC cilinder gemonteerd (had ik nog liggen) icm overdrive vario en redelijk zware rollen (7,0 gram), omdat de 50CC een compressie bleek te hebben van 6,5. Hetgeen te weinig is.
Beter als toen is hij niet geweest. Enkel liep hij de teller uit (80km op de klok), hetgeen natuurlijk ont-zet-tend leuk is maar hoogst illegaal.
Gek genoeg liep hij op de rollenbank toen 'maar' 2 km te hard (57km/u)
Originele vario gemonteerd met varioring + shim.
Kadeng! Daar waren de overtoeren weer. (65 km/u op de klok)
Vanochtend de vario eruit getrokken en tot mijn schrik zag ik dat ook deze vario compleet 'opgevreten' was.
Ik had Godzijdank nog een reserve-vario in mijn koffertje zitten. Iets ingesleten, maar minder erg.
Deze vario gemonteerd en de shim weggelaten, in de gedachten dat wellicht de snaar slipte en dat overtoeren veroorzaakte.
8,1 grams rollen gestoken.
De witte drukveer uit de koppeling gehaald en vervangen door de allerslapste die ik in huis had (van mijn oude SYM Orbit 1) en gelijk de koppelingssegmenten opgeschuurd en de koppelingsbel schoongemaakt en ontvet.
Nog steeds overtoeren. Tis minder, maar weg is het niet
Hoe zwaarder ik ga met de rollen, des te groter de dip na de 40 km/u.
Eindsnelheid is nu 68km/u op de klok, dus ik zou in principe op de rollenbank nu safe moeten zijn.
Als 80= 57, dan kan 68 nooit meer dan 57 zijn (lijkt mij)
Maar met de politie weet je het maar nooit.

Ik krijg de boel niet stabiel.
Bij al mijn andere scooters ben ik nooit tegen dit probleem aangelopen.
Zie ik iets over het hoofd?
Bij mijn weten kan je met een nee-legale cilinder gewoon met de originele aandrijving rijden.
Maar als ik dat doe gaat hij turbine-achtige toeren draaien....
Note: ik wil niet harder. Ik wil stabieler in toerenverloop.

1 ding vind ik HEEL vreemd.
Bij koude motor, met de choke erop, rijdt hij zoals hij rijden moet.
Het gelazer begint als de scooter warmgereden is en als de choke eraf is...

Afbeelding


Wie helpt deze sloeber?
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: Merkwaardig probleem Kymco Like

Bericht#2 » 26 okt 2019, 17:11

vraagje welke riem heb jij er op zitten..
er zijn er die zijn te smal.
dat opvreten van de vario komt van die 20cc meer..
en je geeft deels jezlef al antwoord namelijk dat hij met geheel open vario wel goed rijdt
en dus denk ik dat je met een gladde variobus rijdt met losse ring?
das het probleem ben ik bang die ringen vormen een drempel voor de vario riem die blijft er bij wegrijden achter hangen. ik heb het precies andersom gehad bij wegrijden bijna geen toeren rijdt ik zeg 15km per uur brul en weg knalt de overigens originele kymco g dink
nu een bus die deels afgedraaid is en probleem is weg.
kijk maar eens naar de hoogte van die ring..
en als je die hebt leg er een originele bus naast
wedden dat die losse ring hoger is..
roelf
0 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Merkwaardig probleem Kymco Like

Bericht#3 » 26 okt 2019, 17:33

tomosje schreef:vraagje welke riem heb jij er op zitten..
er zijn er die zijn te smal.
dat opvreten van de vario komt van die 20cc meer..
en je geeft deels jezlef al antwoord namelijk dat hij met geheel open vario wel goed rijdt
en dus denk ik dat je met een gladde variobus rijdt met losse ring?
das het probleem ben ik bang die ringen vormen een drempel voor de vario riem die blijft er bij wegrijden achter hangen. ik heb het precies andersom gehad bij wegrijden bijna geen toeren rijdt ik zeg 15km per uur brul en weg knalt de overigens originele kymco g dink
nu een bus die deels afgedraaid is en probleem is weg.
kijk maar eens naar de hoogte van die ring..
en als je die hebt leg er een originele bus naast
wedden dat die losse ring hoger is..
roelf



Ik gebruik een dayco snaar. vanmiddag nog opgemeten en hij zit ruim onder de slijtagegrens van 16,8mm (hij is nog boven de 17,5mm).
Inderdaad een gladde bus met een losse varioring van 2,8 mm.
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Merkwaardig probleem Kymco Like

Bericht#4 » 26 okt 2019, 17:41

Ik weet niet beter of de aandrijfriem/snaar is ruim 18,5 mm breed, althans bij de Honda Vision nsc50.
Ik vind het allemaal een vreemd verhaal, ik zou dus alles weer terug brengen naar originele onderdelen.
Men kan weleens behoorlijk van het pad af raken met die allerlei verschillende onderdelen.
Althans volges mijn persoonlijke insteek.
Laatst gewijzigd door René K op 26 okt 2019, 17:56, 3 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1150
Contacteer:

Re: Merkwaardig probleem Kymco Like

Bericht#5 » 26 okt 2019, 17:50

Als je overtoeren heb bij het optrekken, moet je meestal je trekveren veranderen , dus iets zwaarder- sterker.
0 x
Gilera Road-Runner RST 2-takt -2013.. Beep-Beep!
Gilera MHR Speed 7T, The Red-Rockett.
Grand-Dink, The Mean-Machine -2012 : Eat My Dust, Edwin.

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: Merkwaardig probleem Kymco Like

Bericht#6 » 26 okt 2019, 17:53

Brute-Force schreef:Als je overtoeren heb bij het optrekken, moet je meestal je trekveren veranderen , dus iets zwaarder- sterker.


In mijn kennis is het juist andersom. Bij teveel toeren grijpt de koppeling te laat aan. Dus moeten er toch slappere veren in waardoor hij bij een lager toerental aangrijpt? Of zie ik dat verkeerd?
2 x

Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1150
Contacteer:

Re: Merkwaardig probleem Kymco Like

Bericht#7 » 26 okt 2019, 19:07

Hoe kan het dan als je de Cilinder vervangt door meer vermogen - Pk etc je trekveren ook moet veranderen ..
0 x
Gilera Road-Runner RST 2-takt -2013.. Beep-Beep!
Gilera MHR Speed 7T, The Red-Rockett.
Grand-Dink, The Mean-Machine -2012 : Eat My Dust, Edwin.

Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1150
Contacteer:

Re: Merkwaardig probleem Kymco Like

Bericht#8 » 26 okt 2019, 19:31

Het is echter wel zo dat het een setje is wat op elkaar afgestemd moet worden,

Rollen . drukveer . trekveren ,en V Snaar .

Rollen en drukveer kan je het beste mee beginnen , als dat juist is zijn de trekveren belangrijk voor een juist continu toeren verloop .
0 x
Gilera Road-Runner RST 2-takt -2013.. Beep-Beep!
Gilera MHR Speed 7T, The Red-Rockett.
Grand-Dink, The Mean-Machine -2012 : Eat My Dust, Edwin.

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Merkwaardig probleem Kymco Like

Bericht#9 » 27 okt 2019, 03:51

Aan allen.

Voor alle duidelijkheid.
De koppelingsveren (trekveren en drukveer) zijn nu weer origineel.
Vario was al origineel.
De breedte van de riem kan ik corrigeren met een kortere variobus.
8,5 gram.... tsja. Daar zegt onze Duitse vriend iets wat ik misschien over het hoofd heb gezien.



@Jürgen

8,5 Gramm Vario gewichte....
Das sehe ich erst jetzt zum ersten Mal.
Ich wusste nicht besser, als es 6,5 Gramm sein musste
Ich werde das ersetzen.
Vielen Dank für Ihren Beitrag.

was meinen sie mit: Vario Hülse
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Merkwaardig probleem Kymco Like

Bericht#10 » 27 okt 2019, 03:56

René K schreef:Ik weet niet beter of de aandrijfriem/snaar is ruim 18,5 mm breed, althans bij de Honda Vision nsc50.
Ik vind het allemaal een vreemd verhaal, ik zou dus alles weer terug brengen naar originele onderdelen.
Men kan weleens behoorlijk van het pad af raken met die allerlei verschillende onderdelen.
Althans volges mijn persoonlijke insteek.


De Dayco snaar is nieuw 18MM breed
Ik vind 17,7 mm niet echt versleten.
Als ik de vario monteer en de snaar op de bus leg, dan steekt hij er zelfs nog iets overheen.
Die snaar ligt echt wel opgesloten.
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer